kraamzorg 2e kindje

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door debby82, 6 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    Hoi meiden,

Ik vroeg me af hoe dat gaat met kraamzorg bij een tweede kindje. Ik heb bij mijn eerste amper kraamzorg gehad (couveuse) dus weet zowieso niet zo goed hoe dat eraan toe gaat.
    Mijn man wil op zijn werk regelen dat hij vrij krijgt als de kraamzorg weg is (wat vrij normaal is). Maar als ik net bevallen ben kan ik dan ik wel al gewoon voor mijn oudste zorgen? (weet niet hoe dat gaat bij een natuurlijke bevalling, heb bij de eerste een ks gehad) of zorgt de kraamhulp dan voor de oudste?
    Of moet ik maar gewoon regelen dat mijn man direct vrij heeft?

x

Deb

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik zou idd je man daarna vrij laten nemen. En de eerste twee krijgt ie zowiezo al he. De kraamhulp zorgt idd voor je oudste kindje. Wel komt die 's morgens meestal rond 8 uur. Soms iets eerder, maar vaak niet. Dus aankleden en ontbijt regelen is wel handig als je man dat doet. Verder ligt het er helemaal aan hoe de bevalling gaat en hoe jij je voelt of je al iets kan doen. Ik zou je zelfs aanraden om het zo lang mogelijk rustig aan te doen. Zeker bij een tweede kindje kan je toch niet altijd de rust nemen wanneer je dat nodig hebt. Meestal is het ook het verstandigste om 3 dagen boven te blijven ivm bekkenklachten die anders kunnen ontstaan. Maar de kraamhulp doet dus "alles" wat jij anders zou doen, dus dat kan ook!

3. vlinderke

vlinderke Bekend lid

16 dec 2009
    763
    0
    0
    Als je partner genoeg dagen heeft, dan is het idd wel prettig als hij vrij heeft. Je kraamhulp neemt wel al jouw taken over, ook voor je andere kindje, dus daar hoef je geen zorgen over te maken.
    Ik vond het heel prettig om de 1e week te genieten van mijn gezin en daar hoort mijn partner ook bij! De 2e week ben je druk genoeg met vanalles en nog wat.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat dat per regio anders is. Hier konden we zelf kiezen, als ze ook voor de oudste zorgde werd er minder in het huis gedaan, wat ik logisch vind. Wij hadden aangegeven dat het huishouden het minst belangrijk vondne omdta wij wild edat de geboorte van de 3e voor broer en zus ook ene feets moest zijn en zij er op ene leuke manier op terug moesten kunnen kijken. Bij d eintake gaven ze aan dat het eigenlijk de bedoeling is dat je zelf iemand regelt die voor de oudtste zorgt, oma oid.

Maar na een paar dagen worden de uren afgebouwd en dan sta je er toch ook een hele tijd alleen voor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de overgang van 1 naar 2 zelf vrij heftig vond. Je aandacht leren verdelen enzo. Gelukkig was mijn man thuis wat zelf had ik het niet meteen alleen gekunt in het begin. Toen nr 3 kwam zou mijn man dan ook thuis blijven maar het ging zo ontzettend goed dat hij die dagen gewoon is gaan werken en de dagen erna heeft opgenomen. De kraamhulp heeft de zorg wel even op zich genomen als ik moest douchen oid maar voor de rest wilde ik het gewoon zelf doen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Mijn man was thuis de eerste week om voor Isabella te zorgen.

Ik kon dat niet zo heel goed. Ik moest rusten.

De kraamhulp had het wel voor een deel kunnen doen maar het aankleden et cetera deden we echt zelf. Mijn man heeft haar overal mee naartoe genomen. Aangeven, supermarkt, kaartjes ophalen.

6. 4days

4days Niet meer actief

Ik heb bij de eerste ook heel weinig kraamzorg gehad (3 uur per dag, overigens niet vrijwillig...). Nu krijg ik gewoon volledige kraamzorg, dus 49 uur. Ik naam aan dat ze in die tijd ook wel voor de oudste kunnen zorgen. Voor huishouden heb je toch geen 3 of 4 uur nodig? Want ze gaan niet uitgebreid alles soppen en boenen neem ik aan. Mijn vriend heeft overigens meteen vanaf de geboorte 2 weken vrij. Niet eens alleen om te helpen, maar hij wil gewoon die eerste week ook graag meemaken.

Nee hoor, dat verschilt per bedrijf. In Nederland is de werkgever niet verplicht om betaald verlof te geven, dus bij sommige bedrijven heb je pech en krijg je 0 dagen. Gelukkig geven de meesten wel 1 of 2 dagen.

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    cossy het ligt volgens mij aan de cao maar volgens mij staat er standaard 2 dagen voor. En dan ook nog de dag van de bevalling en de dag voor aangeven. Maar mijn man heeft die 2 dagen extra ook niet gehad hoor... hij werkt in de horeca en kreeg het er niet ingestampt bij zijn baas...

8. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Oh, oke. Dat wist ik niet. Belachelijk zeg!

9. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Volgens mij is het zelfs wettelijk zo geregeld dat je als man vrij krijgt op de dag van de bevalling en daarna nog eens 2 dagen, iedere werkgever is dit verplicht hoor...!

M.b.t. kraamzorg voor een 2e kan ik je helaas niks vertellen, no. 2 is onderweg ;).

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    fem ja het is verplicht... maar ja de horeca is de horeca... en wat wil je doen als je baas het gewoon niet geeft? Het op de spits drijven en je baan op het spel zetten? Voor 2 dagen?

11. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Nee, tuurlijk, dat ben ik met jou eens!!! Ik zou mijn baan er ook niet voor op het spel zetten, maar als je man een vaste baan heeft zou ik het wel voorzichtig aangeven (zeg ik nu hoor ;))

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    o dat heeft ie wel gedaan hoor ;) maar ja, nee is nee... maar goed dat was toen hoogseizoen en zijn baas kon hem echt niet missen.

Daarentegen heeft zijn baas er wel voor gezorgd dat de weken erna hij al zijn overuren kon opnemen (dus toen de kraamhulp weg was en het hoogseizoen zo goed als over). En toen heeft hij 2 maanden lang maar 2 of 3 dagen in de week gewerkt...
    Dus ja, je kan natuurlijk ook niet altijd klagen...

13. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nou, dat is dan toch netjes. Dan is het dus niet echt onwil van de baas.

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    mijn man heeft nadat de kraamzorg weg was vakantie genomen en voor ons werkte het goed.
    moet wel zeggen dat ik op zondag bevallen ben en mn man dus maandag en dinsdag vrij had en dus uiteindelijk maar 3dagen hoefde te werken tijdens de kraamweek.
    verder had ik het zo geregeld dat alyssa gewoon op woensdag naar mn schoonmoeder ging (net als altijd) en op donderdag en vrijdag was de kv al weg als alyssa uit bed kwam en dan kwam mn schoonmoeder of schoonvader even om bij te springen.

hier verzorgde de kv alyssa ook gewoon.
    mn man zorgde dat het ontbijt klaar stond en dat haar kleren voor die dag klaarlagen (als ze nog sliep als hij weg moest) en dan deed de kv alyssa en ontbeten we samen op ons bed.
    verder deed ze altijd een spelletje met alyssa of ging ze even tekenen met dr.

het ligt denk ik ook een beetje aan wanneer je bevalt (welke dag), hoe je uren verdeelt worden en hoe je kv ermee omgaat.

liefs doris

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn jongste werd geboren in een hele drukke week voor mijn man. Gelukkig kon hij de dag na de bevalling vrij krijgen, maar de dag daarna moest hij echt weer werken.
    Mijn moeder kwam 's ochtends om half 8 om me een beetje op gang te helpen. Om 9 uur kwam de kraamhulp, dan ging mijn moeder meestal weer weg. De kraamverzorgster had heel veel aandacht voor mijn oudste. Dat kon ook wel, want de elementaire verzorgingsdingen weet je zelf nog wel van de eerste, je hoeft niet meer zoveel te leren, dus er is meer tijd voor andere dingen. Ze liet hem ook vaak helpen, ging samen met hem iets drinken als ik zat te voeden enzo. Hij was ook echt gek op haar.
    Ook heeft mijn moeder mijn oudste nog een paar middagen mee naar huis genomen.

Na de kraamtijd is mijn moeder nog een paar dagen elke ochtend gekomen om me op gang te helpen, met aankleden, eten geven etc. En op een gegeven moment kun je al die dingen gewoon wel weer zelf, ook al duurt het misschien even voordat je er een soort routine in gevonden hebt.

Volgens mij is het kraamverlof voor mannen van 2 dagen gewoon een recht voor elke vader hoor en ben je zeker niet afhankelijk van de welwillendheid van je werkgever. Mijn man heeft uiteindelijk die tweede dag ook wel gehad, nadat het project dat hij net die week organiseerde was afgelopen. Hij moest tenslotte ook de baby nog aangeven. Echt vrij nemen kon hij niet, hij is leraar, dus geen vakantiedagen buiten de schoolvakanties.

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik kon echt niet voor mijn oudste dochter zorgen de eerste dagen! Mijn man is 3 dagen vrij geweest en daarna deed de kraamverzorgster veel met haar en probeerde ik de zorg voor onze nieuwbakken zoon op me te nemen. Dat vond ik een prima combinatie. Ik deed mijn dochter wel zelf in bad en aankleden, maar dat wilde ik ook heel graag zelf kunnen.

17. Alita

Alita Niet meer actief

Hier heeft mijn vriend dan wel 2 dagen erna vrij maar dan gaat hij gewoon weer werken totdat de kraamzorg weg is. Dan heeft hij nog de hele week vrij, daarom heeft hij nu minder vakantie opgenomen...
    Zo hebben we het de eerste keer ook gedaan dus nu weer....

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nee, je drijft het niet op het spits voor 2 dagen vrij, maar om de geboorte van je kind mee te maken! Ik vind het schandalig, echt. Er ontstaan toch geen levensbedreigende situaties als jouw man 1 of 2 dagen niet werkt, hij is toch ook weleens ziek? Nee, ik vind dit een hele slechte zaak, maar goed: gedane zaken enzo...

En misschien heb ik makkelijk lullen want mijn man is directeur van zijn eigen bedrijf dus die zorgt er gewoon tegen die tijd voor dat hij vrij kan nemen. En dan nog, in een andere situatie zou hij ervoor zorgen dat hij vrij was rond die tijd, wat er ook gebeurt. Maar misschien is mijn man wel een watje ;)

Ben ook benieuwd hoe het zal gaan met al een kleintje die hier rondloopt! Ik denk wel dat ze gewoon naar het kdv zal gaan op haar dagen, om haar leventje ook niet meteen helemaal om te gooien. En mijn man zorgt sowieso 's ochtends al voor Mini als ze naar het kdv moet dus ik denk dat de kraam daar weinig werk aan hoeft te hebben. Maar goed, hier ook geen kraamtijd gehad bij Mini dus ben sowieso benieuwd of ik het nu wel mee ga maken en hoe ik het ga ervaren....

19. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    miepie sja, je kan er gewoon niks aan doen. Hij krijgt het niet dus klaar. Hij krijgt echt wel tijdens de geboorte vrij en de dag erna ook om aangifte te doen. Maar de 2 dagen verlof krijgt hij dus echt niet... en ja je kan wel moeilijk doen maar dan zou hij dus echt zijn baan op het spel zetten...

luppy ja het is een recht... maar wat je wil je doen als je baas het niet geeft... naar de rechter stappen ;)
    Dan kan mijn man wel met een hele waslijst naar de rechter, vooral met de arbeidstijden wet. Er zijn weekenden dat hij zaterdag 15 uur moet werken en dan 8 uur vrij is en dan weer 12 uur moet werken.

20. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou 't sowieso nog even navragen met de intake.

Hier zeiden ze tijdens de intake dat de kraamverzorgster er "in principe" alleen is voor moeder en de baby, dus niet voor oudere kinderen. Maar, dat als er nog genoeg tijd over bleef, naast het verzorgen van ons dus, ze ook nog het huishouden en/of Milan konden verzorgen. Het ligt er dus waarschijnlijk ook een beetje aan hoeveel je zelf de eerste week weer kan. Als je écht helemaal niks kan en aan bed gekluisterd bent, lijkt het me toch wel handig als je vriend/man ook thuis is.

Hier heeft vriendlief de eerste week sowieso vrij en de tweede week ligt het er een beetje aan hoe druk 't is op de zaak/hoe 't met mij/de baby gaat.

Deel Deze Pagina