Ik zit bij Fortis/ASR. Mijn kraamzorg wil zwart op wit dat de verzekeraar alle kraamzorg vergoed. De polsivoorwaarden van sommige verzekeraars - en dus de mijne - zijn nog niet aangepast aan het nieuwe Landelijke Protocol inzake de Kraamzorg. In die polisvoorwaarden staat dus 80 uur. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen geindiceerde en niet geindiceerde zorg. Omdat het kraambureau er al heel wat problemen mee heeft gehad verlenen ze alleen meer uren dan de geindiceerde indien de verzekeraar heeft bevestigd dat ze alle uren (geindiceerd en niet geindiceerd) vergoeden. Als de verzekeraar dit doet krijg je maximaal 64 uur (8x8). Dat wordt van de week dus even een briefje schrijven naar mijn verzekeraar. Pim
Hallo allemaal ! Een kennis van mij heeft aangegeven dat haar man gewoon moet gaan werken in de periode na de bevalling. Ze kreeg er toen spontaan nog eens 4 uren bij, dus 48 in plaats van 44 ! Zeker een tip ! Groetjes, Nikki F
Maar je krijgt op de dag van de bevalling en een paar dagen erna een herindicatie. Halen ze die uren er dan niet alsnog af? Pim
Ik wil maar 4 dagen kraamzorg 2 dagen 8 uur en 2 dagen 4 uur,dat vind ik wel meer dan genoeg moet er niet aan denken om nog langer iemand de hele tijd in me huis te hebben.
Toch denk ik dat het ook heel zinvol is. Dit is ons eerste kindje en ik wil graag borstvoeding gaan geven, mede omdat ik zelf enrom allergisch ben voor van alles en nog wat. Een kraamverzorgster kan je daar ook heel goed bij helpen en adviseren. Groetjes, Nikki F
Er zijn zelfs regio's die ivm tekort aan personeel maximaal 2 uur per dag de uiterst belangrijke zorg (controle moeder en kind) doen. En de rest (huishoudelijk) moet je maar anders regelen. Dat is pas balen als je in zo'n regio woont.
Hun eerste taak is de zorg van moeder en kind en daarna het schoonhouden van de ruimten waar deze twee zich ophouden. Dus de slaapkamers, de badkamer en het toilet en als ze tijd overhebben dan mogen ze best (als ze dit zelf willen) even de stofzuiger door de woonkamer heen halen. Persoonlijk vind ik de keuken hier toch ook bij horen omdat daar toch het eten vandaan komt maar ik neem aan dat een kraamverzorgende in iedergeval het aanrecht schoon houdt. Persoonlijk denk ik dat ik de kraamvisite zoveel mogelijk plan wanneer de verzorgende er ook is. Wij gaan dus ook op het kaartje zetten dat wij het op prijs stellen dat ze vooraf even bellen. 's Avonds willen we proberen voor ons zelf te houden dus zonder visite zodat we lekker van elkaar kunnen genieten. Groetjes
Ik kreeg toevallig vandaag de bevestigingsbrief van mijn verzekering over de kraamzorg. hierin staat onderaan de brief: Voor kraamzorg geldt een eigen bijdrage, u ontvangt hiervoor een aparte rekening(VGZ (uitgebreid aanvullend). Terwijl ik bij het overstappen van de verzekering (zat eerst bij Salland) juist heb gekeken naar de vergoeding van kraamzorg en bij eigen bijdrage kraamzorg staat dat het volledig wordt vergoed. Als ik nu dus ineens wel moet betalen word ik heel boos, anders had ik ook de uitgebreide niet gekozen! Ik ga ze vrijdag gelijk bellen!
Klopt, je hebt volgens mij een wettelijke eigen bijdrage van 3,40 per uur. Ik kan het in ieder geval niet betalen met een minimum inkomen
Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis en heb de uitgebreidste verzekering; daarbij wordt ook de wettelijke eigen bijdrage van 3,50 euro per uur vergoed. Scheelt best wel! Liefs, Lise