Tja, daarom sta ik ook niet zo te trappelen en vind ik het niet erg als ik 'maar' 24 uur krijg. Het lijkt me wel handig voor de borstvoeding. En de eerste keer in badje, dat soort eerste keer dingetjes, daar hoop ik wat uitleg over te krijgen. Verder schijnen ze ons kindje (indrogen naveltje, gewicht) in de gaten te houden en eventuele hechtingen van mij. Maar dat laatste doet de VK toch ook? Ik zit er ook niet zo op te wachten om iemand die ik niet ken om me heen te hebben drentelen en daarmee te moeten praten over dingen die ik misschien helemaal niet interessant vind. Ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Soms hoor je horrorverhalen, soms pakt het erg goed uit. Ik hoop maar op het beste.
Maar deze 'overbezetting' geldt niet alleen voor de zomer hoor. Mijn zorgverzekeraar vertelde mij dat wanneer ik kraamzorg van IVT zou nemen ze mij ook maar 24 uur konden garanderen wegens drukte in november. Maar eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit hoeveel uur ze komen. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin om iemand uren in huis te hebben die mij alles wil vertellen etc. Het is inderdaad even handig voor de borstvoeding. De eerste dag/2 dagen is ze meer dan welkom maar daarna mag ze van mij naar huis
Niet alleen Kraamvogel heeft dat probleem...tis een probleem over heel nederland....over alle zomermaanden en langer. En het is minmaal 24 uur...dus wie weet wel 49 uur... als het toch rustig is. In het begin krijg je ochtend hulp om de dag te starten en later in je kraam week s'middags . Ze zijn er niet alleen voor de BV...ook dat je wassen gedraaid worden en je hegtingen checken baby check en jou checken....heel belangrijk Ze zijn er niet alleen om de geknoeide muisjes op te zuigen.... En ja ze vertellen je dingen...zoals het in bad doen terwijl jij stijf staat van de spierpijn van de bevalling...en denk maar niet dat met 2 dagen bv onder de knie heb,.... dat duurt toch gemiddeld 6 weken.
tja het bekende verhaal he. We hebben het er allemaal mee te doen. het is niet de schuld van de verzekering, niet van de kraamzorg, maar van de minister die ooit de uren flink terug bracht heeft van 64 naar 45. Tja daar gingen alle fulltimers die in de kraam werkte. Sindsdien is er een tekort aan mensen en met name in de zomer als de kraamverzorgsters op vakantie willen en er ook nog eens een geboortepiek aan komt.
@Beastie: Mijn moeder is lactatiekundige en helpt mij met de borstvoeding. Verder komt de VK om (indien dit het geval is) de hechtingen te controleren (En ook checkt zij de baby). Ik hou gewoon niet van het "kraamzorg" idee en ben er geen fan van. Heb genoeg hulp om mij heen en hoor ook veel negatieve verhalen over kraamzorg. De bemoeizucht, verkeerde adviezen. Ik weet voor 100% zeker dat wanneer wij 40 uur kraamzorg krijgen ze 30 uur niets te doen heeft. Ik hou er niet van een vreemde in huis te hebben die er ineens urenlang is dag in dag uit. En heb hier ook geen behoefte aan. Dit is natuurlijk voor een ieder anders maar dit is mijn situatie en mijn mening.
ik vind het prima als je geen kraamhulp wilt (of weinig) kan het zelfs begrijpen, maar mis. kun je ook de anderen proberen te begrijpen. Ik heb nu het gevoel een labiele as. moeder te zijn, doordat ik hartstikke blij ben dat ik wrs wel de 48 uur ga krijgen.. En ik heb echt wel ervaring met baby's (couveuseafd. gewerkt en al tig x tante), maar mijn eigen kind is toch anders. Misschien zeg ik na de 2e dag van, nou dat valt mee. Maar ik vermoed dat ik heel blij ben als de kraamhulp er is. En dan gaat het me niet om de beschuit met muisjes.. Iedereen die er tegen op ziet dat ze maar 24 uur krijgen: succes! en ik hoop dat het snel is opgelost! Iedereen die geen kraamhulp wilt: geef het door, dan kunnen anderen weer meer krijgen Kunnen we elkaar nog helpen ook Liefss, Taliaa
Hallo! Vanuit mijn verzekering (Gezin & Zeker polis van VGZ) heb ik recht op in ieder geval 49 uur. Bij mijn intake van de Stichting Thuiszorg Midden Gelderland die bij mij de kraamzorg komt doen garandeerden ze me in ieder geval 40 uur. Vanuit de verzekering krijg ik voor ieder uur dat niet geleverd wordt 20 terug of ik mag er voor kiezen zelf een gediplomeerde kraamhulp in de schakelen die dan door de verzekering betaald wordt. Informeer nog eens goed wat je verzekering nu precies biedt en wellicht heb je nog de mogelijkheid om over te stappen. Sterkte ermee! Merijn
moeilijk hoor om van te voren te ruiken dat je ma lactatiekundige is...etc etc. Denk dat de vk niet langs komt om alleen even de temp van jullie te nemen 2x daags... Vk komt om de dag en ook maar zo'n 4x en als hun het niet druk hebben met bevallingen en spoed zaken... Net wat Taliaa zegt geeg het door..dan is de TS er misschien wel mee geholpen. Ben ook geen fan van vreemde in me huis...maar heb liever dat hun taakjes doen dan me schoonmoeder 8 uur per dag over de vloer
Dit is ook zo...alleen geld terug gaat niet bij iedereen op....je mag wel een vervanging zoeken in een gediplomeerd bedrijf...dus geen buurvrouw, moeder of kennis....
Zoals Luna zegt, het is inderdaad een beleidsgevolg - ze komen mensen tekort, en die worden nu opgeleid, maar ja, daar heb je nu niet zo veel aan. Verder is het voornamelijk ZuidHolland en Brabant (die normaal gesproken van elkaar lenen als er tekorten zijn), en er schijnt echt een geboortegolf te zijn, NAAST de tekort aan personeel en NAAST de zomerdrukte. Ik krijg een tweeling, maar kreeg doodleuk te horen dat ik maar voor mantelzorg moet zorgen (lekker met al mijn familie in het buitenland) en dat ik de extra uren die voor een tweeling staat wel kan schudden. Sterkte allemaal
Maar ik wil hier absoluut niet mee zeggen (voor Talia) dat anderen labiel zijn als ze hier wel veel behoefte aan hebben, absoluut niet! Dat snap ik volkomen en ik zou willen dat ik mijn uren door kon geven dan had ik dat heel erg graag gedaan. Wij hebben gewoon een zorgzame/hechte familie die de eerste weken absoluut aanwezig zullen zijn dagelijks en vandaar dat die kraamzorg in principe niet nodig is. Het heeft niets te maken met mij als moeder straks, maar puur om de zorg van anderen om mij heen. En (beastie) natuurlijk kun je niet ruiken dat mijn moeder lac. is, maar dit is wel des te meer voor mij een redenen dat ik niet echt op een kraamhulp zit te springen elke dag. Tuurlijk is het fijn dat ze er de eerste dagen eventjes is, maar het hoeft voor mij geen 8 dagen en 40 uur lang.
hoi hoi Ik werk zelf bij de kraamvogel en die is niet de enige alle kraamzorg organisatie's kunnen dat maar bieden i.v.m de drukte en als het niet druk is krijg je gewoon 49 uur zorg, en als het echt niet loopt en het is mega druk dan hou je gewoon je uren zorg! dus het ligt echt niet aan de kraamvogel maar bij iedereen is het druk!