Hallo, Woensdag ben ik bevallen van een prachtige zoon. Hij is 's middags om 12.30 geboren en wil 's nachts niet slapen. Als we hem in z'n bedje leggen begint hij net zo lang te huilen totdat je hem oppakt en dan is hij stil en zit met grote ogen om zich heen te kijken. Ook hebben we al geprobeerd om hem bij ons op de kamer te leggen in de kinderwagen, op een aankleedkussen tussen ons in en op het borstvoedingskussen maar niets helpt. Kan dit te maken hebben met het tijdstip waarop hij geboren is??? Ook vanavond huilt hij al een poosje. Hij heeft om 19uur een flesje gehad met 60 cc en dit helemaal leeg gedronken. Vrijwel direct daarna begon hij te huilen. Kunnen dit krampjes zijn? Toen ik hem op z'n buikje op m'n arm legde was het huilen over. Maar net begon hij weer te huilen. Heb toen een flesje voor hem gemaakt met 30cc en dit dronk hij ook in 1 keer leeg. Nou is mijn vraag als hij teveel drinkt of dit ook de krampjes bevordert? Wie heeft er tips??
Baby´s hebben in het begin geen besef van dag en nacht, ongeacht het tijdstip waaroo ze geboren zijn. Slaapt je kleintje met een kruikje. Dit kan nl helpen. Het kunnen idd krampjes zijn, Infacol kan helpen. Het is toch in het begin heel erg zoeken, waarom huilt hij etc. Mijn kleintje is nu 7 weken en begin nu een beetje te begrijpen, waarom hij huilt. Soms vanwege krampjes, oververmoeid etc..
Och meid een baby van een paar dagen oud snapt daar nog helemaal niets van. Wat zeg ik...de eerste weken zelfs niet. Ineens moet hij het helemaal alleen doen en dat is mega eng voor zo'n kleintje. Hij zoekt dan inderdaad mama omdat zij vertrouwd is. De tip die ik je voor de nacht kan geven is, doe alles zonder een woord te zeggen en zo donker mogelijk. Overdag gewoon met de gordijnen open in bedje leggen of waar dan ook zodat hij het uiteindelijk gaat leren. Wat krampen betreft, zuigen is fijn als ze krampen hebben. En inderdaad voeding kan krampen erger maken maar goed hij kan ook gewoon nog trek hebben. Als hij geen drinken wil dan zal hij gaan huilen van die fles. ALs hij overstrekt, met zijn benen maaid en zijn buik rommeld dan wil dat op krampen wijzen. Je zou een speentje kunnen proberen in dat geval zodat hij de pijn in zijn buik weg kan zuigen. En inderdaad zoals je hem droeg vinden ze ook vaak erg fijn.
Hou hem maar lekker bij je in de buurt, en probeer om de beurt wat te slapen. Die eerste dagen is het nog erg lastig om te zeggen waarom hij dingen precies doet. Geef hem lekker te drinken als jij denkt dat hij honger heeft, maar probeer ook eens een speentje. Zeker bij krampjes kan hem dat helpen. Hij heeft 9 maanden in jouw buik gezeten, dus probeer dat maar na te bootsen: dicht tegen jou (of je partner) aan, warm (voor z'n buikje), lekker opgekruld op je buik liggen of in een draagdoek zou ook kunnen helpen. Onze kraamhulp heeft ons dit uitgelegd (handig als je geen inbakerdoeken ofzo hebt/wilt): neem een wieglaken of andere kleine doek (zelfs een hydrofiele doek is misschien wel groot genoeg) en leg je kindje met z'n hoofdje in een van de punten. Vouw de doek strak om hem heen, en stop het bovenste puntje onder je kindje in. Eventueel kun je de onderkant naar boven slaan en de bovenste punt kun je naar achteren omslaan. Zo ligt je kindje lekker in een pakketje en kun je hem lekker tegen je aan laten liggen. Zo sliep ze bij ons heel goed, zelfs na een paar weken al in haar eigen bedje, omdat het zo beschut lag! Zo sliep ze ook fijn, tegen je hartslag aan:
Ik weet dat je dit waarschijnlijk niet wilt horen, maar geef je baby de tijd. Onze dochter heeft de eerste paar dagen erg veel last gehad van krampjes. Ze kon niet goed poepen en als ze poepte was de ontlasting heel hard. Een baby heeft daarnaast nog helemaal geen benul van dag of nacht. Een aantal tips zijn: - overdag de gordijnen gewoon open houden, dus niet de kamer donker maken zodat je kindje ziet dat het nog licht is buiten - toch je kindje een paar keer in zijn bedje leggen om te slapen. Ook als hij dan gaat huilen even(!) laten liggen. Ik zou max. 10 minuten de baby laten huilen. Er zijn kindjes die zichzelf huilend in slaap laten vallen. Zo kan je kindje wel aan zijn bedje "wennen" - de baby niet in de box laten slapen, dit is geen plaats om te slapen maar om te spelen - probeer een vast ritme aan te wennen. Wij deden bv onze dochter als ze wakker was, eerst uit bed halen en een schone luier geven, dan flesje geven, even boeren, nog even spelen/knuffelen en dan weer naar bed. Zo onstaat er een vast ritme wat je kindje gaat herkennen. - bij de eerste verschijnselen van slaap het kindje op bed leggen, dus als hij gaapt of in zijn oogjes wrijft. - het is niet zo dat je je kindje wakker hoeft te houden overdag zodat hij 's nachts goed slaapt. het is zelfs zo dat het tegendeel waar is, als kindjes overdag goed slapen dan slapen ze 's nachts ook goed. een kindje kan namelijk ook over vermoeid raken waardoor het niet meer in slaap kan komen. En dan de aller belangrijkste tip die ik je mee wil geven: doe wat JIJ denkt dat het beste is voor jou kind!!! Je kunt je baby nog niet "verwennen" met bv aandacht!!!!! Geniet van je kleine wondertje!!!!
ps. je kunt je kindje ook overvoeden waardoor hij (nog) meer krampjes kan krijgen. Onze dochter kreeg eerst hypo-allergene voeding en we zijn na 2 weken over gestapt op omneo voeding, deze voeding is speciaal voor babytjes met krampjes en die last hebben van verstoppingen. Deze voeding heeft bij ons echt wonderen verricht. Vraag even op het bureau of kraamzorg of dit misschien ook een optie is. Ik weet dat je ook niet te snel van voeding moet wisselen omdat baby's dan ook weer last kunnen krijgen van krampjes. En krampjes zijn heel normaal omdat de darmen van je baby nog op gang moeten komen.
Ik vind 10 minuten huilen wel erg lang voor zo'n kleintje...lekker veel bij je houden en m leren kennen lijkt me t beste
een vast ritme is erg belangrijk, zo weet je kleine op den duur wat er van hem verlangt wordt, ik doe het zo, haal de kleine uit zijn bedje doe zijn trappel zakje uit, verschoon hem, geef hem een flesje, laat hem boeren, ga even met hem spelen, dan doe ik zijn trappel zakje weer aan, leg hem op zijn bedje, zet een slaap liedje aan, en meestal slaapt ie al gelijk, maar soms jammert ie zich zelf in slaap, ik hoor al het verschil tussen een beetje jammeren en echt huilen, 10 min. echt laten huilen vind ik ook lang, heb je het vermoeden dat ie echt huilt, ga hem troosten, hij mist jou warmte, geur en hartslag, bij mij helpt zingen ook heel goed, ik wikkel hem dan in een doek en ga wat rondjes lopen en zing voor hem, zo komt ie tot rust, vaak kunnen kleintjes ook huilen door de vele indrukken, die ze moeilijk kunnen verwerken, en als ze dan tot rust gebracht worden, wilt dat vaak ook helpen, ben ook nog jong moeder, maar begin mijn kleintje al een klein beetje te begrijpen, wat hij wil, en das vaak mijn warmte en geur, en het horen van mijn stem, want die herkennen ze als de beste.
hai, Moeilijk he zo in het begin!. Ik zou er s nachts niet teveel poppenkast van maken. Eerst even verschonen dan flesje even een boertje en weer terug op bed. Ik deed ook tijdens het eten geven niet teveel licht aan s nachts. Als dit niet werkt omdat je kleintje blijft huilen zou ik hem s nachts even bij je houden en bij jou in slaap laten vallen en hem dan terugleggen. Misschien wel niet helemaal verantwoord volgens de boeken maar je zoontje word wel lekker rustig als hij jou voelt en jouw hartslag kan horen. Als ie dan wegdommelt gewoon laten gaan en dan wat later terugleggen. Wel oppassen dat je zelf niet in slaap valt. Ik ben daar best spastisch mee want zou het eng vinden als er wat gebeurt. succes!
Ons meisje is nu 2,5 week oud en wij hebben hetzelfde probleem gehad. Ik denk dat het idd komt omdat het dag-nachtritme nog niet goed op gang is. Wij hebben ervoor gekozen om haar toch tegen ons aan in ons bed te laten slapen tegen alle adviezen in. Dit was het enige wat haar rustig kreeg, maar vonden we zelf wel erg eng. Gelukkig gaat het nu enkele nachten al goed... Waardoor?? Misschien toch iets meer ritme? Daarnaast hebben we het aantal voedingen aangepast: minder voedingen maar meer per keer. In totaal krijgt ze nu evenveel binnen, maar ze voelt zich meer verzadigd per keer, waardoor ze nu 's nachts beter slaapt. Wij zaten na de kraamtijd nog op 8 voedingen van 80 en nu op 6 van 100 (de laatste 110). We hebben dit wel in overleg met het consultatiebureau gedaan. Haar darmpjes krijgen nu 's nachts ook wat meer rust... Misschien het proberen waard???
na negen maanden veilig en warm in mama te zijn geweest wil je kindje toch niets liever dan bij mama zijn. Dag en nacht moet je kindje nog aan wennen Bedje waarschijnlijk ook, en dan krijg je al die stomme adviezen!!! Mijn advies is kijk naar wat je kindje wil en doe wat het beste is volgens jou en je kindje. Bovendien waarom mag je kindje niet bij je??? Heb je ooit een 20 jarige gezien die alleenmaar kan slapen op zijn mama's borst??? Als je goed luisterd naar wat je kindje wilt zul je beloont worden. Kindje voelt zich begrepen en zal makkelijker zijn in de omgang! Gewoon lekker doen wat voor jullie werkt. Mijn meissei sliep ook de eerste twee maanden bij mij in bed, en nu slaapt ze heerlijk in haar eigen bed Heb haar overdag veel bij me gedragen in de draagdoek.