Kraamzorg brengt oudste kind niet naar school. Hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door dnise, 13 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lies276

lies276 Niet meer actief

Nog even en dan zal ik er over stoppen, want ik vervuil dit topic; ik ben er van overtuigt dat de kraamzorg in de basiszorg moet blijven. een kv is een professional ( ja, ja ik weet dat er ook waardeloze kv zijn net als dat er waardeloze juffen, secretaresses enz zijn) die je over de vloer krijgt om de gezondheid van jezelf en je kindje in de gaten te houden. Een kv is heel belangrijk als het gaat om preventie van bijv. Wiegendood, vroegtijdig stoppen met borstvoeding, enz. En ze waarborgt de hygiene van moeder en baby.
    Ik kan me levendig voorstellen dat een staatssecretaris pleit voor afschaffing van de kraamzorg uit het basispakket als taken zoals hier genoemd ( boodschappen doen, kinderen naar school brengen de hond uitlaten of zijn poep of pies opruimen) Door veel mensen een taak voor de kraamzorg gevonden wordt!
    Ik vind dat de kv die deze taken allemaal wel doen, hun eigen vak naar beneden halen en hun eigen graf graven.

Edit: de relatiebeheerders bij onze kraamzorgorganisatie ( waaronder ik) zijn verpleegkundigen die uit de praktijk komen en zeker geen secretaresses;)

2. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#42 sunshineS1976, 20 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2015
    sorry ik heb je niet willen beledigen hoor ;) (er is toch niets mis met een secretaresse?)
    Bedoelde alleen maar dat degene die de intakes doet zich strak aan de opgelegde refels houdt en de kraamhulp zelf overal soepeler mee omgaat.

Ben t deels verder wel met je eens. Een kv hoort geen hond uit te laten en eigenlijk hoor je zelf ook zorg te dragen voor andere kinderen. Dat ze gwn van en naar school kunnen. Maar als we het dan echt puur gaan hebben over verzorging van moederven kind en hun toestand in de gaten houden, dan is die 48u kraamzorg ook te veel.
    Ik vind het fijn dat we het hebben en in ieder geval is de eigen bijdrage er al. Vind ik ook niet erg.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Voor ts als ik zo mijn reactie nog eens terug lees:

Ik vind wel dat je een back-up plan moet hebben.
    Stel de bevalling gaat niet zoals verwacht en het wordt een ks en jij en baby moeten vijf dagen in het zh blijven. Wat doe je dan met zoon en hond?!
    Je man kan dan wel een nieuwe baan hebben (ongelukkige periode om te switchen) maar als je verder echt geen vrienden fam of buren in de buurt hebt zal hij het wel MOETEN doen. Je kunt je hond en zoon ook moeilijk in het zh laten slapen...

4. brit89

brit89 Bekend lid

23 dec 2013
    572
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier werkende als kraamverzorgende, bij ons staat het halen en brengen naar school mits het lopend kan, gewoon als taak beschreven in het zorgplan hoor.
    Maak er ook nooit een probleem van, vind het altijd juist gezellig. ☺️
    Net zoals een boodschapje mogen we ook doen, als dit met de auto is is er een km vergoeding.
    Denk dat dit heel erg per kraamcentrum verschilt dan.

Wat hond betreft indd niet in het takenpakket, voor mij persoonlijk ligt het er echt aan hoe de hond in gedrag is aangezien ik normaliter een beetje bang van honden ben.

En inderdaad zorg voor moeder en kind staat op nr 1 maar ik vind dat je je als kraamverzorgende ook moet aanpassen aan het gezin. We nemen de 'lichte' huishoudelijke taken over dus geen ramen zemen en keuken soppen en mocht er iets met jou en je kindje zijn wat belangrijk is dan gaat ook het huishouden even naar de achtergrond.

Ik hoop dat je een oplpssing kan vinden met de kraamverzorgende over bet naar school brengen en de hond uitlaten. :)

5. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    @Lies

Landelijk Indicatie Protocol Kraamzorg (LIP) - KNOV

lijkt mij een hele keurige bron. (ik lees net dat je die al had gevonden :D maar ik had beter een link kunnen plaatsen)

Ter aanvulling, ik weet natuurlijk niet hoe haar verdere situatie is en of zij alleen in aanmerking komt voor de basis of de extra.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat elke indicatie mensenwerk is en dus ook een keer fout kan gaan (hoe professioneel men ook is). Er is dus niets mis mee om dat nog eens na te gaan zodat je niet in de kraamweek nog van alles moet regelen.

Ook blijf erbij ik dat de stelling dat de kraamzorg binnenhuis moet blijven omdat er iets kan gebeuren geen steek houdt aangezien er ook mensen zijn die maar 3 uur per dag krijgen en dus ook uren alleen in huis zijn. Verzekeringstechnisch gesproken kan je wel gelijk hebben, maar daar heb ik niets over kunnen vinden.

Ik blijf mij echter afvragen wat er gebeurt als ts dus geen mantelzorg kan vinden, het lijkt mij niet goed voor het herstel als zij zelf haar kind van school haalt of de hond uit gaat laten. Het lijkt mij ook niet hygienisch om de ontlasting van de hond maar te laten liggen (ik heb de hond in de tuin gedaan). Wat boodschappen betreft, ik kan me voorstellen dat er bepaalde dingen ineens zsm gehaald moeten worden (in mijn geval een tepelhoedje) en vind het dus niet zo raar dat het wel in de extra lijst staat.

Totaal of topic, willen ze de kraamzorg uit het basispakket halen, volkomen belachelijk!!! Juist in de huidige vorm (dus het ook het overnemen van bepaalde taken van de moeder) zorgt de kraamzorg er nou juist voor dat je (in de meeste gevallen) en rustige onbezorgde kraamtijd hebt.

6. lies276

lies276 Niet meer actief

7. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    #47 tjiptjap, 21 jan 2015
    Laatst bewerkt: 21 jan 2015
    Dan nog staat er op dit moment in het protocol dat bij de extra zorg boodschappen inbegrepen zijn, ik ga ervan uit dat in die gevallen de verzekering daar rekening mee houdt als er onverhoopt iets gebeurt. Als dat niet het geval is zal het protocol aangepast moeten worden anders zit de kv in een spagaat.

Wat verwennerij betreft, ik zie het voor het gezin koken (kan vader dat dan niet als hij uit zijn werk komt) eerder als verwennerij dan de hond midden op de dag (als alleen de kraamvrouw thuis is) even buiten een plas laten doen. En een product dat op dat moment noodzakelijk is voor de zorg, zoals in mijn geval een tepelhoedje, (anders was ik echt gestopt met de bv) zal toch op de een of andere manier op de korte termijn verkregen moeten worden. Overigens had ik mijn netwerk ingeschakeld voor de hondenwandeling (overdag id tuin), de boodschappen, de schoonmaak en het koken (ben er dus achter gekomen dat mn broer heerlijk kan koken).

Maar ts, is er al een oplossing. En hoe ga je het in de tweede en volgende weken met de hond en je kinderen regelen?

edit: @lies, ik heb me echt ingehouden om niet allerlei aanbevelingen te doen voor zo'n overleg, dan zou ik het topic echt vervuilen. Ik hoop echt dat de kraamzorg in het basispakket blijft (ook als ik geen kinderen meer krijg). Zonder de kv was ik na een paar dagen al gestopt met de bv en had ik geen idee gehad hoe ik voor dat kleintje moest zorgen. Ik heb zat boeken erover gelezen maar helemaal groggy van een 24-uurs bevalling was de realiteit met dat kleine frummeltje toch even wat anders.

8. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Het is zo dat een kraamverzorgster het niet hoeft te doen.
    Ze is er voor de zorg voor moeder en baby, niet om het hele huishouden te runnen.
    Natuurlijk zijn er kraamverzorgsters die het wel willen doen, maar dat doe je in overleg.

Ik heb het wel gedaan toen ik kraamverzorgster was. Net zoals een paar boodschappen halen of alvast het warme eten voorbereiden.
    Maar dit hoeft allemaal niet.

9. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Ik weet vanuit mijn oude werkgever, dat een ouder kind naar school brengen, niet tot het vaste takenpakket behoort. Het kan zijn, dat ze daarom gezegt hebben dat ze dat niet doen. Ook om te zorgen dat de kraamverzorgster straks niet voor het blok gesteld word, als er bij de intake verzekert is, dat het wel gedaan zou worden.

Idem met het bed al dan niet op klossen. De ene kraamverzorgster vind het niet zo erg. De ander houd zich stevig vast aan de arbo regeltjes. En zo zijn er bij een hoop taken verschillen tussen hoe iemand iets doet en wat ze wel en niet doen.
    Uiteindelijk is de voornaamste taak van de kraamverzorgende moeder&kind zorg. Wanneer dat goed gaat en tijd het toelaat, het sanitair waar moeder het meest mee in aanraking komt, lees:badkamer en wc ivm infectiegevaar. Daarna, als er voldoende tijd is andere huishoudelijke klusjes, of zorg voor andere gezinsleden.

Maar een hoop is uiteindelijk afhankelijk van: hoe was je bevalling, hoe gaat het met jou en de kleine. Gaat alles rustig en verloopt alles goed, valt er een hoop te schipperen. Ligt ook aan je kraamverzorgende. De meesten van ons zijn echt niet zo halsstarrig ;)

Oh, overigens... Nieuwe werkgever of niet, je man heeft recht op zorgverlof... Maar dat terzijde.
    Succes!

10. anieska

anieska Actief lid

24 apr 2014
    447
    0
    0
    Hallo, bij mij wou de kv het wel doen, mits het te lopen/fietsen was, en het kind zelf kan fietsen. Ook de hond uitlaten doen ze wel. Maar idd de zorg voor moeder en kind gaan voor, maar als er tijd was was dit geen probleem...hangt ook van de organisatie af denk ik.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Maar goed, in de praktijk is de kraamzorg heel vaak gewoon niet 6u per dag nodig... Zeker bij een tweede kindje valt vaak alle uitleg ect. Weg. Daarnaast zijn veel kraamvrouwen met een normale bevalling snel weer te been en gaan ze echt niet zeven dagen in bed liggen. Na mn eerste bevallin kon ik na twee dagen alles zelf weer prima doen, na mn laatste bevalling eigenlijk al na een paar uur. Ik heb bij beide kraamweken, maar vooral bij de kraamweek van de jongste echt naar taken voor de kv moeten zoeken. De kv zelf vond het ook erg vervelend om maar doelloos op de bank te zitten en dus was ze altijd blij als ik iets "nuttigs" voor haar gevonden had, ook als dit de boodschappen doen of iets buiten met de oudste doen was of zelfs de koelkast helemaal schoonmaken. Natuurlijk is het anders als je de zorg wel echt nodig hebt, maar ik vraag me af wat de statistieken zijn over hoevaak vrouwen hoelang nog zorg nodig hebben. Ik kan me daarom ook goed voorstellen dat een medische professional in de toekomst zou beoordelen hoeveel uren kraamzorg een vrouw nu echt vergoed dient te krijgen, want ik kan me ook wel voorstellen dat de belastingbetaler niet betaalt voor zoiets (hoewel ik het zelf stiekem wel heel handig vond in zo'n hectische periode).

12. Truelove

Truelove Fanatiek lid

30 mrt 2014
    3.006
    0
    0
    Ik zou je kindje die kraamweek lekker thuis houden. Zo kan hij ook wennen aan de baby.
    Hij is dan 4 dus niet verplicht om naar school te gaan

13. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    nou ik zou niet aan mn kv durven te vragen om de koelkast schoon te maken :$ als ze naast haar dagelijkse kv taken niks meer kan doen dan kan ze toch beter naar huis gaan zodat je minder uren hoeft te betalen?! :( Juist door dit soort taken staat de kraamzorg nu ter discussie om uit het basispakket te halen, mensen gaan haar als verdelde poetsvrouw zien..

14. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bizar dat de kraamhulp je zoontje niet naar school wil brengen. Het staat bij onze kraamzorg letterlijk beschreven in de folder dat ze dat juist wel doen. Bij de intake gaf ze ook aan dat ze ook best een uurtje buiten willen gasn spelen met hem o.i.d. is het een optie om nu nog op zoek te gaan naar een ander bureau voor de kraamzorg?

15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Mijn laatste kraamverzorgende wilde echt niet meer dan een uurtje eerder naar huis, zij moeten namelijk ook gewoon hun uren maken. Als ze steeds eerder naar huis gaan/moeten, dan moeten ze heel veel dagen achter elkaar werken om aan hun contracturen te komen. Zij heeft dan ook de laatste dagen van de zorg bij mij ook wat extra huishoudelijke klussen gedaan ( bedden van de ander kinderen verschoond,koelkast, huiskamer extra gedweild etc) zodat ik zodra ze wegging niet meteen dat soort dingen hoefde te doen. Dit kon ook omdat ik bij nr3 een makkelijke bevalling heb gehad en me na een paar dagen alweer best goed voelde. Bij nr1 en nr2 was ik echt ziek en heb ik de volledige kraamzorg gewoon echt nodig gehad, daarom had ik het bij nr3 ook aangevraagd.

16. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens, kraamvrouw wordt in het basispakket gehouden onder de mum van professionele zorg voor moeder en kind, maar deze wordt echt niet 10 dagen, 6 uur per dag gegeven.
    In werkelijkheid wordt door de kraamvrouwen verwacht dat de kraamzorg de volledige mantelzorg overneemt, waardoor alle anderen die ook mantelzorg kunnen verlenen lekker op afstand gehouden kunnen worden.

En ik snap niet hoeveel van die uren per dag de kraamvrouw bezig is met de professie waarvoor ze heeft gestudeerd. Dus iets wat niemand anders in de omgeving ook kan doen: was, strijk, wc poetsen, eten geven, kinderen vermaken, honden uitlaten, stofzuigen of wat dan ook.
    Daar is niks professioneel aan, dat is gewoon huishulp.

17. Onje

Onje Niet meer actief

Ik zou eerst eens kijken hoe je bevalling loopt misschien heb je wel nergens last van en vindt je het heen en weer brengen juist ff lekker.
    Anders lekker thuis houden.

18. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je oudste kindje gewoon thuis houden, dat is het makkelijkste.

Bedenk inderdaad een noodplan. Ik was doodziek na de bevalling, 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen nog 49 uur kraamhulp gehad. (geeft wel aan hoe ziek ik was).

Wat mij kan overkomen, kan ook jou overkomen. Zorg voor een netwerk. Je kindje gaat al 8 weken naar school dan, investeer in relaties met andere moeders.

19. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Tav de hond: in de eerste week zul je toch ook kraambezoek krijgen. Mss hen vragen voor ze gaan een klein blokje met de hond te wandelen.

20. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Wij hebben het haar ook echt niet zelf gevraagd hoor!het was op haar eigen initiatief. Zij voelde zich er heel vervelend bij dat ze niks te doen had en ging een beetje op zoek naar klusjes en kwam zodoende bij de koelkast schoonmaken en nog wat andere klusjes, uiteraard wel in overleg. Na vier dagen hebben we haar ook maar eerder naar huis gestuurd, maar op de een of andere maniervond ik dat wat lomp om al gelijk de eerste dagen al te doen (slaat nergens op, i know, maar het voelde gewoon onaardig ofzo ;)) en ze bood het zelf ook niet aan. Ik had het idee dat ze liever bij ons klusjes bleef doen dan vroeg weg ging om de een of andere reden. Maar goed, ik vind ook absoluut niet dat dit tot de standaard taken zou moeten behoren. Juist niet. Daarom kunnen veel vrouwen het best met wat minder kz af denk ik.

Deel Deze Pagina