Ik moet er niet aan denken om bij een goede bevalling nog een paar dagen in het ziekenhuis te blijven. De 12 uur die we extra moesten blijven ivbm maconiumwater vond ik al teveel. Ik vind het wel fijn om wat hulp en controle te krijgen in mijn eigen omgeving. 3 uur per dag is meer dan zat. Maar ik vond het heel fijn dat ze kwamen. De controles gaven me een geruststellend gevoel. Bv bleek toch lastiger dan verteld was, dus vond ik het gerichte advies ook fijn. En elke dag weer een schone badkamer is ook echt heerlijk. Dat ze klossen onder het bed proberen te verplichten vond ik wel wat minder. Maar die heb ik door mijn vriend de dag na de bevalling gelijk laten verwijderen Ook al ik de praktische zaken weet heb ik me nu weer aangemeld voor kraamzorg.
Morgen komt onze kraamhulp voor het laatst en dat vind ik echt heel jammer. Ze heeft heel goed voor ons gezorgd, alle controles gedaan en de BV ondersteund en natuurlijk is het ook heerlijk dat ze de badkamer schoonmaakt, bedden verschoond heeft, was doet... Echt wel onmisbaar voor mij na een keizersnede en nog twee andere kinderen terwijl mijn man gewoon fulltime moet werken.
Dit inderdaad, ook in Nederland is er bij een vroeggeboorte helemaal geen aandacht voor de controles bij de moeder die vanuit kraamzorg normaal gesproken noodzakelijk worden geacht. Ik mocht 4 dagen na de ks naar RMD-huis, en vanaf dat moment heeft niemand meer naar mijn hechtingen, baarmoeder, temperatuur of wat dan ook gevraagd of gekeken. Ik moest zelf naar het ziekenhuis zien te komen 2x per dag, en mocht 5 dagen na de ks op een kruk zitten op de nicu [samen met al die andere moeders] Voor de baby is het belangrijk dat er voldoende controles worden uitgevoerd, maar in België kan elke baby bij de kinderarts terecht, dan en nacht. Dat is een wereld van verschil met Nederland. Moederzorg heb ik nooit gehad, en eigenlijk ook niet gemist.
Als ik puur voor naar mijzelf kijk : donderdag bevallen , kindje op de coufuse (ik weet niet hoe je dat schrijft ) afdeling en ik op de kraamafdeling bij de kraamvrouwen. Ik weet nog dat ik na 4/5 uur naar mijn kindje mocht met bed en al en hem dus mocht vast houden & de fles mocht geven (kindje is met spoed bij me weggehaald na de bevalling had het moeilijk tijdens de bevalling dus ik heb hem niet vastgehad ) nou daar lig je dan , nog nooit een kind de fles gegeven en heel onwennig een klein baby'tje in je handen. De volgende dag mocht ik met de rolstoel naar hem toe om hem de fles te geven en te verzorgen. Ook daar eigenlijk weinig begeleiding gehad. Voelde me heel klein soms , op dat moment nog zelf vol emoties en normaal heb ik mijn mond goed bij me maar ik deed eigenlijk maar wat . Op zondag mochten wij naar huis en kwam de kraamzorg (tot vrijdag) en die heeft mij echt veel geleerd. Was na een paar uurtjes zo zelfverzekerd geworden omdat ik weet "hoe het moest". Tuurlijk wist ik heus wel ongeveer hoe het moest , en je moeder gevoel doet ook een hele hoop maar ik vond het heel onwennig ineens een kindje hebben die totaal afhankelijk van je is. Nog nooit fles gegeven of een luier verschoond. In het ziekenhuis hebben ze mijn zoon in bad gedaan zondag voor we naar huis gingen , zo konden alle toeters en bellen ook los weken (pakketjes van hartslag meter etc) ze vroegen wel of ik het zelf wilden doen maar ik zelf vond het dus heel onwennig , kon nog niet lekker staan etc. Dus hun gedaan waar ik wel bij was. Met de kraamzorg thuis kleintje gebadderd , fijn die hulp! Dus ik ben (zeker bij een eerste) voor kraamzorg. Grappige was dat de kraamzorg vond dat ik zo zeker was in mijn handelingen en dat ik overkwam alsof ik het al jaren deed nou dat was echt schijn en ik ben zo blij met haar geweest.
Ik ben altijd heel blij geweest met mijn kraamzorg, maar vooral bij de eerste. Die werd 's middags thuis geboren en dan blijft zo'n bevallings-kraamverzorgster tot een paar uur na de bevalling, maar om 4 uur 's middags was iedereen weg. Om 5 uur moest ie een schone luier en mijn man en ik zaten elkaar echt aan te kijken: weet jij wat de voorkant van dit ding is? Ik had ook nog maar 1x aangelegd, de hele nacht lag het arme kind te kreunen van de misselijkheid en we hadden geen idee wat te doen. Ik ben nog nooit zo opgelucht geweest als toen de volgende ochtend om 9 uur de kraamhulp op de stoep stond. Toen ze 's avonds naar huis ging, wou ik haar bijna vragen of ze niet wilde blijven logeren, haha. Maar aan het eind van de week was ik helemaal vol zelfvertrouwen, dus dat had ze maar mooi voor elkaar gekregen. Bij de volgende twee wisten we natuurlijk heel veel nog wel, maar toch was het fijn om weer even iemand erbij te hebben om ons weer op gang te helpen. De laatste was een beetje een paniekvogel, waardoor we op dag 3 ineens op de SEH zaten met een kind dat volgens haar bloed plaste, wat alleen maar uraten bleken te zijn. Maar ze was wel lief, haha.
Alsje in 't ziekenhuis al de basis een beetje ziet (bv, badje, bedje) dan heb je echt geen kraamzorg nodig. Zeker omdat je in België inderdaad snel naar n kinderarts of andere instantie e.d. toe kunt. Ik zelf lag na een ks 2 dagen in het ziekenhuis en ik vond de kraamzorg daarna totále onzin. Het was fijn dat ze het huishouden wat deed maar thats it. Die temperatuur die ze steeds opmeten en dat boekje bijhouden, wát een kul. Maar het is mijn mening, anderen denken er weer totaal anders over. Maar zo zie ik het in ieder geval. Alsje na de bevalling na 2 uur weer naar huis moet is het wel fijn dat er thuis iemand met ervaring is die je helpt met alles. Zeker borstvoeding e.d.
Bij de eerste wel kraamzorg gehad, maar ergerde me wild aan alle bemoeienissen. Bij de tweede (9 jaar later) gezorgd dat ik hooguit 1 a 1,5 uur kraamzorg had per dag, en vond dat nog te veel... Bij een derde komt er geen kraamzorg meer. Vreselijk dat getut en gefrunnik aan je. Wij lossen hier alles zelf wel op, geeft een stuk meer rust in de keet!
Ik was heel erg blij met de kraamzorg. Blij dat iemand mijn baby in de gaten hield. Zeker als het je eerste is. Zo heb ik zelf nooit gezien dat mijn meisje na een paar dagen wat geel zag. Of tips bij krampjes bijvoorbeeld. Begeleiding wat betreft borstvoeding was in het ziekenhuis echt slecht. Was ik thuis bevallen dat was dat waarschijnlijk anders gelopen. Ik had ook vreselijk last van kraamtranen. Ook hier heeft de kraamzorg me mee geholpen. Ik was echt zo blij dat ik toen 2 dagen extra kreeg. Ook voor de man is kraamzorg fijn. Hij heeft ook veel gehad aan haar tips en hij hoefde niet alles meer in huis te doen. Ook papa werd hier wakker van babygehuil 's nachts en was net zo goed moe.
Sorry, maar dat stukje wat je typt over het thuisbevallen is dus absoluut niet waar! Ik mag niet een thuis bevallen ondat dat te ver weg is van het ziekenhuis (woon gewoon in de stad). Persoonlijk vind ik het niet meer dan logisch dat vrouwen ervoor kiezen om in her zkh te bevallen, zeker van de eerste. Je weet niet wat je overkomt en als er iets mis gaat dan moet je alsnog met spoed er heen... Veel vrouwen in mijn omgeving kiezen ee zélf voor om zonder medische indicatie in het zkh te bevallen!