Kraamzorg en piercings

Discussie in 'De lounge' gestart door madddiee26, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madddiee26

    madddiee26 Nieuw lid

    15 nov 2022
    2
    1
    3
    Vrouw
    Hi,

    Ik ben Madelief en ik zit momenteel nog op de kunstacademie, maar hierna wil ik graag de kraamzorg in.
    Nu las ik dat piercings niet overal welkom zijn, en dit werd bevestigd toen ik heen en weer aan het bellen was (niet overal).

    Nu ben ik voor een klein schoolproject op zoek naar iemand die in de kraamzorg werkt, en ook piercings in het gezicht heeft. Ik zou daar wat korte vragen over willen stellen als dat mag.

    Alvast mega erg bedankt!

    Groetjes,
    Madelief

    PS Alle informatie over dit onderwerp is welkom. Ik vind het ook erg leuk om te weten wat mensen ervan zouden vinden (bijvoord over als er een kraamverzorger binnen komt die wel veel piercings heeft)
     
  2. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    De piercings zelf zijn niet zozeer het probleem, maar de hygiëne. Net als met nagellak (lange nagels) en make-up. Vandaar dat er bezwaren zijn. Is overal in de zorg zo denk ik.
     
  3. madddiee26

    madddiee26 Nieuw lid

    15 nov 2022
    2
    1
    3
    Vrouw
    Dit dacht ik eerst ook, maar volgens de meeste die ik heb gebeld heeft het niet veel met hygiene te maken maar vooral met uitstraling. Ik hoor van alle kanten andere dingen, heel interessant maar ook heel erg verwarrend.

    Terwijl ik me namelijk heel goed voorstellen dat niet alle piercings even hygienisch zijn, en dat leek mij de meest logische reden.

    Heel erg bedankt voor je antwoord, dit helpt al enorm
     
    Septembre vindt dit leuk.
  4. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    Mij zou dit echt niet uit maken, als hij/zij zijn/haar werk goed doet vind ik het goed..
    hetzelfde denk ik over tatoeages.

    een (of heel veel) piercings/tattoos maakt iemand geen slechte werknemer.

    Over uitstraling/verzorging binnen de (kraam)zorg kan ik niets zeggen want dat weet ik niet..
     
  5. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Persoonlijk maakt het mij niets uit of iemand piercings in het gezicht heeft.

    Ik denk dat het idee dat piercings en tatoeages niet representatief zijn, nog afstamt uit een tijd dat alleen 'aso's' ze hadden. Tegenwoordig zijn ze in (bijna) alle lagen van de samenleving wel gebruikelijk en geaccepteerd.

    Ik kan mij niet voorstellen waarom een piercing in het gezicht niet hygiënisch zou zijn als kraamverzorgende. Je raakt de baby toch niet met je gezicht aan? Geen ringen en armbanden om lijkt mij dan logischer.
     
    Maslov en hummeltje5 vinden dit leuk.
  6. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Hier geen probleem met "normale" piercings. De echt wat bijzondere of heel veel kunnen voor eventuele broertjes zusjes wel wat "eng" overkomen. Een volledige gepiercd gezicht komt harder over, terwijl je natuurlijk prima vriendelijk kunt zijn..
    1a2 piercings daarintegen is verwaarloosbaar in mijn ogen.
    Daarnaast is het ook maar net waar je kraamt, in Amsterdam zullen ze nergens van opkijken maar de bijbel belt kan het wellicht minder waarderen.
     
  7. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    726
    371
    63
    Als moeder zou ik er totaal geen bezwaar tegen hebben, vind het echt heel tof piercings (had er zelf ook in het gezicht maar eruit gehaald). Of je piercings hebt zegt weinig over je kwaliteiten als kraamverzorgster vind ik.
    Hier hadden we bij de vorige een overduidelijk streng gereformeerde kraamverzorger (wij zijn niet gelovig) dus dat klikte niet helemaal, die persoonlijke klik is in mijn ogen veel belangrijker.
    En ik woon in de biblebelt, dus tja dat zegt dus niet zoveel..
     
  8. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Mij lijkt dat afwijzing op basis van uitstraling onder discriminatie valt?
     
    Zuul vindt dit leuk.
  9. Septembre

    Septembre Bekend lid

    19 jan 2021
    933
    1.295
    93
    Klopt. Sieraden aan handen en armen is in de zorg idd niet de bedoeling. En gezichtspiercings kan weleens wat aan blijven hangen :roflmao:
     
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Het zou mij ook niets uitmaken maar maatschappelijk gezien doen een hoop mensen wel moeilijk. Zo kreeg mijn man in het verleden vaak te horen dat zijn uiterlijk niet neutraal genoeg was (hij heeft dreadlocks) Sloeg ook nergens op maar het gebeurd nog genoeg helaas.
     
  11. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Ik werk niet in de zorg, maar bij ons zijn sieraden en accessoires niet toegestaan in verband met veiligheid. Sieraden mogen in de zorg vaak niet vanuit hygiënisch en veiligheidsoogpunt. Zelfde geld voor nagellak, zware parfum etc, daar kunnen patiënten last van hebben.

    Als ik een kraamzorg binnen zou krijgen met een piercing zou ik daar zelf weinig van vinden. Als er iemand binnen komt met meerdere piercings in het gezicht, denk ik wel dat ik dat zelf lastig zou vinden. Toch een soort stigma wat er aan vast kleeft. Ik zou er na een paar uur doorheen weten te kijken, maar zou niet meteen 100% op mijn gemak zijn . Weet dat het niks afdoet van de professionaliteit, dus het zit 'm echt in mijn vooroordelen en aannames. En ik zou me dus constant afvragen of iemand ons niet een gigantische boel saaie mutsen zou vinden.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Piercings en tattoos an sich vind ik prima. Echt niks op tegen. Maar volgens mij geldt er wel een algemene opvatting om het niet te doen ivm hygiëne. Categorie ook geen sieraden. Dus ja, dan vind ik geen piercings daar ook bij horen.

    Dus piercings an sich prima, niks op tegen. Maar in de zorg liever geen piercings en sieraden of lange nagels, losse haren etc. Zit hem dus niet in de piercings, maar gewoon een stukje hygiëne en verzorgdheid. Ik vind dat geen gekke opvatting. Kijk.. een piercing raakt je baby niet nee. Maar je kan ongemerkt wel aan je piercing zitten, dingen overdragen..
     
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.803
    6.970
    113
    Vrouw
    Hier zou het een no go zijn.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.627
    2.986
    113
    Vrouw
    Bij ons was een van de redenen dat enkel knopjes in oren mocht tijdens stages (verloskunde en pediatrie gedaan) en op het werk omdat er anders gemakkelijker aan getrokken kan worden door kleine baby of kinderhandjes en verwarde mensen. En dat ze dat de huid zouden kunnen scheuren.
    Vooral eigen veiligheid dus.

    Qua uitzicht zou het me persoonlijk niet heel veel uitmaken als ik zelf kraamvrouw was.
     
  15. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.699
    3.956
    113
    Vrouw
    Ik heb al meermaals gehad dat een 6mnd - 1.5 jarige aan mijn ketting hing (oeh het glimt en je kan het vastgrijpen). Moet er niet aan denken dat dat aan een piercing in mijn gezicht zou gebeuren. Dus misschien niet eens voor de baby maar ook eventuele broertjes / zusjes.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  16. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.627
    2.986
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad, en zo kleine kinderhandjes zijn vlug en laten ook niet zo gemakkelijk los, ze zijn soms verdomd sterk haha :roflmao:
    Om dezelfde reden mocht een ketting ook niet, al is daarbij de kans op verwonding natuurlijk niet echt heel groot als daaraan getrokken wordt.
    Moet zeggen dat ik wel heel vaak collega's heb gezien die zich niet echt aan die regel hielden, ze zijn ook echt veel strenger op de geen nagellak, geen lange nagels en geen ringen vb. Daarop kwamen ze echt controleren vanuit de veiligheidsdienst.
     
  17. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Zelf vind ik het vooral belangrijk dat een kraamverzorgende haar werk goed doet, kennis heeft zodat je veel vragen kunt stellen en prettig gezelschap is.
    Ik houd ervan dat mensen zich durven onderscheiden en ik denk dat mijn kinderen het vooral interessant zouden vinden en op dag 2 al heel normaal.

    Moet wel zeggen dat de jongste weleens bang wordt van tattoos als het schedels en dergelijke betreft. Ik probeer steeds uit te leggen dat het gaat om iemands karakter maar hij blijft het naar vinden.
     
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Ik denk dat het heel waardevol is als je dit kunt onderbouwen.
     
    Zuul, Milkyway7, madddiee26 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Ik vind sommige tattoos ook nog eng, bijv met schedels.

    Al zal diegene heel lief zijn dit is wel mijn eerste indruk. Schedels associeer ik gewoon niet met aardig.
     
    Annemeis vindt dit leuk.
  20. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.803
    6.970
    113
    Vrouw
    Vind dat voor hier niet perse nodig, maar ik hou absoluut niet van piercings en tattoos. Al helemaal niet in het gezicht dus, ik vind het een tikkie ordinair. Al kan het heel netjes zijn, i know, maar dat weet je niet van te voren natuurlijk, dus vandaar een no go.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina