Kraamzorg, hoeveel uur nemen/ willen jullie?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door missdaizy, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicole85

Nicole85 Actief lid

23 jan 2009
    315
    1
    18
    Wij hadden haar voor 4 uurtje per dag... Ideaal want dan heb je zo heb je in de middag echt tijd om met het nieuwe gezinnetje door te brengen:D

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Het maximum genomen en het is superfijn! Je moet zoveel leren over babyverzorging, de baby in bad doen, etc. De baby wordt in de gaten gehouden en de kraamvrouw ook. Dan heb je nog een paar huishoudelijke taken, zoals de ruimtes waar moeder en baby verblijven stofzuigen, het sanitair van de moeder schoonhouden, de bedden verschonen, lunch op bed brengen. Bij ons ging er vooral veel tijd in de borstvoeding zitten. Daar begeleidde ze ons supergoed bij. Het lijkt veel, maar het is zo om.

3. Melief

Melief Niet meer actief

Ik krijg 59 uur, hier gaat al 24 of 32 uur van naar het kraamhotel en dan misschien nog uren naar het ziekenhuis. Ik zag er ook tegenop iemand in huis maar nu ik ernstige bi heb weet ik zeker dat ik het nodig heb. Wij hebben ook nog een eigen zaak dus mijn man kan niet echt vrij nemen...

4. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
  5. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben indicatie voor 55 uur en daarnaast nog 15 uren extra via aanvullende verzekering. Die 15 uren mogen we na de "gewone" kraamdagen opnemen. Dus we krijgen eerst 6,5 uur per dag en daarna plakken we er nog 3 dagen van 5 uren aan. Wij hebben hier voor gekozen omdat ik nu al maanden plat lig door gezondheidsproblemen en mijn man dus de eerste tijd waarschijnlijk de verzorging voor de kleine en mij moet doen. Door die extra kraamzorg heeft hij dan ook momenten dat hij even kan slapen/ontspannen enz. Er is mij ook al verteld dat in ons geval dat 9e en 10e dag waarschijnlijk ook nog extra indicatie voor is dus we hebben straks 13 dagen kraamzorg, al zullen er wel paar dagen ziekenhuis af gaan.

6. carlaaa

carlaaa Actief lid

18 nov 2012
    354
    27
    28
    Bij ons is de kraamzorg vorige week voor intake geweest. Dit is ons 1e kind dus had geen flauw idee wat normaal is. Ze heeft ons 52uur aangeraden, maar er kan altijd mee geknutseld worden. Minder uren....of zo nodig meer.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier alleen moeder en kindzorg aangevraagd. 3 uur per dag. Mama en kind checken en verzorgen en nog wat noodzakelijke huishoudelijke klussen. Daarna gaan ze weer.hier Meeeeeer als genoeg. Bij de 1e is ze 24 uur geweest en had recht op meer omdat ik alleenstaand was/ben. Dit heb ik niet gedaan en ze is steeds veel eerddr naar huis gegaan. Ik vind het niet nodig en redde mij prima met mn kleine. Lekker rustig en doen wat ikk zelf wil:)

8. missdaizy

missdaizy Actief lid

23 mei 2012
    126
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wow wat een hoop reacties!:D Thanks allemaal! Hier heb ik zeker wat aan, fijn om jullie ervaringen ook te lezen! Ik neig nu toch naar de 24 uur :p Ikzelf werk in de kinderopvang, dus qua verzorging heb ik er allang kaas van gegeten ;) alleen de ochtenden lijkt me een heel fijn idee! En ik heb natuurlijk ook m'n eigen vent bij me..

Nogmaals bedankt voor de reacties!;)

9. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Wij hebben ook 24 uur aangegeven. Leek me wel lang genoeg. We wonen op een appartement dus veel poetswerk heeft ze niet. En vriendlief is de eerste 14 dagen ook thuis, wat moet die anders doen? :D En helpt ook dat mijn nicht vroedvrouw in België is, dus als ik iets niet pluis vind kan zij komen..

10. minimoon

minimoon Niet meer actief

Wij hebben indicatie voor 65 uur, maar gaan tzt kijken naar de indeling hiervan. Zit zelf te denken aan halve dagen. Het is wel ons tweede kind, dus voor de verzorging/wijze lessen is het niet. Ik kijk erg uit naar gewoon lekker verzorgd te worden (iemand die broodjes maakt, kopjes thee brengt, beetje was doet, de strijk) dat kan manlief natuurlijk ook allemaal, maar ja, die kan dan verlofdagen sparen + die is natuurlijk ook wel moe door gebroken nachten. Als hij er dan is kan hij slapen (terwijl dochter 1 op school is of zo).

Maar beter te veel aanvragen en dan minder afnemen, toch? (je bent niet verplicht die uren af te nemen heb ik begrepen - bij dochter 1 hadden we geen kraamzorg, dus heb geen idee!)

11. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Staat jou verloskundige dit toe of heb je wel kraamzorg bij de bevalling?

Ik heb 24 uur aangevraagd, maar wat mij betreft komt ze niet (alleen me man is daar nog niet zo van overtuigd vanwege de controles die de kraamzorg doet bij mij en de baby)

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Heb 40 uur genomen (iets in uren gekort omdat ik flesvoeding ga geven). Mocht ook nog wat meer en ook minder. Bij de vorige ook zoiets gehad.
    Meer mag hier wel, minder ook maar dan betaal je er nog steeds voor.

Gedachte is dat manlief de eerste week nog wat dagen kan werken en daarna vrij kan nemen. De eerste week is qua bezoek etc nog wel rustig en hij moet er ook niet aan denken om samen met de kraamzorg hier in huis te zitten, dan zitten ze elkaar wel in de weg.

13. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Tijdens het intake gesprek aangeven dat ik 24uur wilde. Echter adviseerde ze mij om 48uur op tenemen. Mocht ik na de bevalling toch 24 uur willen was dit geen probleem. Als je 24 uur afneemt en achteraf toch meer uren wilt is het afhankelijk of zij wel genoeg personeel hebben.

Na bevalling direct gebeld dat ik toch 24 uur wilde, voelde mij redelijk goed. Uiteindelijk werd ik gek van de kraamhulp. Lieve vrouw hoor, maar we konden het prima zelf. In totaal heb ik 12uur kraamzorg gehad.

14. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik wil het minimum (is geloof ik 3 uur per dag), maar twijfel daar nog een beetje over omdat ze dan waarschijnlijk maar bij 1 voeding is per dag en ik wel graag goede begeleiding wil bij het geven van borstvoeding. Maar dat beslis ik pas als ik 36/37 weken ben, als ik daarvoor beval heb ik waarschijnlijk toch geen kraamzorg.

15. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Moest je dan toch niet betalen voor die 24 uur? (iig eigen bijdrage)

16. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    ik zit met het volgende je hebt minmaal 24 uur kraamzorg maar wat als je minder wilt kun je dat van te voren aangeven en betaal je dan voor bijv 12 uur of toch die 24 uur ??

17. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Ik heb partus assistentie aangevraagd. Dus puur en alleen de bevalling. Maar ik ben medisch dus ik moet in het zieken huis bevallen. Maar door mijn eerdere 2 bevalling waarvan 1 met maar 30 min weeen moet ik dus een vk hebben voor thuisbevalling.

We zien op dat moment wel of er kraam bij moet komen want waarschijnlijk als het zo snel gebeurt dat ik thuis beval dan is de kraamzorg toch te laat

18. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Nee die 24 moet je dan gewoon betalen.

19. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor je reactie
    dus je betaald dan voor zorg die je niet wilt lekker dan hoef haar echt geen 24 uur vind vind 12 of 16 meer dan genoeg voor een 2e het is meer voor mijzelf ivm na controle

20. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Die 24 uur moet je minimaal afnemen. dat was dus voor mij de rede om niets te nemen. Het is mijn derde daar hoeven ze mij niets over te leren. Het ging mij puur om het wegen en mijn buik. De vk laat hier een weegschaal staan en komt zelf even voelen. Dus dan heb ik geen zorg nodig.

Deel Deze Pagina