wat doet de kraamhulp met een ouder kindje?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Tord, 5 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    We hebben een dochter van 25 maanden, en ik sta op het punt om te bevallen van de tweede. Nu hebben we de kraamintake telefonisch gehad, en daarin vertelden ze ons dat ze controles doen, voor moeder en baby zorgen en badkamer e.d. poetsen.
    Over verzorging van oudere kinderen is niet gesproken.
    Mag ik aannemen dat ze wel bijv. de luier van mijn oudste dochter verschoont en voor haar een boterham smeert? Of hoort zij gewoon niet tot het takenpakket van de kraamhulp?

2. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    wij hadden kraamzorg van dewaarden, en bij de telefonische intake vroegen ze ook of er een stagaire mee mocht komen want dan zouden ze de taken kunnen verdelen. en zo is het ook gegaan,nou is mijn zoon al wat ouder, 3.5 jaar, maar het was toch heel erg fijn dat ik me om hemgeen zorgen hoefde te maken. maar als ze alleen zou zijn geweest lijkt het me pittig hoor, moeder, baby, peuter en licht huishoudelijk werk doen. die kleine wil toch aandacht welke jij even niet kan geven.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier deed ze officieel niets voor anderen dan moeder en baby. Nu was het wel zo dat ze ook een bekertje drinken inschonk voor de oudste of een broodje smeerde voor haar, maar that's it.

4. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Bij ons zorgde ze zeker ook uitgebreid voor onze oudste (3 jaar). Eten maken, luier verschonen/oefenen met naar de wc gaan, drinken geven, samen een puzzeltje o.i.d. maken als wij lagen te rusten (ze deed nog wel een middagslaapje, maar doordat alles wat anders was dan normaal, sliep ze wat korter dan anders), aankleden, staartjes maken... soms deed m'n man die dingen ook, net hoe 't uitkwam.

Kraamverzorgster en dochter konden het ook uitermate goed vinden (ze had zelf ook dochters in dezelfde leeftijd). Dat was wel fijn.

Tijdens de intake en tijdens het doornemen van haar taken toen de kraamverzorster er ook daadwerkelijk was, is dit ook besproken trouwens.

5. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Bij ons nam ze die verzorging gewoon mee. Ze bood zelfs aan op een rustig moment om de oudste mee te nemen naar de speeltuin zodat ik lekker met de baby in bed kon tutten.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben kraamverzorgende en neem de verzorging zo nodig op me, net wat het gezin wil. Afhankelijk van de leeftijd laat ik ze meehelpen met de verzorging van de baby en soms helpen met poetsen (deuren enzo haha) zodat de moeder even rust heeft en vaak vinden ze het geweldig.
    Verder ook wel spelletjes of torens bouwen met duplo etc.

7. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Je zou zo onze kraamverzorgster geweest kunnen zijn ;). Alleen hier was mijn vriend gewoon thuis en nam hij de verzorging van R. op zich. Niet dat zij niet naar hem om keek hoor, integendeel, hij mocht overal mee helpen en ze zat regelmatig in de verloren uurtjes (ik ben vrij snel overgaan op flesvoeding, maar had nog wel de bv-uren) spelletjes met hem te spelen!

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als je in Friesland of Groningen woont, zou het kunnen ;)

9. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Ik hoop dat ze toch wel een beetje mee helpen in de verzorging, tegen de tijd dat hier baby nr 3 geboren wordt, is mijn tweeling 18 maanden ongeveer... ik zou niet weten hoe ik een pasgeboren baby, en mijn tweeling beide moet verzorgen als ik net bevallen ben... alhoewel ik ook na mijn tweeling bevalling na 5 dagen liep te winkelen in de stad, had ik het me nu toch anders voorgenomen..

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Hier deed ze mijn rol, dus ook het zorgen voor de oudste. Ging super, hoewel ik me er zooooo druk om heb gemaakt!!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier deed ze ook de zorg voor mijn jochie van 4,5. Naja, voor zover nodig.
    1 dag was mijn man weg, en heeft ze mijn middagpauze met hem spelletjes gespeeld.

Maar we hadden ook gewoon tijd genoeg. Als de moeder&kind zorg zwaarder is, zal zo'n oudste er eerder bij in schieten..

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier deed ze niks met mn dochter, mijn man was dezelfde dag weer aan het werk gegaan, ik heb zelf mijn dochter verzorgd en brood voor dr gesmeerd etc. Ook spelletjes oid deed ze niet met dr.

13. mroos

mroos Niet meer actief

Ik had met de telefonische intake gevraagd hoe er mt een ouder kindje omgegaan wordt en toen zei ze letterlijk 'zou wat zijn als we ons zo erg focussen op moeder&baby dat we de oudste vergeten hé, die hoort er natuurlijk gewoon bij'. En dat was ook zo.
    Luiers verschonen en naar bed brengen wilden we zelf doen, maar zij maakte regelmatig zijn fruit of boterham, las een boekje voor, en de laatste dag nam ze hem zelfs even mee boodschappen doen(om vervolgens uit eigen zak een kaasstengel voor hem te kopen, superlief). Mijn zoon van toen 23 maanden vond het helemaal leuk als ze 's ochtends weer binnen kwam lopen haha.

14. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    onze kv is bij allebei twee de meiden wezen kramen en heeft de tweede keer net zo goed voor de oudste gezord als toen die een baby was!!!

Heet haar er goed bij betrokken, opgehaald bij het kdv en lekker gedouched en getut met haar!

15. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    Hier ook echt alles!!Poepluier naar bed brengen spelen knutselen boekje lezen eventjes een stukje wandelen buiten!!harstsikke fijn!

16. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ben zelf kraamverzorgster, en ik neem bijna altijd de zorg van overige kindjes op me. Moet er wel bij zeggen dat dit wel in goed overleg gaat met de ouders. Ik zorg dat ik altijd de eerste dag even afspraken maak met wat de ouders willen. Niet alle ouders willen dat de volledige zorg van een ouder kindje wordt overgenomen door de kraamverzorgende. Mijn tip is dus om het even met de kraamverzorgende te overleggen, en duidelijk aangeven wat je zelf wil.

17. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Wat een wisselende ervaringen zeg, het verbaast me best dat het zo anders gaat elke keer.
    Ik bespreek het wel op de eerste dag, hopelijk komen we er samen uit :).

18. Krissa

Krissa Bekend lid

16 mei 2007
    585
    0
    0
    Sittard-Geleen
    We hebben bij Ymke een super kraamverzorgster gehad. Vanaf dat Max door opa en oma naar huis werd gebracht heeft ze hem overal bij betrokken en ook zijn verzorging over genomen. Natuurlijk ging dat wel in overleg en werd er goed rekening gehouden met wat hij zelf aangaf.

Een paar dagen hebben we ook een stagaire erbij gehad en ze zijn zelfs samen met Max de geboortenkaartjes op de bus gaan doen. De laatste dag is ze zelfs nog met hem goed gaan wandelen zodat hij 's middags goed zou slapen als zijn weg ging.

Max zelf heeft het ook geweldig gevonden, hij vroeg zelfs een paar weken later nog naar haar. En een versje wat ze hem heeft geleerd is nog altijd favoriet.

Dus al met al, ze vergeten de oudste dus hier echt niet en hoe het werkelijk gaat hangt naar mijn idee van alle personen af en hoe de klik is.

Bespreek het eerlijk en maak duidelijk wel je wel en niet wilt, zij geven wel aan wat ze wel en niet kunnen/mogen.

Geniet in ieder geval van die tijd.

Groetjes,
    Krissa

19. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    de eerste 2 dagen was onze oudste bij pa en oma daarna thuis en heeft de kraamverzorgster leuke spelletjes met hem gedaan zodat ik me volledig op de kleine kon richten dit is wel in overleg gegaan enook bij de intake heb ik hier nadrukkelijk omgevraagd ik vind dit erg belangrijk dat de andere kinderen voldoende positieve aandacht krijgen er veranderd ook voor hun erg veel!!!!

20. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Levi draagt geen luier meer maar als hij naar de wc moest en mijn man was niet in de buurt hielp de kraam hem wel naar de wc. Ook kreeg hij brood en fruit voor haar ( gezellig allemaal samen op het grote bed ). 1x is ze een end met hem wezen wandelen/spelen buiten zodat wij tussen de middag onze oogjes even dicht konden doen.

Deel Deze Pagina