ik heb namelijk 6 katten en een paar gaan niet gewoon fijn buiten poepen zoals de rest maar maken altijd gebruik van de kattenbak. dus het eerste wat ik iedere dag doe is allebei de kattenbakken schoon maken omdat ik het gewoon smerig vind als er iets in ligt. mijn vriend woont niet bij ons en verder is er ook niemand die ik kan vragen om iedere morgen om 7 uur even allebei mijn kattenbakken leeg te komen maken, dus ik zal het gewoon echt moeten doen. mag het ook niet als ik mijn handen erna goed was of handschoenen aan doe?? heb net even gegoogeld en daar vind ik eigenlijk alleen berichten dat je het echt niet mag doen...
Ik zou gewoon handschoenen aantrekken en goed je handen wassen en desinfecteren daarna. Zit niets anders op en ik denk ook dat je zeker niet de enige bent!
Bij de action kan je van die rubberen wegwerphandschoenen kopen. Denk dat als je daarna gewoon goed je handen wast en desinfectie gebruikt er niks aan de hand is hoor. Je katten komen waarschijnlijk ook buiten en je aait ze ook dus dat is ook al een 'gevaar'. In mijn zwschap heb ik ook een paar keer de kattenbak gedaan. Heb niet echt een andere keus als mijn man er niet is en ja, die beesten moeten toch een schone bak. De nicht van mijn man die is ook zwanger en die heeft toxoplasmose opgelopen terwijl ze niet eens katten of een tuin heeft, dus zelfs dan kan het voorkomen.
er word erg hysterisch gedaan over kattenbakken en toxo. de kans dat je toxo oploopt via een kattenbak is nagenoeg nihiel. toxo krijg je eerder door ongewassen groenten en rood/niet goed doorbakken/rauw vlees dan door een kattenbak. een kat krijgt toxo maar 1x in zn leven. als hij rond een jaar oud is. op dat moment moet je dus die besmette ontlasting op je handen krijgen EN je moet het in je mond krijgen. (of evt via wondje op je hand). het moet door jouw afweer heen je bloedbaan in, de placenta langs zien te komen en vervolgens nog bij je kind. die kans is echt nihiel. dus handen goed wassen en plastic handschoentjes aan. EN!!, heel belangrijk, geen hapje kattenstront nemen maar ik weet niet hoe jij de bak schoonmaakt, ik doe dat met een schepje en daarna mn handen wassen. ik heb nog nooit stront aan mn handen gehad. en even ter info, ik heb jaren in dierenpension gewerkt. maakte ik gerust 15 tot 20 bakken per dag schoon. en laten we zeggen dat het er toendertijd nog niet zo hygienisch aan toe ging we hadden thuis katten en ik heb zelf nu katten. ik ben getest op toxo en ik heb het niet. nou, als iemand het had moeten hebben dan was ik het wel geweest......
heb net ook even de huisarts gebeld om mijn bloed te laten testen of ik er niet toevallig al immuun voor ben, dan weet ik tenminste zeker dat het geen kwaad kan, en zolang idd maar van die wegwerp handschoentjes halen, want het zal toch echt moeten gebeuren... ik ga nooit scheppen in de bak maar gooi hem iedere dag leeg en doe er nieuw grind in. en neem verder nooit een hapje uit de bak
Volgens mij moet het op die manier niet zoveel risico opleveren. Bovendien heb ik een keer op Discovery gezien dat de toxoplasma parasiet er 24 uur over doen om zich te ontwikkelen in kattenuitwerpselen. Oftewel, zolang je het snel genoeg verschoont, zou het risico nog kleiner moeten zijn.
t mag gewoon, maar gebruik zoals al gezegd is, gewoon rubberen handschoenen en was daarna je handen nog ff extra goed. Verder geen probleem hoor, je moet alleen wat voorzichtiger zijn.
*gniffel* Wat goed dat je naar de dokter bent gegaan om het te laten checken. Ik denk dat je met goede hygiene ver komt zoals de andere meiden al schreven, handschoenen en handen wassen enzo. Schepje goed apart houden zodat het niet in contact komt met iets anders wat je vervolgens wel gewoon beetpakt zonder handschoenen.
ik mag maandag komen om bloed te laten prikken en daaraan kunnen ze zien of ik al een x besmet ben geweest, zo ja dan ben ik er immuun voor en kan ik gewoon de bak schoonmaken, schijnt dat 55% van de zwangere vrouwen er al immuun voor is. dus heb vandaag direct van die wegwerp handschoentjes gehaald, en gelukkig is vl dit weekend bij mij dus mag hij het fijn doen... en een schepje heb ik niet eens voor de bak omdat ik hem iedere dag leeg kiep en nieuw grind erin doe. en naar aanleiding van jullie reacties denk ik niet dat ik heel veel risico loop als ik heel goed op de hygiëne let, al helemaal niet als het 24 uur nodig heeft om te ontwikkelen, want er ligt nooit langer dan 24 uur iets in de bak
Als je toch gewoon aan je hygiene denkt... Lijkt me niet extreem gevaarlijk dan. Handschoenen aan, handen ook nog wassen... Komt wel goed! En wie weet ben je inderdaad immuun!
Ik zou het ook gewoon doen met handschoenen e.d. als maatregel. Maar ik woon samen en ik vind het nu gewoon een heeeeel goed excuus om het mijn man te laten doen
De verloskundige heeft mij vertelt dat ik het gewoon kan doen met handschoenen en/of handen wassen en desinfecteren. Ze zei dat je het bijna op moest eten, voor het ook echt wat zou doen
Hoi, Zelf heb ik 5 katten en deed ook de bakken zelf verschonen. Wel met handschoenen aan en daarna heel goed wassen. De verloskundige had tegen mij gezegd, omdat ik mijn leven lang al met katten woon, de kans heel groot is dat ik al toxoplasmose gehad heb. Dus geen zorgen. Handschoenen aan en daarna heel goed wassen.