Kraamzorg intake 'inspectie'

Discussion in 'Zwangerschap' started by Janneke21, Nov 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Mijn zus en schoonzus beweerden dat er met de intake van 7 mnd wordt
    gekeken naar je gezinssamenstelling/afkomst/ervaring/diploma's om te bepalen of ze nakijken of alles in huis is enzo.

Nu ben ik bang dat ik best wel beledigd zijn, wij zijn geen voorbeeldig gezinnetje, we hebben allebei een verleden, maar hebben beiden MBO/HBO gedaan. Mijn vriend is donker. Ik ben bang dat ik toch wat beledigd ben als ze mijn huis/spullen willen inspecteren. Ook wel omdat ik veel ervaring met baby;s heb en in de kinderopvang heb gewerkt enzo. Natuurlijk is het alleen maar goed dat ze bij sommige mensen even controleren, maar is het echt dat ze dit naar aanleiding van dit soort dingen bepalen of het nodig is?

Mijn zus en schoonzus hebben beide geen controle gehad, mijn schoonzus werd zelfs verteld omdat ze dat bij haar niet nodig vonden. Hoog opgeleid etc.

En voelde jij je dan niet toch wat persoonlijk aangevallen als ze dan toch gingen controleren?

Het is niet dat het niet mag en ik ze mn huis uitschop ofzo hoor ;) Maar ik was gewoon verbaasd over deze aanpak.

2. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    nou volgens mij gebeurt dat echt niet.. mischien bij minderjarigen? ik was zelf 19 en heb nooit iemand op inspectie gehad..

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ja nou inspectie.. wat betere controle of je alles hebt en wat uigebreidere intake ofzo... :S

4. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

Jul 2, 2008
    402
    0
    0
    Nooit van gehoord! Bij mij kwamen ze wel langs, maar hoefden niets te zien, ook de babykamer niet. Zou lekker rascistisch zijn als ze je beoordeelden op oleiding of huidskleur, nee zal echt wel niet hoor!

5. Birdie

Birdie Bekend lid

Sep 16, 2008
    528
    0
    0
    Maak je niet druk! Als ze al komen, controleren ze alleen of je al de juiste spulletjes hebt voor straks als de baby komt. Dat is alles!

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier komen ze niet eens thuis voor de intake. ik ga naar hun kantoor.

dus ja wat voorn inspectie ze bedoelen

7. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

Apr 4, 2008
    2,746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Ik zou je ook niet al te druk maken, ze kijken idd naar je uitzet. Ze vragen of je bed op klossen staat, en kijken naar de bereikbaarheid van je bed..
    Ook vragen ze naar huisdieren en of er gerookt word en bespreken nog een aantal dingetjes. :)

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

en sorry hoog opgeleid. wat een bull zeg.

9. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Gewoon een intake....
    Soms is het telefonisch, maar bij mij kwamen ze ook langs....
    Ik heb het niet ervaren als "inspectie"!

10. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Eerlijk gezegd denk ik dat je schoonzus uit haar nek kletst door te zeggen dat ze bij haar niet langs hoefden te komen, omdat ze bijv. hoogopgeleid is. Haha, zou wat wezen.
    Sommige kraambureaus komen standaard niet langs, doen dat alleen telefonisch. Als ze langs komen, vragen ze alleen dingen over je baby uitzet, of alles aanwezig is, of je een huisdieren hebt of er andere broertjes of zusjes zijn en leggen ze kort uit wat je van een kraamhulp kunt verwachten en wat niet. Bij mij heeft ze nog even een blik in het kinderkamertje geworpen, maar volgens mij meer omdat ze het leuk vond om dat te zien, dan dat het zoveel nut had. Vaak slaan ze dat ook over. Maak je dus geen zorgen hoor!

11. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Bij mij kwamen ze alleen langs om de gezin een beetje te leren kennen en ons wensen te bespreken zodat alles straks na de bevalling goed verloopt...

Gr Jeanney

12. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Kraamzorg doet echt geen inspectie. Ze hebben een intake, soms persoonlijk en soms telefonisch om af te spreken wat zij kunnen bieden en wat jullie wensen zijn.

De wijkverpleegkundige komt wel redelijk snel na de geboorte. Zij (of hij natuurlijk) heeft wel een vragenlijst met daarin allerlei vragen over achtergrond/opleiding/verleden. Zij gebruikt deze informatie om in te schatten of de nieuwe telg in een risicogezin opgroeit of niet. Want dan wordt andere begeleiding aangeboden.

13. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Ben je gek joh, daar hebben ze helemaal geen recht toe!
    Hier ook geen voorbeeldig gezinnetje, maar heel veel liefde!

Wel vond ik de mevr. die de intake hier deed niet echt sympathiek maar meer van het afstandelijk, zakelijke. Maar goed dat is weer wat anders.
    Maak je niet druk ;)

14. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ze zijn idd bij mijn schoonzus ook pas geweest. Maar idd meer voor kennismaking en een gesprekje hoor!

ik zou me daar niet druk om maken!

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat is een voorbeeldig gezinnetje?

Ik dacht ook dat ze hier langs komen voor een gesprek, ze zijn van harte welkom! Beter goede zorg dan verkeerd geindiceerde zorg, niet?

16. wolly

wolly Niet meer actief

Nog nooit van gehoord, vind het wel raar hoor als ze dat zouden doen.

Bij mij kwamen ze de intake doen en ze heeft de gegevens van ons opgeschreven, naam adres dat soort dingen en we hebben doorgenomen wat mijn wensen waren maar ook hier geen controle van het kamertje wat betreft de spulletjes die we hebben voor de baby.

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Volgens mij hebben veel mensen echt een verkeerd beeld van de kraamzorg. Overal lees/hoor ik dingen van 'dit en dat mag niet van de kraamzorg' en 'de kraamzorg bepaalt hoe lang kraambezoek mag blijven' etc. etc. Nou....bij mij in huis bepalen ze dus helemaal NIKS he! Het is mijn huis, mijn spullen, mijn bezoek en mijn kind.
    Je gezin en huishouden hoeft echt niet volgens het boekje te zijn hoor. Zoveel mensen, zoveel levensstijlen. En als het goed is, houdt de kraamzorg daar juist rekening mee.

Ik vraag me ook echt af waarom je zus en schoonzus zulke bullcrap aan jou verkopen. Ik vind dat best wel raar eigenlijk. Vertrouwen ze jou niet en proberen ze je bang te maken of zo? Laat je niks wijsmaken hoor meid!

18. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Bij mij is de kraamzorg vorige maand langs geweest voor de intake....... Het gaat als volgt:

Zij komt binnen, gaat bij jou aan tafel zitten en legt je uit wanneer je ze moet bellen. Daarna verteld ze wat de taken e.d. zijn van de kraamhulp, dit gaat erg uitgebreid.
    Voor een thuisbevalling zal ze vertellen wat je nodig hebt, en waar de kraamhulp je daarna mee zal helpen. Gewoon dat je weet wat je te wachten staat. Oja, en ze zegt nog duidelijk dat je bed op klossen moet.

Ik heb toen zelf het kamertje laten zien, maar zij zei al: 'wij zijn niet meer als vroeger van de inspectie, maar nieuwsgierig ben ik wel, dus ik neem graag een kijkje'.

Mijn vriend is ook niet Nederlands en dat maakt echt geen verschil....... maakt dat bij jouw kraamzorg WEL verschil? Zorg dan dat je naar een andere kraamzorg gaat.

19. sylvie1988

sylvie1988 Actief lid

Mar 23, 2008
    150
    0
    0
    haarlem
    Neee Het gaat ze niet om jou of om hoe je opgelijd bent!
    Bij mij maakte ze gewoon ee praatje over hoe dezwangerschap verliep en veder had ze een lijst waar we zamen op aankruisde wat ik wel en niet in huis had.
    Wat van belang was voor de baby.

20. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    4,862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier geen inspectie gehad en volgens mij weten ze nog altijd niet wat voor opleiding wij hebben en doen bij het kraambureau. Wij hebben 1 dag na de verhuizing een intake gesprek gehad, dus er viel zelfs weinig te bekijken haha, was nog 1 grote bouwput!

maar ik denk dat als ze er om gevraagd hadden, wat ze dus helemaal niet gedaan hebben, ik ze niet eens boven had gelaten. ik heb een lijst waar op staat wat ik moet hebben voor de kv en ze hebben me maar te vertrouwen dat ik dat aanschaf. :p

Share This Page