Kraamzorg intake 'inspectie'

Discussion in 'Zwangerschap' started by Janneke21, Nov 18, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Onzin. Ze kijken echt alleen of je alle spullen, de juiste spullen hebt, meer niet.

2. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

Jul 9, 2008
    822
    19
    18
    Nou ik moet je teleurstellen beertje, want bij mij was er geen sprake van kijken of je de juiste spullen hebt of niet. Het was meer een kenningsmaking gesprek en om onze wensen te bespreken...Ze hebben me van te voren een folder gestuurd en in die folders stond wat ik allemaal moest hebben voor/tijdens en na de bevalling.

Liefs Jeanney

3. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

je kunt kiezen uit verschillende kraamzorg instanties, dus er is onderlinge concurrentie. het zou dus best zo kunnen zijn dat de ene kraamzorg een andere visie heeft dan de andere en dat de ene kraamzorg daarom meer tijd besteed aan het eerste gesprek als de andere.
    je kunt altijd een ander zoeken wanneer je je beledigd voelt.
    ik denk dat het eerder getuigd van goede voorbereiding/ het jou willen helpen vanuit de kraamzorg instantie is wanneer ze op `inspectie`komen, dan dat het vanuit hen racistisch is.
    trouwens
    vanuit verschillende culturen zijn toch ook verschillende opvattingen over hoe je je kind verzorgd. en wij horen van onze familie weer over kraamzorg en wat je ervan kunt verwachten, maar iemand die nog niet lang in Nederland woont weet bijvoorbeeld niet waarvoor klossen zijn en of je een dekbedje mag gebruiken of niet. ik noem maar een voorbeeld.

ik zou niet beledigd zijn wanneer ze bij mij langskomen en het kamertje bekijken, ik zou juist eerder beledigd zijn wanneer ze niet eens de moeite nemen langs te komen!

4. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    3,967
    0
    0
    Centraal
    Hier gisteren de intake gehad. Ze kwam even binnen, kopje koffie gedronken, over van alles en nog wat gepraat, lijstje doorgelopen en tot ziens gezwaaid. That's it.

5. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

Jul 8, 2006
    7,561
    0
    0
    Ik werk zelf in de kraamzorg. Je kunt aangeven of je telefonische intake wilt of huisbezoek. Je krijgt echt geen inspectie hoor! De meeste aanstaande moeders vragen zelf of ze de goede dingen in huis hebben gehaald. En soms vraagt de intaker of ze het kamertje mag zien. Niet om te controleren maar omdat ze zelf nieuwsgierig is naar t kamertje!

6. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

May 20, 2008
    3,051
    1
    0
    In m'n huis
    Ook hier geen inspectie gehad hoor! Toevallig net gisteren een intake gehad. Ze is niet eens boven geweest (valt ook niet veel te zien ;))
    Wel een lijst gekregen met wat je aan moet schaffen etc en of ik al kruiken had. Gewoon de belangrijke dingen. Ook vragen ze of je zelf nog wensen of vragen hebt.
    Bij mij heeft ze ook niet eens gevraagd wat voor werk ik deed etc.

Dus maak je alsjeblieft geen zorgen!

7. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Haha ok ik ben wel gerustgesteld. En ze zijn ook echt wel welkom hoor, maar het is meer dat ik dan ook zelf onbevooroordeeld zo'n gesprek eerdaags in ga. Niet met het idee dat ze me alleen maar willen controleren ofzo ;)
    Mijn zus/schoonzus zullen het misschien wel beetje overdrijven omdat ze denken dat ik het inderdaad niet goed ga doen.. Maar aan de andere kant heb ik altijd op hun kinderen van 2 weken af gepast, dus ze vertrouwen me daar toch ook wel weer in. En zelfs wel eens advies gevraagd als het om hun kinderen ging.

Ik denk alleen dat ik behoorlijk eigenwijs ben en het toch op mijn manier wil doen, zolang ik maar zeker weet dat dit goed is. Zo wil ik het wiegje voorlopig op onze slaapkamer en zal ik wat minder stipt in slaap- en voedingstijden zijn dan het hoort. Ik heb denk ik nog een beetje het alternatieve oer-idee dat een kindje eten moet krijgen wanneer hij honger heeft en slaapt wanneer hij moe is. Tenminste als dit werkt voor het kindje, want zo zijn er ook kinderen die juist wel regelmaat nodig hebben. Maar goed, dat even terzijde.
    Ik zag er sowieso een beetje tegenop om dan vreemden in huis te laten die mij komen vertellen hoe het moet. Maar ik moet er maar gewoon open voor staan en tsja ik denk dat je niet altijd helemaal hoeft te luisteren en je het als moeder toch ook wel vaak het beste weet. Uitzonderingen weer daar gelaten ;)

Thnx in ieder geval, ik ga die hele gedachte opzij zetten en ik zie de kraamzorg vanzelf wel verschijnen ;)

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het komt ook niet van het kraamzorgbureau af dat er inspectie zou plaatsvinden; schoonzus van TS beweert dat. En dan nog? Ik vind het grote onzin als je je daardoor beledigd zou voelen!
    Dit wordt mijn eerste en ik zou het alleen maar op prijs stellen als iemand zegt dat ik nog iets vergeten ben oid.
    En dat ze kijken naar gezinssamenstelling/ervaring etc. is toch heel normaal? Ze moeten toch die zorg indiceren?

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Nooit van gehoord.

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Wiegje op je slaapkamer zal de kraamzorg je zelfs adviseren. Rooming in is tegenwoordig het advies.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Precies, en voeden op verzoek ook, dus zo te horen zullen je ideeën weinig afwijken met die van de kraamhulp.

Ik zag er ook tegenop om een vreemde in mijn huis te hebben, maar uiteindelijk was ik zo blij met mijn kraamhulp, ze was super en ik heb alles bij elkaar gejankt toen ze aan het eind van de week wegging (mede door de hormonen, maar toch ;) ).

12. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,072
    2,214
    113
    Brabant
    hier kwam een kraamjuf op intake. Ze liep alleen even kort t uitzetlijstje na, meer voor mijn eigen gevoel. En ze heeft naar t kamertje gekeken, omdat ze dat leuk vond.

De kraamjuf in mn kraamtijd was echt super, heb ook hartstochtelijk staan janken toen ze ging:(Zij bepaalde niks, gaf alleen tips. En luisterde heel erg goed naar wat wij wilden. Zo heeft ze echt niet volgens de richtlijnen gepoetst, want dat wilde ik niet, poets zelf ook niet zo vaak hoor. En kwam ze lekker theeleuten met mij, en soms bij het bezoek zitten.. vond ik veel fijner dan wanneer ze aan het poetsen was.
    Ook qua BV luisterde ze erg goed naar ons en gaf steeds aan dat mijn grens de grens was en zij net zo lang bleef helpen daarin als ik wilde. Nee, kan niks anders dan positief zijn over het hele gebeuren!
    Ook de overgang naar t cb (is van dezelfde organisatie hier) verloopt erg soepel!

13. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Het zijn dan wel vreemden, zo komen je niet vertellen hoe het moet, maar helpen je op weg, zodat je het daarna zelf kan doen. Nu zal het met de een meer klikken als met de ander, maar dan heb je overal wel, dat heeft gewoon met je karakter en normen/waarden te maken, die verschillen van persoon tot persoon.
    Tijdens het intakegesprek zou je al kunnen vertellen dat je het wiegje op de slaapkamer wil zetten en dat je een voorstander bent van voeden op verzoek, dan kunnen hier eventueel rekening mee houden als ze een kraamhulp naar je sturen.

14. Klasien1978

Klasien1978 Bekend lid

Nov 6, 2008
    576
    0
    0
    Docent
    Oslo, Noorwegen
    precies daarom is zo'n gesprek belangrijk. Niet omdat ze jou willen vertellen hoe het moet, maar omdat ze je willen matchen met een van hun medewerkers. Die meneer of mevrouw kraamhulp komt toch maar mooi een paar weken lang in jouw huis rondlopen en komt jou helpen voor je baby te zorgen. Dan moeten ze dus wel iemand vinden die een beetje aan je wensen voldoet.

Jij zegt dat je het wiegje op je slaapkamer gaat zetten en je baby gaat voeden als deze zelf aangeeft dat ie honger heeft. Stel je nou eens voor dat je dan geen intake gesprek zou hebben en zo'n 'ouderwetse' dame thuis krijgt die daar anders over denkt. Dan doe je nog steeds je eigen zin, want het is jouw huis en jouw kind, maar het klikt wel minder goed, en je moet wel een aantal dagen met elkaar samenwerken.

Dit is dus niet zo zeer een gesprek over wat jij allemaal moet gaan doen en hoe, maar over wat je van je kraamhulp mag verwachten (wat doet ze bvb wel en niet in het huishouden) en wat jij graag voor soort mens in je huis wilt hebben!

Je kraamtijd is een tijd waar je eigenlijk veeeeeel van zou moeten genieten, omdat je lekker de tijd krijgt om te rusten, met je kind bezig te zijn en bij je visite te pronken zonder dat je aan de afwas en de koffie hoeft te denken... om het maar even heel simpel te zeggen.
    Als het dan niet klikt met de kraamhulp, dan kan dat die hele periode bederven of op zijn minst een stuk minder leuk maken!

15. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    @Klasien: de kraamhulp (hoe goed en fijn ook) komt gelukkig maar een paar dagen ipv weken!

Ik heb bij mn eerste de eerste dag een drama kraamhulp gehad. Klikte van beide kanten absoluut niet. Zij heeft toen zelf gezorgd dat er de rest van de dagen een ander kwam. Wat een verademing! Als zij het niet had gedaan, had ik het wel gedaan. De kraamorganisatie hoort hier professioneel mee om te gaan, die maken het vaker mee. Meteen ingrijpen als het echt niet klikt!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is niet verplicht.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind mijn huis eigenlijk te klein om een kraamhulp in huis te hebben, maar tips wat betreft verzorging en dergelijke zijn zoooo welkom. Ik ben blij dat de kraamhulp wat dat betreft bestaat zodat de opstart wat makkelijker zal verlopen. Waarschijnlijk valt ze alleen wel met haar neus midden in een verhuizing haha.

Overigens, om even terug te komen op de vraag van TS, denk ik dat dat wel zal meevallen hoor met die "controle". Ze zullen heus wel het 1 en ander vragen, maar het is niet de bedoeling om dat met een beschuldigend toontje te vragen. En als dat wel zo is, heb ik daar gewoon geen boodschap aan. Ik weet dat het goed zit bij ons, dus wat zo'n miep daarvan vindt kan me niets schelen.

Share This Page