Kraamzorg intake - klossen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tortoise, 16 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Ik loop me hier al weken zorgen over te maken!

    Ons bed op de slaapkamer kan niet op klossen wegens een schuin dak. We hebben ook geen extra kamers of logeerbed (kleine bovenwoning). Een bed in de woonkamer zou in principe kunnen, maar die zou dan wel echt midden in de loop moeten staan, want de woonkamer is ook niet groot. Ik bedoel dan dat je bijvoorbeeld niet bij de kasten zou kunnen omdat het bed ervoor staat. Bovendien is het moeilijk om meubels hier binnen te krijgen (alles gaat door het raam en verhuislift). Thuis bevallen gaat dan ook niet gebeuren.

    We kunnen zelf natuurlijk ons bed verschonen, maar volgens de mevrouw aan de telefoon mogen ze ook weigeren controles e.d. te doen als je geen bed op klossen hebt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. We hebben aanstaande dinsdag de intake, en ik zou graag tips hebben om hier over te praten. Ik snap natuurlijk dat het voor de kraamzorg belangrijk is dat ze een veilige en gezonde werkomgeving heeft, maar ik zie het echt niet zitten hier nu nog een bed binnen te slepen en dat 6 weken in de weg te hebben staan.

    Hebben jullie advies?
     
  2. Peet1369

    Peet1369 Actief lid

    6 dec 2018
    399
    354
    63
    Vrouw
    Heb je eventueel nog een oud matras ergens liggen, dan kun je die voor de controles op je bed leggen zodat het dan hoger is.
     
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik heb er nooit klossen onder gezet, wij hadden een duur bed waar ze niet onder konden met goed fatsoen omdat er de kans bestond dat het bed ging doorzakken. Is nooit een probleem geweest. Overleg met de kraamhulp.
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Controles worden wel gedaan. Maar zorg op bed, bed verschonen of hulp bij voeden gaat niet. Voeden kan ook op een stoel die wel hoger dan het bed is. Verschonen kan evt een partner doen. Dus daar zou ik me niet druk om maken. Overal is een oplossing voor. Gewoon samen met je kraamverzorgster kijken naar wat je nodig hebt en wat zij nodig heeft om haar werk goed uit te kunnen voeden met zo min mogelijk fysieke (over)belasting.
    Een verloskundige word niet blij als wij als kraamverzorgende geen controles doen Haha. Dat kost niet zo veel moeite.
     
  5. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Nee, dat hebben we niet. Bovendien is het dak echt heel schuin, en aan alle zijden, dus ben bang dat het ook met een extra matras niet gaat passen of arbo-technisch verantwoord zal zijn, want bukken moet je sowieso als je om het bed heen loopt. Het heeft al wat moeite gekost om een bed te vinden dat we uberhaupt in onze slaapkamer kwijt konden.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.867
    7.809
    113
    Amsterdam
    Eerlijk hier ook niet gedaan uiteindelijk had ze wel in huis. Maar werd voor mijzelf levensgevaarlijk om na een keizersnede überhaupt dan Mn bed uit te komen. Dus werd er gezegd prima gaan we niet doen het is goed zo. Hoop dat ze dat nu ook weer kunnen accepteren, ben nou eenmaal klein van stuk.
    Dus laat de situatie goed zien en leg het uit dat het geen onwil is etc.
     
  7. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb hier nooit klossen gehad. Ze verschonen dan inderdaad niet je bed. Met controles deed ze niet lastig. Mocht ze dat wel doen dan ging ik wel op de eettafel liggen:roflmao:
     
    CDSDM en ButterflyPassion vinden dit leuk.
  8. kimmaikel24

    kimmaikel24 Fanatiek lid

    22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Ik zou het bespreekbaar maken tijdens de intake.
    Ons bed kan ook niet op klossen.
    Kan eventueel wel matras van man bij mij erbij leggen dan is hij wel hoog genoeg, kan misschien bij jullie ook of jullie moeten een 2 persoons matras hebben.
    Hier deed ze er in ieder geval niet moeilijk over.
     
  9. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Wij hebben een boxspring die voor mij (1,60) al best hoog is. Ik zag het niet zitten om met een opstapje mijn bed in en uit te moeten. Hadden matras liggen en manlief wilde bed wel verschonen maar we hadden uiteindelijk een kraamzorg die niet heel lang was en er geen probleem van maakte.
     
  10. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Hier niet verhoogt ivm rugklachten. Was geen probleem.
     
  11. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier ook geen klossen gehad, heb van te voren kenbaar gemaakt dat het niet ging lukken.
    Bij de 1e heeft ze de controles op bed gedaan, maar niet het bed verschoond (gaf geen bv). Bij de 2e gaf ik ook geen bv, deed ze de controle gewoon op bed en heeft ze zelfs het bed verschoond.
    Nu wil ik wel bv geven, en doen ze moeilijk dat ik echt klossen moet hebben. Heb ze wel besteld, maar na de vorige bevallingen heb ik tweemaal een zwaar gekneusde stuit gehad en kon ik zonder klossen al niet uit bed komen... Dus we zullen zien.

    Ik zou gewoon aangeven hoe het zit bij de intake.
     
  12. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ons bed kan ook niet op klossen, ik heb gebelt met de kraamzorg en gevraagd of een matras er extra op alleen voor de controles ook volstaat, en dat was geen probleem :) (word voor mij wwl een probleem om erop te komen, want ben klein) :roflmao:
     
  13. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Gewoon even bespreken tijdens de intake. In mijn ervaring is er heel veel mogelijk, zolang je maar overlegt en duidelijke afspraken maakt. Wij hebben ons bed ook niet op klossen gezet. Niet omdat het niet kon, maar omdat we het gewoonweg niet wilden. De slaapkamer werd er zo vijandig door, en ik wilde juist een serene, veilige omgeving creëren voor mijn thuisbevalling. Was geen enkel probleem. Achteraf heb ik geen seconde in bed gelegen tijdens de bevalling en in de kraamweek, dus het was nog niet eens nodig ook. Het bed verschonen deed mijn man. Maak je dus geen zorgen, het komt vast allemaal goed!
     
    Stakato vindt dit leuk.
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Ons bed is al vrij hoog van zichzelf. Scheelde 5 cm met de eis dus vonden ze geen punt.

    Ik had een kleine kraamhulp dus die was blij dat het bed niet helemaal voldeed aan de eis haha

    We hadden wel een 1 persoons matras klaar liggen mocht het wel nodig zijn voor de eis. Kon er zo bovenop.
     
  15. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties! We zijn in ieder geval niet de enigen.

    Een matras bovenop het bed is bij ons dus ook geen mogelijkheid, omdat het dak echt heel laag en schuin is. :D

    Gelukkig komen ze langs en kunnen ze de situatie dus ook zelf opnemen. Dan hoop ik maar dat de kraamverzorgster redelijker is dan de mevrouw die ik sprak aan de telefoon.
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Matras op het voeteneind leggen als het moet? Alleen voor overdag/controles.

    Een kleine kraamhulp was dus onze uitkomst haha, kun je ook nog naar vragen :p
     
  17. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hoeveel lager is je bed dan de eis? Die van ons 4 cm en daar deden ze niet moeilijk over, moest dan alleen manlief wel zelf bed laten verschonen. Vond hij prima, totdat hij hoorde dat de kraam dat elke dag doet hahaha
     
  18. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Gewoon bespreekbaar maken. Afgelopen week de intake gehad en ons bed zetten we ook niet op klossen. Nu is hij zonder klossen al 65 cm hoog, dus voor eventuele controles leg ik er één matras op.

    Huishoudelijke taken hoeft de kraamzorg van mij niet te doen, dus het bed wordt ook gewoon door ons zelf verschoond.
     
  19. Tortoise

    Tortoise Lid

    15 jun 2019
    39
    9
    8
    Vrouw
    Ja, dat wordt voor de mijne ook wel even wennen! :D

    Onze is een stuk lager dan de eis (we hebben bewust het laagst mogelijke bed gekocht wegens de afmetingen van de kamer). Ik denk 55 cm inclusief matras. Bed is 1.40 breed, dus een matras alleen over het voeteneinde lijkt me niet zo stabiel... maar hou ik in gedachten!
     
  20. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Wij hadden bed braaf op klossen, tot ik na de ks thuis kwam. Ik moest met een keukentrap mijn bed in klimmen... Levensgevaarlijk

    Kraamhulp heeft gewoon bed verschoond die schat.

    Misschien is een sport matje op de keuken tafel optie? Voor die ene controle? :D

    Ik heb geen idee wat inhoud, ik had ks dus ging gewoon staan en liet litteken zien :p
     

Deel Deze Pagina