Kraamzorg intake - klossen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Tortoise, Jun 16, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Weereennieuwemama

Weereennieuwemama Fanatiek lid

Jul 12, 2018
    2,217
    1,229
    113
    Female
    Oh ja dat is wel even wat anders dan het verschil dat wij hebben. Hmm, hoop dat je eruit komt!

2. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Ons bed kan ook niet op klossen en andere opties zijn ook niet mogelijk (geen logeerbed, geen extra matras, enzv). Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik me daar ook redelijk druk over gemaakt, maar een bed midden in de woonkamer vond ik echt te ver gaan. Tijdens de intake van de kraamzorg werd er best moeilijk over gedaan en idd gezegd dat bed verschonen en controles geweigerd zouden kunnen worden. In de kraamweken van zowel mijn eerste als tweede was het echter geen enkel probleem. Wij hebben gezorgd voor een stoel op goede hoogte naast het bed waarom de kraamverzorgster kon zitten tijdens de controles en mijn man heeft aangeboden te helpen met bed verschonen, maar dat werd beide keren weggewuifd, de kraamverzorgster zelf maakten nergens een probleem van. Ik ga er maar vanuit dat het wel zal loslopen nu.

3. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

Jun 26, 2017
    3,940
    4,461
    113
    #23 Gruffalo123, Jun 17, 2019
    Last edited: Jun 17, 2019
    Hier ook geen bed op klossen en mag sowieso niet op bed bevallen (trap is niet veilig genoeg en niet toegankelijk voor een brancard, moet dus beneden bevallen). Dat betekent dus dat het de bank wordt en ja die is maar 45 cm hoog en kan niet op klossen natuurlijk. We leggen er net als vorige keer een extra matras op voor de bevalling en dat moet volstaan, andere opties zijn er echt niet.
    In de kraamweek hoeft de kraamhulp uiteraard niet ons bed te verschonen, alleen controles zijn dan niet op hoogte. Vorige keer na de eerste drie dagen ook geen controles meer nodig gehad, baarmoeder zat alweer onder het schaambeen en ik had geen enkel schrammetje overgehouden aan de bevalling, dus controles niet meer nodig. Borstvoeding heb ik vorige keren geen hulp bij nodig gehad met aanleggen, ga ervan uit dat het dit keer ook zo is met inmiddels redelijk wat ervaring ;).

4. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

Jun 19, 2014
    1,361
    678
    113
    Bij mij precies zo, behalve dat het niet eens besproken is. Nu heb ik ze ook niet en ik kijk wel hoever we komen.

5. Sammetje83

Sammetje83 Bekend lid

Oct 27, 2016
    946
    614
    93
    Female
    Ons bed stond ook op klossen. Toen ik na een keizersnede (ongepland) thuiskwam zei de kraamhulp gelijk dat de klossen weg konden als ik dat fijner vond.... Ik heb ze er uiteindelijk nog twee weken onder gehad omdat ik het ontzettend fijn vond om uit bed te 'glijden' ipv op te moeten staan :roflmao:

Nina Sanders likes this.
  6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Hier ook geen klossen gehad en gaan dat nu ook weer niet doen. Enige consequentie is dan dat mijn man zelf het bed zou verschonen en dat vindt hij prima.

Vorige keer vond de kraamverzorgster het trouwens geen probleem. Die verschoonde het bed wel gewoon. :thumup:

7. Tortoise

Tortoise Lid

Jun 15, 2019
    39
    9
    8
    Female
    Oh, dat is wel een goede! We zullen sowieso een lekkere stoel neerzetten voor de kraamhulp!

Bed verschonen hoeft van mij echt niet - is ook een vervelend klusje in die kamer met dat schuine plafond en al die lage balken en weinig bewegingsruimte.

8. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    3,053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik mocht niet eens op mijn slaapkamer (de zolder) bevallen, want trapgat was te smal en telkens die 2 trappen op.
    Uiteindelijk heb ik me daar niks van aan getrokken en ben ik gewoon op mijn bed gaan liggen.
    De verloskundige kwam gewoon naar zolder. Helaas uiteindelijk in het zkh bevallen.

Mijn ervaring is dat als je dingen bespreekt vantevoren dat de kraamverzorgsters heel erg meedenken zijn.

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik ben kraamverzorgende en in overleg is veel mogelijk hoor, als ik controles moet doen kan ik ook even op de rand van het bed gaan zitten als hij erg laag is en bed verschonen kan het zijn dat ik de partner vraag om te helpen, maar dan doen we het even samen. Soms zijn vrouwen zo klein dat ze een trapje nodig hebben om in bed te komen, dat kan ook niet de bedoeling zijn. Dan kijken we gewoon samen hoe we het passend op kunnen lossen

nizzie86 likes this.
  10. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,627
    113
    Dat is ook mijn ervaring, vanuit die organisaties wordt er vaak flink scherp ingegaan, maar de kraamverzorgenden die ik thuis heb gehad waren hartstikke vriendelijk en meedenkend en gingen gewoon mee in de situatie zoals die was. Gewoon met elkaar in gesprek gaan en even kijken hoe je het voor beide partijen zo prettig mogelijk maakt.

11. Marisje89

Marisje89 Fanatiek lid

Jun 10, 2015
    1,667
    205
    63
    Parttime logistiek
    Hier bij de vorige bevalling ook geen klossen gedaan. En nu gaat dat ook niet gebeuren. Moet in het ziekenhuis bevallen ivm met HELLP en veel bloedverlies bij de bevalling
    Heb een oud matras wat weg moet die gebruiken we voor de controles.
    Kraamverzorgster vond het niet erg toen. Bed verschonen heeft toentertijd mijn ex gedaan samen met zijn moeder.

12. Jet2018

Jet2018 Niet meer actief

Onze kraamverzorgster was maar 1.60 dus heel blij dat we géén klossen hadden onder onze hoge boxspring :roflmao:

13. Mooiezomer

Mooiezomer Fanatiek lid

Apr 22, 2017
    2,099
    941
    113
    Female
    @Tortoise Ik heb de reacties niet gelezen dus misschien ben ik 'spuit11' maar wilde mijn ervaring delen.

Ons bed is ook moeilijk op klossen te zetten. Bij de intake werd in wel gezegd dat het toch moest. Of een extra matras op mijn kant. Omdat de klossen echt niet gingen lukken heb ik een extra matras naast het bed gezet. Deze zou er dan vlak voor de bevalling op worden gelegd. Eerder wilde ik niet omdat de instap dat erg hoog werd. Maar de verloskundige en kraamverzorgster vonden het geen probleem. Matras is dus niet gebruikt. Ook bij de andere kids was het niet nodig.

Ik denk dat ze gewoon verplicht zijn het te aan te geven dat het volgens de ARBO verplicht is maar als het van de verloskundige/ kraamverzorgster niet nodig is, is het prima.

14. Tortoise

Tortoise Lid

Jun 15, 2019
    39
    9
    8
    Female
    Nou, we hebben de intake gehad afgelopen dinsdag en er werd bijna meteen geconcludeerd dat er in ons huis inderdaad geen mogelijkheid was voor een verhoogd bed. Man gaat verschonen, en de rest vogelen we wel uit. Dat viel dus mee. Bedankt voor alle reacties! :)

nizzie86, Siepie85 and Kimmetjuh90 like this.

Share This Page