Kraamzorg kon maar paar uur per dag komen

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Leet90, 2 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leet90

    Leet90 Nieuw lid

    2 nov 2022
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hi allemaal!

    Even mijn verhaal kwijt. Acht weken geleden ben ik bevallen van mijn eerste kind. Mijn verloskundige praktijk had een lijst met kraamzorg ZZP’ers waar zij graag mee werkten (via Kraamzorg 1op1). Aangezien ik veel slechte verhalen hoor over de grote organisaties leek me dit een uitstekend idee. Na een aantal gesproken te hebben besloten we met een hele lieve dame in zee te gaan. We hebben een intake met haar gehad voor de bevalling en het klikte erg goed. Ik had er helemaal zin in!

    Mijn kraamzorg moest bij mijn bevalling in het ziekenhuis aanwezig zijn voor ondersteuning. We zijn daar om een uur of 3 ‘s nachts weer vertrokken. Bij het vertrek vroeg ik hoe laat ze bij ons thuis zou komen. Ze zei dat ze er rond 14:00 zou zijn Ik raakte gelijk wat in paniek, want ik heb geen idee wat ik tot die tijd met mijn baby moet doen - maar dacht dat zij ook wilde bijkomen van de lange avond/nacht wat ik ergens wel begrijp. Mijn ouders zijn heel lief gelijk in de ochtend gekomen om ons te helpen.

    De eerste dag komt ze pas om 15:30. Wat bleek, ze heeft nog een ander gezin waar ze die week moet zijn, maar dat ze er de rest van de week op tijd zal zijn.

    Helaas is hier niks van gekomen en was ze elke dag met een stomme smoes heel laat (een dag pas om 4 uur in de middag). Ik vroeg haar telkens in de ochtend te komen en elke dag beloofde ze dat ze er ‘morgen op tijd zal zijn’ en telkens geloofde ik het weer. Ze was er telkens 2/3 uur, waarin we snel controles moesten doen en ik even een kwartier op bed kon liggen terwijl zij mijn baby vasthield. Het huishouden kwam er dus niet van, baby moesten we zelf voor het eerst in bad doen, en de was (dekbed bijvoorbeeld) deden we allemaal zelf. Ze heeft nog geen glas water voor me gehaald. Ik voelde me enorm schuldig naar mijn familie toe omdat zij elke dag bij mij langs kwamen om ons te ontlasten en de taken te doen die een kraamzorg normaal zou doen. Zo waren er dus heel veel mensen in mijn huis die ik er niet persee wilde hebben.

    Uiteindelijk heeft dit mij zoveel stress en slaap tekort bezorgd dat mijn borstvoeding totaal niet liep en mijn kind ontzettend veel gewicht verloor. Een lactatiekundige heeft me toen enorm geholpen.

    Achteraf baal ik enorm dat ik niet gelijk op mijn strepen ben gaan staan en haar de deur gewezen heb. Als eerste keer moeder was ik in de veronderstelling dat dit misschien normaal was, maar toen ik op dag 5 de verloskundige belde om dit aan te kaarten schrokken zij heel erg. De kraamzorg had blijkbaar zelf vervanging moeten regelen.

    Mijn kleintje doet het nu super en ik heb dit ook wel achter me kunnen laten. Toch blijft mijn kraamtijd een beetje een zwarte bladzijde en word ik soms nog verdrietig als ik hier aan denk.
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.882
    113
    Vrouw
    Nou geloof dat je daar niet leuk op terug kijk!! Wat enorm slecht van de kraamzorg.. is er wel een klacht ingediend?
     
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.061
    113
    Vrouw
    Oh wat slecht zeg.
    Heb je een klacht ingediend? Want dat lijkt me wel terecht.
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Jeetje wat heb jij een slechte kraamverzorgster gehad.
    Ik zou ook zeker een klacht indienen, want dit kan echt niet.
     
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Bij wie moet je dan een klacht indienen?

    Zijn ZZP ers ergens bij aangesloten?

    Wel heel vervelend zeg.
     
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.882
    113
    Vrouw
    Ik zou sowieso een review schrijven als ze een eigen site heeft. De manier van communiceren is ook niet hoe het hoort. Ze hoort jou die week juist veel te ontnemen, nu heb je er eigenlijk vrij weinig aan gehad. Neem je verloskundige ook geen contact met haar op?
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Dit hoort inderdaad niet. Ik zou kijken of ze ergens bij is aangesloten (brancheorganisatie etc). En daarnaast een negatieve review schrijven via Google (door haar niet te bewerken). Of via zorgkaart Nederland.

    Daarnaast zou ik voortaan (mochten jullie in de toekomst nog kraamzorg nodig hebben) altijd gaan voor een grotere organisatie. Mijn ervaringen daarmee zijn erg goed. Juist omdat ze een vervanger kunnen sturen bij afwezigheid of ontevredenheid. En er wordt gezorgd voor goede (bij)scholing. Dat is bij een zelfstandige altijd maar de vraag.
     

Deel Deze Pagina