het klopt wel dat de voorwaarden van kraamzorg behoorlijk ingekrompen zijn. maar het is niet anders. ook mijn man moet snel weer aan het werk, maar ik heb het geluk dat mijn kinderen al een stuk ouder zijn en zich redden kunnen. ik geef gulay wel gelijk dat het in andere culturen veel vanzelfsprekender is om klaar te staan. in mijn vorige woning met turkse buren kreeg ik van alle kanten complete maaltijden! heel leuk en verwarmend. en vanwege onze marokkaanse achtergrond kunnen we dit keer ook op hulp rekenen. want als ik buren had moeten vragen, kwam ik niet zo ver, want die werken allemaal en hebben een druk leven. verder heb ik wel begrepen dat een heleboel kraamhulpen echt wel meer doen dan in het informatie boekje staan hoor. maar het verschilt per situatie. en wanneer je echt medisch meer hulp nodig hebt, dan krijg je dat wel hoor! sterkte allemaal!
To be honest...zou ik er ook niet zo heel blij mee zijn. Ik zou er niet op deze manier voor kiezen iniedergeval. Dit noemt mijn man overigens europees egoisme Maar als ze op een dag bij ons willen inwonen...dan mogen ze altijd komen...mijn moeder ook. Maar ik zorg wel dat dingen gescheiden zijn. Dat ze een eigen kamer hebben waar ze ook tijd kunnen vertoeven. Ik ben zeer gesteld op mijn privacy..helaas..het is niet altijd een goede eigenschap..maar het is je plicht (ook in onze religie) om altijd respect te hebben voor ouderen en voor ze te zorgen. Hiermee verdien je ook veel.. Ik zou er dus wel mee kunnen leven...maar wel mijn eigen leven willen kunnen leven.
"Dat ze een eigen kamer hebben waar ze ook tijd kunnen vertoeven." De bezemkast? Tja, wat dat soort tradities betreft, vind ik Nederland vaak wat kil. We hebben kinderopvang, verzorgingstehuizen en bejaardenhuizen. Maar er zitten overal voor- en nadelen aan denk ik.
Nou weet je....ik zou voor 100% op mijn familie kunnen rekenen als ik dat zelf ook zo zou willen. En dat wil ik niet. Om diverse redenen, hoor... Daarom was en ben ik blij dat er hier zoiets als kraamzorg bestaat. Dus betaal je daar iedere maand aan mee d.m.v. je verzekering. En dan betaal je daarnaast ook nog eens een eigen bijdrage per uur voor je kraamhulp als het zover is. Dat is een eigen keuze uiteraard. Maar ik vind, ALS je er voor kiest en er dus voor betaalt, dat je dan ook wel wat mag verwachten. Het is maar afwachten of je iemand krijgt die een beetje om de regeltjes en taken heenkijkt of dat je een principiele muts toegewezen krijgt die echt niet van plan is om even een dweiltje ergens overheen te halen, een kopje koffie met een beschuitje aan je visite aanbied of iets anders wat toevallig niet in haar takenpakket omschreven staat. Wie weet eigenlijk wat ze, naast de zorg en het in de gaten houden voor/ van moeder en kind nog WEL mogen doen? Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat het sanitair schoonhouden? En verder dan?
hoi renate helemaal met je eens, wat ze tegenwoordig nu wel of niet mogen doen weet ik niet, maar ik heb zoiets ze krijgen er voor betaald dus mag je wat verwachten toch of zie ik dat verkeerd..
Hallo allemaal, Ik kan het even niet laten om te reageren. Ik ben dus een kraamverzorgende!! Het is inderdaad veranderd per 1 maart dit jaar. Iedereen heeft nu recht op een basis-pakket. Top verzekerd of niet. Je krijgt punten op 3 momenten. Eerst tijdens je zwangerschap, dan na je bevalling en tijdens de kraamweek. Het is best ingewikkeld, maar het komt er op neer: Hoe meer ellende, hoe meer zorg! Ook voor de borstvoeding krijg je 6 uur meer. Dus je wordt niet aan je lot overgelaten, als het gewoon nog niet gaat! Wat betreft onze taken. We doen waar we aan toe komen. Met als belangrijkste punten: Zorg voor moeder en kind en de hygienne. Ik weet uit eigen ervaring dat er nog genoeg tijd over is om ff te zuigen en te stoffen. Ook het bezoek krijgt nog gewoon een beschuitje. Alleen voor de appeltaartjes en de uitgebreide ovenschotels heb ik geen tijd meer. Maar ik was dan ook wel een hele dure kok hoor van 36,- per uur! Wat voorheen door ons met zijn alle werd betaald! Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor jullie, als er nog vragen zijn. hoor ik het wel!
Ja, inderdaad! negatief getest...afwachten maar. Begreep ik nou dat jij maar 3 uur per dag krijgt? Ik weet zeker dat jij veel meer kan krijgen! Zeker met jou achtergrond. Of woon je nog bij je ouders in?
jah meid zal voor je duimen hoop het beste voor je.. en jah ik zal dan nog maar is goed informeren van hoe en van wat ik ben verzekerd basis+module b ofzo dus zal is kijken hoever ik daarmee kom het lijkt mij ook zo raar dat we zullen zien
Mmm... Bij mij werd gezegd dat ze standaard elke dag het kraambed verschonen en het babybed, de zorg voor moeder en kind doen en de wc en badkamer poetsen... Als er dan nog tijd over is (en dat is er wel als ze er een hele dag zijn) kan je ze vragen om andere dingen te doen. Mijn kraamhulp vertelde mij dat ze alles doen, behalve ramen lappen (het grove werk) ... Er werd bij mij elke dag afgewassen, de was gedaan en gevouwen en gestreken, gestofzuigd en gedweild. Ook vroeg ze telkens of ze moest koken, zodat we dat konden opwarmen 's avonds...
Zover ik weet krijg ik het basis pakket en daarnaast krijg ik +/- 450 euro om extra kraamzorg 'in te kopen'. Hoe dat precies gaat weet ik nog niet.
Bloemie bedankt voor je uitleg en wil graag nog een vraag aan je stellen als je het goed vindt. Hoe zit het nu met kindjes die naar school moeten, maar waarvoor er niemand is die dat doen kan? De oudste kan mijn man nog net voor zijn werk afzetten op school, maar de jongste gaat 2x in de week naar de créche en dat red hij echt niet. Ook het tussen de middag halen en op maandag en dinsdag heeft de oudste ook nog 's middags school. Kan de kraamhulp deze zorg dan ook op zich nemen of moet ik ze uit school weghouden dan Liefs Angela.
Hoi Bloemie, alvast bedankt voor je reactie en je uitleg. Scheelt idd al wat. Maar stel nou, dat je recht hebt op 6 uur per dag (dat heb ik tot nu toe in eerste instantie als indicatie gekregen), wat doet een kraamverzorgster dan die zes uur? Met andere woorden: waar bestaat die zorg voor moeder, kind en hygiene dan uit? Groetjes Renate
Gelukkig is het dus allemaal niet zo zwart/wit als ik bij de intake te horen kreeg! Ik had bij mijn dochter een kraamhulp die (op ons verzoek) halve dagen kwam en dat was echt een geweldige vrouw! Ik krijg nu extra kraamzorg (ong. 10 uur) vanwege bekkenproblemen. De kraamhulp zal dus zo'n 6 uur per dag aanwezig zijn. Wat ik me idd alleen nog afvraag is hoe het met school van de oudste zit? In principe is het geen 5 minuten lopen van mijn nieuwe huis naar de school waar ze heen gaat, maar er is niemand die haar tegen die tijd even kan wegbrengen en ophalen... En als je net verhuisd ben heb je ook nog niet echt contact met andere ouders of buren ofzo...
nou ik heb vanavond eens rondgeinformeerd bij pasbevallen kennisen, en familie.. en die kraamhulpen hebben ook wel meer gedaan hoor. ook voor de overige kinderen gezorgd. allemaal hebben ze een erg leuke kraamhulp gehad en gezellige tijd. dus zou me niet al te veel zorgen maken!
Ik denk ook dat het allemaal best mee zal vallen hoor. De regels zijn wel anders geworden, maar veel kraamverzorgsters (gelukkuig!) niet. Pim