Let op: kraamzorg komt soms pas dag later

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door zz Armadillo, 17 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zz Armadillo

17 aug 2013
    54
    2
    8
    Sommige kraamzorgbureaus sturen direct na de bevalling iemand naar je toe en sommigen pas de volgende dag.

De Kleine Amsterdammer komt pas de dag erna, daarom ben ik nu op zoek naar een ander bureau dat wel meteen iemand stuurt. Het is mijn eerste kind en ik heb echt geen idee wat ik moet doen, wanneer het te warm of te koud is etc. Zelfs nog nooit een luier verschoond.

Tips, kraamzorg in Amsterdam en omstreken die je wel de eerste uren helpt, ik hoor het graag!

2. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    ik ga thuis bevallen dus de kraamhulp moet de vk ondersteunen bij de bevalling.nog nooit mee gemaakt dat ze pas een dag later komen.en ook nog nooit van gehoord

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je in het ZH bevalt, na een bepaalde tijd, dan blijf je meestal een nacht slapen... omdat de kraamzorg dan vaak niet meer langskomt.
    Maar wanneer jij thuis bevalt dan is de KV er al tijdens de bevalling hoor.

4. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    als ik smiddags of savonds uit het ZH kom komt er geen kraamzorg die dag. wel kan ik bellen voor opstart zorg. dan komt er een hulp voor ongeveer 3 uurtjes om even te helpen met opstarten. en de dag erna komt dan de echte kraamhulp.

heb je geen moeder/zus/tante die je even zou kunnen helpen met de eerste opstart. en anders dit aangeven bij het ZH. vaak mag je dan wel een nachtje blijven hoor.

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat hangt er helemaal vanaf hoor.. Als je meteen na de bevalling belt dan regelen ze met een paar uurtjes kraamzorg, ook als je in het zks. bevalt. Sommige mensen bellen echter te laat op, als ze bv. na een aantal uren naar huis gaan pas. '

Wij mochten kiezen, of die avond nog zorg of de volgende ochtend. Wij kozen er juist voor om de volgende ochtend te starten.. (was wel de 2e dus geen onbekend terrein..)

6. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik had de Kraamvogel. Die komt ook gewoon in de nacht als jij dat wilt!

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Als je in het ZH bevalt dan moet je vaak nacht blijven. Als je thuis komt dan staat de kraam al klaar.
    Als je na de bevalling meteen weg mag dan komt er vaak nog een kraam om de boel op te starten en voor de belangrijkste uitleg. Zoals, luier, flesje en temperatuur.

Als het kraambureau die hulp niet heeft dan geeft het ZH je die hulp. Ze laten jullie een luier verschonen en geven uileg mee voor de voeding en het temperaturen. Maar meestal mag je niet eens naar huis als er geen kraam is.
    Hier mocht ik smiddags naar huis en kraam. Kwam toen 1 uurtje voor uitleg. Stelt echt geen ene bal voor. Je moet sowieso bij elje voeding verschonen en temperaturen. Dan weet je meteen of ze zich warm kunnen houden of niet. Ik kreeg tijdens de intake van de kraam een boekje waar alles in stond. Van flesjes maken, badderen, aankleden tot luier verschonen en temperaturen en wat je moet doen.

Bij een thuisbevalling is er altijd een kraam aanwezig die de vlos helpt en nog een paar uur daarna blijft.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In onze regio is de kraamverzorgster ook aanwezig bij een verplaatste thuisbevalling (dus poliklinisch in het ziekenhuis). De kraamverzorgster die jij die week krijgt, weet dus precies hoe de bevalling is gegaan en ik ook degene die je helpt met wassen na de bevalling en ze rijdt achter je aan naar huis om je even te installeren. ('s Nachts blijft ze maar heel even. Beval je overdag maakt ze er een gewone werkdag van.) Ik vond dat erg prettig!

9. zz Armadillo

17 aug 2013
    54
    2
    8
    Bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad zo dat de kraamhulp er is voor thuisbevallingen maar niet voor ziekenhuisbevallingen. Afgelopen zaterdag bij voorlichting van ziekenhuis geweest (OLVG in A'dam), als alles goed gaat wordt je een paar uur na bevalling op straat gezet. Dat is meestal midden in de nacht. Geldt ook voor andere ziekenhuizen in de stad.

Ik weet in theorie wel hoe een baby in een wieg gestopt wordt maar in de parktijk wil ik dat er iemand meekijkt die het eerder gedaan heeft. Straks stikt het kindje in het dekentje oid.

10. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik ken deze verhalen ook van vrienden uit Amsterdam, dat ze pas de volgende dag kraamzorg kregen. En van een nachtje ziekenhuis is vaak ook geen sprake door de drukte in de ziekenhuizen daar.

Als je een luier kunt verschonen en weet hoe en wanneer je moet voeden dan ga je het redden! Hij/zij hoeft niet perse te slapen in z'n eigen ledikant. Lekker bij je houden en knuffelen.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Die instructies krijg je echt wel mee. En dan zal het icm een beetje gezond verstand vast wel goed komen;)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hou je kindje gewoon lekker bij je en maak je vooral niet te sappel (om in goed Amsterdams te blijven). Het komt echt helemaal goed.. niet alleen een kindje wordt geboren maar ook een MOEDER!

13. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    ik kom niet uit amsterdam .. maar ik ben destijds om 17:14 bevallen tegen 19:00 wou ik graag naar huis, maar ziekenhuis wou liever dat ik een nachtje bleef tenzij ik bij thuis komst direct een kraamhulp kon krijgen. heb toen "gewoon" gebeld met de woorden dat ik over een uur thuis kon zijn en of er iemand kon komen. Dit was geen probleem. Ik kwam tegelijk thuis als mijn kraamhulp. Volgende dag kreeg ik mijn "vaste" kraamhulp. Maar nu k dit lees snap ik pas waarom het ziekenhuis zei dat ik alleen na huis mocht als er een kraamhulp kon komen. Heb er verder nooit bij stil gestaan en dacht dat het vanzelf sprekend was dat er iemand zou komen.. midden in de nacht kan ik me voorstellen...

14. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier precies zo. Om 8.31 bevallen, om half 12 was ik thuis. Kraam heeft bed verschoond (thuis begonnen) en heeft toen nog een drukke dag gehad door te lage temperatuur bij baby. En in dat geval ben je blij met hulp en dat je niet alleen een boekje met theorie hebt...

15. zz Armadillo

17 aug 2013
    54
    2
    8
    Voor iedereen die ook in deze situatie zit: ik ben bij de Kraamvogel gegaan, zij bieden zgn opstartzorg en ik heb de Kleine Amsterdammer afgezegd.

Dit ging eigenlijk zonder problemen.

En nu is het afwachten :)

16. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Nou, ik zou echt wel willen dat er een kv komt hoor.. ik snap dat wel.Ik heb het een paar uur zonder moeten doen omdat ze waren vergeten de kv te bellen dat ze naar ons toe moest! ( kraanvogel)

Had een KS gehad en er was me niet geleerd hoe een flesje klaar te maken etc. Ik moest kolven in t ziekenhuis, mijn geleende kolf thuis bleek anders te werken als die in t ziekenhuis. Mijn flesjes moesten gesteriliseerd worden, ik had er allemaal geen flauw idee van hoe of wat.

Voelde me vreselijk toen, dat ik met mijn kind thuis kwam en niet wist hoe ervoor te zorgen. Gelukkig was de buurvrouw thuis.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ben beide keren 's nachts thuis bevallen, en beide keren stond er om 9 uur 's morgens gewoon een kraamverzorgende voor mijn (Amsterdamse) voordeur.
    Eerste keer was het nodig omdat ik heel graag wilde douchen (had ik 's nachts niet kunnen doen omdat ik bijna flauwviel) en daar hulp bij nodig had. Verder was zoonlief nogal geel, en had af en toe ondertemperatuur. Dat moest in de gaten gehouden worden.
    Tweede keer was het nodig omdat mijn vriend weg moest die ochtend, en zo kort na je bevalling moet je echt niet alleen thuis zijn met je baby. Sowieso de eerste 24 uur niet.
    Natuurlijk kunnen die dingen ook opgelost worden zonder kraamverzorgende, maar ik vind het niet meer dan normaal dat ze gewoon op dag 1 komen.

Eerste keer bij de Baker, tweede keer bij Kraam & Co.

Deel Deze Pagina