Hi! Binnenkort verwachten we ons eerste kindje. Vrij vroeg in de zwangerschap heb ik me aangemeld bij een Kraamzorg. De intake met de Kraamzorg hebben we inmiddels achter de rug. Ze gaf meteen aan dat ze niet kunnen beloven om de 49 verzekerde uren te kunnen leveren. We konden onze voorkeur aangeven voor 8 dagen lang 3 uur, 4 uur of 5 uur per dag. Maar ze konden dus alleen die 3uur per dag garanderen... We hebben aangegeven het liefst die maximale van 5uur/dag te willen aangezien het onze eerste baby is, we geen familie in de buurt hebben, en ik door een ivf traject bij vlagen heel onzeker/angstig kan zijn over mijn lichaam (die ‘werkte’ immers niet bij zwanger worden). Ook 5 uur per dag vind ik trouwens weinig als ik oude forums teruglees… Hebben anderen ook deze ervaring - dat er personeelstekort is? We wonen in de randstad en bevallen dus hartje zomer (tijdens de vakantieperiode..) En was de Kraamzorg uiteindelijk wel bereid meer te komen als je dat nodig had? Ik denk er over om desnoods particulier iemand in te huren, maar dat loopt snel in de papieren natuurlijk.. Ik ben benieuwd of jullie ervaringen / tips kunnen delen! Liefs
Onze Kraamzorg heeft al heel vroeg aan gegeven dat ze om dezelfde reden minder zorg kunnen bieden. Nu hebben wij zelf aangegeven de minimale zorg te willen dus alleen controles bij mij en de baby en dat is het. Is ook ons derde kindje vandaar. Snap heel goed dat je hier over nadenkt bij de eerste. Ik had toen een bevalling met complicaties dus heb zelfs verlenging gekregen toen van Kraamzorg. Het ligt er dus ook aan wat voor soort bevalling je hebt gehad en op basis van hoe jij er in de kraamtijd eraan toe bent kan altijd besloten worden of er meer zorg geïndiceerd is. Maar dat zijn dus uitzonderingen. Zou misschien even navragen of ze die uren dan wel zeker kunnen garanderen. Ik denk in het ‘normale’ geval je bent overgeleverd aan wat ze je op dat moment kunnen bieden. Bij minder uren ligt de focus vooral op jou en je kindje en minder op het huishouden. Dat is denk ik goed om te weten. Zou dus goede afspraken maken in het begin over wat jij belangrijk vindt of behoefte aan hebt zodat je er het maximale voor jezelf kan uithalen qua zorg.
Mijn ervaring is dat 3 uur genoeg is in normale gevallen. Dit betekent wel dat ze geen uitgebreide fruitcocktails kan maken, jouw was kan doen etc maar wel de nodige zorg voor baby en moeder plus tijd om te ondersteunen met borstvoeding en dingetjes leren zoals nagels knippen. En die mooie verhalen over Kraamzorg ken ik maar heb ik zelf nooit gehad. De laatste ging letterlijk zitten wachten tot de tijd voorbij was en benoemde vaak dat huishouden niet bij haar takenpakket hoorde. Daarnaast ligt het er ook aan hoe de taken normaal verdeelt zijn. Mijn partner nam het huishouden voor zijn rekening en zorg voor baby deden we samen.
Wij hebben gebruik gemaakt van particuliere kraamzorg en dat werd ook gewoon vergoed door onze zorgverzekeraar. Het voordeel van een zzp’er vond ik dat je inderdaad wel gewoon die uren krijgt. Ook als we in de avond thuis zouden komen, zou ze ook even komen en ons helpen opstarten. Ik heb dit als zeer prettig ervaren, zeker voor een eerste kindje. Ze had alle tijd voor ons, heeft ons ontzorgt en ik heb daardoor echt kunnen genieten van de kraamtijd. Een vriendin van mij had die 3 uur en had best wat stress in de kraamweek. Omdat ze dingen niet overzag, haar huis was niet meer op orde etc. Maar omdat er zo weinig tijd was, kon de kraamzorg niet met dat soort dingetjes helpen. Ik snap dus zeker dat je meer uren zou willen en gezien je onzekerheid (had ik ook) is dat ook best fijn. Is natuurlijk voor iedereen persoonlijk. De een vindt het genoeg die 3 uur en doet het graag zelf en de ander wil graag meer ondersteuning
Ik woon in regio Utrecht en ik begreep laatst van een kraamverzorgster dat het echt moeilijk is om voor iedereen zorg te regelen. De 8 uur gaat sowieso niet maar ook de 3 uur krijgen ze niet altijd voor iedereen rond. Ik weet natuurlijk niet precies waar je woont maar ik zou dus wel rekening houden met dat ook die 5 uur niet lukt en uitkijken naar een mogelijke andere oplossing. Op zich doet een kraamverzorgster inderdaad ook veel schoonmaak- en etenstaken dus ik denk dat je daar best ook iemand anders voor kan regelen zodat de kraamverzorgster zich volledig op (borst)voeding, controles en praten met jou kan richten. Wel echt heel rot dat dit tegenwoordig de stand van zaken is
Ik ben afgelopen mei bevallen van ons 2e kindje. Bij de intake in februari gaven ze ons nog de keuze tussen 49 uur of minder. Wij hebben toen net als bij onze eerste gekozen voor minimaal, dus 8 dagen lang, 3 uur per dag. In april kregen we een mail dat ze dat niet meer konden garanderen. Ze zouden nu 6 dagen, 3 uur per dag komen. Maar het tekort was zo groot dat ze niet konden garanderen dat we 6 dagen dezelfde kraamverzorgster zouden krijgen. Ze konden niet eens zeggen of ze ochtenden of middagen zouden komen. Dit kon last minute nog wijzigen. Regio Twente trouwens. Al met al dus veel onzekerheden. Gelukkig vinden wij 3 uur meer dan genoeg. Zelfs bij de eerste was er toen nog tijd over voor wat was en ondersteuning bij de borstvoeding. En ik had toen echt een pittige bevalling met veel bloedverlies en complicaties achter de rug. Daarmee wil ik zeggen dat 3 uur weinig lijkt, maar dat het ook wel weer mee valt vind ik zelf. Kraamverzorgster gaf aan dat de 8 dagen 8 uur van vroeger echt wel verleden tijd is. Wat ze nu willen doen is standaard 8 dagen 3 uur en bij uitzondering (moeilijke start baby, complicaties moeder ed.) meer uren kraamzorg, i.p.v. andersom. Anders kunnen ze gewoon niet alle vrouwen kraamzorg bieden. Dus dan liever iedereen een beetje dan de helft volle dagen en de andere helft geen kraamzorg. Wij hadden overigens ook geen hulp van familie o.i.d.. Partner deed het huishouden zelf, dat ging prima. Maar ik snap je onzekerheid en zorgen zeker! Ik hoop dat het allemaal meevalt en jullie alsnog een fijne kraamweek hebben.
Hier ook voor een zzp’er gekozen! Ik vind 3 uur zorg op een dag echt te weinig. Je aandacht moet dan bij jezelf en de baby zijn en niet bij de was en je huis wat dan niet geordend is. Bij ons zoontje 6 jaar geleden werden wij gebeld halverwege de Zw dat ze het ons indd niet konden garanderen. Dezelfde dag bij een zelfstandig iemand aangemeld en echt nooit spijt van gehad! Bij de 3e ook gelijk bij een positieve test weer aangemeld. Hier zitten de zzp’ers heel snel vol. Ik weet niet hoever je ben, maar dan hoop ik voor je dat er of 1 plek heeft!
Dank voor alle reacties!! Zo te zien verschilt de behoefte aan hulp nogal! Ik hoop natuurlijk dat voor ons 3 uur p dag ook genoeg is, maar wil me ook voorbereiden op het scenario dat dat niet zo is. Dus dank voor de tip over zzp’er, ik ga kijken of er nu nog wat valt te regelen.. Gelukkig had m’n VK ook aangegeven dat zij extra uren kunnen indiceren als ze dat nodig acht. Ik ga in m’n verloftijd iig veel YouTube kijken van nageltjes knippen tot verschonen en borstvoeding geven
Ja, hier helaas ook ervaring mee. Bevallen tussen kerst en oud&nieuw. Drama. Zzp’er was met vakantie, dus was afhankelijk van een bureau. Ik heb erg weinig uren gekregen en 4 verschillende mensen in huis gehad. Heel erg jammer!
Ik hoorde gisteren van iemand die net bevallen was en waarbij het echt allemaal niet meteen op rolletjes liep dat ze pas op de derde dag kraamzorg kregen... Daarvoor dus gewoon niks, vanwege personeelstekort.
Mijn moeder werkt als kraamverzorgende en toen ik jong was had ze echt veel gezinnen die 45 of 49 uur kraamzorg afnamen. Tegenwoordig is het bijna allemaal 3 of 5 uurs zorg en doet ze 2, soms wel 3, gezinnen per dag. Is het mogelijk hulp in te schakelen? Voor het huishouden? In die 3 uur gaat het meestal wel hoor, de moeder en kind zorg, en als het niet gaat krijg je meer uren. Dat is meestal hoe het werkt. Je wordt dus niet aan je lot over gelaten, er word wel gekeken naar wat er nodig is. Ikzelf heb geluk, bij mij komt mijn moeder zelf.
Ik had ook recht op 2 extra dagen en heb er 1 gehad, omdat mijn kraamverzorgster die wel kon en een 10e dag kon ze niet. Ik wilde niet voor 1 dag een ander, anders had ik dat wel kunnen krijgen.
24 uur (3u per dag) is de minimale zorg waar iedereen recht op heeft. Mijn kraamzorg is net afgesloten. Helaas zijn per 1 juli veel organisaties omlaag gegaan in uren. Ik kreeg dan ook nu nog maar 32 ipv 49 uur. De kraamzorg vond dit zelf ook erg vervelend, ze moeten nu zelf ook 2 of zelfs 3 gezinnen per dag doen. Maar helaas wordt er nog meer afgeschaald komende tijd, dus gaan ze ook nog eens naar minder dagen (sommige organisaties zijn dat al gaan doen) uiteindelijk indd naar de 3 uur per dag. ik zou me zeker voorbereiden op dat zorg niet meer de volledige 49 uur zal zijn komende tijd. Ik ben alleen en was ook bang voor zo weinig zorg, maar heb ervaren dat het op zich best te doen was. Alleen heb ik de 3e gekregen en gelukkig wat hulp van ouders. Maar bij anderen zal de partner dus ook wel wat meer moeten helpen als ouders etc dat niet kunnen. (En laat je dus ook helpen door de partner). Zorg ook dat je met de baby mee slaapt, dan heb je meer fut voor de uren zonder zorg.
Wij krijgen straks (zelfs dat kunnen ze niet garanderen) 3 uur per dag zodra we weer thuis zijn na de keizersnede. Partner neemt gelukkig een maand vrij. Normaal is hij vrachtwagen chauffeur en doordeweeks nooit thuis dus ik ben hem nu al aan het leren hoe de wasmachine werkt en dergelijke Voor mij is het de derde maar voor hem de eerste, we hebben onze moeders achter de hand mocht het toch niet helemaal vlot lopen qua huishouden en koken. Wel heb ik bij de kraamzorg aangegeven dat ik er voor pas dat er meerdere gezichten komen in de kraamweek. 3 uur per dag is mij prima maar dan wil ik niet 3 kraamverzorgsters in een week tijd. Liever een dag niet, dan gewissel tussendoor. En ik heb doorgegeven dat ik geen behoefte heb aan e-consulten. Ze hebben door personeelstekort nu de optie om te videobellen i.p.v. een kraamverzorgster aan huis maar dat is niet wat voor ons.
Is dit echt waar? Ze verzinnen dit vast niet zelf, maar ik kan het me gewoon bijna niet voorstellen, zeker in verband met de checks die moeten gebeuren bij de kraamvrouw. Hoe werd dat dan opgevangen?
Bij mij kwam de verloskundige ff checken omdat de kraamzorg ook niet op tijd kon komen bij de tweede. Verder was 3x 8 voor ons veels te veel, ookal hadden we reflux, darmkrampen en G die op school moest zijn. Ik kwam goed uit de bevalling, dat scheelde dus in mn kraamtijd heb ik G zonder wieltjes leren fietsen. Bij G kwam ik aanzienlijk rotter uit de bevalling, wel mobiel maar bekken compleet verrot. Bij de eerste heb ik na mn bevalling nog 2 uur naast t wiegje gezeten totdat mn moeder kwam omdat ik niet zeker wist of ze veilig lag. Mn moeder controleerde de boel, stuurde mij naar bed (man lag al gestrekt, die had een horrornacht gehad, ik draaide op adrenaline) en 4 uur later kwam de kraamzorg. We werden vroeg in de ochtend uit het ziekenhuis gekukkeld, G was om 02:30 geboren. In elk geval iemand met redelijk recente baby ervaring op de achtergrond standby, al is t een vriendin of buurvrouw is geen overbodige luxe op het moment. Helemaal met een eerste. En zorg voor een volle vriezer met voedzame maaltijden die je met een magnetron of enkel oven aankieperen gereed kan hebben. Was hier een lifesaver. Slowcooker ook overigens!!! Had ik die maar bij de eerste gehad (huilbaby die opgeteld 18-21 uur per dag krijsde, dat eten koken werd m niet meer).
Ik gok verloskundige en misschien dag 1 nog ziekenhuis. Het is wel echt waar ja, maar details weet ik niet.