Wéér naar de tandarts, pfff, zo bang, tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Elleke, 29 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Dag meiden, vorige week heb ik een topic geplaatst over dat ik voor waarschijnlijk de tweede keer in de zwangerschap verdoving moet. Reacties gekregen dat verdoving voor zwangeren niet erg is in de zwangerschap, en mijn VK bevestigde dit inderdaad ook. Naar de tandarts geweest en eigenlijk moet de kies worden getrokken en de kies ervoor worden uitgeboord, daar zit nu een noodvulling. Tandarts zei dat er nog wat vulling in zat, en in principe was dit nog voldoende. Echter, sinds maandag heb ik weer vreselijke kiespijn, ik had niet verwacht dit te krijgen, want ik ben toenertijd heel diep uitgeboord voordat de noodvulling er in kwam. Ik lag 's nachts wakker van de pijn en ben inmiddels ook helemaal op van moeheid. Daarom vanmorgen de tandarts gebeld en nu kan ik er vrijdagmorgen om 9.00 uur zijn. Het kan erg kinderachtig zijn, maar wat zie ik ertegenop: ik heb gevraagd of het kies trekken na de bevalling kan en nu de kiezen kunnen worden gevuld, dus ze hebben een kwartier ingepland. Door de gewichtstoename van kleine uk kan ik nog erg moeilijk op mijn rug liggen en achterover liggen; word hier 's nachts ook erg misselijk en duizelig van, dus hoe ga ik dit vrijdag doen? Je ligt zo plat achterover. Daarnaast ben ik bang voor de boor, de vorige keer trilde dat door m'n hele hoofd en was ik zo vreselijk naar na de tijd. Ik heb liever een bevalling dat dit, hebben jullie nog tips voor mij hoe ik dit met liggen bijv. kan oplossen? Standaard hyperventileer ik altijd van angst en begin dan erg te zweten en wordt heel naar, zou dat kwaad kunnen voor de kleine? Bah, ik wou dat het al zaterdag was, dan had ik het maar mooi gehad.
    Zijn er meer die zo bang zijn voor de tandarts en hoe ga je daarmee om?

2. Izzie76

Izzie76 Niet meer actief

Oh lieverd wat naar dat je zo angstig bent, in herken het hoor, beval ook tien keer liever maar kijk of je iemand mee kunt krijgen die je hand vast kan houden, zet je favo muziek op je IPod met oortjes en probeer toch de kies te laten trekken, echt Meis, dat is in no time gepiept en scheelt je zoveel gestress .

Sterkte

3. Izzie76

Izzie76 Niet meer actief

Ik heb overigens een speciale angst tandarts gevonden die mij heel
    Prettig helpt ( ondanks dat ze nog steeds de duivel is voor mij)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou van tevoren je angst aangeven, dat zorgt er meestal voor dat de angst al meteen wat minder is. En wat betreft het liggen, van tevoren aangeven, hier is het als je je hand omhoog doet dat ze stoppen en dan kan je aangeven dat je wat meer rechtop wil. Misschien kunnen ze dat sowieso wel doen, iets meer rechtop.

5. Bri40

Bri40 Actief lid

11 mrt 2017
    138
    28
    28
    Vrouw
    Ik ben werkzaam in de tandheelkunde en een tand laten trekken kan icm een zwangerschap. Vraag aan de tandarts of je stoel redelijk recht kan blijven staan.
    Hoe verder je in de zwangerschap zit hoe meer de baby idd op een slagader drukt en dat geeft jou de duizeligheid als je lang op je rug ligt! Geef t tijdig aan als je niet lekker wordt in de stoel!
    Je kunt er ook voor kiezen om de zenuw uit je tand te laten halen zodat je de tand zonder pijn nog niet direct hoeft te extraheren (trekken) dat kan dan na de bevalling, maar realiseer je wel eruit is eruit! (Nu weet ik niet welke kies dat t betreft, verstandskies en laatste grote kies alla, maar alles wat daarvoor zit zou ik niet laten extraheren, alleen bij noodzaak!)
    Tips, neem een iPod mee met muziek en zet deze aan. Vraag aan de assistente of ze een raam open zet en een alcoholdoekje op je voorhoofd legt, dit is lekker verkoelend voor je!
    En voor de rest, hoe moeilijk ook, maar ontspan jezelf en laat t over je heen komen! Verzet je gedachten naar vakanties of andere leuke dingen, maar ga niet denken, Ai, nu voel ik iets, of Hmm ga ik nu iets voelen...etc! Makkelijk gezegd en geschreven hè ;)
    Ik hoop voor je dat t meevalt vrijdag! Super veel succes iig! Je kunt t en denk maar zo! Dan ben je eindelijk van de pijn verlost als t goed is! Toi toi toi!

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik snap je gevoel over op je rug liggen. Ik ben minder ver maar lag maandag op de o.k. Op m'n rug en ik werd er een partijtje naar van. Ik kon na 20min niet meer en heb op de o.k. Gespuugd :eek:. Ik kon Daarna op m'n zij liggen gelukkig maar bij een tandarts zal dat niet gaan.

Qua rugligging zou je afspraken kunnen maken om alles in fases te doen (tussendoor even stoppen of doorgaan).

Qua verdoving hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik heb dus zelfs mijn pols laten opereren, is iets meer verdoving ;)

Sterkte iig

7. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Bedankt! Nu heb ik één vraag: vorige keer hebben ze mijn kies schoongemaakt met een soort chloormiddeltje. Mag dat ook wel als je zwanger bent, denk dat het voor desinfecteren was
    En dat de verdoving in je keel loopt is verder ook niet erg voor de kleine?

8. Bri40

Bri40 Actief lid

11 mrt 2017
    138
    28
    28
    Vrouw
    Ahh, dan hebben ze de zenuw al eruit gehaald! Dan is t morgen alleen een kwestie van noodvulling eruit halen en dan de kanalen nog even opnieuw doorvijlen (dan zit er waarschijnlijk nog een rest zenuwtje wat jou de klachten geeft) en dan gebruiken ze idd weer dat “chloorspul”. Als het goed is loopt er geen verdovingsvloeistof in je keel, maar een klein druppeltje kan er wel invallen, dit kan geen kwaad, ook niet t “chloorspul” overigens. Succes!! :thumup:

9. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Veel succes en sterkte vrijdag!

Je zou eventueel een klein kussentje mee kunnen nemen zodat je (in overleg met de tandarts uiteraard) iets meer op je linkerkant kunt liggen? (dat je het kussentje onder de rechterkant van je rug legt) Dan voorkom je die druk op de slagader en word je minder duizelig.

Zet hem op morgen!

10. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Dank jullie wel allemaal!
    Ik had vannacht zoveel pijn dat ik vanmorgen gebeld heb en straks al kan komen! Ben ik er in elk geval dag eerder vanaf! :confused: Moest vanmorgen bijna overgeven van spanning, maar ik móet wel.. Hoop daarna pijnloos van de laatste weken zwangerschap te kunnen genieten!

11. Bri40

Bri40 Actief lid

11 mrt 2017
    138
    28
    28
    Vrouw
    En hoe is t gegaan? Meegevallen? :rolleyes:

12. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Oh meid, ik herken het zo. Als kind moest ik eens naar de kaakchirurg en dindsdien ben ik als de dood voor tandartsen. Ik doe nog liever mijn bevalling 10 keer over (en geloof me, die was hels) dan dat ik naar de ta moet.
    Als je niet zwanger was geweest had ik je een oxazepam aanbevolen maar dat kan nu dus niet. Het enige wat je kan doen is bij de ta aangeven dat je echt doodbang bent, dan kan hij daar rekening mee houden.
    Heel veel sterkte!

13. Elleke

Elleke Fanatiek lid

1 mrt 2011
    1.835
    170
    63
    Nou meiden, allereerst bedankt voor jullie reacties. Het leed is achter de rug, ipv vullen werd het trekken van de kies. Verdoving is net uitgewerkt en de kies ervoor geeft een drukkend rotgevoel, en heb een ranzige smaak de hele tijd in mn mond maar verder mag ik niet klagen, het is klaar en ik hoop nu pijnvrij de laatste weken van mn zwangerschap in te gaan! Kleine uk schopt al de hele middag en avond vrolijk van zich af, dus dat neemt mama's "schuldgevoel" van weer een verdoving wat weg :rolleyes:.. Nogmaals bedankt voor jullie reacties! :)

1981Mama, toffepeer en Bri40 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina