Ik woon in het buitenland. Na de bevalling zal een nazorgverloskundige de eerste 10 dagen 1 x per dag langskomen om te kijken hoe het met ons gaat. Desondanks zou ik toch wat Nederlandse kraamzorgrichtlijnen hebben. Zo lees ik bijvoorbeeld ergens hier dat je je kind de eerste dagen 2 x rectaal moet temperaturen. Ook komt mijn moeder de eerste dagen in het huishouden helpen. Ik zal de meeste informatie wel in het ziekenhuis krijgen na de bevalling, maar ja, geen idee of ik dat allemaal kan onthouden. Weet iemand toevallig een site waar een aantal kraamzorgrichtlijnen opstaan?
haaaai ik werk in de kraamzorg en we hebben een heel duidelijk handboek, allemaal '''vers'' nieuws uit baby land! er staat precies in hoe en wat de eerste tijd. dat krijgen alle a.s ouders hier waar wij zorg leveren misschien heb je daar intresse in? liefs van lievebeestje
Je hebt in NL recht op 8 dagen kraamzorg. Dat geldt echt per etmaal. Dus als je kind om 23.50 uur geboren wordt, is dat je eerste dag recht op kraamzorg.... Volgens mij is het streven om 6 uur per dag bij de kraamvrouw te zijn. Door personeelstekort wordt het nog al eens minder (bij mij was het minimaal 4 1/2 uur, max. 6 uur). Volgens het infoblad van mijn kraamzorg kun je van de kraamverzorgster (KV) verwachten: - Zorg voor moeder en kind heeft absolute prioriteit en is de kerntaak van de KV. Rest van het gezin zal echter niet vergeten worden. - indien tijd beschikbaar zal licht huishoudelijk werk gedaan worden dat in het teken staat van de gezondheidsbevordering van de kraamvrouw. D.w.z. dagelijks sanitair reinigen, bed verschonen etc. (Bij mij deed ze dagelijks een was, streek zelfs het beddengoed en wat kleding als ze tijd over had. Ze heeft m'n slaapkamer gezogen, maakte m'n lunch en bracht me thee/drinken. Ik had geen kraambezoek, dus daar hoefde ze niet voor te zorgen.) Wat kun je niet verwachten? verzorging van kinderen die niet tot het gezin behoren; verzorgen en/of uitlaten van huisdieren; verrichten van zwaar of achterstallig huishoudelijk werk. -KV heeft in principe geen huissleutel. Je zult haar dus zelf binnen moeten laten. Klinkt als detail, maar dat kan er 's ochtends best inhakken (je ligt net te voeden, moet zelf eigenlijk naar de wc en dan gaat op eens de bel... Moet je dus naar beneden om deur open te doen. Je kunt dit individueel natuurlijk anders afspreken; - Je bed moet op minimaal 70 cm hoogte staan, anders maakt ze je bed niet op. In de praktijk kwam het bij mij hier op neer: Tegen 9 uur was de KV er, ik had dan wel al ontbeten, maar lag weer in bed; maakte regelmatig thee voor mij; slaapkamer luchten, stofzuigen, bed nieuw opmaken, was draaien; ik kon douchen baby temperaturen (1x per dag, op ongeveer hetzelfde tijdstip), wegen, wassen/verschonen/baden (3 x in bad gedurende deze eerste week; eerste keer deed ze het voor, 2e keer deed ik het; 3e keer deed mijn man het); alles wordt trouwens bijgehouden in een kraamdossier. Dat moet je 10 jaar bewaren omdat ziektes in latere jaren vaak een oorzaak hebben in de tijd direct na de geboorte; navelverzorging baby; helpen met borstvoeden, tips bij het voeden, hulp bij de stuwing, hulp bij het kolven; nam mijn pols en temp, controleerde stand baarmoeder; maakte sanitair schoon; maakte lunch voor me; maakte fruitsalade voor me vlak voordat ze naar huis/volgende gezin ging zodat ik 's middags een lekker en gezond tussendoortje had. Ik weet dat ze in principe geen dingen "buitenshuis" mogen doen (oudere kinderen naar school brengen, boodschappen doen). Maar 'mijn' KV was heel behulpzaam, ik denk ook omdat ik geen (gekke) dingen "eiste". C'est le ton qui fait la musique zeggen de Fransen. Ze deed dus op weg naar mij af en toe wel een boodschapje, maar ik stuurde haar niet eropuit om kratten cola te halen. Het ging meer om bijv. kolfflesjes en andere dingen die ik niet in huis had omdat ik er niet op had gerekend dat ik ze nodig zou hebben. Vergeet niet dat een KV hier een heel andere achtergrond heeft dan een verloskundige (hebamme). Voor zover ik weet hebben de meeste (Nachsorge)hebammen een pittige opleiding achter de rug (in NL is de opleiding op HBO niveau, in Duitsland hebben velen Abitur al is dat niet noodzakelijk), terwijl de Nederlandse KV een MBO opleiding heeft. Veel minder medisch dus, veel meer verzorgend. Als je nog tijd hebt om een boek te bestellen en te lezen: das groBe GU Babybuch (isbn 978-3-7742-1611-2). Wat mij betreft een aanrader. Hopelijk heb je hier wat aan.