NPO Radio 1 - Barbara Baarsma: de kraamzorg moet uit het basispakket - 09:04 03-09-2014 Wat vinden jullie hiervan, dames? Dat je straks misschien alleen met een aanvullend pakket kraamzorg krijgt. Ik schrok er nogal van, vooral mensen die het straks niet kunnen betalen zullen het dan ook niet krijgen.
Ik vind het op zich wel een goed plan om het na de aanvulling te doen. Vind kraamzorg ook niet persee nodig . Ja het was handig voor de borstvoeding maar daar kun je ook iemand voor inhuren vanuit de aanvulling. Vind kraamzorg idd wel luxe. Kinderen krijgen kost nu eenmaal veel geld en als de kraamzorg niet meer vergoed wordt vanuit de basis kun je hier van te voren rekening mee houden net als kraampakket en ziekenhuisbevalling zonder indicatie. Wrm moeten andere betalen voor onze kinderen. Ben sowieso verplicht aanvullend verzekerd omdat veel wat ik nodig heb niet vergoed wordt. Heb niet gekozen voor deze aandoening maar voor hulp oa Fysio moet ik wel aanvullend verzekerd zijn. Voor een zwangerschap kies je meestal en de gevolgen daarvan zul je moeten accepteren
Als je die paar tientjes extra in de maand niet kan missen vraag ik me af waarvan je een kind gaat onderhouden. Maar buiten dat zeg ik aan de ene kant ja, want het is zorg die maar voor een bepaalde groep mensen is. Ik bedoel mijn vader heeft geen kraamzorg nodig maar betaald er in principe wel voor. Aan de ander kant zeg ik nee, want het is wel zorg die gewoon noodzakelijk is en misschien gaan mensen dit laten omdat ze meer moeten gaan betalen aan hun verzekering.
Ik vind het stiekem ook wel een goed idee; je kunt je altijd aanvullend laten verzekeren - ook midden in het jaar (eraf niet meer, maar erop kan altijd). Gooi er maar uit, dan wordt de basisverzekering wat lager. Niet iedereen boven de 18 is continu zwanger, dus ik vind het raar dat je er dan wel voor betaald, ongeacht leeftijd, geslacht of kinderwens.
Net uitzending gemist gekeken van vier handen op een buik. Moet denken aan al de tienermoeders die onverwachts zwanger zijn... Vast geen aanvullende verzekering hebben en afhankelijk van uitgerekende datum niet meer de mogelijkheid hebben een aanvullend pakket te regelen. En dat ze juist zo hard kraamzorg nodig hebben. Denk eigenlijk dat gezinnen met weinig geld en lastige omstandigheden juist het hardste kraamzorg nodig hebben... Het zou kunnen, als elke verzekering de mogelijkheid biedt zodra je weet dat je zwanger bent een aanvullend pakket te nemen met daarin kraamzorg. Mijn aanvullende dekt niks extra qua gezinsuitbreidingskosten dus ben wel blij dat ik januari nog kan veranderen van verzekering
Tja ene kant zeg ik is wat voor te zeggen. Anderzijds vind ik het wel tot primaire zorg horen. Al laten ze maar 3 uurtjes in het pakket en de rest naar aanvullend. Kinderen zijn moeilijk te plannen en wat ik al eerder heb gezegd in het draadje over de luxe zorg kosten uit het pakket. Is dat dit soort absurd hoge prijzen toekomstige moeders ook kan doen besluiten een abortus te ondergaan ipv het kind te houden. Anders kan je het hele pakket tot op het bot toe uitkleden, wat al gebeurt. je betaald hoe dan ook mee aan de zorg voor anderen en gebruikt het zelf negen van de 10 keer minden. Als je die zorg nodig hebt maak je er gebruik van. ik betaal sinds mijn 18de een zorg verzekering zo rond de 100 pm. dat is 1200 euro per jaar. Dat is tot nu toe dus ongeveer 11.000 euro. en joost mag weten wat mn werkgevers nog hebben betaald. Mijn tandarts betaal ik zelf geen aanvullend pakket en verder heb ik zelden wat. In het ergste geval heb ik in totaal mijn zorgverzekering nu 1000 euro gekost sinds mijn 18de. Dat ik dit jaar dus ongeveer 1000 euro aan prenatale zorg nodig heb, de zieknhuisbevalling 200 euro vergoed krijg de rest zelf betaal. En zo kraamhulp krijg (50 uur is ong. 2000 euro) vind ik niet schandalig. Sterker nog NIEMAND anders betaald er mee aan mijn zorg die heb ik al dubbel en dwars zelf betaald. Ik betaal ook mee aan de zorg van anderen in dit systeem en dat is helemaal niet erg. want ik vind dat iedereen die zorg verdient. En ja ook de transplantatie-long van een kettingroker. Ook al ben ik erg geneigd te zeggen eigen schuld dikke bult jou verantwoording.
Ik vind dat het wel in het basispaket thuis hoort. en wat mije rg tegen de borst stuit, is een opmerking van lovewinnie Waarom moet ik betalen voor aandoening en dat jij naar de fysio moet? Want je zult wel meer nodig hebben dan alleen fysio, en ik, die al jaren niet meer bij de arts is geweest betaal dus mee aan jouw ziekte, dank je. Nee, je hebt er niet voor gekozen, om ziek te worden, maar ik vind dit een heel egoistische opmerking, kinderen zijn ook de toekomst, hoe minder kinderen, hoe minder volwassenen, hoe minder belasting er binnen komt, hoe meer onze kinderen moeten betalen om Nederland draaiende te houden. Dus ja, ook voor kinderen moet gezorgd worden. En waarom moet ik betalen voor mensen die sporten en geblesseerd raken en 2 maanden niet kunnen werken, waarom moet ik betalen voor mensen die veels te dik zijn en op hun 40ste last krijgen van hun gewrichten, waarom moet ik mee betalen aan mensen die longkanker krijgen omdat ze gerookt hebben? Waarom moet ik mee betalen aan randdebielen die ongelukken veroorzaken en in de prak liggen, waarom moet ik meebetalen aan mensen met een 1 of andere stoornis waardoor ze niet meer kunnen werken en in de ziektewet zitten, waarom moet ik mee betalen aan jongeren die in de wajong zitten, gooi ze in de bijstand, scheelt een hoop geld, waarom moet ik meebetalen aan ouders die doelbewust kinderen krijgen maar aan beide kanten van de familie dementie zit met grote kans dat die kinderen ook later dement worden, waarom moet ik mee betalen aan mensen met een autisme verwante stoornis die zich voortplanten met overgroot risico op nog meer kinderen die in de wajong komen en een rugzak krijgen voor school, waarom, waarom,waarom. OMDAT WIJ EEN VERZORGINGSSTAAT ZIJN (al wordt die langzaam afgebrokkeld door de huidige prutregering) Gatver, ik ben al dat egoïstische gedoe helemaal zat. steeds minder mensen denken om hun naasten. Al mijn vragen die ik hierboven heb neergezet meen ik dus niet, ik ben van mening dat wij voor elkaar moeten zorgen en niet steeds meer richting beleid van Amerika moeten gaan. Want als ik een keer zorg nodig hebt, dan ben ik ook blij dat ik dat krijg.
Dit vind ik er dan wel belangrijk bij. Zelf als tienermoeder die er in januari achterkwam zwanger te zijn toen geen mogelijkheid toe gehad om te veranderen van pakket of aanbieder (2007). Hebben de eigen bijdrage aan kraamzorg toen van ons kleine beetje spaargeld betaald. Deden we met alle liefde en hadden we wel ingecalculeerd aan het begin ookal was de zwangerschap totaal niet gepland.
Helemaal uit de basisverzekering vind ik geen goed plan, maar 'k kan me wel voorstellen dat er minder uren (per dag) in de basisverzekering komen.
+100000 en het grappige is dat Amerika juist Nederland als een voorbeeld neemt van hoe het wel goed kan werken. En wij willen dan naar een afgedankt Amerikaans systeem???
En waarom niet een stuk erin laten (bijvoorbeeld de 3 uur-versie), maar wie persé een week lang 7 uur per dag iemand nodig heeft dat zelf laten opleggen? Hier in BE beval je overigens gewoon in 't ziekenhuis en blijf je normaal gezien een aantal dagen in 't ziekenhuis (meestal 3 à 5 dagen). Hier is gewoon quasi geen kraamzorg, want alle "zorg" wordt in 't ziekenhuis gegeven.
Dit dus.. en verder sluit ik me helemaal aan bij Goblins... Verder werkt kraamzorg denk ik ook preventief. Als kersverse ouders veel 'basis' dingen leren in de kraamzorg, zorgt dat voor minder problemen en minder artsen bezoeken met de baby.
Lovewinnie, niet om vervelend te doen, maar in het topic over IVF uit de basisverzekering, maakte je dezelfde opmerking. Het komt eerder op me over alsof je erg gefrustreerd bent dat je zelf je zorg niet vergoed krijgt vanuit het basispakket, maar dat kun je denk ik niet echt gebruiken als maatstaf voor wat wel of niet vergoed moet worden eerlijk gezegd. OT: Ik zou het fijn vinden als kraamzorg toch wel in het basispakket blijft, wellicht minder uren (als er dan toch in gesneden moet worden) én met de mogelijkheid op overstap naar aanvullend als je eenmaal zwanger blijkt te zijn voor eventuele extra uren dan. Ik vind het toch wel een belangrijk iets, waar ook nog eens heel veel mensen gebruik van maken. Maar helemaal eruit? Nee! Ik denk dat het toch noodzakelijk is voor sommige mensen. En ik vraag me af wat er op een gegeven moment nog overblijft van het basispakket.
precies dit! Ik ben bang dat het een verschuiving van de kosten teweeg brengt. mensen zullen eerder naar de huisarts of het cb gaan. Ik ben bang dat ook het sterftecijfer van wiegedood weer gaat stijgen Juist de mensen uit een laag sociaal milieu, tieners en mensen met een lager ontwikkelingsniveau, hebben vaak alleen een basisverzekering. Laat deze mensen nou vaak het meest de kraamzorg nodig hebben!!! Ik vind het dus een heel slecht idee, want het is een relatief goedkope zorg ( in tegenstelling tot ziekenhuiszorg!) en zoals al eerder gezegd, we leven in een verzorgingsstaat, dus betaalt iedereen voor de zorg van een ander. Ook al heb je die zorg zelf niet nodig.
Dat kan hoor,.je kunt je aanvullende verzekering ten alle tijde uitbreiden, ook gedurende het jaar, en ook als je zwanger bent (heb ik in 2009 gedaan, werd me zelfs geadviseerd door de verzekeraar)
Dat lijkt mij een stuk duurder dan kraamzorg. Ik heb gezien wat ons ziekenhuis durfde te vragen voor 2 nachten 'verblijf gezonde zuigeling'. Daar alleen al had ik een week kraamzorg voor kunnen hebben. En dan tel ik dus de kosten voor mijn eigen verblijf nog niet eens bij op, want die rekening heb ik niet gezien. En dan voor 800 euro nog te beroerd zijn om een kruikje te vullen 's nachts Laat mij maar lekker thuis liggen, i.p.v. in het ziekenhuis, thuis wordt beter voor ons gezorgd. Er moet op alle zorg bezuinigd worden. Er is niet 1 ding dat je uit het basispakket kunt schrappen waarvan heel Nederland zegt "ja, dat kan er inderdaad wel uit". Ik vind dat minimaal 3 uur moeder & kind zorg wel in het basispakket moet blijven. De rest mag van mij naar het aanvullende. Dat is uiteindelijk 'luxe'. (Het was bij mij bij de oudste hard nodig hoor. Maar als het niet anders had gekund, hadden we het anders opgelost. Ofwel door te betalen of door bijv. hulp van de kersverse grootouders in te schakelen of zorgverlof man o.i.d. We zijn in NL ook wel wat verwend hoor. Heel veel werd / wordt voor ons geregeld en nu rekenen we daar ook wel erg op. En het is natuurlijk prachtig dat dit soort zorg geboden wordt. Maar het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn. Ik zei het al eerder in het topic over ivf-vergoedingen: als ik moet kiezen: 1 patiënt een (mogelijk) levensreddende chemokuur of 2 vrouwen ieder drie ivf-pogingen en kraamzorg, is voor mij de keuze toch vrij snel gemaakt. Dan hoort dat eerste voor mij bij de basiszorg en de andere bij dingen die -als het niet meer te betalen is uit het basispakket- prima vergoed kan worden vanuit de aanvullende verzekering.