Kraamzorg uit basispakket

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juf1985, 4 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En handen wassen (van de professional) is daar de belangrijkste factor ter preventie in. En ja, een smerige badkamer of wc helpt niet mee.
    Kraamvrouwenkoorts ontstaat nu nog maar weinig is wordt dan meestal veroorzaakt door het achterblijven van placentaresten of door niet handen wassen.. tja, en daar doe je als kraamjuf weinig aan)

Mijn baby is trouwens opgenomen met 5 dagen met een streptokok en die is heel waarschijnlijk binnen gebracht door de ... kraamhulp;)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel IVF een erg dure behandeling is, zijn de kosten voor kraamzorg vele malen groter door de schaalgrootte. Het gaat ook niet over afschaffen maar over zelf verzekeren (net zoals daar ook over gesproken wordt met IVF etc)

We zullen echt dingen anders moeten doen.. we KUNNEN dit echt niet meer met z'n allen betalen. Maar zoals gezegd: ik ben tegen afschaffing omdat de preventieve effecten van de kraamzorg zeer groot zijn maar het kan allemaal wel echt minder en vooral 'strenger'

Ik heb het 3 keer met 3 uur per dag af gekund... maar waar ben ik voor verzekerd en waar had ik recht op? 8 uur... niet genomen maar RECHT had ik wel. En bij mijn laatste kreeg ik gewoon de extra indicatie (gewoon omdat ik er om vroeg).. NODIG? nee hoor. EN dat geldt eigenlijk voor alle vrouwen waar ik ooit bij op visite ben geweest of zorg heb geleverd. Fijn was het voor sommige zeker wel.. maar nodig eigenlijk nooit.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier ben ik het dus helemaal mee eens!!!!!

Heb al vaak genoeg gezeur met mn vriend over het pensioenstelsel dat is ook iets wat binnen de verzorgingsstaat hoort

4. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Nou, zeg dat wel. Ik hoef niet eens zo heel veel posts terug te kijken om diezelfde ik-ik-ik-mentaliteit te zien ;)

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kinderen zijn de toekomst en al om die reden hoort kraamzorg (anders georganiseerd) in het kraampakket. Deze kinderen gaan voor ONZE oude dag zorgen.. en daar zijn we dus met z'n allen verantwoordelijk voor. En wij kennen het sociale beginsel.... nog steeds.

6. Ik vind eigenlijk dat een hoop dingen die nu door de kraamzorg worden uitgelegd best klassikaal kunnen worden behandeld tijdens de zwangerschap. Ergens in het tweede trimester een soort verplichte basis-cursus baby's, met uitleg over preventie van wiegendood, over borstvoeding enz. Op die manier kom je al direct een stuk beter beslagen ten ijs en hoeft de kraamzorg al wat minder uit te leggen. Of je nou 10 kraamzorgsters het aan 10 moeders laat uitleggen, of in één keer klassikaal op het consultatie-bureau.

Ander voordeel: je leert direct toekomstige moeders in je omgeving kennen

7. lies276

lies276 Niet meer actief

het wordt nu een welles nietes tussen ons en daar heb ik helemaal geen zin in.
    Ik vind het heel vervelend dat je zo denigrerend doet over kraamzorg ( kraamHULP/ kraamJUF), terwijl mijn collega's wel degelijk proffesionals zijn die je ( op een uitzondering na) uitstekend kunnen begeleiden bij het geven van borstvoeding en een hele belangrijke taak hebben bij preventie van complicaties ( en nogmaals, kraamvrouwenkoorts komt zelden door het achterblijven van een placentarest, omdat dat nu eenmaal zelden voorkomt, maar echt door het ontbreken van goede hygiene. Maar uiteraard zul jij het beter weten dan menig expert).
    Ook qua vroegsignalering hebben zij een belangrijke taak.
    Ondanks dat jij niemand kent die de kraamzorg echt nodig had, komt het vaak voor dat vrouwen kraamzorg als absoluut noodzakelijk ervaren ( en in de praktijk is kraamzorg regelmatig levensreddend gebleken).
    In de praktijk zal uiteindelijk blijken wat er gaat gebeuren als je de kraamzorg uit het basispakket gaat halen, maar ik voorspel een hoop narigheid.

8. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.244
    11.824
    113
    Denk niet dat je daar veel aan hebt om eerlijk te zijn. Ik had van te voren me goed voorbereid en ingelezen. En was zeer blij met de kraamhulp. Vooral ook omdat ik echt langzaam herstelde en ik blij was na 8 dagen, toen de kraamhulp weg ging, mijn eigen voeten na het douchen te kunnen afdrogen. Al had ik gewild, ik had niet eens na zo'n bijeenkomst kunnen gaan. En daarbij zit je de eerste dagen na de bevalling in zo'n wervelwind dat het de vraag is of je daar dan veel opsteekt en of veel blijft hangen. En als je dit van te voren doet, dan is het bij een eerste kind nog niet reëel en zullen veel het ook niet onthouden.
    Als opfrisdag voor een tweede, derde, etc. kind zou dit wel weer goed zijn denk ik. Al was het kort geleden, ik wist bij de tweede echt niet meer hoe dat ook alweer zat qua voeding, en zo. Er waren ook weer dingen veranderd, wat eerst mocht en nu niet ivm veiligheid en zo.

9. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    he bah streptokok door je kraamhulp.. bah bah,. en erg naar natuurlijk. Ik had ook een smerige hulp. Ze stak haar vieze ongewassen vingers in het mondje van mijn baby of veegde haar vieze zweet af en pakte de baby vast zonder haar vieze handen te wassen. Wc poetsen deed ze alleen als ik het expliciet vroeg :$ Dus ik loest er elke dag om vragen. tja en dan roken., deed ze buiten maar ze stonk zo naar rook dat ik bang was dat ik hechtingen los zou hoesten :x en ze vond het geen probleem om met haar vieze schoenen op mijn bed te klimmen :x:x
    Ik heb de volgende keer liever minimale kraamHULP en liever voor het poetsen een werkster voor extra uren.

10. Precies.. 'Doe dan dat maar uit het basispakket.' en 'Nou, dan heb ik liever dat ze dát afschaffen!' En, de mensen die dat roepen, hebben het uiteraard allemaal over dingen die ze zelf niet nodig hebben. Uit zulke reacties blijkt maar weer hoe egoïstisch een hoop mensen zijn.

Met z'n allen zeiken op het salaris van ministers, want die denken alleen maar aan zichzelf en houden totaal geen rekening met hun volk, maar op hetzelfde moment ook roepen dat jij níét wilt betalen voor de zorg die jij niet nodig hebt, maar anderen wel.. Tja. :)

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Eens!!!

12. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    In BE is het bij veranderen van de ene mutualiteit (iets als jullie verzekeringen) naar de andere gebruikelijk om voor dingen gerelateerd aan zwangerschap een wachttijd van een jaar aan te houden, maw je mag de eerste 3 maanden (= wachttijd voor alle terugbetalingen bij veranderen van mutualiteit) niet zwanger worden en daarna dus geen problemen hebben vroeg in de zwangerschap. Als het uit jullie basispakket gaat, wees dan maar zeker dat er ook zo'n regel gaat komen, en dat jullie dus aanvullend gaan moeten nemen van zodra jullie een kinderwens hebben (of misschien eerder ;) ). Erg zuur voor mensen waarbij het niet of pas na jaren ook lukt, en die dus extra aanvullend betalen waar ze het niet of laat nodig hebben (als de verzekeringen het "slim" willen spelen, bundelen ze het bij iets anders en betaal je dus nog eens extra veel premie).

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het grote probleem van kraamzorg in het aanvullend pakket, is dat het daarmee een bijna onbetaalbaar pakket wordt.
    Als je de kosten van kraamzorg verdeeld over alle Nederlanders, dan is het per verzekerde een klein bedrag. Een paar euro per jaar. Het aanvullende gedeelte is slechts een paar duppies per jaar (vergoeding eigen bijdrage). Als je dat echter in een pakket stopt wat alleen door aanstaande moeders genomen zal worden, en dan waarschijnlijk ook alleen in de periode dat zij het nodig verwacht te hebben, dan is het geen verzekering, maar een soort spaarpot. Je weet namelijk redelijk zeker dat je de zorg zult afnemen.
    Dat betekent dat een aanvullend pakket voor kraamzorg ongeveer 2000 euro per jaar zal kosten. Een verzekeraar zal de totale kosten per moeder namelijk verdelen over alle mensen die dat pakket hebben.

Om het geheel wat duidelijker te maken:
    Basisverzekering: als de kosten voor kraamzorg €100 zijn, en deze zorg wordt over 100 verzekerden verdeeld, en 3 van de honderd mensen hebben deze zorg nodig. Dan hoeft ieder lid van de groep maar €3 te betalen om de kosten te kunnen dragen.
    Aanvullende verzekering: kosten blijven hetzelfde, maar uit de groep denken slechts 6 mensen dat er een kans is dat ze het nodig hebben. Slechts 6 mensen gaan zich er dus voor verzekeren. Uiteindelijk is er weer voor 3 dames kraamzorg nodig. Per persoon moet er dus nu €50 betaald worden om de kosten eruit te halen.

Verzekeringsmaatschappijen zijn uiteindelijk de beheerders van het geld dat wij gezamenlijk sparen voor alle ziektekosten. Zij proberen het gespaarde geld wat te vergroten door goed te beleggen, maar ze kunnen niet zomaar geld erbij toveren. Dat betekent dat het dus niet een situatie is dat je met een tientje per maand kraamzorg kunt verzekeren, maar dat je uit moet gaan van pakketten van misschien wel €150 per maand, bovenop de basisverzekering. Terwijl de basisverzekering er maar €2 goedkoper van wordt.

14. Ja, maar dat is met alle zorg zo. Als je bij PNO het hoogst aanvullende pakket wilt en ze pikken jou eruit voor de medische selectie, waarin ze vragen of je verwacht binnen een jaar fysiotherapie nodig te hebben, word je gewoon geweigerd als je aangeeft dat dat inderdaad zo is. Hetzelfde geldt voor vruchtbaarheidsbehandelingen, tandheelkunde en ongetwijfeld voor nog veel meer vormen van zorg..

Dáárom is het ook zo fijn dat we dit in Nederland met z'n allen 'dragen' en daarmee ook zo jammer dat er mensen zijn die puur naar hun eigen situatie kijken en roepen dat ze niet willen betalen voor de zorg van een ander. Als we er allemaal zo over zouden denken, en als besloten zou worden dat we ons zorgstelsel inderdaad op die manier laten werken.. Ik wil er eigenlijk niet eens aan denken wat voor gevolgen dat voor de algemene gezondheid in Nederland zou hebben.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Is ook zo. Veel aanvullende pakketten zijn ontzettend duur naar verhouding voor wat je er voor krijgt. En dat komt inderdaad omdat mensen heel vaak ook gebruik maken van het aanvullend pakket. Maar in dit draadje wordt door meerdere dames gezegd "een aanvullend pakket is maar een paar tientjes extra, als je dat niet kunt betalen, kun je ook geen kind betalen. En dat is gewoon niet waar. Als kraamzorg uit de basiverzeketing zou gaan, zou het duizenden euro's kosten om je ervoor aanvullend te verzekeren. Maar hetzelfde geldt als IVF uit de basisverzekering gaat bijvoorbeeld. Er zijn maar een aantal zaken waarvan heel Nederland zou kunnen denken, dat kan mij ook wel overkomen. En dus moet je voorzichtig zijn met de basis uit kleden.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Laat ik me verontschuldigingen dat je het denigrerend over vindt komen want dat is niet mijn bedoeling. Wij verschillen in basis ook niet over het belang van je kraamzorg in het basispakket. We verschillen hooguit van mening over het aantal uren en de mate van professionaliteit. Maar wees gerust, ik ben een groot voorstander van het behoud van kraamzorg in het basispakket (al was het maar voor mijn eigen inkomsten ;))

17. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Bij mij eerste had ik het wel nodig de kraamhulp eerste onwetend ks.. Ik was zo labiel als de pest. ect ect.

Bij de tweede had ik na een dag of drie zat wel in dag 6 van kraam! Eerste dagen natuurlijk kraam gehad in het ziekenhuis ks. wel zo iets van pff je mag wel naar huis ik had de maximale verzorging. Omdat tijdens de indicatie niet duidelijk was of mijn lat ook de eerste week aanwezig zo zijn hij was er en eigenlijk na een paar dagen had ik echt zo iets van pfff.
    Je mag wel naar huis Ze ging niet. Achteraf denk ik als ik er op had gestaan had ze gemoeten maar zo onbeleefd was ik ook weer niet van ja het staat in het contract en als ik korte blijft dan heeft het voor mij gevolgen.

Was wel blij dat ik kraamzorg had hoor maar de eerste keer dat ik volle bak bezoek kreeg was ze al naar huis toen had ik haar nodig gehad. Van het was mij te veel veel te veel veel te druk in eens en had ik die kraamzorg nodig gehad om mijn lat te vertellen dat ik wel bezoek wilde maar dat ik het wel eerder had willen weten.

Zijn familie belde hem op we komen er aan 12 man in een klap in mijn huiskamer en ik was kapot dag er voor thuis gekomen weer zo labiel als de pest en hij stapte gewoon over mij heen maak je niet druk ik was echt kapot daarna familie weg kwamen de kraamtranen en dat ik niet meer zag zitten haha.

Ach ja.

18. Charlie11

Charlie11 Actief lid

10 aug 2012
    350
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ze kunnen de basisverzekering wel verder versoberen. Maar de premie gaat toch wel weer omhoog. Je betaalt elk jaar meer voor minder...

19. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben tegen. Nederland kent 300.000 wanbetalers van de zorgpremie en dat betekent dat je alleen hoognodige basiszorg krijgt en geen enkele aanvulling. Ook in die gezinnen worden ( helaas vaak veel) kinderen geboren. Ze krijgen al een slechte start, laat alsjeblieft kraamzorg daar iets van een start betekenen voor deze kinderen. Ik vind uiteraard ook iets van deze klaplopers maar laat baby's niet de dupe zijn.

Verder mogen verzekeraars alles wat aanvullend is eisen stellen aan verzekerden en dus mensen op voorhand uitsluiten, onterecht als het om leven van een pasgeboren kind gaat in mijn ogen.

En als laatste, kinderen zijn niet te plannen, dus ook niet per polisjaar aan te passen. It's nature... of lang wachten en wat hulp van de dokter.

Een tandje minder en zo besparen, prima, dan leveren we allemaal iets in.

20. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben zelf kraamverzorgende en heb het hele topic met veel verbazing gelezen.

Kraamzorg uit de basiszorg halen zal voor een heel hoop problemen gaan zorgen. De dingen die ik (helaas) al heb mogen zien in mijn vak zijn echt schrikbarend :(

Zelf ben ik werkzaam in Amsterdam en hier wordt er tussen de 3 en 6 uur zorg per dag gegeven en op de eerste dag als het lukt 8 uur en dit is vaak ook echt nodig. Alle zorg in 3 uur proppen is heel moeilijk. Zeker bij complicaties.

Voor de dames die roepen dat ik maar een gewone werkdag van 9 uur moet maken vergeten jullie niet dat wij 8 tot 10 dagen aaneengesloten werken ;) Op het moment dat ik zoveel werk moet mijn zoon ook bizar veel naar de opvang wat de staat ook weer heel veel geld kost.

Niet te vergeten de verouderde en soms uiterst gevaarlijke adviezen die mantelzorg geven die voor problemen kunnen zorgen en daardoor bijvoorbeeld weer opname in het ziekenhuis of erger.

Ik denk echt dat ons vak ernstig wordt onderschat en dan de namen die ik in dit topic heb gelezen :$ KraamHulp, KraamJuf :$:$:x

Als de Kraamzorg naar het aanvullend pakket wordt gedaan zullen veel mensen hiermee in de knoop gaan komen.

Ik ga er verder niet veel woorden aan vuil maken want ik maak me er echt boos over en niet alleen omdat het mijn vak betreft maar ook over de onwetendheid van mensen. Dit is gewoon weer een zogenaamde bezuinigings maatregel die consequenties gaat hebben op de termijn.

Deel Deze Pagina