Kraamzorg uit basispakket

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juf1985, 4 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik sluit me hier bij aan. Er kan inderdaad op preventieve zorg bezuinigd worden, maar kies dan het stoppen met roken uit de basisverzekering te halen. Daarbij denk ik dat het DBC systeem op de schop kan, daar zul je veel winst behalen in de zorgkosten.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Jeetje, ik kan me zo goed voorstellen dat dit voor jou echt een tenenkrommend topic moet zijn...
    Zeker in de achterstandswijken, is de zorg van de KV, in mijn optiek, echt onmisbaar.
    Jammer dat er zo vanuit het eigen straatje gekeken wordt.:(

3. Moli

Moli Niet meer actief

+1!

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    'Het basispakket is er voor om je te verzekeren tegen het risico van ziekte. Een kind krijgen is geen risico, maar iets waar je voor spaart en plant als het goed is. Bovendien is het merendeel van kraamzorg wasjes draaien en beschuit met muisjes smeren. Daarvoor zou de vader en andere familieleden ingezet kunnen worden. Als er medische complicaties optreden dan zou alsnog medische zorg ingeroepen kunnen worden die wél onder het pakket valt.'

Helemaal mee eens en 300 miljoen besparing.

5. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik ben het er mee oneens. Ik zou eerder pleiten dat de kraamzorg voor eerste kind vergoed word en eerstvolgende kinderen niet. Er zijn enorm veel nieuwgebakken ouders, minderjarig of meerderjarig die niet weten hoe ze een baby goed moeten verzorgen. Ook vanwege het risico op PPD is het toch fijn om overzicht te houden.

De eerste paar dagen zijn juist het belangrijkst. Ik zou juist kraamzorg zien uitgebreid worden met een lactatiekundige die langskomt in de kraamweek.

Edit: De meeste vaders krijgen maar 2 dagen vrij.. hoe moeten hun voor hun kroost zorgen.. en wat als er geen mogelijke mantelzorgers zijn.. nee bedankt.

Er zijn juist teveel verouderde adviezen van oudere ouders.. nee bedankt.

6. isha

isha Actief lid

18 aug 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed gezegd

7. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Dit is wat ik bedoel, complete onwetendheid!

In de drie jaar dat ik dit werk doe heb ik misschien 30 beschuitjes gesmeerd.
    Wasjes doe ik alleen als er tijd voor is en dan voornamelijk van moeder en kind ivm hygiene.

Mijn werk is; controles moeder en kind, voorlichten en informeren en vroegsignalering. Bewaarborgen van hygiene moeder en kind (licht huishoudelijk werk) en verder iets extra's mits er tijd voor is. Maar nu mijn vraag, doen jullie nooit iets extra's op jullie werk.

8. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hier ook totaal oneens met het beeld dat kraamzorg alleen beschuitjes smeert, twee "natuurlijke bevallingen", waarvan een twee nachten in het ziekenhuis en thuis niks kunnen doen, en een zonder nachten in het ziekenhuis en niets kunnen doen. Beide bevalling katheters en complicaties

Wat had ik dan, recht op thuiszorg? Of mantelzorg die ik toch niet in mijn omgeving had? Of niks? Netwerk is een leuk principe in theorie, daarom zeuren ze altijd dat meer mensen ouderen moeten helpen - het word gewoon niet gegeven.

9. isha

isha Actief lid

18 aug 2014
    134
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze moeten echt ophouden met bezuinigen en alles wordt steeds duurder

10. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik snap je 100%!
    Ben dan geen kraamverzorgster meer, maar man de onwetendheid is echt absurd.

In de 2 jaar dat ik heb gewerkt als kraamverzorgende heb ik voor 80% voor mensen gewerkt waar bij de gegeven uren hart nodig waren. De andere 20% bestaat uit gezinnen waar er veel meer uren nodig waren(maar dit wilde ze zelf niet, vaak ivm kosten) en gezinnen waarbij de beschikbare uren te veel waren.
    Maandelijks worden er door kraamverzorgende levens van zowel moeders als kinderen gered. Alleen al tijdens de 1jarige opleiding die ik heb gedaan waren er 2 klasgenoten die een kind hebben moeten reanimeren en heeft iedere klasgenoot een levensbedreigende complicatie bij de kraamvrouw mee gemaakt(vlak na de bevalling en/of in de kraamweek). En dan heb ik het nog niet over de mogelijke complicaties die bij de meeste baby s voorkomen zijn door het goed in de gaten houden van het gewicht, poep en plasluiers en temperatuur(lees stille ondervoeding, infecties enz.) en het ingrijpen.......

Dit lees ik vrij vaak: Mijn ervaring is dat .....(vul maar in).
    Hartstikke fijn dat dit jou ervaring is(of juist niet ;)), maar dat zegt helemaal niks over de rest van de mensen die kraamzorg afnemen.

11. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Wat dan ook nog zo is, is dat we van de regering zoveel en zolang mogelijk moeten werken, veel kinderen moeten krijgen op jonge leeftijd tegen de vergrijzing (zonder hele betaalbare opvang). Daarnaast willen ze dan ook nog dat je meer mantelzorg verricht. Waar moet je die tijd en energie dan nog weghalen? Het is allemaal zo tegenstrijdig.. En idd de richtlijnen veranderen zo snel dat sommige adviezen van oudere mantelzorgers domweg achterhaald zijn of zelfs levensbedreigend..

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik kan me helemaal vinden in jou verontwaardiging Elena.. Alleen kleine kanttekening; het woord kraamhùlp wordt naar mijn weten al heel erg lang gebruikt, dat is absoluut niet neerbuigend bedoeld denk ik. Ook ik ben met deze term grootgebracht en noem het vaak ook zo. Net als dat de verloskundige vroeger een "vroedvrouw" was.. Deze termen doen in mijn ogen niets af op jou beroep. Ik was juist het gelukkigste mens op aarde met mijn superlieve kraamverzorgende bij mijn eerste kindje. Ik heb zoveel van haar geleerd:) Helaas met mijn 2e kindje iets mindere klik, maar gelukkig wist ik toen zelf al een stuk meer en vond ik het vooral voor het medische gedeelte erg fijn dat ze elke morgen kwam..

13. 2jees

2jees Niet meer actief

ja hier wordt ook gewoon kraamhulp gezegd, misschien streekgebonden?

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

In mijn basispakket zit sinds Januari 2014 al geen kraamzorg meer, gelukkig ben ik aanvullend verzekerd en krijg ik wel kraamzorg vergoed.

Ik ga sowieso vanaf 1 Januari over op een gezinspakket, daar zit nog meer in wat we nodig hebben en daarnaast is dat toch nodig zodat ons kindje strakjes ook verzekerd is.

15. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Zag dit het op Facebook voorbij komen....(EDIT niet goed te lezen;))

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    heeft niks met onwetendheid te maken. de meeste kraamhulpen doen dit namelijk wel....
    heel apart hoor, maar hoe kan het dan dat je collega's dat dan wel doen?? bij mijn zusje is 3x kraamhulp geweest (en ja, zo noemde zij zichzelf. kraamHULP). bij mijn nichtje 2x. die hadden volledige uren. die hebben alleen in die kraamtijd al 30 beschuitjes gesmeerd, ontbijtjes op bed en tussen de middag, eten voor de avond al voorbereiding getroffen. gemiddeld 5 wassen op een dag en verder het hele huis aan kant. en LETTERLIJK aan kant. echt nog schoner dan dat zusje en nichtje het hadden voordat de kraam kwam. keuken gepoetst, bij mijn zusje zijn nog 1x de ramen gedaan.
    bij mijn nichtje paar x de vloer gedweild terwijl ze dat zelf nooit deed. en dat naast alle voorlichting en hulp bij de BV.
    ik heb zelf bij de 1e volledige uren gehad. het hele huis werd gedaan. elke dag helemaal gezogen. er werd gestoft. kraam heeft boodschapjes gedaan en wilde zelfs nog met de hond wandelen. dit hoefde allemaal niet voor mij maar werd gewoon gedaan terwijl ik boven lag.
    bij de 2e heb ik alleen moeder en kind zorg gehad. 3 uur per dag. in die uren heeft ze me voorlichting gegeven (al was dat niet nodig ivm 2e kind), controles gedaan en daarnaast deed ze er een was in, 1 vouwde ze op vanuit de droger, bedden verschoont, hele huis gestofzuigt en de 1e 2 dagen heeft ze het zelfs nog gestoft. wc en badkamer gesopt. en dat in 3 uur tijd. en dan heb ik het over de eerste 3 dagen. daarna deed ze alleen de controles, evt voorlichting en snel een stofzuiger erdoor. ik vond de rest niet nodig en ook niet prettig dat er iemand in huis liep/bezig was en ik boven was.
    het word gewoon gedaan. dan niet door jouw, maar wel door veel collega's van je.
    ik heb zelf gedeeltelijk de opleiding voor kraam gedaan, alleen de theorie en daar was dit allemaal normaal om op een dag te doen. misschien dat het bij jullie bedrijf anders is:(

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij is de essentie van alles wat hier gezegd wordt dat het strikter geindiceerd kan worden en dat een deel van het werk ook door anderen (professioneel of mantelzorg)

Kraamzorg moet zeker blijven bestaan.... HOE is de grote vraag?

Enne.. je moet niet denken vanuit hoe er nu gewerkt wordt... de gezondheidzorg in Nederland is nu eenmaal niet bepaald vooruitstrevend. Het kan echt allemaal veel efficienter. Passende zorg net zoals passend onderwijs.

Geen beschuitjes, geen ontbijtjes, wel controles, vroege signalering, ondersteuning en voorlichting. Standaard niet 6 uur per dag maar (bijvoorbeeld) 3 uur met mogelijkheid tot zwaardere indicatie op basis van vast gestelde criteria.

Het moet anders, en het KAN anders.

18. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is het al genoemd, maar de om ommekeer... Wat van de werkgelegenheid, stel dat de kraamzorg uit de basis gaat, zullen er veel minder mensen afnemen, wat weer zorgt voor minder werkgelegenheid, meer werklozen etc etc... Dus bezuinigen aan de ene kant, problemen aan de andere kant

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je in Nederland woont, is dit onmogelijk. De basisverzekering is voor iedereen gelijk. Wij betalen met zijn allen voor deze kosten net zoals we dat voor de huisarts ed doen. Ook jij bent dus verzekerd voor kraamzorg met eigen bijdrage. De eigen bijdrage valt nu onder het aanvullend pakket. Heb je dit niet, betaal je circa 4 euro per uur uit eigen zak.

Wat zit er in het basispakket van de zorgverzekering? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

20. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ja, maar daar denken ze daar in den haag niet aan hoor:(
    ik werk in de thuiszorg en bij ons bedrijf gaan er waarschijnlijk honderden mensen ontslagen worden. alle verzorgende in dit bedrijf staan op pre boventallig. en mijn werkgever is groot...net als bij de verzorgingshuizen en andere thiuszorgorganisaties. hier gaan echt veel ontslagen vallen. ik ken een organisatie die al verder is en al honderden ontslagaanvragen bij het UWV gedaan heeft. bij voorbaat al ivm de bezuinigingen van volgend jaar. niemand die echt weet wat er gaat gebeuren. echt triest. en wat zegt den haag? deze mensen komen grotendeels weer ergens anders in de zorg aan het werk. niet dus. meeste is verzorgende met een opleiding die nu niet meer gegeven word. met deze functie kom je praktisch nergens meer aan de bak. ja, na een vervolgopleiding van 2 jaar. en tegen die tijd kan alles zomaar weer anders zijn. stelletje idioten:x

Deel Deze Pagina