Kraamzorg: waar is zij 3 uur zoet mee?

Discussion in 'Kraamtijd' started by Mrs Blossom, Oct 8, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Jay, ik ben gerustgesteld dat ze echt nuttige dingen komen doen! Heb zo veel verhalen gehoord over kraamhulpen die alleen maar de hele dag een beetje op de bank tv zaten te kijken (echt!), dat ik juist erg gestresst ervan werd. Maar jullie verhalen bevatten juist allemaal zeer nuttige / noodzakelijke taken.

Ga ik doen, hoe moeilijk ook :D

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Ivm een knip en hechtingen plaste ik onder de douche, metdde straal erop. Dus dat de badkamer schoon werd gemaakt, was eg fijn. Ook gewoon even aan helemaal niks denken vond ik heerlijk. Lekker genieten van onze dame. Moet wel zeggen dat wij een klik hadden met de kraamhulp.

Gewoon over je heen laten komen. Wie weet geniet je er wel ontzettend van.

3. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    ik had aan 7 uur per dag nog te kort... ze kwam om 9 uur, dronk koffie met mij, maakte mn ontbijt, deed mijn controles en die van de baby, gingen voeden (daar ben je al een uurtje zoet mee) dan ging ik douchen en geloof me in je kraamweek wil je dat echt iedere dag, door alle hormonen drijf je echt je bed uit) zij verschoonde ons bed. Je leeft in je kraamweek echt in je bed dus iedere dag schoon is geen overbodige luxe, bovendien lek je ook nog weleens wat ;)...
    verder doet zij iedere dag t sanitair, de was, kookte ze voor me en ze hebben veel papier werk in te vullen..
    dus die 3 uur komt ze echt wel door! ik was iedere dag blij als het 9 uur was en baalde als ze wegging;)

4. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Hier ook met knip elke plas onder de douche tot dat de hechtingen weg waren. Vond ik veel frisser!!!

Ook kan de kraamhulp jou helpen met het douchen.
    Ergens halverwege de week werd bij ons geleerd over het samen douchen. Nu is jouw partner denk ik ook gewoon thuis ?

Ik kon gelukkig direct alles zelf doen en heel leuk als je vriend/man thuis is. Maar mijn vriend was nog vermoeider dan ik. Spanning van de bevalling spanning van s avonds laat thuis komen zonder iets/iemand. Je partner zal dus ook echt even ontzien moeten worden.

Hier werd gezegd bij intake je kan beter alle uren opnemen en mocht het zo goed gaan minder uren opnemen. Maar andersom gaat vaak niet.
    Neem dat ook in gedachte

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Probeer je er inderdaad niet te druk om te maken. (klinkt lekker makkelijk natuurlijk)
    Ik vond het ook geen fijn idee maar was zo blij met mijn kraamhulp.
    Bed verschonen: leek mij ook onzin maar na de bevalling ging ik zweten.... pfff. Iedere ochtend was het beddengoed nat van het zweet. vond een schoon bed dus erg fijn.
    En wat al eerder is gezegd, hulp met voeding e.d. (waar ook ik zeker een uur mee bezig was) is erg fijn.
    die kleintjes hebben om de drie uur voeding nodig, je bent een uur bezig... reken maar uit hoeveel (of hoe weinig) tijd je overhoudt voor andere dingen.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Wacht maar je bent er straks blij mee! En je man helemaal als na de bevalling zijn oogleden op zijn schoenen hangen..... die is dan echt blij dat de was gedaan wordt en het huis wat bijgehouden is. Zeker als de kraamzorg weg gaat dan weet je dat alles netjes is en dat dit voorlopig niet meer het geval zal zijn :D

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

#27 Chaii, Oct 8, 2013
    Last edited by a moderator: Oct 8, 2013
    Hihi, wij konden er ook niks bij voorstellen bij de eerste en we hadden gelijk. Wij hadden ook die 3uur, ze kwamen nergens voor en we irriteerde ons nog aan ze ook (we kregen 3 verschillende wat volgens mijn vk not done was ook nog bij een eerste baby).
    Ze hadden fouten gemaakt die ik zelf nooit had gemaakt ook nog!
    Maarja, vooral bij een eerste denk je dat zoeen kraamhulp alles wel goed weet en geen fouten maakt ofzo, maar helaas.
    Mijn kraamweek was verziekt.
    Wat ik nog het ALLER ergst heb gevonden was dat ze gewoon maar aan kwamen kakken wanneer ze wilden. Het liefst om 7:30 ofzo smorgens terwijl we heerlijk lagen te slapen! Want dat kan je doen namelijk als je geluk hebt (bij beiden babies was dit zo) met een pasgeboren baby, constant na de fles lekker heerlijk meeslapen. Maar nee wij moesten opstaan voor madam de kraamverzorgster met der bijdehante mond. :)

Bij de tweede lekker geen kraamhulp gehad en wat hebben wij genoten met zijn 4tjes knus thuis. :D

8. Onje

Onje Niet meer actief

Ik ben zelf van mening dat het ontzettend ligt aan hoe je er aan hoe bent na de bevalling, wat voor persoon je bent en is je man thuis ja of nee en wat wilt hij?

Ik ben ook een controlefreak ;) en doe het liefst alles zelf. Klein stom voorbeeldje mijn man heeft gister staan stofzuigen en dan jeuken mijn handen hij mist een aantal hoekjes en er ligt nog wat onder tafel ;)

Voor de bevalling heb ik niet echt angst gehad, ja gezonde spanning maar echt bang was ik niet. Mijn angst was meer voor na de bevalling. Het afhankelijk zijn van iemand en weinig tot niets zelf kunnen.

Nu ben ik dus afgelopen donderdag avond bevallen. Wij moesten 1 nachtje blijven, gingen vrijdag avond naar huis.
    Ik sta vanaf vrijdag zelf alles te doen, mijn man is thuis en zorgt voor het grotendeel voor onze dreumes maar het meest in het huishouden en de baby doe ik zelf. Maandag zoon naar het kdv gebracht en samen met mijn man en Liv haar aangegeven bij de gemeente iets wat ik graag samen wou doen. Gister lekker alleen wat boodschappen gedaan en vanmorgen met mijn zoon een stukje wezen wandelen.

Mijn kraamzorg komt wel, meet mijn temp pols en voelt aan mijn buik
    Ze bekijkt Liv en vraagt hoe de nacht verlopen is.
    Dan gaat ze weer. Ik heb haar verder niet nodig. Ik heb geen verschrikkelijke scheur of knip, vloei niet veel, geef geen bv en heb een verschrikkelijke makkelijke bevalling gehad. Buiten dat ik niet ontzettend veel pijn heb gehad is de bevalling ook gewoon heerlijk rustig zonder stress verlopen.
    Om de hoek bij mij woont een mevrouw, het is haar vierde en ze heeft een totaal ruptuur. Waar de kraamzorg bij mij de uurtjes laat plakt zij die er bij die mevrouw zo nu en dan bij. Hartstikke fijn want zij heeft het echt nodig.

Laat het even op je af komen. Als jij heel grof gezegd uitscheurt tot aan je anus, je zit onder de hechtingen, je bevalling was geen pretje dan vindt je het ech fijn als er iemand is om je te helpen.
    Wees duidelijk naar je kraamzorg toe

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ik kreeg een infectie en was super ziek; mijn man had z'n handen vol aan mij en onze dochter, dus erg fijn dat onze kraamverzorgster het huishouden deed en voor ons kookte!

Oh en onze dochter was een huilbaby, dan ben je dus écht kapot en is 'lekker slapen na een voeding' er ook niet bij ;)

10. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Inmiddels met mijn moeder gebeld. Mijn ouders blijken juist de weken rond mijn uitgerekende datum vrij te hebben en mijn moeder wil graag bijspringen voor de gewone huishoudelijke taken. Dus dat is al heel fijn. Die vertrouw ik tenminste. Bovendien blijk ik rond Hemelvaart te bevallen (waarschijnlijk). Dus dat is ook weer gratis vrije dagen voor mijn man (+ Tweede Pinksterdag). En mijn man kan ook prima met zijn werk afspreken dat hij in die eerste periode ad hoc extra vrije dagen opneemt.

Ik zie het wel rooskleurig in inmiddels. Met het verhaal van Chaii als bewijs dat het goed was om deze vragen te stellen :D

11. Chaii

Chaii Niet meer actief

#31 Chaii, Oct 8, 2013
    Last edited by a moderator: Oct 8, 2013
    Zo bofte jij even met zulke kraamhulp.
    Die van mij hadden dat echt niet nagedaan.
    De verloskundige werd zelfs een keer kwaad en zei, 'nou moet ik anders even een broodje smeren voor haar!?'
    Want zelfs dat deden ze niet eens.
    Kun je nagaan als ik echt ziek was geweest.
    Daarbuiten hebben ze er ook voor gezorgt dat mijn dochter te weinig voeding kreeg. ;) JA, ik ben nogsteeds pissig erover. Bah, sorry als ik eraan terug denk alleen al.
    Ik heb trouwens mijn bericht aangepast je hebt gelijk dat je alleen mee kan slapen als je geluk hebt. :)

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier was ze ook te laat met het inschakelen van de vk toen ik al dagen een te hoge hartslag had (in rust, dus echt na een uur op bed liggen, was het 120; bij geringe inspanning ging 't zo richting 180 terwijl het normaal in rust bij mij heel laag is; rond de 50). Dus voor het medische was ze ongeschikt. Ook voor de borstvoedingsondersteuning trouwens. Maar ze kon de basis wel goed; poetsen, koken, babytje verzorgen.
    Toen ik met spoed naar het ziekenhuis moest en mijn man onze dochtef aan het inpakken was in een warm pakje (het was -20 buiten), vroeg zij;'Goh, hoe ontkalken jullie het koffiezetapparaat eigenlijk?' ... Echt he, bizar :D
    Dus mja, ik was ontzettend blij toen ik weer dingen zelf kon! En bij een volgend kindje zal ik ook zeker aangeven minder uren te willen als dat mogelijk is. En desnoods iemand naar huis sturen als ze haar werk niet goed doet.
    Maar wij konden echt niet zonder haar verzorging...

13. Chaii

Chaii Niet meer actief

Wil je nu de kraamhulp helemaal gaan schrappen?
    Mijn vk deed gewoon de medische controles en maakte altijd even een praatje, ook kon ik haar 24uur per dag bellen tijdens de kraamweek als er iets was. Als je dus genoeg mensen hebt om je te helpen mits nodig kan je prima zonder hoor. ;)

14. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Als je ouders kunnen helpen, zou ik dat ook zeker verkiezen boven kraamzorg!

15. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nee, nee, maar ik wil het wel zo beperkt mogelijk. Alleen voor de medische dingen en de voorlichting over luiers en borstvoeding.

Het moet natuurlijk ook geen dagtaak voor ze worden. Maar zou wel fijn zijn als zij wat gewone huishoudelijke taken kunnen overnemen. Mijn vader is ook nog arts, realiseer ik mij nu. Dus die kan ook een oogje in het zeil houden.

16. Chaii

Chaii Niet meer actief

Dat dacht ik dus ook vandat naar huis sturen ivm als ze bijvoorbeeld al veel eerder klaar was. Ging een of andere manager mij op een gegeven moment boos opbellen waarom we dat deden.. ;)
    Hier waren ze alle drie zelfs waardeloos met het huishouden, het was echt een grote aanfluiting... :(
    Ik had haar maar 1 keer laten stofzuigen omdat we nog anderhalf uur over hadden ofzo. Mijn man kwam daarna thuis van boodschappen doen en zegt 'nah, ik doe het nog zelfs beter', dat is niet best dus.
    Dat vandat ontkalken moest ik wel om lachen, inderdaad bizar.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Ik zal niet zeggen dat ik baalde als ze wegging, maar was wel ook blij met elke minuut dat ze er waren..
    Oudste dochter kwam te vroeg en hapte niet goed, dus kolven en fingerfeeding. Dan ben je al even bezig. Ik had veel bloed verloren en was erg moe. De KV was echt geweldig, het huis was schoon, ze maakte de heerlijkste fruithapjes voor me, en hielp me met het aanleggen van dochter. Jongste dochter kwam met een KS, dan kan je de hulp ook goed gebruiken! En bij zoon zorgde de KV voor de meiden, zodat ik goed kon concentreren op zoon en de borstvoeding.
    Ik zou niet weten hoe ik het zonder had gered!

18. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Ik kan alleen maar zeggen dat het heerlijk is die kraamzorg en geniet ervan!
    Eerste dagen sliep ik veel bij en is het fijn dat er iemand het huishouden doet maar ook eten voor je maakt. Je lekker laten verwennen met fruithapjes etc.
    Dus geniet ervan. Nu ik weer meer op de been ben bouwt zij uren af en is het lekker om weer zelf dingen te doen, maar echt genieten zou ik zeggen!!!

19. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Als je 3 uur per dag krijgt komen ze twee x een anderhalf uur. Jou temp hartslag opmeten en je onderkant bekijken. Kijken of baby goed eet plast en poept.

Verder komt ze gewoon langs je op de bank zitten om te kletsen.
    Die van ons bleef altijd hangen al gauw 3 uur per keer. Was zo een vervelend ding.

20. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    2,209
    1
    0
    NULL
    NULL

Heel herkenbaar hoor, maar vergis je niet, drie uur is zo voorbij.
    Je weet idd nog niet wat voor bevalling je hebt en hoe jij je daarna emotioneel en fysiek voelt (geldt ook voor je man), en je weet ook nog niet hoeveel zorg je kindje nodig heeft.
    Je mag echt zelf bepalen hoeveel uur je wilt.
    Wij hebben destijds met de kraamzorg afgesproken dat we de opstart even een "normale" dag zouden doen en daarna per dag bekijken hoe lang ze kwam. In de praktijk is ze gemiddeld elke dag een uur of vier geweest.
    Wat deed ze:
    -Controles bij mij
    -Controles bij de baby
    -Helpen verzorging baby (manlief was wat onzeker, dus die vond het heel fijn om hulp te krijgen)
    -Onze baby had wat temp probleempjes, daar even bij helpen
    -Elke dag sanitair schoonmaken
    -Zo nodig helpen met aanleggen (bv)
    En daarnaast hielp ze met andere dingetjes als eten/drinken/kraambezoek
    Ze heeft ook nog voor ons gewassen / afwassen etc.
    Maar ging soms ook even rustig zitten schrijven in het kraamboek (of hoe dat ding heet;)).

Share This Page