Kraamzorg: waar is zij 3 uur zoet mee?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Mrs Blossom, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #41 dirksmama, 9 okt 2013
    Laatst bewerkt: 9 okt 2013
    Kan jouw moeder je knip controleren?
    Kan jouw moeder vroegtijdig signaleren of je baby het goed doet, of het goed gaat met jou?

Sommige dingen kun je echt beter aan mensen die er voor geleerd hebben overlaten!

En het is makkelijker om veel aan te vragen en minder af te nemen dn omgekeerd!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hebben ze dan 4 weken vrij.....
    Geen kraamzorg is onverstandig inderdaad.
    Doe dan alleen de controle voor moeder en baby.
    Toen mijn dochter laatst opgenomen was lag er een baby van 5 dagen waarbij de kraamverzorgende meteen zag dat het mis was.
    Hij zag rood en bleek koorts te hebben.
    Papa en mama hadden dit niet in de gaten.
    Binnen een uur was hij opgenomen en lag hij aan de monitor met een infuus antibiotica.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het lief dat jullie reageren met adviezen, maar jullie moeten wel goed lezen. Ik zeg echt nergens dat ik helemaal geen kraamzorg wil. Sterker nog, ik benadruk juist steeds dat ik het voor de medische dingen juist heel graag wil! Maar niet voor het draaien van wasjes en smeren van boterhammen. Voor die 'extra' dingen heb ik liever iemand die ik blind vertrouw / ken. Zoals ik hier zeg:
    Ik zal mijn overwegingen uiteraard ook bespreken met de VK en tzt bij de kraamzorg intake. Samen komen we daar wel uit lijkt mij.

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier werd aangeraden om het standaard aantal uren aan te vragen; dan kun je altijd nog terug schakelen naar het minimale aantal uren. Maar idd, bespreek dat ook met je vk en de kraamzorginstantie!

5. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Ik dacht er precies zo over voordat ik bevallen ben.
    Ik heb een goede bevalling gehad, maar ik kan je vertellen dat je echt de eerste dagen een paar extra helpende handen nodig hebt. Man, wat was ik kapot zeg!
    Ik las dat je nu niet iedere dag doet douchen, dat is na je bevalling echt wel nodig hoor! Je bloed nog flink na de bevalling en het is wel nodig om het van onderen goed schoon te houden in verband met infectiegevaar. Dat betekent dus dat ook iedere dag de badkamer even gedaan wordt en inderdaad de wc. 3 uur zijn zo om hoor!
    Het is geen aanval, maar waarom kies je ervoor om in de kraamweek geen visite te ontvangen? In mijn ogen kun je juist beter in de kraamweek aardig wat visite hebben, dan kan de kraamzorg die ook weer op tijd wegsturen namelijk :).
    De tijden waarop je het beste visite kunt ontvangen vond ik 11.00uur (voor het middageten weer weg), 16.00uur (voor het avondeten weer weg), 18.30/19.00uur (om 20.00uur weer weg) dan heb je de avond weer voor jullie zelf.

Ik ben ook een control freak, wil graag de touwtjes in handen houden maar oooh, wat vond ik het fijn dat er `s ochtends een boterham gesmeerd werd voor me. En mijn man vond het zo mogelijk nog fijner!!

Ik wens je heel veel succes, maar maak je vooral niet te druk erover.
    Het loopt zoals het loopt, vaak kijk je er van tevoren anders tegenaan maar als het dan zover is vind je het allemaal wel prima zolang jij maar je kindje vast kunt houden!!!

6. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Ik snap heel goed wat je bedoelt!

Mijn vriend is zelfstandig ondernemer en kon zijn eigen uren plannen.

Mijn moeder had met haar werk geregeld dat zij 2 weken vrij zou zijn als ik was bevallen.

Ik heb 2 keer verschrikkelijke kraamzorg gehad, de eerste ging na 10 minuten mijn keukenkastjes veranderen omdat ze vond dat het onhandig stond. Ze gaf meteen aan dat zij alleen de wc en douche schoonmaakt en verder niet. Ze wilde steeds mijn zoontje bij zich houden (hij was pas een paar uur oud) maar dat wilde ik natuurlijk zelf.

De tweede was nog verschrikkelijker. Zij gaf ook aan dat stofzuigen en dweilen niet in haar takenpakket zat.
    Zij maakte wel de wc schoon, ze pakte dan mijn keukendoekje, maakte de wc schoon, ging met hetzelfde sopje en doekje door naar de badkamer en uiteindelijk met nog steeds hetzelfde doekje en sopje het aanrecht.

Daarna ging ze naast mij zitten en bleef maar praten terwijl ik meerdere keren aangaf te willen gaan slapen. Wassen deed ze ook niet. Dat kon ik zelf doen.
    Uiteindelijk heeft mijn vriend haar vriendelijk verzocht niet meer te komen.
    En oh wat heerlijk! Wat een rust! Ik kon eindelijk genieten.

7. Imme0913

Imme0913 Lid

15 aug 2013
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste had ik hetzelfde gevoel. Waarom zoveel kraamzorg? Dit ook besproken en in mijn dossier laten zetten dat ik eventueel minder kraamzorg wilde dan de standaard 49 uur. Als ik op voorhand namelijk minder uur wilde hebben kon ik niet meer opschakelen.

Uiteindelijk kon ik al vrij snel weer alles zelf na de bevalling, maar vond de uitleg en medische checks (mijn zoontje zag erg geel en eerlijk gezegd kon ik het onderscheid niet maken tussen 'normaal' geel en 'heel erg' geel) toch wel erg prettig dat wij gewoon het volledig aantal uur hebben afgenomen.

Ook zorgde zij ervoor dat het bezoek in goede banen werd geleid. Mijn schoonouders en ouders waren er namelijk iedere dag wel even en dan is het wel prettig dat zij even vermeld dat ze ook snel weer weg moeten. Ondanks dat iedereen het zelfde goed aanvoelde en ik het ook wel gezellig vond. Dacht ik daardoor niet aan mijn eigen gezondheid. Moet ook wel zeggen dat wij een heerlijke kraamhulp hadden die het allemaal goed aanvoelde.

Bij mijn zus een tijdje geleden liep een draak van een vrouw rond die alles wilde beslissen. Nou ik had haar weggestuurd, want de kraamhulp komt om te helpen en ondersteunen en niet de dienst uit te maken.

8. annasskies

annasskies Actief lid

23 feb 2013
    370
    0
    0
    docent geschiedenis
    Ik zag er ook enorm tegenop, doe ook graag alles zelf en op mijn manier, maar oh wat heerlijk was het, ontzettend lieve meid die heel veel deed en ik kon het prima loslaten omdat ik volledig gefixeerd was op mijn baby ;). Zelfs een traantje gelaten toen ze voor het laatst was.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij de eerste was er onvoldoende kraamzorg beschikbaar en kreeg ik 3 uur per dag, 8 dagen lang. Dat was gezien de situatie wel veel.. het ging allemaal prima maar dankbaar gebruik van gemaakt.
    Bij de tweede een indicatie van 49 uur en dus 6 uur per dag (8 dagen lang). Uiteindelijk heb ik 1,5 dag kraamzorg gehad thuis en daarna het ziekenhuis in ivm de opname van mijn dochter. Ik had geloof ik daarna nog recht op kraamzorg maar dat vonden we niet nodig.

Nu bij de derde ben ik benieuwd hoe het zal gaan. Ik krijg een ks en weet niet precies hoe lang ze me zullen houden, daarna wil ik een paar dagen een kraamhotel in en dan afsluiten met huishoudelijke hulp thuis. 3 uur per dag dus en dan vooral gericht op het bijhouden van het huis). De verloskundige komt wel kijken hoe het met mij gaat.

10. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

27 jan 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zag bij de eerste ook het nut van kraamzorg niet in. Sterker nog ik zag erg op tegen een vreemde in huis.
    Zeker omdat mijn schoommoeder er ook elke dag zou zijn.

Maar toch was het wel handig hoor. Je weet gewoon niet alles en je partner ook niet. Zo had ik niet geweten hoe ik de pijn in mijn borsten het beste kon verlichten als zij er niet was geweest. En daarnaast deed ze elke dag de wc, de badkamer en het bed verschonen en de stofzuiger er even doorheen (hadden toen nog een hond)

Dus dit keer heb ik wel gevraagd of ik minder uren kan afnemen als het na een paar dagen allemaal lijkt te lopen, maar ik heb nu ook een dochter rondlopen die wel wat extra aandacht kan gebruiken en naar school gebracht moet worden en dat doen ze ook.

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.802
    4.183
    113
    Als je zo opziet tegen kraamzorg is het misschien een idee kraamzorg te regelen via house of care.
    Zij werken met ZZPérs en zo kun je dus zelf je kraamhulp uitkiezen en weet je van te voren wie je krijgt. Dat stelt je misschien een beetje gerust.
    Dit hebben wij ook gedaan.
    Wij waren enorm blij met onze kraamhulp, al vroeg ik me vooraf ook af wat ze kwam doen want mijn man was ook vrij.
    Bij de eerste had ik een ontstoken knip, blaasontsteking en baarmoederontsteking en enorme bloedarmoede. Ik was doodziek en kon niets met mijn kindje. De kraamhulp verzorgde mij (hielp bv met douche, naar de wc gaan) want daar was ik echt niet toe in staat. Verder leerde zij mijn man alles met de baby (voeding maken, badderen, aankleden etc) Omdat mijn man zo druk was met mij en onze dochter verzorgen was het heerlijk dat de kraam alles in het huishouden regelde.
    Ze zorgde zelfs dat het eten 's avonds klaar stond en mijn man kon ovrdag ook nog even dutten.
    Bij de 2e had ik een KS. Ik was dus wederom niet heel mobiel na de bevalling.
    Ook nu zorgde ze weer voor mij en de baby maar ook voor mijn oudste.
    Daar ging ze lekker mee naar de markt, knutstelen, pannenkoeken bakken etc.
    En het huishouden was spik en span.

12. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Persoonlijk moet ik er niet aan denken om mijn ouders constant over de vloer te hebben, zeker niet in een kraamweek.
    De kraamhulp is er ook om mensen weg te sturen als ze ziet dat het te vermoeiend is voor mama (en baby). Weet niet of je ouders in staat zijn om de familie (dus ook hun eigen broers/zussen enz.) de deur te wijzen als dat nodig is?
    Want je zegt wel dat je hier horrorverhalen leest over nare kraamzorg, nou dan zijn er hier ook genoeg horrorverhalen over de kersverse opa's en oma's hoor!

Als het voor jou prettiger is om je ouders in de buurt te hebben en minimale kraamzorg moet je dat doen, maar ik zou wel heeeeele duidelijk afspraken maken met je ouders.

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    ik dancht bij de eerste lekker thuis te bevallen maar het eindigde met een ks . Op dag 5 mocht ik naar huis maar had vreselijk veel pijn nog ( eerste dagen was echt een ramp)
    Eenmaal thuis kregen we een fantastische hulp die de kraamtijd toch nog leuk maakte.
    Ik kon nog weinig zelf en ze heeft ontzettend goed voor ons gezorgd.

Bij de tweede een geplande ks. Weer op dag 5 naar huis en tot onze verbazing kwam dezelfde kv. Ze was al bijna met pensioen maar viel af en toe nog in.
    Het was echt zo fijn. Harrstikke lief voor de oudste, huis blonk en het was heel fijn om echt verwend te worden.

Ik wil maar zeggen je weet niet hoe je bevalling loopt.

14. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    sjoh eigen familie in huis tijdens de kraamtijd.... ik moet er niet aan denken. Die bedoelen alles veel te goed en kunnen niet de zorg bieden en belangrijk nog de adviezen en kennis die een kraamhulp wel heeft.

Ik zag erg tegen kraamhulp op, want is het wel mijn type? doet ze wel alles goed? moet ik alles uitleggen hoe ik het wil? en wat heb ik eigenlijk aan zo iemand want ik kan toch wel zonder? enz enz....

Nou ik kan je zeggen toen bij mij de kraamverzorgster vertrok stond ik te janken. ik had extra dagen gekregen want ik was gesloopt door de zwangerschap, en ik was ingeleid i.v.m. zwangerschapsvergifitiging. De kraamverzorgster liet mij in mij waarde en bood mij mijn rust, zorg en begeleiding rondom de baby. Zij voelde precies aan wat ik wel en niet nodig had. En ze verzorgde mijn man ook, mijn man heeft een bedrijf aan huis en die verzorg ik anders altijd (lees koken en eten enz.) maar als je dan en een bedrijf hebt en je vrouw moet verzorgen, en dan ook nog een baby hebt? volgens mij schiet er van alles in, en laten we eerlijk zijn. je man wil ook genieten van de tijd zonder van alles aan zijn hoofd te hebben.

En als je vragen hebt of twijfels is een kraamverzorgster ervoor om jou hierin te begeleiden. Onze baby zag nogal geel en dat hield zij heel goed in de gaten, ikzelf zou daar geen kaas van gegeten hebben hoor!

Echt in het begin heb je je tijd nodig, en ik ben mijn kraamverzorgster heel erg dankbaar! En ik denk dat iedereen een goede kraamverzorgster heel erg dankbaar is na de hand want die kan de tijd extra bijzonder maken (en zorgeloos)

15. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    #55 Mrs Blossom, 10 okt 2013
    Laatst bewerkt: 10 okt 2013
    Wat betreft het wegjagen van bezoek: zoals het nu lijkt neemt mijn man ongeveer twee weken na de bevalling drie weken vrij. In die periode (en daarna) is het kraambezoek welkom. In de eerste twee weken na de bevalling alleen beide sets grootouders (beperkt, tenzij nodig voor zorg dus) en heel kort de broers en zussen van mijn man. Omdat mijn man zoekt naar taken om de komende 8 maanden over na te denken, heeft hij het hele kraambezoek gebeuren naar zich toegetrokken en gaat hij de boel streng regisseren als ik hem zo hoor soms :D. En gelukkig is mijn relatie met mijn ouders zeer sterk en gebaseerd op ultiem directe communicatie. Die met mijn beste vrienden trouwens ook. Dus dat komt zeker goed.

Dat ZZP-verhaal met House of Care ga ik mij in verdiepen!

En natuurlijk, als ik echt helemaal voor pampus lig de eerste tijd is elke hulp welkom. Maar dan nog heb ik grenzen. En dat is een kwestie van goede afspraken maken met alle betrokkenen.

Edit: House of Care is helaas niet in mijn regio. En wat ik ook wel een mooi effect van deze discussie vind, is dat ik mij realiseer hoe bijzonder sterk de band tussen mij en mijn ouders is geworden de afgelopen jaren. Toch wel een geschenk.

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Bespreek al je voors en tegens met de kraamzorg. Ga misschien uit van drie uur en laat je helpen door je ouders. Ik heb ook een hartstikke goede band met die van mij en we weten precies wat we aan elkaar hebben.

Je kunt altijd meer afnemen mocht de situatie ernaar zijn tegen die tijd. Wel een tip: sluit niet alles van tevoren uit. Het kan ook meevallen. Verder is het echt wel lekker als iemand je was doet en even de badkamer en wc schoonmaakt.

Laat het even bezinken, je hebt nog even ;)

17. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Als laatste nog: ik had zojuist een telefonische intake met mijn kraamzorg (ben 34 weken nu) en die was erg aardig hoor. Ik kan mijn uren gewoon naar beneden bijstellen mocht het me teveel zijn. Ook bieden ze aan om boodschappen te doen, koken en mijn dochter mee te nemen naar de speeltuin.

Zoek een leuk bureau en kijk goed naar wat ze bieden, dat verschilt namelijk nogal.

18. sheep82

sheep82 Actief lid

12 jun 2012
    152
    0
    0
    he hallo,
    Ik weet niet of het al gezegd is. Maar ik ben ook totaal geen type dat mensen over de vloer heeft. En me daar ongemakkelijk bij voel en zo. Maar tijdens mijn kraamtijd was het gewoon erg fijn! Ik heb ook bij beide kinderen 49 uur gehad. En ze maken het vol hoor. Ze maakt alles voor je klaar (ook bij een minder vervelende bevalling spring je daar niet meteen voor uit je bed). Ik vond het handig dat ze er was bij bezoek (zij zorgde voor de koffie enz) en mijn ouders had ik niet langer laten wachten.
    En de douche en wc, sja, je bloed en niet een beetje ook. Ik stond wel 2 x per dag onder de douche en de wc gaat daarom ook elke dag schoon.
    Stofzuigen, wassen, papieren invullen. Het is zo fijn. Jij wordt gecheckt enz.
    Ik zou als ik jou was nog even rustig over na denken.
    Veel plezier en succes de komende tijd!

19. zonnestraaltje1981

zonnestraaltje1981 Actief lid

28 apr 2009
    431
    0
    0
    Groepsleidster intensieve behandelgroep
    Overijssel
    Ik heb de voorgaande reacties niet allemaal gelezen dus misschien is het al wel genoemd... Ik was vooral erg blij met de kraamhulp omdat de voedingen niet goed liepen. Mijn meisje wou niet goed drinken dus ik was erg blij met de kraamhulp met de begeleiding in het geven van borstvoeding. Hiermee waren we per dag ook wel minstens een uur zoet.

20. Icnurse

Icnurse Actief lid

11 jun 2012
    282
    0
    0
    Herkenbaar!! Ik zag tijdens mijn zwangerschap soms gewoon op tegen de kraamtijd. 7 dagen lang een vreemde in mijn huis die aan mijn goed georganiseerde spulletjes zou zitten... HELP dacht ik heel vaak dat wil ik echt niet.. Uiteindelijk wel gewoon 7 dagen 6uur per dag kraamzorg gekregen en wat was dat fijn zeg!!! Super lieve kraamverzorgster en wat heeft ze ons veeeel geleerd zeg!! Heel veel dingen weet je gewoon echt niet bij zo een eerste kindje en ze leggen zoveel uit over de verzorging van de baby!! En ik ben zelf IC verpleegkundige dacht dat ik best veel wist nou echt niet!! En ook het eten koken, ontbijt maken, strijken, stofzuigen enz enz was heel fijn en vond ik wonderbaarlijk genoeg helemaal niet erg!! Ik was gewoon op overdag en hielp soms met wat kleine dingen zoals was opvouwen. Vond ik zelf wel prettig!
    Mijn moeder had ik ook als extra hulp achter de hand!
    Het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk wat voor kraamverzorgster je krijgt.. Ik heb toen tijdens mijn intake aangegeven wat voor soort type ik graag zou willen. Je kan vaak ook voorkeur namen doorgeven dus misschien even rondvragen in je omgeving? En je kan altijd in je kraamtijd aangeven dat je minder uren wil als je het niks vind.
    Maar meid echt het is handiger dan je denkt!!
    Geniet van je zwangerschap!!

Deel Deze Pagina