Kraamzorg: waar is zij 3 uur zoet mee?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Mrs Blossom, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik hen niet alles gelezen,maar dagelijkse het bed verschonen was hier wel nodig hoor!ik zweette me de pleuris.verder moeten jij en je baby worden gecontroleerd,werd hier dagelijks gestoft en om de dag gestofzuigd,de badkamer dagelijks gepoetst,geholpen met de borstvoeding en verschonen,in badje gedaan,de was werd gedaan.en ervoor gezorgd dat ik goed at,s'morgens boterhammen,fruit en thee tussendoor,lunch en genoeg drinken en rust voor mij tussendoor.ik kon ook de eerste dagen niet alles zelf omdat ik nog erg slap was door bloedverlies tijdens de bevalling.

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik heb alleen p. 1 gelezen, dus misschien is dit 1000x gezegd, maar je hebt die uren wel echt redelijk nodig hoor...
    Elke dag bed verschonen is gewoon nodig, want je vloeit flink en je zweet je vaak helemaal kapot.
    Elke dag de badkamer en wc schoonmaken is ook nodig, ivm het vloeien, en het voorkomen van infecties.
    Je zegt ook ergens dat je je niet eens elke dag doucht; normaal gesproken prima, maar direct na de bevalling is vaak wassen wel erg belangrijk. Dus je zal echt meer gebruik maken van je douche en je wc dan je normaal gesproken doet.
    Verder natuurlijk het controleren van de gezondheid van de moeder (is het vloeien normaal, is de temperatuur goed, eet moeder goed, kan ze mobiliseren, etc) en het controleren van de gezondheid van de baby (temperatuur, ontlasting, plassen, navelstompje, etc).
    Dan nog het aanleren van allerlei vaardigheden aan de ouders: borstvoeding/flesvoeding, badje, aankleden, verschonen, etc.
    Dan nog het huishouden (maar dit is niet taak nr 1).
    En ze maakt vaak ontbijt, lunch, avondeten voor je. Erg fijn!
    Daarnaast zeg je, je zit niet te wachten op een huis vol mensen, maar bereid je voor, want dat krijg je. Niet qua kraambezoek, want dat heb je zelf in de hand, maar wat dacht je van heel naaste mensen zoals (schoon)ouders? Die komen echt wel langs. En dan nog de verloskundige voor controles, het consultatiebureau voor intake, ....
    Be prepared :D.

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    je klinkt mij alsof je geen kraamzorg wil doe het dan niet..alleen de risico;s moet je ook overwegen al is er vast wel een vk die kindje wil controleren..

wat ze hier deed, stofzuigen afwassen, wassen, bed verschonen HEERLIJK Iedere dag het bed schoon, de kleine in bad, vragen beantwoorden, gezellig samen een bakkie doen, Badkamer schoonmaken wc schoonmaken.. Kleine meid vermaken als ik dat niet kon of mijn man.. Ik vond het heerlijk hoor..

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Heb niet alles gelezen maar ik had er vooraf ook wel moeite mee, dat iemand anders mijn huishouden ging runnen en of het wel mijn type zou zijn....maar wat was ik blij met d'r, zo lief en behulpzaam en daadkrachtig...ik heb me ook helemaal overgegeven en moest gewoon huilen toen ze wegging!

Na vijf dagen kwamen m'n zoontje en ik uit het ziekenhuis en thuis viel het me allemaal aan en hebben we besloten de eerste week geen kraamvisite te willen, alleen de naaste familie.

Zou het toch wel inplannen als ik jou was, volgens mij kan je altijd nog de uren beperken als blijkt dat het écht niks is voor jullie...

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik heb ook niet alles gelezen, maar in al die pagina's zal vast verteld zijn wat ze allemaal doet.

Zelf had ik veel meer uur dan 3 per dag. De eerste dagen gewoon de hele dag, daarna werd het afgebouwd. Bij de eerste hebben we uiteindelijk 10 dagen kraamzorg gehad ipv 8. En geheel tegen mijn verwachting in vond ik het erg fijn. Zeker na de geboorte van de eerste hadden we het ook echt gewoon nodig. Ik kon niets en mijn man had ook wel betere dingen te doen dan het huishouden. Ook na de geboorte van de tweede was het fijn dat er iemand was voor de praktische dingen. Toen was ik wel sneller weer op de been, maar zeker de eerste paar dagen nog echt niet in staat tot iets anders dan voor mezelf en de baby zorgen.

Voor 3 uur per dag zou ik minstens gaan. Je weet niet wat je kunt/moet verwachten en dan heb je in ieder geval iets.

6. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Ik denk dat je je er nu mss druk om maakt, maar straks mss helemaal niet meer. Laat het anders gewoon op je afkomen en kijk hoe je uit de bevalling komt vik vond de kraam heel fijn. Vooraf niet verwacht v

7. Bibababy

Bibababy Actief lid

11 sep 2013
    146
    0
    0
    #67 Bibababy, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt: 15 okt 2013
    hoi hoi,

Wij kraamverzorgster zijn er in eerste plaats voor moeder en kind, controleren van temp, pols, baarmoeder, hechtingen e.d
    De verzorging van de baby, helpen bij de borstvoeding. Hoe je kunstvoeding klaar maakt, uitkoken, badderen enz
    we houden de gewicht van de baby in de gaten dat ze niet teveel afvallen en geven heel veel informatie , van nageltjes vijlen tot aan het consultatiebureau. naast de controles en de informatieve kant proberen wij ook zoveel mogelijk over te nemen zodat de kersverse ouders optimaal van de kleine kunnen genieten. zijn er nog andere kinderen in huis dan nemen wij die taak vaak ook op ons. ik informeer gewoon bij het gezin wat ze wel en niet prettig vinden, dat werkt het fijnst voor beide kanten. heb je een slechte nacht gehad dan neem ik de kleine van je over en kun je nog lkkr wat bijslapen, heb je daar geen behoefte aan is dat ook prima. geef gewoon aan wat jij wel en niet wilt dan komt het helemaal goed. en je kunt haar altijd eerder naar huis sturen als blijkt dat je de uren echt niet nodig hebt. en is er iets wat je niet fijn vind, direct melden... het is niet leuk als je de hele week ergens tegenaan zit te hikken als dat makkelijk opgelost kan worden.

ik wens je iig een hele fijne kraamtijd toe

Bianca ( kraamverzorgster)

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik heb zitten huilen toen mijn kraamverzorgster weer wegging. En ik zag er ook tegen op.
    IK heb dit ook bij de intake aangegeven. dat ik erg van rust hield, van weinig mensen in mijn huis etc. En daar hebben ze geweldig goed naar geluisterd. Ik heb ook specifiek gevraagd naar een wat ouder iemand en die kreeg ik ook.( op het cb vertelden ze me dat dit de "beste" was die er in onze regio werkzaam was)
    Ik heb 7 dagen in bed gelegen ivm bekkenklachten. En dan is het best fijn als er iemand is die zonder mokken voor je zorgt.
    Geloof me ook je man heeft daar op een gegeven moment niet zo'n zin meer in.
    En nog belangrijker jij hebt je handen vrij om je alleen met je kindje bezig te houden.

9. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    hier vanaf de tweede dag kraamzorg gehad. 1e dag was niet helemaal goed gegaan.
    ik vond het in het begin wel fijn. Vooral bij een 1e. ze kan je vanalles uitleggen over de kleine, maar ook aan je man. alle vragen die je hebt kan je stellen. en dat je huis schoongemaakt wordt door een ander, is het begin echt wel fijn. En dat je eten smiddags klaar gemaakt wordt, ik heb me daar bij neergelegd. Na een week vond ik het ook prima en kon ik ook wel weer mijn eigen gang gaan.

10. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Vond het heerlijk dat er een kraamverzorgster was!
    Kreeg een ontbijt op bed of at samen met mn man beneden, de kraamverzorgster verschoonde mn bed ( dit hoefde voor mij niet elke dag, ging gewoon in overleg, na wat lekkage is het heerlijk fris)
    Deed de controles bij mij en mn manneke, mn manneke ging in bad terwijl ik op bed toekeek ( had pre eclampsie en na bevalling nog een paar weken hoge bloeddruk,moest rust houden)
    Ze begeleidde me tijdens de borstvoeding en leerde ons vanalles. Het voelde erg vertrouwd en bijna als een soort vriendin. Ze was mn steun en toeverlaat!

Als je kraamzorg niet ziet zitten...tijdens je intake aangeven en dan tijdens de kraamperiode per dag bekijken??
    Heb ook even in zh gelegen en als een babytje dan veel huilde en de moeder zeer vermoeid was nam de zuster de baby even mee voor wat rust...

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Ohja, mn huis was niet spik en span hoor! Vond dat niet zo belangrijk, de was werd gedaan, de baby en slaapkamer netjes, de badkamer en wc een sopje ( wel zo fris met al dat vloeien of als je moet plassen in de douche zodat je direct je onderkantje spoelt)

12. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

9 mrt 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Geloof me ik doe ook het liefst alles zelf. En mijn bevalling was super en ging heel makkelijk en toch vond ik het heel fijn dat de kraamhulp er was. Niet alleen voor het schoonhouden van het huis, de medische controles en de verzorging van mij en ons kindje, maar ook voor de gezelligheid. Waarom vind jij dat eigenlijk niks?

Bij ons werden de uren met de dagen minder. Totaal 49 uur en die waren zo voorbij. Niks zo lekker als je kleintje je de hele nacht wakker heeft gehouden, dat je 's morgens ontbijt op bed krijgt.

Zoals gezegd maken ze schoon, bed verschonen gaf ik zelf aan als het nodig was, verzorging kind en moeder, ontbijt en lunch eventueel voorbereiding avondeten, papieren invullen dagelijks, wasjes draaien, strijken. Nou ben je zo 3 uur kwijt.
    En de koffie en beschuit met muisjes voor het kraambezoek.

Mag ik vragen waarom je geen bezoek wilt in de kraamweek?
    Wij hadden ook geen bezoek van jan en alle man, maar onze ouders kwamen dagelijks en mijn beste vriendinnen ook. Persoonlijk vind ik dat je die niet buiten de deur kunt houden. Ze hebben mij de hele zwangerschap gesteund en dan moeten ze dan een week wachten om de kleine te zien. Vond kraambezoek in de kraamweek fijn, niet zelf koffie zetten en beschuiten smeren, maar lekker kletsen met iedereen. Fijne bevalling straks en ik hoop dat je een fijne kraamtijd hebt. Laat je lekker verwennen in die dagen ook al heb je een makkelijke bevalling

13. mamie82

mamie82 Bekend lid

12 feb 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    als je straks bevallen bent is er niks fijner dat en je baby kunnen rusten controlefreak of niet ik hield er ook niet van maar wat was het fijn dat ze er was om net dat beetje op te vangen waar ik geen zin in had en niet kon en vl hielp haar mee en leerde vanalles over de verzorging van de baby

en ja soms zat ze een half uur koffie te drinken je betaald ervoor en zo kun je ook een beetje de mens achter de kraamhulp leren kennen ook fijn hoor want ze is er bijna een week lang iedere dag

maar goed nu voelt het zo voor jou maar straks piep je wel anders zeggen wij dan

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Trouwens pauzeren mogen ze toch ook :) dus dat ze soms even gaan zitten met een kopje koffie is niet zo gek :D

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Bij de eerste had ik recht op volledige uren en nog wat extra omdat ik alleenstaand was/ben en compleet uitgescheurd was. Ik zag er erg tegenop en vond het echt verschrikkelijk dat er iemand in mn huis rondliep. Ze ging met een noodgang door het huis en heb haar regelmatig vroeger naar huis gestuurd omdat er niks te doen was. Verzorging deed ik zelf. Extra uren heb ik niet genomen.
    Bij de 2e heb ik aleen de noodzakelijke hulp aangevraagd. Dus 3 uur per dag. Ze deed de controles bij mijn dochter en deed de wc en badmkamer. Stofzuiger erdoor en ging weer weg. Ze is uiterst 2 uur per dag geweest.
    Ondanks mn sub totaal ruptuur, heb ik de verzorging alleen gedaan en dat ging prima. Mn moeder kleedde mn oudste s ochtends aan. De 1e 2 dagen, daarna deed ik het zelf. Ging prima..
    Ik houd helemaal niet van dat "getuttel" en om lekker verwend te worden. Ik was dus blij toen de kraam helemaal weg ging.
    Als je ouders dus vrij zijn en het ook willen, zou ik alleen de noodzakelijke hulp aanvragen.

16. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    en wat denk je van vertroeteld worden. Je brood smeren etc. Of even de kleine vasthouden als je zooo moe bent dus jou ontzien. En het huishouden en boodschappen en wassen.. hier was ze 8 uur per dag de eerste paar dagen (later afbouwen) en die vulde ze goed. En zelf had ik genoeg vragen voor haar. Je hebt het nodig echt.. doe het alleen al om jezelf te ontzien want na die week is het echt bikkelen de eerste tijd.

17. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Ik had 3 liter bloed verloren, en moesten nog 2 en een halve dag in het ziekenhuis blijven.. heb kraamhulp 5 dagen gehad, 3 uurtjes in de ochtend..

Ze heeft mij geholpen met borstvoeding, wc elke dag schoon, bed opmaken, mijn ontbijt maken, koffie drinken samen en even een praatje gemaakt, stofzuigen, emma in badje doen en omkleden (Ik kon niet lang blijven staan).. 3 uurtjes waren zo om(daarna kwam mijn moeder om de verdere zorg voor mij en emma over te nemen)

Bed verschonen heeft ze 1 keer gedaan, maar vond ik genoeg.

Ideaal

18. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Mijn kraamhulp deed elke dag de slaapkamer oprfrissen stofzuigen bedden enzo, elke dag de badkamer soppen vooral de wc's,
    Om de dag deed ze strijken, woonkamer afstoffen, vaatwasser vullen als er nog iets stond, dan nog mijn check en baby check.
    Dan nog een bakkie tussendoor. Zij was altijd zo snel dat ze zelfs nog een half uur over had! Haha
    Vaak zaten we nog lekker te kletsen of 'stuurde' ik haar al naar huis.

Kvond het jammer dat ze weg ging. Wat een lieverd was dat

19. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    #79 Mrs Blossom, 17 okt 2013
    Laatst bewerkt: 17 okt 2013
    Brrrr. Niks ten nadele van mensen die dat wel fijn vinden hoor, maar dat vind ik dus niet. Natuurlijk is het gezellig om te kletsen als ze er is (en natuurlijk moet ze lekker pauze nemen tussendoor, duh), maar de hele dag iemand in huis is niet mijn definitie van gezellig (ik werk nu ook vanuit huis zonder collega's dus ik ben het ook gewend). En van mijn eten moeten mensen echt afblijven, dat is echt een dingetje.

My god, tuurlijk, als ik 3 liter bloed zou verliezen dan zal ik mij wel helemaal over moeten geven aan verzorging. Maar als het een beetje kan... sla ik de 'vertroeteling' graag over en houd ik het graag gezellig maar zakelijk.

Mijn beste vriendinnen wonen erg ver weg, de een heeft zelf een klein kind en is weinig mobiel, de ander woont in het buitenland. Dus dat worden Skype-bezoekjes eerst. Mijn man heeft geen beste vrienden, alleen 'gewone' vrienden. En (schoon)ouders plus broers/zussen man zijn natuurlijk welkom, maar daarmee is de relatie zo goed dat ze heel goed voor zichzelf kunnen zorgen als dat moet en ook zeker weg zullen gaan of een dagje weg zullen blijven als wij dat aangeven. Ik zou niet weten wie in onze omgeving verder zo maf zal zijn om al direct in dezelfde week te willen langskomen. Dat zou ik zelf nooit in mijn hoofd halen (behalve als de jonge ouders dat zelf juist graag willen natuurlijk).

Back on-topic: ik ben blij om te horen dat er veel bespreekbaar is met de kraamzorg. We gaan er gewoon een fijn pakket van maken met een combi van professionele kraamzorg, hulp van mijn ouders en vakantiedagen van mijn man. Met natuurlijk in ons achterhoofd een plan B als de bevalling erg zwaar blijkt.

20. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik vond het helemaal niks om een kraamhulp in huis te hebben. Mijn vriend en ik redden ons prima na beide bevallingen. (1 gewone bevalling en 1 keizersnede)
    Ze hoefde bij ons niet boven te komen. Bed is eens in de week of 2 weken zat, ik lag er toch niet in overdag, wassen draaien deed vriendlief en het enige wat ze deed was beneden stofzuigen en dweilen. Een boterham smeren kan ik prima zelf.

Ik was blij dat ze weer weg ging. Lekker weer het huis voor ons zelf.
    Het enige voordeel bij de 2e vond ik dat ze met onze zoon elke dag een stuk ging wandelen. Kon hij even zijn energie kwijt en had hij 1 op 1 aandacht.

Deel Deze Pagina