Kraamzorg: waar is zij 3 uur zoet mee?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Mrs Blossom, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

Ik vond de kraamzorg HEERLIJK ik moest eerst 2 dagen in het ziekenhuis blijven en daarna nog een dag of 6 kraamzorg. Ze zorgde super goed voor ons kindje en voor mij.
    Er werd gekookt gepoetst en ze kwam met hele mooie opgemaakte borden fruit. En we konden erg gezellig kletsen.

Ik hoop de volgende keer weer zo een leuk iemand te krijgen en ze was echt nog jong 21 jaar maar het was net of ze het al meer dan 10 jaar deed.

2. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Moet er niet aan denken dat ik geen kraamzorg zou hebben gehad! Als ze zou aanbieden nog een week te komen zou ik geen seconde twijfelen :)
    Misschien onderschat je een beetje wat een impact een bevalling op je lijf heeft? Ik vond het best tegenvallen .
    Maar misschien valt het bij jou wel mee. De controle van jou en je kindje is wel erg belangrijk en zoals anderen al zeggen de hygiëne ook ivm infectiegevaar.

3. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik vond dagelijks het beddengoed verschonen ook overdreven, want ik vloeide helemaal niet zo veel. Onze kraamverzorgster maakte wel dagelijks de badkamer en het toilet schoon, bracht me ontbijt op bed en hielp me enkele uren per dag met de borstvoeding. Vooral dat laatste koste heel erg veel tijd omdat onze zoon het happen en drinken en niet onder de knie kreeg. Uiteindelijk is het hem nooit gelukt, maar ik ben blij dat ik oa dankzij haar hulp het gevoel heb dat ik er alles aan gedaan heb om het te laten slagen.

Die paar uurtjes kraamzorg per dagen vlogen werkelijk waar voorbij. Je bent dan met veel dingen tegelijk bezig.

4. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ik geef eerlijk toe ik zag er enorm tegenop, maarja had de ballen verstand van baby's dus gewoon normaal aantal uren afgesproken.. De intaker wat een druif wat dat, omdat ons bed niet op klossen kon vond ze wek dat een evt. Thuisbevallilng en de controles op de keukentafel konden met een matras erop...

Was ik even blij dat de kv me voor gek verklaarde, het viel me zooooo me... Ze heeft eerlijk toegegeven dat ze het wel eens drukker gehad heeft als bij ons. Kleine woning.. Daarbij vl was ook thuis (ww) maar t gene wat ze het meeste gedaan heeft is praten.. Omdat dl met 24 uur oud weer moest worden opgenomen, ze mee is gegaan naar t zh en bij thuiskomst wij weer dezelfde kv. Ik was echt niet iemand die met "vreemde " me hele hart en ziel op tafel legt echt niet, maar vergeet niet wat een bevalling met je doet!! Nu kan je juist een goed band hebben met je ouders maar misschien kan je ze juist niet luchten in de eerste week.. Hormonen kunnen rare dingen met je doen...

Ik zoj zeggen start de est dag volledig op en spreek af hoe je de rest wil afhankelijk hoe de bevalling is verlopen!!

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou, als ik jou was, wel gewoon volledige kraamzorg aanvragen. Je kunt namelijk meestal wel terug naar minder uren, maar meer uren is vaak lastiger.

Sowieso zou ik de volle uren aanvragen, stel nou dat je ouders om wat voor reden niet in staat zijn om je te komen helpen? Dan zit je dus zonder ondersteuning en huishoudelijke hulp en geloof me, je hoofd staat echt niet naar het huishouden als je net bevallen bent.

Zelfs als alles goed gaat bij de bevalling is het gewoon heel erg fijn als je als pasgeboren moeder op je bed/bank/harde stoel *doorstrepen wat niet van toepassing is* kunt zitten en je je baby kunt bewonderen zonder dat je je ergens druk over hoeft te maken... :D

Ik weet niet of je BV wil gaan geven, maar vergis je ook niet in de tijd die daar in gaat zitten. In de eerste periode zit je vaak een uur per keer te voeden en komt babylief elke 2 uur! Tel uit je vrije tijd... ;) Dat is heel normaal, maar ik zou willen dat iemand mij daar op had gewezen, ik wist niet wat me overkwam! Ook dan is het fijn als je je alleen maar om je baby hoeft te bekommeren.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland

3 uur nodig? Ik ben aanvullend verzekerd en de kraamhulp kwam 7 uur per dag, 8 dagen lang.

Helpen met borstvoeding, meerdere malen per dag. Daar ging veel tijd in zitten. Ik had die ondersteuning echt nodig.
    Laten zien hoe je het kindje verzorgt, verschoont, temperatuurt, in bad doet (Met dat bad ben je zo 45 minuten tot 1 uur zoet, en daarna moet er weer gevoed worden, weer 45 minuten verder).
    Controles bij de kraamvrouw.
    Gegevens bijhouden in een kraamboekje (wanneer, hoe vaak gedronken)
    Alle wassen doen voor ons drietjes.
    Bed verschonen.
    Badkamer, toilet schoonmaken en slaapkamer stofzuigen.
    Lunch maken voor mij.
    Beschuitjes smeren, thee en koffie zetten (en bij ons kwamen alleen de ouders, schoonzus/zwager en 2 goede vrienden, nee, wij willen/wilden ook niet veel kraambezoek).

Dus: als je (in mijn ogen) MAAR 3 uur hebt, kan ze net de controles doen bij jou, je helpen bij 1 borstvoeding en jou en je man laten zien hoe je de baby in bad doet. Dan is de tijd al bijna om. Misschien kan ze nog even een beetje schoonmaken met de Franse slag en/of een wasje doen. Vergeet niet dat je bergen was hebt, veel beddengoed, hydrofielluiers en ondergespuugde kleertjes van de kleine.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    oh phoe ... dit is mijn ena laatste dag kraamzorg, en ik vind het helemaal niet fijn dat morgen de laatste dag is.

Ze heeft zoveel gedaan, behalve de leuke dingen (zoals mijn volledige was weggewerkt), ook geholpen met voeding, met verschonen, met aankleden, zeertjes en pijntjes, praktische zaken ... kortom het was voor ons enorm waardevol. Toen ons meisje van het weekend een nachtje in het ziekenhuis moest liggen vanwege te hoge bilirubine waardes, is ze de volgende dag extra vroeg gekomen om mijn check te doen voordat we weer terug gingen naar het ziekenhuis en heeft daarna nog gewoon het hele huis gedaan, de overhemden gestreken en heeft een lactatiekundige geregeld.

Nee hoor, ik zou zeker voor alle uren gaan ... terug kan altijd!

8. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Nou, ik vroeg me tijdens de zwangerschap ook af : wat ga je allemaal in die 3 uur doen ??
    Nou, dame de kraamverzorgster deed gewoon helemaal NIETS.
    Kwam binnen om 08.30 uur, dronk een bak koffie en bleef zitten tot 09.15 uur, daarna even de controle bij mij, en ging weer zitten.
    Om 10 uur deed ze de kleine in bad, daarna deed ik de voeding, en ze zat alweer op haar kont.
    Om 11.15 deed ze snel snel snel een natte lap over de wc bril, en om 11.30 was ze weg.
    Dus, makkelijk geld verdient in die 3 uur, door op haar kont te zitten.
    Bij de volgende ga ik zeker een andere kraamzorg bureau uitkiezen, en daar ook mijn klacht over de vorige aankaarten.

9. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik houd er ook niet van dat er anderen in mijn huis bezig zijn, maar ik was zooooooo blij met de kraamzorg.
    Ik had bi en kon mn bed bijna niet uit na mn bevallingen.
    Als ik moest plassen deed ik dat in de douche omdat ik geen wc boven had en dan kon ik het van onder gelijk schoon spoelen.
    Dus het was wel nodig om de douche iedere dag schoon te maken.
    Bed verschonen was ook wel nodig aangezien ik van daymian ben bevallen tijdens een hittegolf.

Ik vond het heerlijkom na de kraamweek mn huis weer voor mezelf te hebben, maar ik had het echt niet zonder kunnen doen.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Haha, als mijn kraamhulp me zou bellen om hier een weekje te komen kramen, graag! Zo netjes als zij ons huis had, hadden wij het echt nooit :). Heb dan ook echt ontzettend geluk gehad dat ik bij de eerste én de tweede dezelfde kraamhulp heb gehad. Als ik een dag later was bevallen was dat dus niet gebeurd.

Hebben wel met haar afgesproken dat als er hier ooit nog een derde komt, we haar bellen zodat ze hier ook voor de derde komt kramen :)

Dingen wat ze hier allemaal deed:
    alle was er door draaien (2 volwassenen, 2 kinderen)
    wc beneden en badkamer schoonmaken
    overal stofzuigen en dweilen
    sommige dagen dingen voor het eten klaarzetten (ze vroeg het echt iedere dag)
    zorgen voor ontbijt/lunch etc, zorgen dat ik continue drinken in m'n glas had, etcetc.

En natuurlijk de controles, ff helpen met in bad doen, borstvoeding (al had ze me dat bij de eerste al geleerd en ging het bij de tweede als vanzelf), en gewoon alles in de gaten houden (mentaal en fysiek).

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde...kv kwam bij alle kids 7 uur per dag, en wat heerlijk..
    Alles wat jij beschrijft deed zij ook, en wat een last van mijn schouders..

Met 3 uur weet ik niet hoe ik het had moeten redden. Nr 2 via keizersnee dus heel veel kan je niet. Borstvoeding heeft vaak wat tijd nodig en daar ben je mee bezig.En een peuter die rondliep. En bij nr 3 was het helemaal drukdrukdruk.
    Dus nee, 3 uur dat was veel te weinig geweest hier!

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

45-60 minuten bezig om je baby in bad te doen? Wow..... da's wel heeeeeel lang

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Niet het in bad doen alleen, ook het laten zien door de kraamverzorgster hoe dat moet.

Dat is uiteraard inclusief het sjouwen van emmers (door papa), het klaarzetten van alles, klaarleggen van schone kleertjes, het uitkleden van de baby door 1 of 2 zeer onhandige mensen die geen ervaring met baby's hebben, het wegen van de baby, temperaturen van de baby, het wassen van snoetje en billen, het baden zelf, het afdrogen (nog steeds door diezelfde onhandige mensen zonder ervaring met baby's), het insmeren met babyolie, een luier aandoen, het aankleden weer door diezelfde mensen.... Ofwel het was een heel leerzaam moment, maar de eerste paar keren ging het niet zo snel. Misschien geen uur, maar zeker 45 minuten. Het zou nu bij het volgende kindje wel wat sneller kunnen gaan. Wij vonden het ook heerlijk om haar in het water te zien genieten, dus ze mocht er 10 minuten in blijven. We hebben zowel de tummy tub als het gewone badje geoefend.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ok....
    nou ja, niet iedereen heeft dan zo'n cursus nodig

15. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Het is je eerste kindje, ik denk dat je juist weinig hebt aan 3 uur per dag met name de eerste 2 dagen.
    Het is niet alleen de medische controles verrichten maar jullie ook jullie begeleiden bij de zorg voor jullie kindje, waar let je op, hoe doe je n badje vaak hebben ze goede adviezen of tips.
    En heel belangrijk ze begeleiden bij de voeding, nu is begeleiden bij bv vaak wel intensiever dan bij fv maar ook bij fv heb je verschillende houdingen en dingen waar je op moet letten.

Hoe zeker je ook van jezelf bent of hoe nuchter je ook bent vaak wordt je toch wat onzekerder als je net moeder bent en het om je eigen kind gaat. Ik spreek uit ervaring ;)

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb het meeste teruggelezen.

Maar waarvoor wij - zeker bij de 1e - de kraamzorg zo fijn vonden, was voor alles wat ze ons léérde. En met name aan mijn man. De totale verzorging van een klein kwetsbaar kind.
    De eerste dagen kon ik nog niet zo veel - dus was het fijn dat mijn man al snel precies alles wist en kon doen omtrent ons meisje.
    Temperaturen, luier verschonen, waar op letten qua houding in bedje. Hoe het bed verschonen (als er snachts gespuugd wordt ofzo) badje klaarmaken etc. Na een dag of 5 leerde mijn man weer veel van die dingen aan mij.
    En tja, daar gaat allemaal best veel tijd in zitten.

En ik zeg ook: Uren eraf gaat gemakkelijker, dan uren erbij....

17. Onje

Onje Niet meer actief

8 uur ??:$ wow had je een zware bevalling dat je zoveel uur had?

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Of een goede aanvullende verzekering! :D

Ik had 7 u/ dag.

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik had bij beide kids 8uur per dag (afbouwend dan)En bij beide twee dagen extra. Lang verhaal maar hier hield ze de was bij, en bij onze tweede deed ze ook veel met de oudste. Ik ging elke dag onder de douche en in plaats van plassen op de wc plaste ik in de douche want spoelen na het plassen ging zo onhandig op de wc zelf. Dus hield ik de douchekop erop daarna. Ze stofzuigde elke dag. Hield kraambezoek bij. Deed de kleine in bad, hielp met voeden. Hield kraamlogboek bij. En ze was er voor de baby als ik sliep.

20. Lovely24

Lovely24 Niet meer actief

Ik heb zowel bij de eerste als de tweede het minimale aantal uren gehad, 3,5 uur per dag.

Zag er dit keer een beetje tegen op omdat ik de eerste keer niet echt een klik had met de kraamhulp. Ze was heel aardig en deed haar werk, maar had verder niet echt wat met haar.
    De tweede keer gelukkig een hele leuke vrouw gehad, was vooral ook heel gezellig eigenlijk, dus de tijd ging snel voorbij.

Wat ze hier beiden keren deden is inderdaad vooral moeder&kind zorg. Dus je buik, eventueel hechtingen checken. Baby in bad doen, al deed ik dat nu de tweede keer vaak zelf, en ging zij iets anders doen.
    Dagelijks de badkamer, toilet schoonmaken.

Daarnaast maakten ze beide keren gewoon hun tijd vol met bijv. de was, strijken of andere dingen. Bed verschonen enzo in overleg, wat ik zelf prettig vond.

Voor mij was het beide keren genoeg. Ik voelde me ook vrij snel goed, dus dat scheelt ook. En ik vind het niet prettig om de hele dag in bed te liggen en verzorgd te worden :p

Deel Deze Pagina