Tampon kort na bevalling?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Inneke2, 15 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Mijn zus is bijna drie weken geleden bevallen van een zoontje. Volgend weekend moeten we met de hele familie naar een trouwfeest, maar echt comfortabel is dat natuurlijk niet als je nog steeds (veel) bloed verliest. Mag je als uitzondering voor één dagje toch een tampon dragen, of kan dat écht niet? Geen van ons beiden weet of het mag/kan voor even en online is er niets over terug te vinden.
     
  2. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Is een menstruatiecup geen optie? Lijkt me beter dan een tampon maar om eerlijk te zijn heb ik hier geen directe ervaring mee.
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.155
    2.050
    113
    Vrouw
    Nederland
    Volgens mij moet je dat echt niet doen ivm infectiegevaar. Snap dat het niet comfortabel voelt maar met de juiste kleding zie je echt niet dat iemand maand- of kraamverband draagt.
     
  4. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Mij hebben ze gezegd: absoluut niets inbrengen de eerste zes weken. Geen tampon, geen cup, geen seks, geen vingers... En de gyn was nogal streng toen hij dit zei dus ik heb me er maar keurig aan gehouden.
     
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.155
    2.050
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee ook niet doen! De wond die je placenta achterliet is pas na 6-8 weken dicht. Tot die tijd infectiegevaar.
     
  6. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Oh wow, nooit geweten. Een menstruatiecup is juist geschikt om eventuele infecties te voorkomen, vandaar mijn suggestie. Maar ik heb dan ook nooit langer dan een paar dagen gevloeid... Zés weken ja?? Oef.
     
  7. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.155
    2.050
    113
    Vrouw
    Nederland
    Echt zes weken, zeker bij de eerste.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Nee niks inbrengen. Heeft infectiegevaar.
     
  9. Raggy81

    Raggy81 Fanatiek lid

    26 mrt 2017
    2.325
    1.411
    113
    Vrouw
    Inderdaad niet doen. Niets inbrengen. Hier werd geadviseerd om maandverband / kraamverband te gebruiken tot bloeden helemaal is gestopt. Er is een enorm infectiegevaar, zelfs als je maar een paar uurtjes wat zou inbrengen, met alle gevolgen van dien.
    Niet doen dus.
     
  10. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik vraag dat me ook af. Ik zat drie dagen na de bevalling alweer heerlijk in bad. Wordt ook aan alle kanten afgeraden maar op Engelstalige websites juist aangeraden. Had zulke erge rusteloze benen dat ik het gewoon gedaan heb en was weldadig voor mijn hechtingen ook. Misschien eens in het Engels googelen?
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Absoluut niet doen! Ik ken iemand die dacht dat het wel kon. Gevolg was een behoorlijke infectie. En daarna van binnen langere tijd een brandend geboel gehad. Daarbij bleken de spieren niet strak genoeg te zijn en viel het er ook na een tijdje weer uit.

    Verder kunnen er ook stolsels meekomen. En daar is een tampon niet voor gemaakt. Kan je dus een behoorlijke lekkage krijgen....
     
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Een bad is wel wat anders dan een tampon.

    In je eigen bad kan wel, er vanuitgaand dat je die netjes schoon maakt. In een zwembad waar allerlei mensen in zitten wordt dan juist weer afgeraden.

    TO;

    Iets in je vagina brengen wordt ook afgeraden binnen 6 weken na de bevalling ivm infecties.
    En ik neem stiekem Aan gezien ze net bevallen is ze geen loei strak jurkje aan doet, dus zie je kraamverband ook niet.
     
  13. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Al het badderen wordt afgeraden. Ook in je eigen bad. Maar er is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, is allemaal theorie. Zelfde geldt voor tampons. Of je mag mij een link sturen naar de studie of het artikel.
     
  14. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Volgens thuisarts.nl is er tien dagen na de bevalling geen medisch bezwaar ( of je er dan zin in hebt is een andere vraag natuurlijk :)) meer tegen sex, dus dan moet een tampon ook wel kunnen .
    Maar het lijkt me niet erg comfortabel en omdat alles is opgerekt blijft hij misschien niet goed zitten of lekt door.
     
  15. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.314
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik zou zeker geen tampon gebruiken! Een gewoon maandverband zou ik dan gebruiken ipv zo'n groot kraamverband
     
  16. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.830
    2.101
    113
    Vrouw
    Houten
    Hier zeiden ze: zolang je nog vloeit van je bevalling geen tampon gebruiken, want dan is de wond nog open. Ben je al gestopt met vloeien en heb je daarna je eerste menstruatie mag het wel. In dit geval zou ik het dus niet doen, beter een dag maandverband dan enorm lang last van een infectie! (Zegt iemand die maandverband HAAT!)
     
  17. Esther21

    Esther21 Bekend lid

    16 okt 2016
    516
    172
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Buiten dat iedereen zegt infectiegevaar, ik vond het zeker tot een maand of 8 na me bevalling nog niet lekker zitten en zelfs een beetje pijnlijk!!
     

Deel Deze Pagina