Bezoek handen wassen, overdrijf ik?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Romy1979, 1 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hoi meiden,

Mijn bevalling duurt nog wel minstens 3 mnd, maar ik zit nu al ergens over na te denken.

Ik zou het erg op prijs stellen als kraambezoek eerst de handen willen wassen met desinfecterende zeep alvorens ze de kleine vast houden. Ik krijg al de kriebels van het idee dat ik niet weet wat mensen met hun handen hebben gedaan voordat ze mijn kindje gaat vast houden. Als ik zelf op kraamvisite ga, was ik ook mijn handen voordat ik een kindje vasthou.

Nu had ik het daar gisteren over met mijn ouders en kreeg al precies de reactie die ik verwacht had: Ik kon dit niet verwachten van kraambezoek, je kan een kind nu eenmaal niet overal tegen beschermen en ik overdrijf.

Nu weet ik ook wel dat je niet alles kan voorkomen, maar overdrijf ik nu? Ik wist wel dat mijn familie zo zou reageren. Maar ik ben wel eens op kraamvisites geweest, waar mensen rustig hun vinger bij een baby in de mond stoppen, omdat ze er dan zo lief op sabbelen. Nou, ik denk dat ik gek wordt als ik ze dat bij mijn baby zie doen.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ik heb maar snel gezegd dat ik mijn eigen familie (ouders, zusjes) niet bedoel, maar mensen die ik niet zo vaak zie en alleen maar voor kraamvisite komen. Maar dit zei ik om er maar af te zijn, want ik bedoel wel mijn familie. Ik weet nl dat ze het minder nemen met hygiene dan ik.
    Ik zie mijn zusje bijvoorbeeld nooit dr handen wassen wanneer ze de luiers van de kids heeft verschoond. Ik durf er niks van te zeggen, want krijg dan toch een grote mond terug, maar ik kan me er dus nu al wel een beetje druk om maken.

Groetjes,
    Romy

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik vind niet dat je overdrijft hoor. Als jij dat graag wilt moeten mensen dat ook gewoon doen. Toen onze tweeling thuis kwam was ik er ook streng op, mede doordat zijn extreem prematuur geboren zijn ( 12 weken te vroeg).Je moet er niet in doorslaan uiteraard maar goed het is wel de periode met de griep etc.
    En als mensen er geen begrip voor hebben, dan neit maar dan raken ze je kindje toch ook niet aan!

3. Stinkerbell

Stinkerbell Fanatiek lid

1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Ik moet ook nog eventjes maar wil ook strakjes dat het kraambezoek zijn of haar handen wast. Ik haal wel nog van die desinfecterende handencreme. Kunnen ze dan ook gebruiken.

Ik heb er niet zo'n moeite mee wat andere vinden. Het is mijn kindje, en ik en mijn man beslissen wat we goed vinden voor onze kruimel.

4. noa307

noa307 Fanatiek lid

12 aug 2008
    2.787
    0
    0
    hier ook de handen gewaasen met detol handzeep. ons kleintje had paar dagen in zh gelegen ivm keizersnede en iedereen deed het gewoon uit hun eigen dus ja.

5. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ik begrijp het wel hoor!! Mensen die hun vingers zomaar in de mond van zo'n kleine stoppen, dat snap ik echt niet!!! :(
    Gewoon vragen en uitleggen als ze het niet begrijpen. En als ze dat niet willen doen, krijgen ze de kleine ook gewoon lekker niet in hun armen. Graag of niet toch?! ;)
    Jij bent de moederen jij bepaald wat je het best vindt voor je kleine! Daar heeft verder niemand wat mee te maken!

Succes!

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Dat mensen hun vinger in je kindje zijn mond stoppen vind ik niet normaal. Maar al het bezoek handen laten wassen voor het vasthouden vind ik persoonlijk wat overdreven.
    Tenzij je natuurlijk een prematuurkindje hebt of een kindje dat ziek is oid.

Anders kan je je kind wel in een glazen kooitje leggen... Als je straks buiten loopt met de wagen zullen er ook mensen je liefje willen bewonderen en zomaar even over het wangetje strijken...

Handen wassen voor voeding klaarmaken en na luiers vind ik wel normaal.

7. linnie83

linnie83 VIP lid

20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    ik ben het met deelight eens.

8. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Voor zover ik weet is het eigenlijk heel normaal dat je eerst je handen wast alvorens een pasgeborene vast te houden, hier moeten de mensen dat dus ook doen, als ze de baby vast willen houden, dan eerst handen wassen!! En zeker nu met de mex. griep vind ik het een heel normale vraag! Mijn vriend en ikzelf wassen ook altijd eerst even onze handen als we net thuis komen van werk/boodschappen ofzoiets...
    Van de kraamzorg moet ik ook boven en beneden een antibacteriele handsoap hebben staan (nou gebruik ik dat spul zelf altijd al, dus dat was geen probleem)

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Eens. Uiteraard is het niet de bedoeling dat het bezoek hier vingers in de mond stopt maar voor de rest.. Ze pakken Vigo op bij de kleren, en zo veel wordt hij verder niet aangeraakt.

10. eefje2

eefje2 Lid

1 jul 2009
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    idd zou het zeker doen, de meeste mensen die al kinderen hebben doen het wel uit zichzelf denk ik.
    die kleintjes zijn zo vatbaar, zou ook geen risico nemen.

dus sla de zeep alvast maar in

11. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    nou sorry maar ivbm mexicaanse griep.....
    handen wassen voor je een baby aanraakt dacht ik dus wel.

en dat is in deze tijd echt niet overdreven hoor!!!

12. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    @ Romy, het is zelfs zo dat de kraamzorg dit te zeerste aanraadt nu in tijden van de pandemie ! Dus wat jij vraagt is helemaal niet raar ! Wij willen dat per se ook, en mensen die dat niet willen komen gewoon niet in de buurt van mij of de baby, dat heb ik met mijn man afgesproken. We hebben directe familieleden die in de eerste week komen ook een info van de GGD gegeven waar de richtlijnen in staan, dan weten ze van te voren al waar ze zich aan moeten houden, valt het dan niet zwaar op hun dak en krijgt mijn man ook niet de wind van voren. Als je de info wilt hebben, pb me dan even je mailadres dan stuur ik het je door. En ook voor jezelf zijn hygiene van belang, je bent zo kwetsbaar na de bevalling, dus ook voor jou mogen mensen best wel even hun handen wassen !

@ Cybi, daar moet ik nu ook niet aan denken, vreemde vingers in de mond van mijn kind ... bah, dat wil ik echt niet ... als iemand dat doet zeg ik er meteen iets van hoor !

@ DeeLight, in tijden van een grieppandemie moet je uiterst voorzichtig zijn en de hygiene in acht nemen. En ik wil dus per se niet dat vreemden aan mijn kind komen als hij of zij straks in de wieg ligt ! Dat wilde ik bij mijn oudste ook niet. Mijn kind is geen algemeen bezit, daar moeten vreemden met hun handen vanaf blijven !

@ Eefje, bij onze oudste hebben we veel kraambezoek gehad maar welgeteld één persoon waste uit zichzelf haar handen. Mensen die op kraamvisite komen denken vaak niet echt aan de baby hoor, we hebben het al meegemaakt bij de eerste dat iemand met een koortslip hem uit de box pakte en eens lekker knuffelde ... vreselijk vonden wij dat, dat zal nu ook echt niet meer gebeuren ! Hetzelfde geldt voor snotneuzen boven de wieg ... nee ... bedankt. We doen een kraamfeest, en de baby lekker in de draagzak !

Groetjes,
    Nikki F

13. Chantico

Chantico Niet meer actief

Zolang de kraamverzorgster er nog is kun je haar vragen of zij het bezoek bij binnenkomst wil verzoeken de handen te wassen. Doet ze waarschijnlijk graag voor je. Dan zie jij hoe zij dat aanpakt en hoe normaal mensen er op reageren, zodat je het zelf durft te vragen als de kraamverzorgster weer weg is.

14. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben dan nog wel geen moeder, maar als ik op bezoek ga bij pasgeboren kindjes was ik altijd mijn handen, niet eens met de gedachte dat ze misschien sabbelen aan mijn vinger, maar gewoon, dit vind ik hygienischer, het is toch een heel klein kindje en die wil ik gewoon niet ziek maken ofzo. Ik vind en dan praat ik dus nog als onervarene, dat jij moet doen wat je prettig vind. En dat mensen dit ook moeten respecteren hoe dan ook.

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.195
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier was het ook altijd eerst handen wassen voordat ze de baby mochten vasthouden!! En ik vind dat geen onzin hoor

16. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nou ik vind het heel normaal om goed je handen te wassen voordat je een baby aanraakt. Zeker de eerste paar weken moet het kraambezoek zijn handen even wassen! Je weet nooit wat men gedaan heeft. Je wil de kost niet geven aan mensen die niet eens hun handen wassen na het toiletbezoek.

17. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    ik ben zelf ook niet een handenwasser... Maar op zich vind ik wel dat als jij dat wilt je dat best van je visite kunt vragen.. je kunt er ook voor kiezen je kindje niet van hand tot hand te laten gaan.. Want dat vind ik zelf vervelender nog dan dat die handen niet gewassen zijn..

Dat wassen kun je wel met gewone zeep laten doen of van dat sterilium spul ( handen schoon, zonder wassen..) heb in Kassa eens gehoord dat je heel lang moet wassen met desinf. zeep voor dat dat echt werkt.. Tja en minuten lang handen wassen dat kun je , vind ik, net weer neit vragen van de visite..

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hier moest ook iedereen handen wassen. de kraamverzorgster wilde dat, maar ik had het zelf ook al besloten en speciaal desinfecterende zeep gekocht.

19. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    hier heb ik gewoon op een normale manier tegen al het bezoek gezegd dat ik ht op prijs zou stellen als ze bij binnenkomst hun handen wilden wassen. iedereen vond dit een hele normale vraag en deed het meteen. ook heb ik tegen alle mensen die roken gezegd dat ze elke keer als ze gerookt hebben hun handen moeten wassen. dat doen ze (2 tantes en 1 oma) nu nog steeds elke keer uit zichzelf, ookal is jamie al 5 maanden. ik vind dit wel vrij normaal eerlijk gezegd...

20. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ik vind het niet normaal wanneer bezoek de vinger in de mond van een baby steekt. Het is hier nooit voorgekomen maar áls het was gebeurd.... :x Daar zou ik zéker meteen iets van zeggen. Handenwassen vooraf vind ik persoonlijk overdreven, omdat mensen die mijn baby vasthielden haar toch bij de kleertjes namen. Je kunt je kind namelijk niet tegen alles beschermen. Ik had het veel erger gevonden wanneer mensen op bezoek kwamen met een ziek kind of zelf ziek waren, maar dat is niet gebeurd. Mocht dat wel het geval zijn geweest had ik gevraagd of ze een andere keer terug wilden komen.

Deel Deze Pagina