Foetus zien op radiografie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mimuna, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimuna

Mimuna Lid

27 nov 2011
    30
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag iedereen,

Ik vroeg me af; Kan je op een radiografie een eventuele zwangerschap zien (aan ongeveer 13 weken zwanger)? Daarmee bedoel ik dus of de embryo op een radiografie van bijvoorbeeld je darmen te zien is.

2. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Waarom vraag je dat Mimuna?
    Het is niet echt bevorderlijk om radiografie te laten toepassen op een zwangere vrouw.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Geen rontgenfoto laten maken hoor als je zwanger bent of denkt dat je zwanger bent, dan kan echt schadelijk zijn...

Straling bij kinderwens en zwangerschap

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het antwoord is overigens ja bij mijn weten, net zo goed als jouw bot op een rontgenfoto te zien is, zal het bot van een foetus ook te zien zijn.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Volgens deze link zie je foetale delen vanaf 12 weken: Making visible embryos: Seeing the fetal skeleton
    Zoals je kan lezen werden er in de eerste helft van de 20e eeuw diagnostische buikfoto's gemaakt om t kindje en het bekken van de vrouw in beeld te brengen ten behoeve van de bevalling, maar is dit snel verlaten toen de schadelijkheid werd aangetoond. Echt niet doen nu, zo'n foto!

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Geef bij je arts waarvoor je een eventuele foto moet laten maken, en de radioloog aan dat je zwanger bent hoor! Radiografische straling is schadelijk voor je ongeboren baby. Maar, ja je zal de baby zien als je 13 weken zwanger bent en voor een buikoverzicht zou moeten.

7. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    ja....

Mijn moeder heeft rontgen gehad om te kijken of ik geen tweeling was.....
    Nu weet ik niet hoe ver ze toen zwanger was... zij ook niet, want nav die rontgen kwamen ze op een hele andere datum uit...

Nu is dit voordat echo's bestonden.... (of iig hier in NL)...
    maar zoals anderen schreven, aanrader is het niet!!

8. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    een embryo of foetus zal pas goed te zien zijn op een rontgenfoto als het (beginnende) botjes heeft denk ik. Zachte weefsels zijn ook wel te zien op een rontgenfoto (zoals je darmen), maar een ieniemienie embryo of foetus van rond 13 weken zal minder zichtbaar zijn gok ik....

Je moet neem ik aan een buikoverzicht laten maken omdat je last hebt van je darmen? ik lees zoiets in je geplaatste berichten...je weet dus niet of je zwanger bent.
    Als je twijfels hebt of je zwanger bent of niet, zou ik dat toch aangeven bij je behandelend arts. Ze kunnen dan bijvoorbeeld eerst een echo maken om uitsluitsel te geven. Zien ze tijdens de echo niks, is het veilig om een rontgenfoto te laten maken. (en weet je meteen of je nou zwanger bent of niet!)

9. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    zo vroeg in de zwangerschap moet je geen foto laten maken (zo wie zo niet in de zwangerschap) als het niet echt nodig is. Vooral in het begin wordt er heel veel aangelegd in je kindje en moet je dus geen stralen krijgen. Verder doen ze geen darmonderzoeken als je zwanger bent ivm. de straling, dat doen ze alleen als er spoed bij zit. Je verwijzer is trouwens samen met jou verantwoordelijk voor de aanvraag voor rontgen dus overleggen met je verwijzer.

10. koetje83

koetje83 Nieuw lid

15 mrt 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf op een rontgenafd. en wij maken eigenlijk NOOIT foto's de buik bij vrouwen die zwanger zijn of denken dit te zijn! Veel dingen die te zien zijn op zo'n foto (darmen, maar eigenlijk zie je alleen lucht of ontlasting in de darm) zijn in zulke gevallen vaak ook afdoende aan te tonen met een echo... Als je een foto overweegt te laten maken overleg zoizo eerst met de laborant(e) die de foto maakt, die kan in overleg met de radioloog en ev. de aanvrager aan die indicatie zien of er geen beter (veiliger) alternatief is!!!!!

Deel Deze Pagina