Kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Jansen, 17 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel uur kraamzorg heb je per dag gehad?

  1. 3 uur

  2. 5 uur

  3. 8 uur

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik heb in januari m'n intake gehad, zou het in zo'n korte tijd dan allemaal verandert zijn :( Maar wellicht verschilt het ook per kraamorganisatie, ik kon in ieder geval zelf het aantal uren kiezen.
     
  2. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Ik vergat te vertellen dat ik nog regelmatig contact heb met mijn kraamverzorgster .
    Zij vertelde mij dat er van alles ging veranderen .
    Dit vertelde zij me omdat ik zei dat we voor een derde gingen .
    Maar het ging dus idd wel over wanneer je recht had op volledige kraamzorg enz.
    Maar ook in de verzorging zelf is een hoop veranderd schijnt het .
    Ik heb er niet verder specifiek naar gevraagd omdat het voor ons nog niet zo ver is .
    Maar het kan ook nog dat dit per regio en gemeente weer verschillend is hoor .

    Groetjes Joyce
     
  3. Ooievaar

    Ooievaar VIP lid

    22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Ik wil hier toch ff op reageren. Mijn vriend is gelijk na de bevalling 2 weken vrij geweest. Het was ons eerste kindje en het was fijn dat mijn vriend ook zo alles van de kraamhulp kon leren. Bij de 2e is het natuurlijk een ander verhaal, want we hebben nu ervaring.
     
  4. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Wij hebben ons inmiddels via de zorgverzekeraar aangemeld voor de kraamzorg en we horen het allemaal wel tijdens het intake gesprek.

    Maar ik vind het inderdaad ook wel prettig dat zowel ik als mijn vriend tzt de fijne kneepjes van de kraamhulp gaan leren. Tot nu toe hebben wij ons ook altijd beide ver van vieze luiers gehouden dus we kunnen wel wat oefening gebruiken ;)
     
  5. Annemarie1984

    Annemarie1984 Bekend lid

    13 feb 2006
    512
    0
    0
    Zo ver ik weet, heb je er zelf niks over te zeggen.
    Ze hebben namelijk een 1 of andere lijst en aan de hand daarvan wordt een indicatie gemaakt van hoeveel uur kraamzorg je krijgt.

    Ik geloof trouwens ook dat dit system in maart of zo ingaat.
    Maar dit is wat ik overal hoor.
     
  6. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Mijn man heeft bij mijn dochter ook 2 weken vrij genomen vanaf de bevalling. Ik moet er niet aan denken dat hij alles moet missen (1e badje, 1e flesje, knuffelen, ruiken). En in de weg lopen vind ik al helemaal onzin. Het mooiste in je leven is je overkomen, en dan gewoon gaan werken? En kraambezoek mag wel 'in de weg lopen'?
    Nee hoor, ook deze keer neemt mijn man 2 weken vrij, omdat ook hij niets wil missen.
    Misschien ouderwets, maar we hebben samen een kindje gekregen en willen er ook samen van genieten.
     
  7. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    En ik heb trouwens de volledige aantal uren en dagen gehad, ondanks dat mijn man ook thuis was.
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dit is wat ik er van weet. Sinds kort zijn er al een aantal kraamcentra's begonnen met het puntensysteem. Dit houdt idd in dat voor meer uren kraamzorg je meer punten moet scoren.
    Het zit nu nog in de startfase, dus misschien dat nog niet alle kraamcentra's/ verzekeraars mee doen, maar de bedoeling is dat op zeer kort termijn alle intakes zo zullen plaatsvinden.
    Voorbeeld: borstvoeding=punt; hulp van familie die in de buurt wonen=punt; eerste kind =punt; keizersnede=extra punt etc.etc
    De bedoeling is dat de kraamverz. echt alleen nog moeder/kindzorg doen.

    Ik zeg vaak tegen de mensen dat ze gewoon tijdens de intake op moeten geven dat ze bv gaan geven en dat ze geen familie in de buurt hebben wonen. Dat scheelt toch weer wat punten. Is wel niet eerlijk, maar zeg nou zelf 24 uur hulp voor een eerste kindje is toch niets. Ik noem dit stechelen voor het goede doel.

    Toch weer een lang verhaal geworden, sorry.

    Groetjes kwebbel
     
  9. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Het heeft er toch helemaal niets mee te maken dat ie vanalles moet missen? Dat is helemaal niet waar! Hij is er toch gewoon bij de eerste en tweede dag? En ik heb genoeg aantal jaren ervaring in het vak dat ik gewoon weet dat het voor de meeste mannen gewoon niet leuk is. En het bezoek loopt niet in de weg, want die komen op afspraak en maar een uurtje hooguit. En ik neem aan dat je man ook niet de hele dag gaat werken, en lekker een paar uurtjes eerder thuiskomt dan normaal. Kijk iedereen moet zelf weten wat ie doet natuurlijk, ik zeg het alleen maar omdat ik weet hoe het is en hoe de meeste vaders het ervaren.
     
  10. Vicky

    Vicky Fanatiek lid

    11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Wij hebben couveuzezorg gekregen... Kaylee heeft twee weken in t ziekenhuis gelegen. En ik vond de kraamverzorgster zelf in de weg lopen haha... De verzorging van Kaylee hoefde ze ons echt niet meer te leren, dat hebben we twee weken lang in t zkh wel gehad... En schoonmaken deed ze amper want wij hebben gewoon een klein flatje, die hoef je echt niet elke dag helemaal schoon te maken. Plus dan was het ook nog iemand die nix wist over premature baby's... Dat vind ik dus behoorlijk belachelijk bij couveusezorg. Dat was dus 58 euro (of zoiets ongeveer) weggegooid geld eigenlijk.
     
  11. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Mouschy,
    Sorry ben het niet helemaal met je eens, ook al heb ik er nog geen ervaring mee. Ik kan me wel wat voorstellen bij het verhaal van Beppie.
    Het is natuurlijk raar dat we kwaamvisite, ook al blijven ze niet eeuwig, normaal vinden en dulden en dat de vaders (die sowieso al een soort "achterstand" hebben ;)) in de weg lopen. Het is verdorie zijn eigen kind, zijn eigen huis! Het lijkt me sterk maar als ik toch zou merken dat mijn vriend zich door bijv onze kraamverzorgster een sta-in-de-weg zou voelen, dan moet die kraamverzorgster zich toch echt wat aanpassen aan onze(!) wensen en anders maar vertrekken.
    Ben een beetje fel..ligt aan de hormonen, maar meen het wel ;)
     
  12. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Het is niet zo zeer dat IK die vaders in de weg vind lopen, dat vinden ze meestal gewoon zelf! Ze kunnen gewoon niet veel doen en ze willen zo veel. Ze lopen maar een beetje in de ronte de hele dag, en niet goed te weten wat ze moeten doen. De mannen voelen zich niet echt thuis meer in hun eigen huis, omdat er zoveel andere mensen in en uit lopen. En iedereen zit maar aan z'n vrouw en kind. En hij word een beetje overgeslagen.
    Maar wat ik net ook al zei, iedereen moet zelf weten wat ie doet natuurlijk in de kraamtijd. Maar dat hij veel mist is echt niet zo hoor. Want kraamzorg krijg je niet de hele dag en laat hem gewoon halve dagen werken of weet ik veel hoeveel uur. Maar dat hij gewoon komt als de kraamverzorgster weg is.
     
  13. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Lijkt me ook maar net hoe je er zelf tegen aan kijkt en er mee om gaat. "Laat hem gewoon halve dagen werken", gaat me ook een beetje ver.
    Ik kan mijn vriend helemaal niets laten doen en dat wil ik ook niet. Hij wil er zelf graag bij zijn en dat begrijp ik maar al te goed.
    En mocht ie zich tzt inderdaad "overbodig" voelen dan zien we dat dan wel weer.

    Ach, eenieder geeft z'n eigen invulling aan de kraamtijd denk ik...
     
  14. Beppie

    Beppie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    1.109
    0
    0
    Ik bedoelde mijn berichtje ook niet zo fel als hij overkwam hoor (sorry daarvoor)

    Mijn man wil alles van begin tot eind meemaken. En ik persoonlijk vind dat niets dan normaal.
    Ook kan hij zo alles afkijken van de kraamhulp (dat wat hij in die 5jr weer vergeten is) en mij de eerste dagen nadat de kraamhulp weg is bijstaan.
    Dit is bij de geboorte van onze dochter goed bevallen, dus doen we het deze keer ook weer zo.
    Hij voelde zich ook niet overbodig. Had het veel te druk met genieten ;)
     
  15. Niet meer actief

    Wij hebben er voor gekozen oom volledige kraamzorg te nemen. Ik heb gelukkigook een topverzekering en krijg gegarandeerd 10 dagen 8 uur zorg thuis. Heerlijk vooral omdat ik dan ook nog een kleintje van 19 maandne heb rond lopen.
    Mijn man neemt daarna pas vrij dat hebben wij bij ons dochtertje ook gedaan en vond dit heerlijk. Anders val je zo in een gat als je en de kraamzorg en je man hebt rondlopen ruim 1 week lang en daarna is ineens iedereen weg. En na ruim1 week ben je nog steeds niet de oude en is het zeker lekker als je iemand thuis hebt die ja kan helpen. En dan kan je in alle rust samen alle zorg doen voor de kleine zponder dat er iemand op je vingers zit te kijken
     
  16. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Ik wil drie uur kraamzorg per dag. Alleen voor de adviezen, tips en controlle, zeg maar. Ik bennogal een eigenheimer en ga me enorm op lopen winden als er een vreemd iemand (hoe aardig ook) in mijn huis rondloopt.

    Daarom komt mijn moeder twee weken kramen. Die woont dichtbij en vind het geweldig om te doen. Mijn vriend is de eerste twee weken thuis. We willen deze tijd graag samen meemaken en genieten. Daarnaast is het voor hem ook leuk en handig om van de kennis van de kraamverzorgster te leren.
     

Deel Deze Pagina