Hallo allemaal, Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen... Ik heb 3 prachtige kids en de jongste is in april 1 jaar geworden. Doordat de jongste 2 met een kz zijn gekomen heb ik een hele dunne baarmoederwand. Nu hebben mijn man en ik een 4e kinderwens..... en ben ik voor advies 8 april bij de gyn geweest. Hij heeft mij toen verteld dat er grote risico's aan kunnen zitten, dat de bmwand scheurt dat is 1% en dan alle verdere complicaties die kunnen optreden met de kz zelf. Ik ben daar toen best van geschrokken want we hebben immers 3 gezonde kinderen en ik wil niets op het spel zetten. Ik ben in feb gestopt met de bv en heb voor het eerst gemenstrueerd op 19 feb de 2e keer op 26 maart (voor het eerst ook een lange cyclus) Nu had ik uitgaand van een lange cyclus 30 april ongesteld moeten worden.....dit is opheden niet gebeurt wel erg veel krampen. mijn man denkt dat het wel goed komt we hebben immers veilig gedaan met condoom. Omdat ik zo in de stress zit heb ik 2 dgn geleden een test gedaan en die is positief..... Nu weet ik het niet meer ik ben tussen de 5 en 6 weken zwanger. En heb die 4e kinderwens Maar de reactie van mij man.....(hij wilt van het weekend een test doen) Ik weet niet welke opties ik heb, en om het weg te laten halen is mijn grootste nachtmerrie maar de angst om de baby zo lang mogelijk in de buik te houden durf ik niet, ik wil mijn leven niet op het spel zetten! als ik het nu weg laat halen zal het nooit een kans hebben, maar zou het bespreekbaar zijn om de baby ondanks alle risico's met 30 weken ter wereld laten komen. ik weet het even niet meer
Wat heftig van de positieve test terwijl jullie voorzichtig hebben gedaan en condooms gebruikten. Ik wil jullie eerst heel veel sterkte met de situatie wensen. Het lijkt mij heel verstandig om even nog een volgende thuistest de doen en daarna bij posi in gesprek met de gyn te gaan. Alleen zij kunnen jullie de beste adviezen geven hoe hiermee om te gaan en wat eventueel toch de mogelijkheden zijn. Daarna zal je het toch samen met jouw man moeten beslissen. Heel veel sterkte!
Wat lastig zeg! Ik zou eerst eens diep ademhalen en samen met je man informatie verzamelen. Ga zo snel mogelijk bij je gyn langs en bespreek wat de opties zijn en wat de risico's zijn. Je kunt nu gaan speculeren, maar dat helpt niet voor je alle feiten hebt.
Allereerst gefeliciteerd met de zwangerschap. Een kennis van mij heeft in een zelfde soort situatie gezeten, maar na een second opinion van een andere gyn. was het allemaal erg genuanceerd. Bleek dat het allemaal helemaal niet zo risicovol was als de eerste gyn had verteld. Ze hebben dan ook gewoon een gezond vierde kind op de wereld gezet dmv een keizersnede. Ik zou de baby dus zeker niet eerder laten komen. In plaats daarvan ga eens samen met je man op gesprek bij een andere gyn. Wie weet wat die verteld.
Idd, praat er samen over en ga naar een gyn om alles te bespreken. Je bent niet de eerste die meerdere keren een keizersnede heeft gehad! Met goede begeleiding, controles etc, kun je de risico's zeker beperken.
Ik heb inmiddels 5 keizersnedes gehad,allemaal voor de 30 weken,maar dat had niets met het litteken of de dunne wand te maken. Ik zou het om deze reden echt niet weg laten halen,maar een gesprek met gyn voeren om een geplande sectio bij 37 of 38 weken te doen.
hier ken ik ook iemand met zulke advies toen is ze naar een andere gyn geweest. En die gaf groen licht ondertussen heeft ze er nog 2 bij gekregen
Dat de gyn ons het beste advies kan geven dat snap ik, misschien dat ik bij een andere ook de afspraak moet maken dan de gene die toen het negatieve advies heeft gegeven. Mijn man weet dus nu nog niet dat ik zwanger ben. als hij dat wel weet eens deze dagen dan heeft hij voor zich zelf al een hele duidelijke mening. NIET het risico nemen, ik ben bang dat hij voor geen andere optie open staat. Hij vind dat ik moet koesteren wat ik heb en niet op het spel moet zetten. tuurlijk snap ik dat! Ik ben nu 5 of 6 weken en mijn man is van mening dat het dan nog niks is dus dat ik het dan makkelijk weg kan halen Dus als we later "samen" de test doen dan zit er al wel een bewegende embryo. Maar dan maak ik het voor mezelf wel moeilijker als de zw niet doorgezet kan worden Mijn man zal waarschijnlijk ook alleen de negatieve dingen horen bij de gyn. En mocht de baby eerder gehaald kunnen worden dan ziet hij ook alleen beren op de weg. Misschien dat ik mijn wens te graag er door heen wil drukken maarja niet gek als je in 1e instantie voor een 4e wilde gaan. en misschien heel stiekem denk ik: misschien is deze 4e kruimel wel een meisje...(niet dat het geslacht zo belangrijk is) maar het zou helemaal geweldig zijn
Het kan voor je man ook heel anders zijn als er daadwerkelijk een zwangerschap is. Ik zou het bespreken en ook duidelijk zeggen dat jij je opties wilt weten voor je een beslissing neemt.
Tsja... Het algemene advies is toch echt dat 3 ks nog verantwoord is. Een dunne baarmoederwand of dun litteken zegt overigens niets volgens mijn Gyneacoloog (en dat is hoge pief in het EMC), omdat juist de dikke littekens stroever kunnen zijn. Beoordelen is daarom ook nauwelijks echt betrouwbaar. Ja, als je op de OK ligt en ze zien van binnenuit hoe het zit...
Poeh heftig meid! Ik zou inderdaad ook voor een second opinion gaan, misschien in een academisch ziekenhuis waar ze ervaring hebben met hoogrisico zwangerschappen?! Wat betreft je man, mannen hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig voor dit soort dingen. Ze voelen niet wat jij voelt en zij hebben ook geen last van alle hormonen. Ik zou zeker de eerste echo en het advies van de gynaecoloog van de second opinion afwachten en het er dan nog eens over hebben. Natuurlijk wil je man je niet kwijt, maar het weg halen is zo gebeurt en dat kan je niet meer ongedaan maken. Vertel hem gewoon zsm dat je een positieve test hebt, anders word het alleen maar moeilijker voor jezelf. En bedenk ook, sommige dingen/wonderen gebeuren met een reden (althans daar ben ik heilig van overtuigd). Sterkte, succes en ook gefeliciteerd!!
Heftig voor je, ik zou als ik jou was eerst maar eens het nieuws met je man gaan delen. Helpt zeker als je met zijn tweeën erover na kan denken.
Heftig ik zou het toch echt met je man bespreken. Vind het eigenlijk best heel gemeen om.het nog zolang voor hem te verbergen. Als de rollen of gekeerd zouden zijjnzou ik het toch echt niet tof vinden. Je kunt het ook met een andere gyn bespreken. Zoals veel meiden hier zeggen er kan ook groen ligt gegeven worden
Je schrijf dat er 1% kans is dat je bm gaat scheuren.... Ik vind persoonlijk dat niet veel.. Elke zwangerschap heeft risico's.. Hoe gezond je ook bent. Ik zou persoonlijk dit kindje gewoon laten komen. 1% is echt heel weinig!!
Ik denk ook dat je angst groter is dan de werkelijkheid, een zwangerschap heeft altijd al zoveel risico's er zijn zoveel gevaarlijke dingen waar je 1% kans op hebt. Ik zou als de wiedeweerga naar de huisarts gaan en een spoed afspraak maken bij een andere gynaecoloog in een ander ziekenhuis. Vertel zodra die afspraak staat het je man en beslis niks voor je daar samen bent geweest. Dat een gynaecoloog het na 3 kinderen en 2 keizersneden zwaar afraad nog zwanger te worden klinkt logisch, maar op het moment dat een zwangerschap een feit is, wil het niet zeggen dat het advies dan ook is de zwangerschap dan maar af te laten breken, ik denk dat je heel zwart-wit denkt momenteel, logisch gezien je angst, maar niet realistisch. Je arts heeft je destijds geadviseerd over een NIEUWE zwangerschap. Zijn advies kan heel anders zijn in een BESTAANDE zwangerschap, daar kan een enorm verschil in zitten. Sterkte!