Hallo allemaal In tegenstelling tot mijn vorige bevalling, waarna ik 4 dagen in het ziekenhuis verbleef, zou ik deze keer graag poliklinisch bevallen (max 1 nacht ziekenhuis). In de daaropvolgende kraamtijd zal ik dan sowieso thuis opgevolgd worden door de vroedvrouw, maar er wordt ook aangeraden (door oa onze gynaecologe) om kraamzorg te regelen om het huishouden ed draaiende te houden. En daar wringt het schoentje: ik voel me ontzettend ongemakkelijk bij dat idee... Een vreemde in huis die zich bezig houdt met mijn huishouden en mijn kinderen... Ergens denk ik dat mijn man en ik het wel redden met onze kindjes, ookal verwacht ik dat het erg zwaar zal zijn. De grootouders hebben ook al hulp aangeboden wat betreft koken ed, dus we staan er niet alleen voor. Ik ben misschien wel een beetje een controlefreak en zal waarschijnlijk wel geneigd zijn om toch iets meer te doen dan zou mogen Vinden jullie kraamzorg echt noodzakelijk bij de komst van een tweede?
Ik denk dat dit voor iedereen anders is. Ik persoonlijk heb er enorm veel aan gehad, terwijl mijn man erg veel in huis en met de kids doet hoor. Het is voor hem ook fijn om even een weekje niet met alles tegelijk bezig te zijn. Ik zou dus niet bij voorbaat al geen kraamzorg willen. Ik zou die beslissing op dat moment maken. Je kan altijd nog kiezen voor alleen de controles. Er zijn best veel topics over dit onderwerp geloof ik, misschien heb je er iets aan als je die ook doorleest.
Ik zou in elk geval gaan voor de minimale afname. Dit is ook ''soort'' van verplicht. Niet echt, maar anders moet de verloskundige de controles extra doen en daar zitten ze meestal niet op te wachten. De kraamzorg is er natuurlijk voornamelijk voor de medische zorg: jou controleren, je baarmoederstand, je welbevinden, je wond...en voor die van de baby: gedraagt hij zich zoals hoort, niet geel, geen problemen met ademhaling? etc. Dit zijn dingen die een professioneel iemand ziet en rekening mee houdt en ik denk dat het dus verstandig is om die 24 uur wel af te nemen. Eventueel kun je dan ook nog vragen stellen mocht je prangende vragen hebben. Ik zelf vond de 49 uur (ik gaf borstvoeding en had haar ook echt nodig) superfijn: ze keek mee met de borstvoeding, hielp, namkleine S. even mee naar de kamer zodat wij konden slapen overdag (hij had erge krampen en hield ons vannacht 1 de hele nacht wakker) , kon al mijn vragen kwijt, deed mijn controles, de baby controles, leerde mij dingen en maakte schoon, waste, beantwoorde vragen, ontving visite...En dat terwijl ik ook niet zo van vreemden in mijn huis ben maar ik vond alles zo'n rollercoaster dat ik dat niet als vervelend maar als prettig heb ervaren. Dus ik zou gaan voor minimale zorg. Toch de juiste zorg maar de minste inbreuk voor jullie. Overigens is hier ergens in ''zwangerschap'' al een topic over. Lees die even door!
Mij leek het ook helemaal niks zon vreemd iemand in mijn huis, ik hou niet eens van visite laat staan iemand die ik niet ken haha. Uiteindelijk heb ik twee verschillende kraamverzorgsters gehad en ik had ze niet willen missen hoor! Ik heb er heel veel aan gehad en het was ook wel fijn om het huishouden even niet zelf te doen, ook voor mijn vriend. De eerste dag vond ik het wel wat vreemd maar toen de kraamweek eenmaal voorbij was heb ik er nog wel even om gehuild dat ze weg ging haha.
Ik herken het probleem helemaal. Ik moest er ook niet aan denken. Ik heb bij de intake aangegeven dat ik er moeite mee had om een vreemde in huis te hebben en dat wij erg op onze privacy gesteld zijn. En dat ik niet wilde dat iemand mijn huishouden over zou nemen en mijn man tot dingen zou verplichten. Ik wist niet of ze daar rekening mee konden houden maar dat hebben ze wel gedaan. Ik had een heel fijne kraamverzorgster. De eerste twee dagen was het even wennen en overleggen (ik wilde niet rectaal getemperatuurd worden dus ging ze akkoord met de oorthermometer. Het bed hoefde niet omhoog omdat ze het beweegbare bed ideaal vond met borstvoeding en uit bed komen na een keizersnede) maar daarna ging het prima. Ik vond het wel lastig om alles ook echt uit handen te geven maar door de keizersnede en complicaties mocht ik echt niks, zelfs geen traplopen. Het was dus erg fijn dat ze er was. We hadden recht op verlenging en daar hebben we zelfs gebruik van gemaakt ondanks onze eerdere tegenzin. Als ik jou was zou ik het dus ook zeker bespreken. Als het qua planning kan houden ze er echt rekening mee met het uitzoeken van een passende kraamverzorgster.
als je genoeg hulp met kinderen en huishouden denkt te hebben dan zou ik alleen de minimale zorg nemen. zo'n 3 uur per dag. ze doen dan de controle's bij jouw en je kindje, helpen evt. met de voeding en doen de hoogst noodzakelijke klusjes (wc, bed verschonen enz) en ze gaan weer. ik wilde ook geen kraam maar vlos raadde het toch echt aan omdat ik ook nog eens alleenstaand ben. bij de eerste had ik volledige kraamzorg. had nog recht op verlenging omdat ik alleen was. echt, een verschrikking. iedereen maar zeggen dat ik het naast me neer moest leggen, ervan moest genieten bla bla. nou, ik genoot er niet van. ik hoef niemand in mn huis, niemand die mn een fruitsalade of een boterham op bed brengt of mn huishouden doet. ik heb echt niet kunnen genieten van mn kleine. ik heb haar dus regelmatig naar huis gestuurd. ik redde me prima alleen met mn kleine. en die paar dagen iets minder in het hiusnouden kom je ook wel door. bij de 2e heb ik meteen de noodzakelijke zorg aan gevraagd. ze deed wat controles, wasje erin, wc/badkamer en soms stofzuiger erdoor en ze ging weer. dat was uit te houden. mn moeder bracht de oudste van school en haalde haar weer op en bracht haar s avonds naar bed. en dan ben ik alleen jij hebt nog een man die nog wat kan doen. dat red je prima. gewoon de controles aanvragen en desnoods stuur je ze na de controles naar huis? houd er wel rekening mee dat je wel 3 uur betaald.
Op basis van mijn ervaring met mijn kraamhulp bij mn 1e bevalling zou ik geen kraamhulp hoeven bij de 2e. Mijn kraamhulp deed namelijk geen extra dingen behalve controles bij mij en mn kind in de gaten houden. Is natuurlijk ook het belangrijkste maar ze had ook wel wat actiever mogen zijn in het schoonmaken etc. Ze deed het wel hoor maar niet zoals je mag verwachten. Het was allemaal net niet. Mijn man werd overal voor op pad gestuurd (brood halen bij supermarkt om de hoek terwijl dat in haar takenpakket zit) terwijl hij thuis is om bij mij en zn kind te zijn. Ze deed ook dingen die ik niet gevraagd had of wat gewoon niet door de beugel kan. Je bent wel verplicht het minimale af te nemen, dus ik zou dat gewoon doen. Ik hou ook helemaal niet van een vreemde in huis maar ik heb me daar in de kraamweek totaal niet mee bezig gehouden. Die controles voor jou en je kind zijn wel belangrijk. Wellicht kun je afspreken dat de kraamhulp dat doet en nog iets anders voor je doet en dan weer weggaat.
Ik ben zelf heel erg een controlefreak. Maar een kraamverzorgster na de bevalling van de tweede vond ik heel fijn. Bij de eerste had ik iemand met wie het niet zo klikte, ze kwam hier maar 3 uur per dag en dat vond ik prima! Zij deed het huishouden en mijn controles, ik de baby. Bij de tweede had ik maximaal kraamzorg, een hele leuke vrouw. Ik vond het toen prettig dat ze er was. Broodje smeren voor de oudste, een spelletje met hem doen, ze had hele goede tips met betrekking tot de borstvoeding, zorgde ervoor dat ik ook echt mijn rust nam, ze stuurde mij gewoon naar bed, en maakte me wakker als het tijd was om te voeden, ik kreeg dan een kopje thee en fruit op bed. Nu bij de derde neem/krijg ik ook weer maximaal kraamzorg. Het ontlast jou en je man toch wel, zorgt dat je echt een relaxte week hebt.
Bij ons wil de verloskundige je niet inschrijven als je geen kraamzorg regelt, dus hier is het nooit en issue geweest. Maar wat ik je echt kan aanraden: neem een particuliere kraamverzorgster ipv je in te schrijven bij een instantie! Dan weet je zeker wie er thuis komt, je doet met háár de intake en dan kun je heel duidelijk afstemmen wat je wel en niet wilt. Er zit dan niet nog een overkoepelende organisatie tussen met allemaal eigen protocollen. Ik heb dat bij de derde echt als heel fijn ervaren en zou het iedereen aanraden!
Een kraamverzorgster is er vooral om jou en je kind in de gaten te houden. Niet om je huis te poetsen of om boodschappen te doen. Dus ja, ik vond het erg belangrijk dat een professional mij en mijn kind in de gaten hield. Dan kan ik, mijn man, mijn familie en vrienden nog zoveel kunnen, maar een paar ogen die precies weet waar ze over praat vond ik onmisbaar. Nu had ik leuke kraamverzorgsters die buiten de belangrijkste controles ook heerlijk konden koken en mijn was compleet hadden weg gewerkt
Noodzakelijk nee, handig ja Heb ook een hekel aan vreemde mensen die in mn huis rondlopen, maar heb met de laatste kraamhulp toch echt even van de rust kunnen genieten. Man pakte zoon, ik dochter en kraamhulp deed controles en het huishouden en kwam zo nu en dan even kletsen. Ookal was het voor mij met een 2e baby weinig nieuws, toch weer veel handige tips en truukjes gekregen gaandeweg.
Dankjewel voor jullie reacties. Kennelijk heeft het merendeel daar toch positieve ervaringen mee. Ik weet niet of er essentiële verschillen zijn tussen Nederland en België wat kraamzorg betreft. Ik ga het nog eens goed doorpraten met manlief en dan beslissen wat we doen. Dankjewel!
Misschien even goed inlezen wat de kraamzorg doet. Het is een groot misverstand dat het een soort huishoudster is die met je kind komt knuffelen of jullie voorschrijft wat je moet doen. Maar in werkelijkheid is het een medisch geschoolde verzorgster voor moeder en kind. Dat is haar hoofdtaak. Daarnaast geeft ze voorlichting over de verzorging van het kindje en doet ze bijkomende huishoudelijke werkzaamheden (alleen als jullie dat willen!). Bedenk ook dat het goed is dat jij alle tijd hebt om rustig te herstellen. En dat je partner ook moet wennen aan een nieuw leven. Je wilt toch dat hij er voor jullie kan zijn in plaats van de wc schoon te maken en in de weer te zijn met kraambezoek ? Ook kan je met een professionele hulp betere afspraken maken over het huishouden dan met bekenden (die spreek je toch minder snel aan op wat te doen, of ze gaan uit zichzelf aan de slag).
Ik dacht vooraf ook dat ik het onwijs ongemakkelijk zou vinden, zo'n vreemde in huis die jouw wasmachine ed gebruikt. Maar oooh wat was ik blij met haar! Het is zó fijn om zelf helemaal niks te moeten, je huishouden draait gewoon door (en in mijn geval zelfs nog beter.. god wat was ons huis schoon!). Je moet er toch niet aan denken dat je met je gammele lijf wasjes moet gaan draaien en de woonkamer moet stofzuigen? Je kunt bij de intake aangeven wat je fijn vindt. Onze kraamhulp ging steeds rond 3 uur weer naar huis, als er verder niks meer te doen was en dat was dan ook wel weer lekker. Dan kun je lekker genieten met je nieuwe gezinnetje.
Ik vond het bij de oudste niet prettig, maar het was wel pure noodzaak aangezien ik ziek werd en echt m'n bed niet uit kon. Bij de tweede zag ik er erg tegenop, maar ik was na de bevalling een stuk fitter dan na de bevalling van de eerste dus kon meer zelf (daardoor minder frustratie) en met de kraamverzorgster hadden we echt een goede klik. Ik ben ook een controlfreak enzij voelde dat uitstekend aan; ze nam me precies uit handen wat ik uit handen wilde geven. Ik had alle tijd om me op mijn dochters te richten en bij te komen. Zonder haar was het een stuk stressvoller geweest. Had haar niet willen missen!
Ik vond kraamhulp bij de eerste heel erg fijn. Zat er van te voren wel tegenop te kijken zo van " moet dat nou? "... Maar ze was gewoon een schat. En had haar niet willen missen de eerste week Bij de tweede vond ik het van te voren al een ramp... Tijdens de kraamweek vond ik het een ramp.. En als ik eraan terug denk was het een ramp.. Voelde mij eigen helemaal niet prettig erbij.. Het ging wonderbaarlijk heel erg goed met mij na de bevalling (in tegenstelling na de eerste bevalling) wou gewoon alles zelf doen.. Wou niet op mijn vingers gekeken worden. uiteindelijk kwam de kraamhulp alleen maar om mij en ons zoontje te controleren... Administratie in te vullen.. En was ze na anderhalf uur weer weg.. Kon ik heerlijk stofzuigen, de was ophangen/opvouwen heb zelfs gewoon de ramen gezeemd... Keek heel erg uit na de laatste dag kraamhulp (dat we wegging haha). Denk dat het kwam omdat ik het al eerder had meegemaakt.. Weet hoe ik een baby in bad moet doen.. Moet aankleden.. Moet voeden.. ect.
Inmiddels 6x kraamzorg gehad en in vond het alle keren erg fijn. Manlief werkte vaak tijdens de kraamdagen nog een aantal (korte) dagen zodat hij na de kraamdagen lekker een weekje thuis kon zijn. Ik heb alle keren een fijne hulp gehad. Alle familie woont verder weg, dus daar kunnen we niet veel van verwachten. Bij ons werd er voor mij en de baby gezorgd, maar ook alle was werd weggewerkt en gekookt. Dat vond manlief ook erg fijn, omdat hij niet echt (zeg echt niet ) handig is in het huishouden. Als je er moeite mee hebt zou ik gaan voor de minimale zorg. Dat kan vast uitgebreid worden als je dat nodig blijkt te hebben, maar regel je niets en je hebt het toch nodig heb je denk ik een groot probleem.
Begrijp jouw dilemma wel hoor. Wij hebben ook getwijfeld maar nu toch gekozen voor moeder en kind zorg. ML gaat vrij nemen, maar die is juist thuis om wat extra aandacht aan onze andere gup te geven, want we denken dat het heel erg wennen gaat zijn voor ons kleine schatje en we hopen dat de extra aandacht van ML dit gaat ondervangen. Daarenboven is onze dreumes enigszins hoog sensitief, dus veel bezoek zorgt voor veel onrust en dan is 't fijn als ML even met dreumes boodschapje kan doen, speeltuin, of andere vertrouwde routine. Wij zijn dit keer ook heel kritisch geweest en hebben uiteindelijk gekozen voor een zeer klein bureau met ZZP-ers. Krijgen een kraamverzorgster die qua denken en doen aansluit bij ons huishouden (eko, up & ap, natuurlijk ouderschap etc.) en zo hopen we dat het al met al toch niet al te ongemakkelijk gaat worden.
Ik ben afgelopen donderdag bevallen en ik heb een super kraamverzorgster. Dit is ons 3de kindje en we hebben dus wel ervaring, maar toch ben ik zo blij dat ze er is. Ik zou met hulp van mn man het wel redden, maar met al 2kinderen die naar school moeten en bi moet ik dat gewoon niet willen. Nu kan ik rustig bijkomen van de bevalling zonder dat ik me druk hoef te maken over van alles. Ik hoef me in principe alleen maar met mezelf en yoshua bezig te houden. Natuurlijk krijgen de andere kinderen ook hun aandacht van mij, maar ik hoef me niet druk te maken om schooltassen de was ed. Dat mag ik vanaf vrijdag weer gaan doen. Ook is het erg fijn dat ik dat ik met al mn vragen bij de kv terecht kan. Ik voel me een stuk zekerder door haar met het badje ed. Ik ben blij dat ik voor het volledig aantal uren heb gekozen, maar ik zou iig de minimale uren doen vanwege de controles en de dingen die je vergeten bent in de loop van de tijd.