Kraamzorg verplicht bij bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mybrand2018, 4 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Hai weet niet of dit juiste plek is

    Maar ik had vandaag mijn termijn echo en de verloskundige vroeg of ik me kraamzorg al geregeld had waarop ik antwoorde dat ik dit niet van plan was

    Heb het bij me laatste ook niet gedaan

    Toen was ze zo verbaasd en zei ze dat het verplicht is om te assisteren bij de bevalling ???

    Heb daar nog nooit van gehoord

    Iemand van jullie ervaring hiermee
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Ja dat klopt wel. Bevallingen gaan eigenlijk altijd met een kraamhulp erbij om de bak of gyn te assisteren en de rotzooi op te ruimen. Daarnaast zijn ze er ook echt om je te coachen als je dat wil.
    In t zkh is het sowieso met maar ook de vk heeft als eis dat er een kraamhulp aanwezig is bij een bevalling.
    En ik zou t snel aanvragen wat dit moet hier echt voor de 14-15 weken anders zit alles vol.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heb het even opgezocht. In NL ben je kennelijk verplicht om minstens 24 uur kraamzorg af te nemen. Zie https://www.zorgverzekering.org/zwanger/kraamzorg/
    Overigens heb ik het zelf altijd zo begrepen dat je niet verplicht bent om een kraamverzorgster in huis te nemen. Wat dus in ons geval zou betekenen dat ik de kraamzorg na een uur weer naar huis had kunnen sturen -na een uurtje kraamzorg nodig te hebben gehad in het ZH-.
    Maar kennelijk had ik dat dus mis.
     
  4. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik ben 4x eerder bevallen heb bij me oudste kraamzorg genomen waar ik zo niet blij mee ben geweest

    2e heb ik zonder kraamzorg gedaan vond de VK prima

    3e toch maar kraam zorg genomen omdat ik nog 2 kleintjes had rondlopen dit keer paar dagen super lieve gehad en rest eentje die van mij had weg mogen blijven

    Bij me jongste de 4e wederom geen kraamzorg genomen beviel me prima

    Ik heb bij geen van deze zwangerschappen gehoord dat het verplicht zo
     
  5. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Je zou altijd nog de meest minimale uren af kunnen nemen. Dan is er wel een bij de bevalling. En dan buiten de bevalling om naar huis sturen. Bij mijn dochter kwamen we ook niet altijd op de minimale 3 uur per dag, want er was gewoon weinig te doen. Die heb ik dus ook gewoon laten gaan. Want in die zin maakte het mij weinig uit of ze bij mij op de bank niks zat te doen of lekker thuis was. Ze zei me wel dat ze wel voor die minimale 3 uur moest schrijven. Dat vond ik prima. Dat heb ik ook ondertekend.
     
  6. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik wil niet eens iemand in huis heb daar absoluut geen zin in dit keer

    Vind zo vreemd dat 4x eerder nooit probleem van gemaakt is en nu nieuwe Verloskundige en vind het wel een probleem

    Even tussen door ben ik ook mischien dan verhuisd (zijn ermee bezig nog niet zeker )

    Dan kom ik ook bij een ander ziekenhuis /Verloskundige praktijk heb dat nog niet gezegd omdat niet zeker is
     
  7. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Hier de laatste twee keer geen kraamzorg gehad omdat ik dat niet wilde.

    Je bent dit NIET verplicht. Pm me gerust als je meer info wil.
     
  8. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Ik dacht dat alleen de controles verplicht zijn, die gedaan kunnen worden door de VK van je VK praktijk.
    Nog niet eerder gehoord dat de kraamzorg bij de bevalling moet zijn. Kan het ook niet zo zijn dat het per regio verschilt?
     
  9. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ja mijn Verloskundige van de andere bevallingen kwamen 2 of 3x in de kraamweek langs
     
  10. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Ook controles zijn niet verplicht... ;) In goed overleg is een hoop ruimdenkendheid en meegaandheid mogelijk. Mits medisch verantwoord uiteraard.
     
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Je bent niets verplicht.
    Wat je zou kunnen doen is het kraambureau bellen met de vraag of ze alleen kunnen assisteren tijdens de bevalling.

    Wel apart trouwens.
    Mijn vk werkt samen met de Waarden.
    Zij assisteren dus tijdens de bevalling.
    Maar ik kan bijv zelf een heel ander kraambureau hebben.
    Die nemen het dan daarna over.
     
  12. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Verplicht assisteren bij de bevalling, wat een onzin. Is de vlk ook steeds in overtreding als er een vlotte bevalling is waar de kraamverzorgster niet op tijd bij kon zijn zeker.
    Het is voor een vlk wel fijn als er kraamzorg is. Ik kan me wel voorstellen dat je vlk er niet om staat te springen als je geen kraamzorg wilt. Want dat is meer werk voor de verloskundige(praktijk). Zowel tijdens de bevalling als de controles in het kraambed.
    Maar zoals bij elke medische behandeling heb je het recht dit te weigeren, dus ook bij kraamzorg.
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  13. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    Bij een medische of medium risk bevalling mag er al helemaal geen kraamhulp bij de bevalling aanwezig zijn dus dat dat verplicht is lijkt me sterk.

    En voor zover ik weet ik kraamhulp aan huis ook niet verplicht.
     
  14. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ze kunnen je helemaal nergens toe verplichten, het is jouw zwangerschap, jouw lichaam en jouw bevalling. Dus als jij geen kraamhulp bij de bevalling (of daarna) wil, dan gebeurt dat niet. Niemand kan jou verplichten tot wat voor zorg dan ook.
     
  15. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Uiteraard is er niets verplicht, het is jouw huis, jouw bevalling en jouw kraamtijd.

    Maar.... bedenk even dat kraamzorg, en zeker de assistentie van de kraamzorg bij de bevalling, er niet voor niets is! In het geval dat alles voorspoedig gaat (en die kans is gelukkig heel groot, zeker met een vierde) dan heb je de kraamzorg niet echt nodig. Als er echter wel iets misgaat heeft je vk die assistentie heel hard nodig om alles in goede banen te leiden. Als je bevalling zo snel gaat dat de kraamzorg te laat is dan is dat zo (en snel betekent meestal dat het ook goed gaat). Maar als je persé geen kraamzorg bij je bevalling wil kan het zijn dat je vk een collega meeneemt voor de zekerheid, dan heb je dus alsnog een extra persoon erbij.

    En wat betreft de kraamtijd: ik kan me best voorstellen dat je niet zit te wachten op iemand een hele week in je huis. Maar dan kan je inderdaad minimale uren afnemen waarbij ze alleen even de controles komt doen. Je vk kan dit ook doen, maar moet dan iedere dag bij je langs komen ipv om dag en dat lukt niet in iedere praktijk.

    Wat ik in jouw geval zou doen, is je wel aanmelden bij een kraamzorgbureau maar aangeven dat je de minimale uren wil. En je kan ook van tevoren in een gesprek goed aangeven wat jij wel en niet wil dat een kraamzorg doet, zowel bij de bevalling als daarna.

    Ik denk dat je vooral met je vk én een kraamzorgbureau in gesprek moet om samen een plan te maken waar jij je prettig bij voelt én wat veilig en werkbaar is voor hen.
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  16. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Ik had bij de eerste, om verschillende redenen ook geen kraamzorg.
    Ben toen in het ziekenhuis bevallen. De verloskundige deed de kraambedcontroles, maar deed dit niet dagelijks. Ze is dacht ik op d dag 2, 4 en 7 langsgeweest.

    Bij de jongste had ik wel kraamzorg, ik ben toen ook thuis bevallen, en moet zeggen dat dat wel fijn is om er iemand bij te hebben.

    Je kunt gewoon even informeren bij de kraamzorg organisatie of ze alleen partusassistentie doen.
     
  17. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    De reden dat ze willen dat je kraamzorg neemt is inderdaad zodat de verloskundige minder langs hoeft te komen om dan de controles te doen die anders hun zouden moeten doen als je geen kraamzorg hebt. Eigenlijk zodat hun taken uit handen wordt genomen omdat de verloskundige het vaak al druk zat heeft.

    Ik ben nu in augustus uitgerekend (vakantie periode) en heb het ruim op tijd aangevraagd en zelfs toen zeiden ze dat de kans aanwezig is mocht alles goed gaan dat ik alleen de hoognodige uren krijg (zo 3 uur per dag) voor de controle van mij en de babies omdat ze dan vaak mensen te kort hebben ivm vakanties.

    Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik met het kraambureau goede afspraken heb kunnen maken. Zo mocht ikzelf aangeven wat ik zou willen wat de kraamverzorgster wel of niet gaat doen.
    En ik kan ook op voorbehoud aantal uren opnemen en uiteindelijk dan tegen die tijd nog beslissen om minder te nemen mocht alles gewoon goed gaan.. Ook omdat ik natuurlijk al een kindje heb en dus het één en ander al weet. Meer een soort opfris cursus.
    Jij blijft nog altijd eigen baas over je huis en mag dan ook zelf bepalen in hoeverre je dingen toelaat. Maar ook alles onder voorbehoud plannen is gewoon fijn omdat je nooit van te voren weet hoe je bevalling gaat zijn en je herstel en je naderhand dus altijd nog dingen kunt bijstellen.
    Ondanks ik het ook vreselijk vind een vreemde in mijn huis (kan dan nooit echt mijn eigen ding doen ofzo vind dat zo ongemakkelijk om iemand anders mijn huishouden te zien doen) gun ik mijn man in de kraamweek ook dat genieten met de babies zonder dat hij dan ook voor mij hoeft te zorgen en het huishouden.


    Ik heb deze keer ook aan gegeven dat wanneer ik naar huis mag met ze niet direct iemand vlak er na op de stoep heb willen staan..
    Ik vond het namelijk bij mijn eerste vreselijk na dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen thuis te komen en 5 minuten later een kraamverzorgster met allerlei informatie aan de deur te hebben. Ik was eindelijk blij om thuis te zijn als gezinnetje en dat werd direct verstoord kon nog niet eens bijkomen op de bank of er was al iemand.

    Dus ik zou eerst gewoon een goed gesprek aan gaan met het kraambureau en je wensen uit leggen en vragen in hoeverre zij daar aan kunnen voldoen.
    Zodat je altijd iets achter de hand hebt mocht de bevalling en het herstel anders uitpakken dan gehoopt.
    Vaak is er met overleg een hoop mogelijk want uiteindelijk blijf jij toch degene die de definitieve beslissing maakt over hoeveel uur je opneemt. :)
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina