Hallo, mijn zoontje is bijna 6 maanden en ik zit vol met vragen over zijn voeding. Ik had net al een topic geopend over het pureren van voeding. Nu heb ik ook een vraag over pap. Hij krijgt nu alleen in zijn laatste flesje twee schepjes rijstebloem. Moet ik nu ook in de eerste fles bambix toevoegen? Of kan ik beter een bordje pap geven? Ik heb nog niet het idee dat hij er behoefte aan heeft. Hij krijgt ook fruit rond een uur of 10. Hij zit nu trouwens wel op 4 flessen van 210/7. Ik wil nu overgaan op nr 2 opvolgmelk, dan kan ik waarschijnlijk beter overgaan op 180/6? Ik merk nu al dat hij soms zijn flesje niet meer helemaal leegdrinkt, omdat hij nu ook fruit en groente eet.
Ik heb geprobeerd pap te geven, maar hier werkt dat niet. Hij vind dat echt verschrikkelijk dus ga hem niet zitten pesten en heb hem dus gewoon een fles gegeven. Je zou, als je straks wat verder bent met brood geven, hem `s ochtends ook een boterham met wat melk kunnen geven. Als hij er geen behoefte aan heeft, lekker laten gaan vind ik. 4 flessen met 7 scheppen = 28 scheppen op een dag Als je op nr 2 opvolgmelk wilt overgaan mag je daar maximaal maar 24 scheppen van. Als je dus 4 flessen maakt met 6 scheppen dan kun je wel over op nr 2 maar je hebt dan geen marge. Mijn advies is om nog even door te gaan met nr 1 en als je dan naar 3 flessen gaat kun je over op nr 2. Nr. 3 moet je helemaal niet aan beginnen, dat is alleen maar commercieel en voegt dus niks toe. Hopelijk heb je hier iets aan, je mag ook altijd pb sturen
Super, bedankt! Ik ben zelf ook meer een voorstander van brood s'ochtends. Dus ik denk dat ik het voorlopig nog even bij de gewone fles hou, en dan inderdaad op een gegeven moment brood gaan geven. Krijgt hij geen tekort aan bepaalde voedingsstoffen als ik geen nr 2 geef? Ik zal het ook eens vragen bij het cb, daar moet ik toch volgende week naartoe.
Verschil tussen nr1 en nr2 is niet zo groot. En komt echt niet op een paar weken aan voor het wisselen. Ik ben iets na de 6 maanden gestopt met de rijstbloem in de avond. En dan papgranen in de ochtendfles. Ik denk dat ik vanaf 7 maand ben gaan variëren in de ochtend, de ene keer een papfles, andere keer pap van een bord en andere keer brood met een fles melk. De jongste wilde geen pap van een bord, de oudste wel. Wat ik gaf hing vaak af van de tijd die ik had. Mijn oudste kreeg 4x210/7 forte nr1 voeding, maar met de bijvoeding kon ik snel over naar 4x180/6 gewone nr2 voeding. Vooral door die bijvoeding. Je kunt per fles overstappen. Ik begon met de 2e fles van de dag (toch al iets in de buik door het fruit). Daarna 3e fles en wat brood erbij. Daarna die ochtendfles met papgranen erin. En uiteindelijk de avondfles. Die wisseling gedaan van 5mnd3wk tot 6mnd1wk. Werkte prima bij de oudste. De jongste dronk nog 5x180/6, maar weigerde de bijvoeding. Dus bij hem langer nr1 blijven gebruiken, tot 6,5 maand. Daarna langzaam over, maar uiteindelijk pas bij 7 maand helemaal over. Toen ging hij pas zijn groente en fruit eten. Hij ging toen ook snel naar de 3x180/6.
Dat is inderdaad ook een optie, geleidelijk overgaan op minder flesvoeding ipv. alles in 1 keer minder. Ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen. Ik merk nu ook al aan mijn zoontje dat hij s'ochtends na de fruithap vaak wat flesvoeding laat staan. En ook met de laatste fles, want dan heeft hij daarvoor al groente gehad. Dus misschien kan ik die twee flessen alvast afbouwen en dan nr 2 daarin doen. Dan doe ik in de avondfles de bambix. Bedankt!
Ik merkte bij de oudste dat hij, vanaf een half jaar, onrustiger ging slapen als ik rijstebloem/pap in de avondfles deed. Vandaar dat ik daar alleen nog pure melk gaf. Scheelde een paar keer wakker worden in de avond/nacht. Mijn jongste had daar weer geen last van. Dus is even uitproberen wat werkt.
Ik ben vanaf 6 mnd granen pap in een fles gaan geven in de ochtend. Vind ik toch meer een ontbijt dan alleen melk. Niks mis met pap, zeker niet slechter dan brood. De oudste heeft tot het jaar nog vaak pap als ontbijt gekregen en krijgt dat nu nog als hij wil (met fases kiest hij daar zelf weer een tijdje voor). Wel met een mnd of 9 gaf ik ook af en toe een boterham en pap niet meer uit de fles behalve bij tijdgebrek.
Ik heb tot mijn 16e pap gegeten als ontbijt. Iets anders ging er bij mij in de vroege ochtend niet in. Wij zijn afgelopen week overgegaan van een papfles in de ochtend naar een bordje pap en dat gaat er goed in, hij vindt het lekker! Mocht dat zo blijven, dan houden we hier de pap er voorlopig in. Je kunt er later ook nog fruit aan toevoegen, lekker hoor.
Wij zijn sinds een week bambix fijne granen gaan geven, eerst een tijdje geoefend met broodkorstjes, met 6 maanden mogen ze granen, dus beetje bambix bij de ochtendfles, dit kun je ook in een bordje doen, beter voor de spraakontwikkeling zegt men, maar hier eerst maar eens in de fles proberen, dat gaat prima. Ons zoontje is nu 6.5 maand en in overleg met het CB hebben wij nu het volgende schema: 07.30 uur 180 cc melk + 3 EL bambix fijne granen 10.30 uur fruit (2 stuks gepureerd) 12.00 uur: paar hapjes brood (om te oefenen) en daarna 180 cc melk 15.30 uur: fruit met liga of yoghurt met liga of fruit met rijstewafel, etc. er zijn zoveel lekkere hapjes te maken 17.30 uur: groenten 19.30 uur: 210 cc melk We zijn met 6 maanden over gegaan naar opvolgmelk, dit vult meer dus de flessen terug gebracht van 210 naar 180. Tevens 1 fles laten vervallen (die van 15.30 uur) en hiervoor krijgt hij wat anders lekkers. Best een hele overgang, maar het gaat tot nu toe prima!
De oudste kreeg met 6 maanden een bord pap en met 10 maanden brood s ochtends wat later bambix muesli werd..is echt geen broodeter. De jongste moest niks van pap hebben en met 6 maanden gelijk brood s ochtends. Eerst met een volle fles van 180 rn later at hij al vlot 1,5 bh dus toen nog maar 100 ofzo
Hier sinds 6 maanden over op 3 flessen, gestopt met rijstebloem in de avond. Schema nu ongeveer: 7.30u Fles 180cc met granenpap (2el) 9.30 Halve cracotte of rijstewafel of liga en water 9.40-11.30 slapen 11.30u boterham en rond 12.00u/12.30u fles 180cc 14.00-16.00u slapen 16.00u fruit en water 17.30u groente met water 19.30u fles 180cc