Hoi dames, De kraamzorg gebruikte altijd lauw warm kraanwater voor de flesvoeding van onze kleine. Maar een vriendin van mij vertelde me dat ik dit de 1e 6 maanden beter niet kan doen omdat er veel kalk in kraanwater zit. Kan ik t water inderdaad beter uitkoken of bronwater gebruiken of gewoon doorgaan met kraanwater? In het begin heb ik onze dochter bijgevoed met flesvoeding met kraanwater en ze had nogal veel krampjes volgens de kraamzorg was dit normaal en toen heb ik infacol gebruikt. Sindsdien heeft ze geen krampjes meer. Toen ze 3 weekjes was waren de krampjes helemaal over. Wat doen jullie zelf?
Als je dochter er geen last van heeft kan je heel goed koud kraanwater gebruiken en dan opwarmen in de magnetron. Wij gebruiken wel afgekoeld gekookt kraanwater omdat onze dochter erg veel last heeft van gewoon kraanwater.
Wij hebben de eerste 2 weken lauw kraanwater gebruikt, daar deed hij het erg goed op. Vanaf week 3 gebruiken we koud kraanwater en dat opwarmen in de magnetron. Hij heeft er totaal geen last van, gaat prima zo! Maar als jou kleine er last van krijgt, zou ik het inderdaad even koken. Gewoon even aankijken.
Maar lauw warm kraanwater mag dus ook of moet het echt koud zijn en dat je t opwarmt in de magnetron ofzo?
Ik kook nog steeds het water voor mijn zoontje (9 weken). Ik heb het een keer geprobeerd met koud water opgewarmd in de magnetron en toen was het brullen van de krampen. Hij heeft verder geen last van krampen meer. Voorlopig blijf ik het dus nog even koken, totdat de krampen helemaal verdwenen zouden moeten zijn. Na 3 mnd geloof ik. Geen idee of lauw water mag. Je hoort altijd dat warm water wordt afgeraden door de waterbedrijven. Wellicht is lauw water dan ook niet echt goed...
Warm kraanwater worden hele wisselende dingen over gezegd. Maar ik wilde het toen niet hebben, want ik vond het te twijfelachtig of het wel goed is. Wij nemen altijd koud kraanwater en warmen dat in de magnetron op. Standaard dezelfde tijd in de magnetron, maakt dat de fles eigenlijk altijd even warm is.
Ik snap dat niet zo goed, waterleidingsbedrijven raden af om warm kraanwater te drinken maar er wordt wel aangeraden er babyvoeding mee aan te maken?! Ik zou koud kraanwater gebruiken en dat opwarmen in de magnetron. Eventueel koud bronwater.
ik gebruikte voor mijn zoon ook vaak gewoon lauw water uit de kraan. de kraamzorg en huisarts zeiden mij dat het echt geen kwaad kan. dat er niet heel veel verschil is tussen koud in de magnetron of warm uit kraan. alleen uitkoken geeft een verschil. maar bij twijfel of krampen zou ik het niet doen.
Vind je het ook niet raar dat er zulke verschillende dingen worden gezegd? Erg verwarrend..! Maar natuurlijk gewoon doen waar je je goed bij voelt en wat werkt voor je kindje.
Ik zal het ook nooit begrijpen hoor.... Word een beetje schijtziek van dat het zo massaal gebruikt wordt, notabene door de kraamzorg. Het wordt niet voor niks afgeraden door de waterleidingbedrijven zelf. En natuurlijk is het niet zeker of het wel of niet kwaad kan. maar alleen een risico dat je oopt en het feit dat een bedrijf dat water levert het afraadt, zou voor mij een reden zijn om het absoluut niet te doen. Zoveel moeite is het toch niet om die fles 30cc in de magnetron te stoppen? OT: wij hebben tot 4 maanden gekookte water gebruikt, daarna tot 10mnd bronwater, daarna koud kraanwater.
gewoon doen waar jij je goed bij voelt, en als het echt niet kan, en je kind kan er heeeeel ernstig ziek van worden, dan word het wel met veel meer reclame aan de man gebracht. dan word dat veel meer gemeld. ik geloof best dat het minder goed is, maar goed wat is wat minder goed? gewoon doen wat jij denkt wat goed is!
De lactatiedeskundige die ook op neonatologie werkte vertelde "in principe is koud kraanwater bacterievrij en warm niet". Ik heb toen zelf mijn conclussies getrokken.
Vandaag is de verpleegster van t consultatiebureau langsgeweest en zij vertelde me dat er ooit onderzoek is gedaan naar kraanwater in nederland met bronwater en daar zat geen verschil tussen en dat lauw warm kraanwater gewoon mag.
Ik heb er ook uitgebreid onderzoek naar gedaan, omdat ik het bijzonder vond dat de kraamhulp van mijn vriendin gewoon warm water gebruikte en mijn kraamhulp en CB het afraden! Bacterien gedijen idd beter in warm water, maar het grootste bezwaar is dat er (in oude huizen) nog loden leidingen liggen, waardoor er dus geringe hoeveelheden lood in het water terecht kan komen, wat dus schadelijk kan zijn voor je kind. Wij wonen in een huis uit 1920, dus dat is dus duidelijk. Ik kook altijd water voor mijn zoontje.... Niet alle kinderen zullen 'last' hebben van warm water uit de kraan, maar waarom de kat op het spek binden als de meningen er nog zo over verdeeld zijn en op de site van het waterschap zelfs vermeld wordt dat je geen warm kraanwater moet gebruiken voor flesvoeding! Ik begrijp die kraamhulpen niet die het blijkbaar teveel moeite vinden om het zekere voor het onzekere te nemen en gewoon even het water koken!?
wij kookte altijd water omdat dat beter was vonden wij. ik vind dat opgewarmde water uit de kraan ook twijfelachtig en omdat het beter was voor zijn obstipatie.als ik het zo lees ben ik blij met onze ouderwetse kraamhulp die dit gewoon uit zichzelf zo ookal deed. daarna zijn we over gegaan op bronwater en dat doen we nog. af en toe krijgt hij nu wel gewoon kraanwater uit een bekertje om te wennen.
ik heb het water ook altijd gekookt. Toen mijn dochter geboren was zijn die adviezen net veranderd, van koken naar gewoon kraanwater. Mijn gevoel was dat gekookt water gewoon beter was en de kraamverzorgster ging er gewoon in mee.
Ja ik twijfel nu ook hoor, want mijn huisarts zegt dat het wel gewoon mag vind t wel raar allemaal dat de een dit zegt en de ander dat. Verwarrend zeg..