Voeden op verzoek, hoe werkt dit?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Sunshine88, Jul 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Mijn dochtertje is nu 6 weken en ik vroeg me af wanneer kan je gaan voeden op verzoek?
    Want op het cb vertelde ze mij dat ik dat al kan gaan doen maar t lukt nog niet echt omdat de kleine ook al genoegen neemt met een speentje dus dan weet ik niet of ze nou honger heeft of gewoon het speentje wilt. En hoeveel uur mag er max tussen een voeding zitten, dit is mij nooit verteld want ik gaf eerst bv maar ben overgestapt op fles. Weet alleen dat er per 24 uur 1 keer 6 uurtjes tussen mogen zitten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Voeden op verzoek... Tsja, ik heb daar nooit heel erg bij nagedacht. Ik voedde gewoon wanneer zij aangaf dat ze honger had ;)

Gaf je geen borstvoeding op verzoek?
    Hoe doe je het nu?
    Als het nu goed gaat, waarom zou je dan overstappen? Zeker als je niet duidelijk weet wanneer ze honger heeft. Het hoeft niet toch?

Hier was het altijd duidelijk wanneer ze echt honger had. Dan nam ze ook geen genoegen meer met een speentje. Ze kwam rond de 6 weken ongeveer om de 3 uur denk ik.

Dat van die 6 uur wist ik niet en vind ik ook wat gek. Op een gegeven moment gaat je kindje ook doorslapen, dan ga je hem toch niet wakker maken voor een flesje?

Het belangrijkste om in de gaten te houden is dat je goed let op de hongersignalen, dat je kindje niet teveel en niet weinig binnen krijgt en voldoende plasluiers heeft. En qua hoeveelheid flesjes zou ze hetzelfde moeten krijgen als nu, maar dan wil ze ze misschien op andere tijden?

3. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ze krijgt nu 120 + 4 en daar laat ze 3,5 tot 4 uurtjes tussen zitten. Is dit te lang?

4. babyproject

Bij voeden op verzoek komt dat geloof ik niet zo nauw. Het gaat ook niet zozeer om de tijd ertussen, als wel om de totale hoeveelheid per 24 uur.

3,5 tot 4 uur is 5 flesjes per dag?
    5 flesjes a 135 ml = 675 ml.

De vuistregel is 150 ml per kg lichaamsgewicht. Dus als ze 675 ml drinkt, zou ze rond de 4,5 kg moeten zitten. Klopt dat?

5. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier altijd gevoed op verzoek. Eerste 4 weken met bv en daarna over op fv en we bleven voeden op verzoek. Ik vond het altijd heel makkelijk. Gewoon de fles geven als ze wilt en als ze slaapt dan slaapt ze. Ze had geen vast voedingspatroon dus wel heel sterk wisselende tijden. De ene keer zat er overdag 3,5 uur tussen, soms wel 5 uur. En als ze echt honger heeft laat ze het wel merken. Dan is ze niet meer tevreden met alleen de speen en blijft ze huilen totdat ze eten krijgt, dus dat is duidelijk ;)
    Wel schreef ik telkens even op hoeveel cc ze gedronken had (was dus ook elke keer verschillend) om te bekijken hoeveel cc ze dronk per 24 uur. Je mag niet over de liter, maar neem aan dat dat ook nog niet gebeurd bij een baby van 6 weken.

6. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb t nog niet echt bijgehouden hoeveel ze drinkt maar dat ga ik vandaag doen. Vorige week is ze gewogen toen was ze 4720 gram. En ze krijgt 6 á 7 flesjes per dag maar die drinkt ze niet allemaal leeg.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik heb na de eerste week gevoed op verzoek (daarvoor kon het niet).

3,5 a 4 uur is prima.
    Ze mogen 's nachts net zolang doorslapen als dat ze in ponden wegen. Dus een kindje van 4 kilo, is 8 pond, en mag 8 uur doorslapen.

Mijn jochie liet ook redelijk standaard 3-3,5 uur tussen de voeding. Kwam hij duidelijk eerder, kreeg hij een speen. En vanaf de 2,5a3 uur kreeg hij een fles. Maar ik hoorde het ook wel aan de toon van het huilen na een poosje. Honger was een stuk indringender..

In het begin schreef ik ook op wat hij dronk. En dan per 24u kijken hoeveel hij dronk. De ene dag wat meer, de andere iets minder. Maar gemiddeld genoeg voor zijn leeftijd..

8. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dus als ze voor de 2,5 uur komt speentje geven en als ze daarna komt gewoon flesje?

Ik heb wel gemerkt dat ze de ene dag meer eet dan de andere.

9. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons dochtertje at ook heel wisselend. ene dag meer dan de andere. En ze hield er zelf altijd wel inderdaad minimaal 2,5 a 3 uur tussen. Eerder zou ik ook idd geen fles geven. Dan zit het wel heel dicht op elkaar.

10. babyproject

Yups. De enige uitzondering is wanneer ze weinig van de fles heeft gedronken, dan zou ze weleens eerder honger kunnen hebben. Maar als het goed is, zou het verschil tussen honger en speentje wel duidelijk moeten zijn. Qua hoeveelheid zit je prima, dus volgens mij gaat het gewoon goed hoor.

11. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja iemand van t consultatiebureau is vandaag langsgeweest en zij heeft ook een aantal tips gegeven die ik ga toepassen, ook even het speentje wat groter prikken met een naald misschien dat ze dan beter drinkt want nu gaat t gewoon langzaam, een uur is te lang.

12. babyproject

Fijn dat er iemand is langsgeweest!

Een uur is idd (te) lang.
    Je kunt ook gewoon grotere spenen kopen hoor ;) Speentjes groter prikken werkte hier nooit zo goed (maar mssn deed ik het verkeerd ;)).

13. misa

misa Niet meer actief

Ja, heb ik ook ooit eens geprobeerd, maar dat werkte totaal niet.
    Ik zou ook een grotere speen kopen en als dat te snel gaat wat indikken met nutriton.
    En een uur over fv doen is iid te lang! 20 min is mooi, 30 min genoeg!

14. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik heb nog wel de 123 speen van avent maar die gaat op stand 1 al veelste snel. Heb nu de nr 2 speen en wil daar een gaatje bij prikken, heel klein hoor. Kijken hoe dat gaat.

Ze heeft vandaag tot nu toe 490 cc gedronken en straks krijgt ze nog een flesje van 135 cc dus vandaag heeft ze dan eigenlijk al te weinig gedronken.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik gebruikte met die nutriton 2 spenen trouwens.
    Was een gedoe, maar wel het best.
    Voor de 1e 10 minuten een gewone speen (2 of 3 gaatjes). En dan de rest met de 1-2-3- speen. De voeding was dan ook al dikker, en ging dan ook niet meer zo hard.

16. misa

misa Niet meer actief

Je hebt ook nog een speen 3 van avent (L van difrax).
    123 spenen zijn vaak veel te groot..!

Ik heb ook eens een gaatje bij geprikt met een naald, maar dat werkte helemaal niet. Hel leek echt alsof er niets veranderd was. Maar goed, misschien is dat bij de avent fles en een ander kindje wel weer heel anders..!

17. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze heeft gisteren 555 cc gedronken over de hele dag, veelste weinig toch want ze mag 750 cc per dag.

Dan ga ik maar eens de nummer 3 speen kopen van Avent.

18. babyproject

Het mooie aan voeden op verzoek is dat je kindje over het algemeen zoveel drinkt als ze nodig heeft. Sommige kindjes drinken minder. Als je twijfelt, kun je ook wat vaker naar het CB inloopspreekuur gaan he? Gewoon extra wegen en vragen wat zij vinden van de hoeveelheid. Geeft je vast meer zekerheid. En de plasluiers in de gaten houden.

Als ze sneller drinkt, zou het trouwens zomaar kunnen dat ze ook meer drinkt.

Hoe drinkt ze verder uit de Avent fles? Hier was die fles totaal geen succes, was veel te breed. We zijn overgestapt naar Medela flesjes en daarna Difrax (beide met smalle kersspeen), werkte hier een stuk beter.

19. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt idd gewoon de speengrootte nemen waarbij je kindje in 20-30 minuten de fles leeg drinkt. Dus als speen nr 2 te langzaam gaat, dan kun je 3 proberen en als dat niet werkt is er ook nog een speen 4. Je hoeft niet naar de maanden op de speen te kijken. Gewoon kijken hoe snel je kidje drinkt.

20. Sunshine88

Sunshine88 Actief lid

Aug 3, 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een verschil yoh tussen speen nr 2 en nr 3.
    Gaatjes prikken was geen succes dus heb de avent speen nr 3 gehaald maar dat ging de 1e dag veelste snel en al t melk liep langs haar mondje. Paar dagen later weer geprobeer ging al ietjes beter maar ze drinkt vandaag 115 cc in 5 minuutjes leeg dat is veelste snel. Gister weer heel weinig gedronken 385 cc over de hele dag. En ze doet heel wild met haar hoofdje en beweegt heel erg tijdens het drinken ook met haar armpjes en beentjes.

Share This Page