Vraagje: Ik wil binnenkort een moederfiets gaan aanschaffen en de kleine gaat eerst voor op de fiets. Wat is nu een goede fiets tegen een redelijke prijs? En klopt het dan een baby beter eerst voor op de fiets kan dan meteen achterop? (Ik wil ook voor hoor, maar mijn omgeving zegt dat achterop ook al kan met 9 maanden).
Ip mogen ze met 9 maanden ook achterop (is volgens mij niet een aparte richtlijn voor), maar voorop is natuurlijk veel gezelliger, ze zien meer en je kunt je kindje ook beter in de gaten houden! Hier zit ze nog steeds voorop met bijna 2 jaar... Wat betreft mamafietsen: heb geen idee welk merk of zo beter is. Heb zelf een mamastuur op mijn gewone fiets laten zetten, echt ideaal! Met mijn fiets was nog niks mis, dus vond het zonde om een hele nieuwe fiets te kopen... Dit was de ideale oplossing! (en stuk goedkoper) Nu nog hopen op wat beter/ warmer weer en weer lekker veel de fiets op! Mijn dochter vind het heerlijk... (moest vorig jaar zelfs steeds huilen als we op de plaats van bestemming waren en ze eruit moest, haha!)
Ik ben het met kristel eens: schaf een mamastuur aan, ben je stukken goedkoper uit. Een compleet kinderzitje voor op de fiets kost al gauw 125,- (nieuw). Ik ben helemaal fan van de yepp mini en dan zit je al snel op dat bedrag. Een nieuwe fiets erbovenop.... Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als je nu een goede fiets hebt is dat mamastuur ideaal en je bespaart een hoop euro's (en dat wilt iedereen wel, ongeacht de bankrekening) Voorop lijkt mij ook veel leuker/gezelliger dan achterop. Zo'n kleintje krijgt een hoop te zien en kan mooi brabbelen etc. Daar krijg je achterop veel minder van mee. Ik vind het sowieso een prettigere gedachte dat hij eerst voorop zit met zo'n kleinje; dan kan je hem/haar nog een beetje in de gaten houden
Hier ook een moederstuur met Yepp zitje, windscherm en slaaprol van Nijntje. Ook nog een dubbele standaard en stuurvergrendeling. Ik heb het via een site op internet gekocht, scheelde behoorlijk in prijs met bijvoorbeeld Halfords. Heerlijk om met haar te fietsen! Ze vindt het onwijs leuk en overlaadt Nijntje met kusjes.
Ik heb pas geleden een moederfiets aangeschaft, de Montego Liberty voor 439 euro, deze bevalt prima. De kleine kan helaas nog niet stevig zitten, dus het fietszitje hebben we nog niet gebruikt (het Yepp voorzitje, inclusief windschermpje voor 90 euro, nieuw). Het loont qua prijs om op internet te speuren, er zijn veel goedkopere webshops dan de standaard grote namen (bijv. www.internetfietswinkel.nl).
Ik heb een tweede hands mammafiets via marktplaats op de kop getikt. Helemaal na laten kijken en laten poetsen door schoonvader en hij is weer zo goed als nieuw! Een mamma-stuur op je fiets laten zetten is natuurlijk ook een optie, maar mijn fiets heeft achteruittrapremmen, en dat leek me niet handig/veilig met een kleintje voorop. Ik ben echt onwijs blij met mijn mamma fiets. Wat extra ruimte tussen zitje en zadel is geen overbodige luxe voor mij (ik ben geen slanke dame ). Ik heb de fiets gekocht incl. windscherm en twee zitjes. Dus als het je niet uitmaakt of het een 2e hands is zou ik echt marktplaats aanraden. Er staat veel te koop, het is een kwestie van goed rondkijken!
Oops bijna vergeten, Ik heb een Sparta Amazone met 7 versnellingen (ook een aanrader, zoveel mogelijk versnellingen!)
Ik heb geen moederfiets, maar een Gazelle Miss Grace. Ik vond de moederfiets een erg zware fiets. Deze fiets heeft ook een iets breder stuur en er kan makkelijk een zitje voorop en op- en afstappen gaat prima. Waarom gelijk je kindje achterop? Voorop is echt veel leuker en gezelliger, je ziet dan wat zij allemaal zien en kan dingen aanwijzen etc. Ook een mand voorop is erg handig! Ga in ieder geval ff op een aantal fietsen proef rijden! Succes met je keuze!
Achterop kan ook prima, ligt wel aan het stoeltje wat je hebt. We hebben een bobike maxi en daar zet ik mijn zoontje (beetje vergelijkbaar met een kind van 9 mnd qua lengte en gewicht 76 cm en net 9 kg) en een van okbaby. In de okbaby zit hij heerlijk, maar de bobike vind ik veel te breed voor hem. wat iemand al noemde kijk naar het aantal versnellingen! die van 3 zijn veel goedkoper, maar met 7 rijd je zo veel fijner! Daar zou ik eerder naar kijken dan naar het merk. En ga proefrijden en kijk waar je lekker op zit, ooit nml proefgereden op een sparta amazone maar ik voelde me net een hells angel zo breed was het stuur.
Wij hebben overigens een stoeltje van bobike met windscherm. Erg tevreden over, maar hebben nooit een andere geprobeerd, dus kan ook niet vergelijken... Als je zelf al een (goede) fiets hebt is een moederstuur zeker aan te raden, maar als je nog geen fiets hebt kun je natuurlijk ook gewoon een moederfiets kopen...