hoi ladies... graag wil ik jullie het volgende vragen. ik ben nu bijna 15 weken zwanger en het verloopt allemaal hartstikke goed. ben in het begin niet misselijk of moe geweest. ik mektte vanochtend voor de tweede keer dat ik heel duizelig werd, een een grote vlaag van misselijkheid over me heen kwam, en had het gevoel dat ik ging flauwvallen. hebben meer mensen hier ooit wel eens last van gehad, en weten jullie wat de oorzaak kan zijn? ik ga op dat moment rustig zitten, want als ik blijf staan heb ik het gevoel alsof ik door mijn benen zak. ook probeer ik wat te eten (eet hartstikke goed hoor dus volgens mij kom ik niks tekort) omdat ik het best akelig vind zou ik het fijn vinden als er mensen reageren die ook zoiets gehad hebben. alvast bedankt -x- Jyll
Heel normaal en kan te maken hebben met: - Lage bloeddruk (meestal zo rond de 20e week is er een dip, maar kan ook al eerder). Hier is niet veel aan te doen, je kunt wat zouter gaan eten - stevige bouillon enzo. En een teken dat het allemaal gezond verloopt! - IJzertekort / lage HB. Kun je alleen maar achter komen door je bloed te laten testen bij de verloskundige. Wel slim om te letten op je voeding - veel ijzerrijke producten eten zoals kip, groene groente, appelstroop (zie www.voedingscentrum.nl voor meer tips). Eventueel homeopatisch middel - FLORADIX. Kun je gewoon bij de drogist kopen. Verder dus gewoon zorgen dat je genoeg eet, regelmatig eet (en drinkt natuurlijk). Zou het wel even melden bij je verlos, maar is dus in principe niets om je zorgen over te maken! Hoort er gewoon bij. Ik heb tijdens onze vakantie in Frankrijk ook midden in een supermarche op de fruit afdeling op de grond gelegen ... Had een heel lage bloeddruk. Zit nu op het einde van de zwangerschap en bloeddruk is nog steeds netjes. Dus voordeel is dat je kans op een hoge bloeddruk erg klein is Succes
Ja heb ik ook, ik ga nu soms nog wel eens onderuit, maar komt omdat me bloeddruk veel te laag is iedere keer. Groetjes Xena.
Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook regelmatig flauw gevallen. Stond bijv gewoon te praten bij het loket van de gemeente en ineens werd alles zwart. Het eerste dat ik zag waren een aantal heel geschrokken gezichten die me bij probeerde te brengen. Schijnt vaker voor te komen. Heb wel altijd even mijn bloedruk en ijzergehalte laten controleren. Verder schijnt het geen kwaad te kunnen.
Zwanger of niet, ik val zo af en toe wel es flauw. Mn moeder ook, mn zusje ook. Heb op aandirngen van bezorgde huisgenoten meerdere keren mn bloed laten testen, maar enige conclusie was altijd: lage bloeddruk, niks aan te doen. Beter dan een hoge bloeddruk denk ik dan maar. Snap je angst helemaal. Flauwvallen is in de meeste gevallen een reactie op een dreigend bloedtekort in je hersenen; flauwvallen zorgt ervoor dat je horizontaal gaat en er weer voldoende bloed naar je hoofd stroomt; in feite is het dus een goed reactie van je lichaam, alleen akelig dat je even knock out gaat. Vooral bezorgde (nee, paniekende) omstanders vind ik een ramp. Nu je misschien wat gevoeliger bent voor flauwvallen (wat vrijwel zeker gewoon door je zwangerschap komt, maar als je er niet zeker van bent gewoon even aan je vk melden) hier een paar tips: 1. Eet regelmatig zodat je bloedsuikers op peil blijven. En drink genoeg. Steek desnoods dextro in je zak of zo als je ff gaat shoppen. Als ik me in een wat wiebeliger periode bevind (erg vermoeid, erg ongesteld, heet weer, nu dus zwanger) heb ik ook wel es een beetje zout mee in mn tas, dat als ik ben flauwgevallen ik een theelepeltje zout kan oplossen in water en opdrinken, dat geeft je bloeddruk een opkikker. Maar, beter voorkomen dan genezen natuurlijk. 2. Vermijd lang STILstaan (bijv in de rij voor de kassa). Blijf bewegen, al is het maar van je ene op je andere been wiebelen. Als je je beenspieren wisselend aanspant en weer ontspant wordt er door de spierspanning bloed omhoog gepompt, het helpt je hart als het ware met het op gang houden van een goede bloedcirculatie en voldoende zuurstof in je hoofd. Het is echt bewezen dat deze beentruuk heel wat bijna flauwvallers heeft geholpen. Het vervelende is, als de serieuze duizeligheid inzet, lijkt het bergafwaarts te gaan, dus zowiezo stevig wiebelen voor de kassa is geen slecht plan misschien? 3. Neem wat meer tijd voor opstaan als dat je duizelig maakt. Vanuit bed bijvoorbeeld eerst even op de rand zitten. 4. Negeer tekenen NOOIT, denk niet "ik haal het toilet wel" want je zal zien dat je dan een keer goed genept wordt! (die fout heb ik meerdere keren gemaakt, met als gevolg 1 keer een gat in mn kop, en een andere keer compleet gekneusd mezelf "gevonden" op de plee, flauwgevallen in een klein hokkie tussen wc pot en muur). Van je stokje gaan als je ligt of zit is minder waarschijnlijk (kan weer wel later in de zwangerschap als je dan zwaardere kindje op een ader ligt als je op je rug ligt, maar dat is een ander verhaal), het gebeurt vrijwel altijd als je staat. Dus voel je je duizelig, gaan je oren suizen, word je misselijk, voelt het contact van je voeten met de grond raar, hoor je dingen om je heen anders of luider of op afstand: ACTIE. Die beentruuk is nu te laat, die doe je als je ergens in de verte duizelingen voelt aankomen. Het is nu belangrijk om te zitten. Drink wat koud water, probeer af te koelen (door afkoelen worden je bloedvaten nauwer en stijgt je bloeddruk een beetje maar vaak net genoeg). Neem er ff de tijd voor, dus niet 1 minuut maar 10 minuten. En ga pas weer verder als je er zeker van bent, of bel iemand om je op te halen. Stukken beter dat mensen je dan vragen "gaat het wel goed" dan dat je verward wakker wordt en er 20 mensen boven je hangen. 5. Mocht je jezelf toch niet helemaal vertrouwen, licht dan een collega in, of een vriend, zodat iemand in de buurt niet heel erg in paniek raakt als je tegen de vlakte gaat. 6. Let vooral op met grote temperatuurwisselingen. In de winter bijv kun je van de kou een veel warmer gebouw inlopen, en als je dan 10 minnuten in de rij moet staan... be prepared! En nou maar hopen dat je blijft staan! haha! Succes hoor! D.
Lekker is dat.. Heb je recent Hb laten prikken? Zo niet, dan zou ik het zeker even doen. Kan snel dalen ook... Heb een aantal weken terug ook steeds last gehad van vlekken voor mijn ogen, bibberbenen en zo'n algeheel 'laf' gevoel... bleek mijn Hb opeens nog maar 6.0 te zijn, erg laag dus. Enneh, niet te eigenwijs zijn, gewoon je rust nemen als je lichaam dit aangeeft. Niet eigenwijs het-gaat-heus-wel want uiteindelijk dwingt je lijf je gewoon om rustig te blijven Succes ermee!
Ook ik heb de laatste paar dagen last van duizelingen . Hoewel veel mensen er vrij gemakkelijk over doen (of misschien lijkt dat maar zo) vind ik het doodeng om op die manier de controle over m'n lichaam te verliezen. Ik weet dat tot nog toe van voor m'n zwangerschap tot 11 weken m'n hb 1 punt gezakt is, maar ik ben wel heel benieuwd of hij tussen de 11 weken en nu niet nog verder omlaag gegaan is. Ben zo moe en slap en heb veel hoofdpijn. Maar oke, dat is dus voor morgen voor de verloskundigen om even na te kijken etc. Maar prettig is anders. Vandaag dus ook maar 1 uurtje eerder naar huis gegaan om dat ik stond te tollen, en tja, das niet handig tijdens de zwemles...
Ik ben trouwens bij de vlos geweest vandaag en die gaf aan dat ze dacht dat het van m'n bloeddruk af kwam. Die werd dus gemeten en die bleek 100/55 te zijn... dus dat was vrij duidelijk. Ook omdat ik gisteren het beroerdst werd in het warme deel van het zwembad.. Door warmte daalt je bloeddruk nog wat verder... Dus tja..
Ook ik ben nu een tijdje erg duizelig... Supereng is 't. Mijn HB en bloeddruk zijn beide goed. Bij mij heeft 't voor een groot deel ook met spanning te maken... daardoor span ik mijn nekspieren te zeer aan en die worden dan keihard. En daar word ik dus duizelig van. Straks bij de kapper kreeg ik 't toch even heet en weer erg duizelig. Wat wiebelen op de stoel hielp... Maar geen pretje hoor.
Ik heb dat ook gehad, mijn vk vertelde dat het meestal aan een golf van hormonen ligt of een te lage bloedsuikerspiegel. Ze zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken, gewoon rustig zitten, koele ruimte opzoeken, even iets eten etc. Ze vertelde dat zelfs als ik flauwviel het niet erg of schadelijk was voor mijn kindje alleen maar vervelend voor mij. Misschien kun je je bloed laten prikke op ijzer en suikergehalte? En even rustig aan, waarschijnlijk vraagt je lichaam daarom als zoiets gebeurt! Groetjes
Hier ook flauwgevallen. Bloeddruk was te laag en ik moest vaker eten (dus minder tijd tussen eten laten). Nu eet ik voor ik naar bed ga nog iets, en 't is niet meer voorgevallen.
Ja hier nog een flauwvaller. Ben maandag begonnen en donderdag hebben ze me om 4 uur naar huis gebracht. Ze waren het echt zat op mijn werk. 5 keer van 9 uur tot 4 uur. De verloskundige wees me erop dat ik mijn kuiten aan moet spannen als ik lang moet staan (ik ben kapster) Dit brengt me bloed naar boven inplaats van naar je benen.