Wij zijn zo lang bezig geweest met zwanger worden en eindelijk is het zo ver. Ondanks veel tegenslagen en absoluut geen zorgeloze zwangerschap, wil ik wel alvast na gaan denken over namen. We hebben talloze embryo's gehad die het geen van allen hebben overleefd. Nog in het laboratorium, noch in mijn buik. Maar deze dus wel. Het is een wonderbaby en een vechter. Daar hoort, vind ik, een krachtige naam bij. Maar ik kan op internet niks vinden met een mooie betekenis. Iemand tips waar ik naam-inspiratie kan opdoen voor zoiets?
Je kan bijvoorbeeld als zoekwoord: "sterk", "kracht" of "vechter" gebruiken en in deze lijsten kijken. Succes!
Ik neem aan dat je een naam zoekt voor zowel een jongen als een meisje ? Welke stijl van namen vind je mooi? Nederlandse namen, Engelse namen, korte namen, romantische namen, enz.
Wij houden van Germaanse / Noorse / Keltische namen en zoeken inderdaad namen voor zowel een jongen als een meisje. Vince/Vincent vind ik wel mooi (vooral Vince) maar ik ken al een paar mensen in mijn omgeving die hun kindje zo hebben genoemd. Vigo vind ik prachtig, dank je wel voor de toevoeging!
Skylar, kan zowel voor een jongen als een meisje. Betekenis is 'eeuwige leven, kracht, liefde en schoonheid'. Jesse = cadeau/geschenk
Sommige van de onderstaande namen hebben nog andere betekenissen er bij, maar ze hebben in ieder geval ook de betekenis die je zoekt (Arabische namen heb ik weggelaten) - j - Alcander : sterke man Alcindo : sterk karakter Alcino : sterk Arcadi : sterk als een beer Arcenio - Arsenio : de sterke Arthur - Art - Arthy : sterk als een beer Barend - Berend : sterk als een beer Ben : sterk als een beer Benji : sterk als een beer Berre : sterk als een beer Bingen : overwinnaar Bink - Binck - Benk : sterk als een beer Björn - Bjorn : sterk als een beer Boaz : in hem is kracht Brion : sterk als een beer Caemen : kracht Carney : overwinnaar, vechter Cheveyo : levenskrachtige krijger Chente : overwinnaar Djimon : sterk bloed Dwen : sterk Ebel : zo sterk als een everzwijn Eron : sterk als een berg Ethan : sterk Everett : zo sterk als een everzwijn Evert : zo sterk als een everzwijn Fermin - Firmin - Firmino : sterk, krachtig Geza : overwinnaar Griffin : sterk strijder Harvey : waard om te strijden, sterk in de strijd Irwin : vriend die zo sterk is als een everzwijn Izan : sterk Jai : overwinning Jald : vrolijk en sterk Jork : sterk als een everzwijn Jort - Jorrit - Jorre : sterk als een everzwijn Jurren : sterk als een everzwijn Kellan : sterk Koa : sterk Lennart - Lenn - Lennie : sterk als een leeuw Leon - Lion : sterk als een leeuw Lionel : zo sterk als een leeuwtje Menno - Menne : kracht Mink - Minck : kracht Nicander - Nicandro : man van de overwinning Quinian : zeer sterk Ramiro : sterk in de strijd Romulo : krachtvol Taurean : zo sterk als een stier Toriano : overwinnaar Tuur - Turo : zo sterk als een beer Valencio - Valenti - Valento : sterk Valentijn : sterk Valerio : sterk Victor - Vic - Vick : overwinnaar Vico : overwinnaar Vidal : levenskrachtig Vigor : levenskracht Vitas : levenskrachtig Wico : sterk in de strijd Vincent - Vince - Vincenzo - Vinny : overwinnaar Wolf : dapper en sterk als een wolf Yeray : sterk Zende : sterk, krachtig - m - Abira : sterke Adira : sterke Alicina : sterk en intelligent Anice : onoverwinnelijk Bente : sterk als een beer Bibi : kracht, sterkte Britt : kracht, sterkte Burny : sterk als een beer Casina : ik overwin Ethana : sterk, stevig Gitte : kracht, sterkte Imara : sterk Jaya : overwinning Kacey : dapper Kellen : krachtig Lenne - Lenna - Lennique : sterk als een leeuw Leonie : sterk als eenleeuw Lonne : sterk als een leeuw Melisande : sterk in de strijd Mildred : mild en krachtig Milly : sterk in de strijd Minka : sterk Nadette : sterk als een beer Nadine : sterk als een beer Nieke : sterk als een leeuw Nikè - Nikai : overwinning Ramira : sterk in de strijd Riley : dapper Silke : overwinning Talle : levenskrachtig Valena - Valenia : sterk Valenta : sterk Valentina : sterk Valeria - Valerie : sterk Valesca : sterk Vashni : sterk Victoria : overwinning Vincenza : overwinnaar Vincianne : overwinnaar Welmoed : krachtig van wil en geest Ylva : sterk als een wolf Zenaidah : sterke vrouw Zosima : de levenskrachtige Voor Scandinavische namen kan ik deze site aanbevelen : Nordic Names - Name Finder
Regels voor het maken van een Germaanse naam | Taaldacht Ga hier even kijken! En dan vooral ook zelf samenstellen volgens de germaanse regels er zijn heel veel germaanse namen met een betekenis in de richting van sterk, kracht, vechter, strijder etc, want dat was de hoogste kwaliteit die een man kon hebben in de germaanse cultuur.
BB zou ik skippen. Daar zou ik nu zelf een willekeurige naam met een willekeurige betekenis op kunnen zetten.. Erg onbetrouwbaar dus. Veel betekenissen kloppen niet. Berichten van Fides en Leraje vind ik goede tips
Zelf dacht ik nog aan: Jarek (sterk, fel) Meine (kracht, sterkte) Nero (sterk, krachtig) Njord (sterk, krachtig) Roderik / Roderick (machtig door roem, befaamde kracht) Valerius (sterk zijn, gezond zijn, invloed hebben) Mathilde / Matilde, Mathilda / Matilda (machtige strijdster, sterk in de strijd) Solveig (strijdster voor het huis of zonnekracht) Valda (kracht, heersen) Velda (kracht, heersen) Valeria (sterk zijn, gezond zijn, invloed hebben)
Ik dacht gelijk aan de stoere naam Troy! Hier kan je misschien inspiratie op doen? http://www.zwangerschapspagina.nl/babynamen/484456-naam-mooie-betekenis.html
Ik ga eens kijken naar die Germaanse namen. We willen wel iets uitspreekbaars hebben, een beetje 'normaal' zeg maar haha. Ik vind het best lastig maar ga op onderzoek uit. Thnx!
Zitten er zeker tussen hoor! Ik heb een crush op de Germaanse namen (en die site) op dit moment Maar een naam als Hilde bijvoorbeeld (betekent strijd of strijdbaar) of Rembrand (goddelijk zwaard) en een hoop 'korte stoere Hollandse namen' zoals Hidde of Boet of Sanne zijn namen die best gewoon zijn, goed uitspreekbaar en (afhankelijk van wat je leuk vindt) op dit moment heel hip of juist lekker bijzonder
Onze oudste zoon heeft een ziekenhuisperiode gehad na geboorte en heeft als tweede naam bewust N.iek gekregen. Dat betekent overwinnaar. Vind dat nog steeds een prachtige naam en had ik zo als eerste naam kunnen geven. Kort, krachtig en toch ook iets zachts. Succes! PS. Niels/Nils heeft dezelfde betekenis. Die namen vind ik wat minder mooi, maar jij denkt daar misschien anders over