Baby & Hond

Discussie in 'De lounge' gestart door jpostma, 16 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jpostma

jpostma Actief lid

11 nov 2010
    151
    0
    0
    Tandartsassistente
    Friesland, Nederland
    Hallo,

Weet dat dit deel van het foum gaat over alles dat niks met baby's te maken heeft maar wist niet echt waar ik het anders kwijt moest.

Wij hebben een jack russel die eind december een jaar word. Haar naam is Boedha. Ze is heel aanhankelijk naar ons, en het is een echt allemans vriendje. Ik maak me alleen wel een beetje zorgen hoe ze op de baby gaat reageren als die er eenmaal is. Heeft iemand tips hoe ik de eerste kennismaking het beste kan aanpakken?
    Bedankt.

2. Miniman

Miniman Niet meer actief

Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met een hond en een baby. Het belangrijkste is dat de hond nog (veel) aandacht krijgt na de geboorte van de baby. Anders wordt hij misschien jaloers en dat wil je niet hebben. Maar zoals gezegd bij ons ging het perfect mijn hond en kind zijn gek op elkaar!

3. youngmom

youngmom Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.374
    0
    0
    Kinderverzorgster (ook afgestudeerd als leerkracht
    West-Vlaanderen, België
    Wij hebben een American Staffordshire Terrier en toen wij met de jongens thuis kwamen hebben wij de maxi-cosi's op de grond gezet. Hem iets tegengehouden omdat hij erg enthousiast deed maar hem gewoon laten snuffelen.
    Als je je kindje gaat afschermen gaat je hond enkel nieuwsgieriger worden en misschien ook agressiever.
    En de hond ook gewoon aandacht blijven geven natuurlijk! ;)

4. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij hebben ook een jackie :D Wij hebben bij thuiskomst de maxicosi neergezet en haar voorzichtig laten snuffelen. Zodat ze meteen de geur eigen kon maken. We hebben haar ook altijd overal bijgelaten. Als iemand met de baby in de handen zat, dan lieten we haar er gewoon bij. Bezoek ook gemeld, dat ze ook de hond eerst even begroeten voor ze meteen naar de baby rennen.

Als er visite was en die zaten op de bank, dan wilde ze er weleens bij komen om even aan het kindje te ruiken. Wij lieten dat ook toe. Niet wegduwen, want dan heb je kans dat ze de baby gaan associeren met iets onprettigs.

En als je het kamertje gaan klaarmaken met alle babydingetjes, laat je hond maar even rondsnuffelen. Het is toch een hele verandering straks ;)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb bij beide honden juist helemaal niets anders gedaan. Niet meer aandacht gegeven en niet minder.
    Gewoon even laten snuffelen, niet af laten lebberen en verder begroet visite altijd eerst ons en dan de hond en dat heb ik ook zo gelaten, dus eerst ons en de baby en dan de hond. Ging allemaal prima. De hond helpt altijd met verschonen. Vindt ze een heel leuk taakje om de luier naar de vuilnisbak te brengen.
    Wij deden hiervoor altijd al aardig veel met de hond en dat zijn we blijven doen. Ze gaat gewoon nog steeds overal mee naartoe als voorheen.

6. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    wij hadden ook een jack russel. Helaas is ze vorige maand overleden. Maar met mijn dochter ging het echt super. Altijd maar knuffelen die 2 met elkaar en samen op de bank liggen en kusjes geven aan elkaar...

7. Linda27

Linda27 Actief lid

29 mei 2008
    420
    0
    0
    doktersassistente
    Randstad
    Omdat ik ingeleid moest worden hebben we de avond ervoor onze honden naar mn ouders gebracht. Wij waren de volgende dag als eerst thuis en ik was dus met Jayden boven toen mijn ouders even erna met de honden kwamen. We hebben van het ziekenhuis de hydrofiele luier meegekregen waar hij in heeft gelegen toen hij nagekeken moest worden na de geboorte. Deze hebben we toen de honden gegeven zodat ze eerst zijn luchtje konden ruiken en aan wennen (als we niet die luier hadden gekregen hadden we een rompertje gebruikt). Savonds ben ik met Jayden naar beneden gegaan en hebben we de honden aan hem laten snuffelen en mochten ze een kusje geven op zijn voetjes (deze stopt hij toch nog niet in zn mond :p). Verder hebben we normaal gedaan wat we ook doen. En het gaat echt super. De honden zijn niet jaloers en komen hem vaak ff dag zeggen en erbij zitten!

8. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Misschien kun je hier eens op kijken. Is in het engels maar misschien wel in het nederlands te verkrijgen. Deze man is nu regelmatig te volgen op tv en boekt erg goede resultaten.. Lees het maar eens door. Misschien heb je er wat aan.

Introduce Your Dog to Your Baby | www.cesarsway.com

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij hebben ook een Jack Russel, was altijd een beetje ons babytje en tja nu is er een ander babytje.
    Maar hier is het meteen goed gegaan en nu zijn ze gek op elkaar. Ze spelen soms echt samen.
    De hond is de eerste maanden wel wat van slag geweest. De kraamweek vooral, veel binnen plassen enzo. Daarna een tijd gehad dat ze wat depressief over kwam. Maar dat is sinds een paar maanden weer helemaal over en nu is ze weer net zo vrolijk als altijd.

Ik heb zelf haar meteen bij de baby laten kijken en ruiken. En haar bij alles betrokken. Zo gaat ze nog steeds mee 's middags mijn dochter uit bed halen na het middagslaapje.

10. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Wij hebben ook een jack rusel en ze reageert heel goed op kids en babys.
    Toen de oudste geboren was hebben we de hond overal bij betrokken en nu bij de tweede heeft ze een keer snel gesnuffeld en verder niet meer naar gekeken. Ze pikt echt alles van de kids en is heel leif voor ze.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij hebben niks bijzonders gedaan, niet express laten snuffelen of zo. We deden gewoon net als met kinderen die op bezoek komen.

Het gaat nu goed tussen onze jack russell en onze dochter, geen problemen gehad :)

12. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Heb hele goede ervaringen met honden en babys. Tis net alsnog ze aanvoelen dat het nog teder is. Veelal honden meegemaakt, die echt een baby beschermen. Dus geen vreemden in de buurt enzovoort, ook met lopen en kruipen dat ze de kleine niet bij de verwarming in de buurt laten komen enzovoort.

Mijn meest bijzondere ervaring was... De buurvrouw had een kindje gekregen en 2 jack russels rondlopen, vanaf dag 1 was het al dat beide de baby beschermde, de vrouw wat meer dan de man.

Tot de dagen kwamen dat zij kon kruipen, ze kroop erop los, en bij elk ding wat niet toegestaan was, kwamen de honden in actie ( denk maar aan trap, verwarming, tafels, proberen uit box te klimmen, andere dieren.) Ze trokken de kleine hup op de grond, na een veilig gebied aan de broekje.

Ook hadden ze best wel een rotkat, die hoefde niet bij de kleine in de buurt te komen, die werd netjes naar de bijkeuken gebracht door de beide honden.

Verder heb ik met herders wel een goede ervaring, huskys wat minder.

Denk opzich dat je de hond moet laten zien er is een nieuwe "leider" erbij, die heb jij maar te accepteren. Dus niet bij elk klein wiswasje kindje weghalen of hond wegduwen, honden weten vaak wel dat het klein is, dat het zorg nodig heeft en dat het teder is.

Je hebt alleen wel kans dat de hond absoluut niet wil dat er vreemde mensen in de buurt komen.

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ha Jitske,

Ben je toevallig verzekerd bij de Friesland Zorgverzekeraar? Die geven nl voorlichting over hoe je kind & hond kunt laten wennen aan elkaar! Wordt gegeven door Ronald van Kampen, een instructeur die ik persoonlijk ken en hij is erg goed!

Wij hebben zelf vier grote honden en hebben ze een voor een aan onze dochter laten wennen. (Moet ik er wel bij zeggen dat onze honden niet standaard in huis wonen)

Ik denk dat je de standaardregels inmiddels wel kent:
    1/ kindje hoger dan de hond
    2/ hond niet bij kindje op bank/bed etc
    3/ nooit alleen laten

En introduceer je hond nu alvast bij kinderen van diverse leeftijden.

Succes enne.... gefeliciteerd met je zwangerschap!

14. jpostma

jpostma Actief lid

11 nov 2010
    151
    0
    0
    Tandartsassistente
    Friesland, Nederland
    Hey allemaal,

Bedankt voor alle tips. Heb er nu volop vertrouwen dat het wel goed komt. :)

@hopmarjanneke: Ik ben idd verzekerd bij de Friesland. Zal wel even informeren. Bedankt!

15. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    ik vond het ook best spannend hier alhoewel ik weet dat onze hond een kanjer is met kinderen.
    we hebben een americaanse stafford van 10 en is sinds 5 jaar bij mij en erg aanhankelijk.
    mijn man heeft de eerste dagen na de geboorte iedere avond wat kleertjes meegenomen van de baby die ze aan had gehad en de hond aan laten snuffelen. dat was dan 5 sec en dan had ze er genoeg van.
    toen yinthe en ik naar huis mochten heb ik bij binnenkomst de hond begroet zoals ik (bijna) altijd doe, lekker enthousiast.
    man had de maxicosi in de box gezet.
    toen yinthe na een paar minuten een paar snikjes trok dat alle aandacht van de hond.. heb haar toen in mn armen genomen en tara laten snuffelen.. heel enthousiast maar wel voorzichtig was ze.

we laten de baby nu bij iedere visite boven liggen zodat ze eerst de hond aandacht kunnen geven. daarna gaan we de baby pas halen. als het mensen zijn die even mee naar boven mogen om het kamertje te bewonderen mag de hond ook even mee naar boven.

als de baby eenmaal beneden is zorgen we dat de hond ook nog aandacht krijgt.
    vorige week vergat mijn moeder dat we een hond hadden en toen werdt de hond wel jaloers (heel erg duwen om bij de baby te kunnen) en dat vond ik wel een beetje eng. toen heb ik mn moeder gezegd even de baby te laten doen en met de hond te knuffelen en dat werkte. toen werd de hond weer rustiger.

(moeder is normaal HELEMAAL voor de hond, dan vergeet ze dat de hond ook nog een setje baasjes heeft, dus is wel vreemd voor de hond als zij zelfs geen aandacht meer geeft)

16. Samama

Samama Niet meer actief

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met onze hond en de baby. Wij hebben toen onze kleine geboren was haar gelijk op de grond bij de hond gezet (nou moet ik zeggen, onze hond was wel een enorme goedzakkige sul hoor) en hij likte haar gelijk. Vanaf dat moment nooit geen problemen gehad. Als ik haar eten gaf mocht de hond er gewoon bij liggen, heb hem nooit weg gestuurd en voor zijn gevoel dus "buiten gesloten".

Als er mensen op kraamvisite kwamen zeiden we ook; eerst de hond, dan de kleine. Zo is het altijd goed gegaan.

Zolang je zorgt dat de hond niet jaloers kan worden is er niets aan de hand.

17. Ikheid

Ikheid Niet meer actief

Wij hebben een jack russel en een engelse cocker spaniel. Hier gaat het super! Het mutsje dat Jayden de eerste dag ophad hebben wij aan de honden gegeven en tot de 6 maanden hebben we de honden veel aan Jayden laten snuffelen (niet likken!) en nu Jayden veel op de grond ligt en achteruit kruipt gaat het super, de honden komen vaak uit nieuwsgierigheid ff kijken, snuffelen en dan is het oké. Maar het si maar net hoe je er zelf mee omgaat, betrek de hond er gewoon bij en blijf goed opletten. Laat de hond zo af en toe snuffelen en betrek de hond erbij..

Deel Deze Pagina