Sinds een week zijn we begonnen met bijvoeding. Ze vindt het heerlijk en geniet zichtbaar! Alleen is ze nu sinds zondag vreselijk huilerig. Ook veel krijsen. Ontzettend winderig en ze overstrekt zich constant. Ook veel poepbroeken. Ze slaapt nauwelijks. Vandaag is ze bijvoorbeeld 13 uur achter elkaar wakker geweest, terwijl ze hartstikke moe is. Ze wil alleen maar in de armen liggen en hooguit een minuutje in de box. Volgens mij heeft ze ontzettend last van buikkrampen door het eten. Wat kan ik nu het beste doen? Even helemaal stoppen met bijvoeding en enkel borstvoeding geven? Of krijgt ze dan te weinig binnen? Hoe kan ik gezien de krampen nu het beste de voeding introduceren? Overigens is mijn hele familie inclusief ikzelf bekend met veel darmproblemen en/of darmziektes. Ik ben bang dat ze haar genen hierin niet mee heeft .
Ze krijgt haar voeding nu volgens de methode van Rapley (ze is een natuurtalent ). Kan het eten van niet gepureerd eten ook een oorzaak zijn van krampen? Ik zou niet weten hoe, maar bedacht me dit net.
Het zou idd van de bijvoeding kunnen komen. Maar wat de beste manier van handelen is...geen idee eigenlijk. Heb je natuurlijk niks aan, sorry . Ben je begonnen met fruit of met groente. Ik geloof dat groente wat milder is voor de darmen, dus als je nu fruit geeft en nog geen groente, zou je ook eens kunnen proberen om met groente te beginnen. Oh en ik meen wel eens gelezen te hebben dat het goed voor de vertering van het voedsel is als je de bijvoeding aanbiedt tussen 2 borsten in zeg maar. Dus BV, bijvoeding en dan weer BV.
Aan mij heb je ook niks. Mijn dochter spuugden vreselijk van vers, en toen ben ik over gegaan op potjes. Ik merkten wel dat toen ze de eerste keer vers at, en stukjes, ze er wel die nacht krampen heeft gehad. Dit is 1 malig geweest, dus hou het op toeval. Het zou best kunnen dat haar maag en darmen eraan moeten wennen dat er nu iets anders in zit als alleen maar vloeibare melk. Wat heb je haar tot nu toe aangeboden? Iedere avond weer wat anders, of een paar dagen hetzelfde? Persoonlijk zou ik even stoppen en wachten tot ze weer kramp vrij is. Anders weet je nog niet waar ze op reageerd. Ze komt absoluut niks te kort (zeker niet met borstvoeding, want dat past zich aan aan de behoeften van je dochter)!! Het is niet voor niks bijvoeding. Leren wenen aan nieuwe smaken en structuren.
De kans dat je kindje last heeft van andere voeding dan de borstvoeding die ze gewend is, is heel reëel. De darmen moeten hier echt aan wennen (het maakt dan vaak nog niet eens uit WAT je geeft). Dit kan je vergemakkelijk door lekker bv te blijven geven en heel rustig te laten wennen aan verschillende soorten. Las af en toe even een dagje rust in en hou je kindje bij je. Laat je vooral niet opjagen. Je mamamelk is nog steeds het allerbelangrijkste en ongelofelijk voedzaam. Rustig aan en laat haar rustig wennen.
Ik zou zelf denk ik even stoppen als je het idee hebt dat het echt erg is. Wat kramp zal er bij horen, maar niet al te erg lijkt mij. Hoe is haar ontlasting? Verder idd eerst borstvoeding en daarna bijvoeding, schijnt een stuk te helpen bij het verteringsproces. Maar ik zou zelf denk ik even een pauze inlassen.
Rustig aan doen. Je kind hoeft echt nog niet elke dag vast voedsel als het nog volop aan de borst mag. Ik zou nu even pauzeren, even een paar dagen alleen borst tot die kramp weg is, en dan weer heel rustig aan een dagje wat eten. En niet te snel te veel verschillende dingen, eerst kijken wat goed valt. Borst voor en na het eten helpt vaak bij het verteren, waardoor het eten wat makkelijker valt.
Bedankt voor het advies. De krampen zijn behoorlijk heftig en ik ga nu een paar dagen stoppen met bijvoeden. Van twee keer per week een borstvoedings-poepluier heeft ze nu een paar keer per dag een harde-drollenluier. He zal er vast bijhoren, maar kan me voorstellen dat dit voor darmen ook erg wennen is. Wat is handig als ik weer ga beginnen met introduceren? Eén keer per dag een klein beetje voedsel en dezelfde soort een dag of drie aanhouden om te kijken hoe het valt? Ze heeft dus nu nog genoeg aan mijn moedermelk op dit moment? Ik ben er een tikje onzeker over.
Ja joh! Tot een jaar blijft het bijvoeding en is het dus niet heel interessant hoeveel ze eet zolang ze goed blijft drinken. Helemaal nu met 6 maanden is het echt nog niet belangrijk, je hoeft niet ineens te haasten maar lekker rustig aan wennen en als ze daarbij dagen niets binnen krijgt is dat echt geen probleem. Onze dochter krijgt volgens de rapley methode bijvoeding en dat heeft echt wel even geduurt voor ze uberhaubt wat binnen kreeg. In jou situatie zou ik eventjes stoppen tot de kramp flink vermindert is en dan weer rustig aan beginnen en je niet druk maken over wat ze binnen krijgt, dat komt vanzelf wel goed.
Over te weinig bijvoeding moet je je niet druk maken, meid! Het is de bedoeling dat je tussen 6 en 12 maanden introduceert, dat je kindje het leert kennen. Onze zoon eet nog steeds niet veel zenne en hij is nog altijd erg gezond en groeit en ontwikkelt super! Ik zou ook idd enkele dagen stoppen met aanbieden tot ze zich weer helemaal goed voelt en dan opletten dat je geen dingen geeft die sowieso meer krampen geven. Hanteer je het schema van Kleintjes?
Ik zou inderdaad 3 dagen hetzelfde geven, dan even 1 of 2 dagen pauzeren en dan 3 dagen iets nieuws. Gaat het verder goed, dan laat je die pauzedagen weg. Komt heus wel goed hoor, het heeft geen superhaast.
Mijn dochter had een koemelkallergie en ik moest bij het proberen van wat nieuws 3 dagen hetzelfde geven. Dan weet je ook of er goed op gereageerd wordt of niet. En dan de eerste dag een heel klein beetje, de dag erna een beetje meer en de 3e dan nog een klein beetje meer (als ze wil). Zo hebben we elke groente en fruitsoort uitgeprobeerd en is ook het rustigst voor de darmpjes.
De buikkrampen hadden waarschijnlijk niks met de bijvoeding te maken. Afgelopen donderdag werd onze dochter flink ziek en een dag later ikzelf en treesman. Zelf had ik ook al een paar dagen maagkrampen, maar was nog niet zo snugger geweest om een verband te leggen. Desalnietemin ga ik het introducen van vast voedsel nog langzamer introduceren. Het drie dagen hetzelfde geven en dan pauzeren vind ik wel een goed idee. Ik voel me in ieder geval weer zeker over het feit dat mijn voeding voldoende voor haar is.
Ach, wat sneu voor jullie allemaal! Iedereen weer beter? Gelukkig heb je wel wat aan de tips gehad. Rustig aan en vertrouwen op wat je zelf te bieden hebt! Helemaal goed!