Van 5 naar 4 flessen (12 weken!)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Druif78, 14 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mn meisje is nu 12 weken en ik heb sinds afgelopen week de fles opgehoogd van 5x165 naar 5x200cc. Deze drinkt ze niet helemaal leeg, meestal 2 x200 en 2x180cc en de laatste voor de nacht drinkt ze steeds minder sinds ik ben opgehoogd. Van de week ca 150cc, toen eens 120 en nu gisteren 90cc waar ze ruim 20 minuten over doet.
    Desondanks slaapt ze gewoon netjes door tot 8 uur smorgens!

Mijn vragen:
    - wanneer zou ze over kunnen naar 4 flessen? Vind het nog best vroeg. En ik weet ook niet of dat al mag met haar gewicht ( ze weegt denk ik tussen de 5,5 en 6 kilo nu).
    - Mn zoontje was 17 weken toen we overstapten naar 4 flessen, maar hij dronk ook 200 met rijstebloem voor de nacht of soms 240cc. Plus we startten gelijktijdig met fruit en groentenhap dus veel meer vulling over de dag. Rijstebloem en groenten/fruit mag zij natuurlijk nog niet hebben en die 240cc is een enorme sloot, dat zie ik haar nooit wegkrijgen ( zoontje was een hongerige baby, gebruikte ook fortevoeding met nutriton etc). Dus krijgt ze niet te weinig als we de laatste fles weg zouden laten? Of zou ze misschien dan wel de dagflessen goed opdrinken?
    - Dus kan het wel of kan het niet? En gewoon tot een week of 17 wakker maken voor 90cc?

Ik hoef donderdag pas weer naar het CB dus ben benieuwd naar jullie meningen!

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij gingen pas naar 4 flessen met ruim 4 maanden, en lieten toen gewoon de fles van 23 uur vervangen. Ik vind je kindje nog wel erg jong daarvoor hoor. En ik zou zeker nog geen 240 cc geven. Dat is echt heel erg veel voor zo'n klein buikje! Ik vind zelf 200 cc al veel voor nu. Maar ieder kindje is verschillend.

Als je er nu niet uit komt, zou ik gewoon even met je oude schema doorgaan, het is zo donderdag. Dan kun je je vragen stellen.

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    In overleg met het CB zijn wij met 11 weken al over gegaan naar 4 flessen. We gaven 5x165 en ze dronk nooit haar flessen leeg, zat vaak onder hetgeen wat ze minimaal zou moeten drinken. 's Avonds om 22:30 was ze met geen kanon wakker te krijgen, niet overdreven. We moesten haar echt uit bed tillen, rechtop zetten en dan pas werd ze een beetje wakker, zo zielig! En honger had ze dan natuurlijk helemaal niet, ze liet regelmatig driekwart van de fles staan... Oh en 's ochtends trok ze door tot half 10, en dan moest ik haar nog wakker maken ook omdat ik anders in de knoei kwam met de rest van de flessen die dag!

Toen hebben we gebeld en ze zeiden gelijk dat we dat niet meer hoefden te doen en we mochten 4x180 proberen. Dat ging dus gelijk hartstikke goed. Overdag dronk ze weer haar flessen leeg, ze ging om half 9 de nacht in (we deden in het begin expres die laatste fles wat later, was natuurlijk wel spannend) en het ging gelijk super! We zitten nu nog steeds op 4x180.

Mijn mening is dus dat je niet perse moet kijken naar wat wenselijk is in de theorie. Zo van: hij/zij is nog te jong, weegt nog niet genoeg... Kijk liever naar je kindje, die kunnen het heel goed zelf wel aangeven heb ik gemerkt. En is het te vroeg, dan laat ze het ook wel weten.
    Je hoeft natuurlijk ook niet gelijk alle flessen op te hogen. Je kan bijvoorbeeld ook naar 3x180 gaan en de laatste fles 195 of 210 aanbieden. Of een andere fles, net wanneer jij denkt dat ze 'm nodig heeft.

Kan je eventueel van te voren niet al even bellen voor wat advies?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    @melisa:ben het met je eens hoor! Ze IS nog best jong en 240cc zou ik nooit nu al geven! Ze drinkt 200 cc nog niet eens allemaal leeg. Zelfs na vannacht dronk ze slechts 170cc terwijl ze om 23 uur dus maar 90cc op had. Maar wakker maken voor 90cc tegen heug en meug vind ik ook zo wat. Ik neig dus naar een keer proberen, maar vind het wel erg spannend.

@noonoo: erg bedankt voor je reactie. Ik herken het helemaal alleen dan iets minder extreem.
    Ben jij dan wel met 4 flessen iets meer in de fles gaan geven? Dronk ze nu 4x165 of al wel 4x200? Mn dochter drinkt nu ca 2x200 en 2x180 overdag. Om 19:30 kreeg ze al 200. Weet dus niet of ik die dan beter nog een uurtje later moet geven of toch 220cc bijv? Of gewoon proberen met 200? Ben wel bang dat ze misschien toch snachts komt.

CB bellen kan natuurlijk altijd, maar ga er donderdag ook al heen. En mijn ervaring met die zorglijn is dat ze toch vaak naar de protocollen kijken wb voeding en niet zo zeer naar het kind zelf.... althans: is erg afhankelijk van diegene die je treft. Wat dat betreft vaar ik meer op de ervaringsdeskundigen hier ;)

5. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Druif: als ze niet meer wakker wordt voor de laatste fles, dan zou ik die laten vervallen. Dat zei het cb toen ook tegen ons. Helaas wilde N. nog heel lang die fles :). Wellicht komt ze dan overdag wat vaker voor een voeding, maar dat geeft dan niet.
    En misschien dan de laatste fles van 19 uur (of iets later) iets voller dan de andere flessen. Succes (en als de 23 uur fles vervalt kun je weer lekker slapen, ook heerlijk toch?)

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ja, we hebben er wel wat meer in gedaan, niet veel hoor. 15ml water en een half schepje extra, maar ze had er meer dan genoeg aan!
    Ze dronk dus 5x165 (+5,5 schepjes) en we zijn naar 4x180 (+6 schepjes) gegaan.

Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat ze die nacht komt. De eerste nacht ging hier super, de tweede nacht was ze om half 3 even wakker. Ik denk 2 minuten, was ze aan het mummelen... ik zat rechtop in bed: nee toch :$ Maar ze viel weer in slaap en heeft lekker uitgeslapen. Als ze echt honger had gehad, dan was ze wel gaan huilen.

In het begin hebben we de laatste fles dus wat later gedaan. We begonnen altijd rond half 8 's ochtends en gaven dan om de 4 uur de fles, behalve de laatste, daar lieten we 5 uurtjes tussen. Redde ze makkelijk. Dat zou je kunnen proberen, of in de loop van de dag al gaan spelen met kwartiertjes/half uurtjes later zodat je uiteindelijk alsnog later uitkomt.

Denk ook wel dat je sowieso een beetje moet uitkijken met ophogen, anders valt er straks niks meer op te hogen omdat ze aan de max zit. Ik zou dus eerst proberen de fles later te geven en als dat niet werkt eventueel iets meer in de fles.
    Je gaf met 5 flessen 825ml, als je dat nu verdeeld over 4 flessen x 200 dan kom je uit op 800ml. Biedt je haar opzich niet veel minder aan, dus echt honger krijgt ze er vast niet van. I.c.m. de laatste fles iets later zou ik het er gewoon eens op wagen ;)
    Uiteindelijk merk je wel of ze standaard veel laat staan of niet, dan kan je altijd nog minder geven.

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    We zijn met 11 weken overgegaan van 5 x 165 naar 4 x 200 cc. Dit omdat ze niet wakker te krijgen was. Ze was toen 6 kg. Dit ging en gaat prima. De laatste fles kreeg ze en krijgt ze rond 19.00 uur en slaapt dan door tot we haar om 7.30 uur wakker maken. Grotere fles dan 200 cc zal ze nooit krijgen. Ze drinkt alle flessen leeg en heeft er voldoende aan. Mijn zoon kreeg ook idd een fles van 240 cc omdat hij erg erg hongerig was. Een heel ander kind ook.

Qua gewicht mag je dochter gewoon 12 uur doorslapen, dus dat is geen probleem.

8. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    ik heb toevallig gister avond per ongeluk de laatste fles laten vervallen ik was in slaap gevallen...en ik werd vamorgen helemaal beduusd wakker????7u kwam jax en 8u skye!!ben benieuwd of t vanacht ook zo zal gaan haha?????????????

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Door jullie reacties ben ik helemaal geneigd om het een keer te proberen... en idd, ook weleens lekker om een om 22 uur te gaan slapen!
    @noonoo: ik heb alleen niet veel meer op te hogen: ik was al van de week gaan ophogen tot 180/6 en daarvan drinkt ze niet altijd alles op. Vandaag bijvoorbeeld slechts 1x. De rest 10-30cc laten staan. Hopelijk redt ze het daarmee? En drinkt ze, mochten we het idd gaan proberen vanavond, morgen wel alles goed op?
    Heb, just in case, al wat zitten rekken me de tijden, maar dat wil niet zo. Ze slaapt niet zo goed, we hadden visitem dus steeds op schoot hazenslaapjes gedaan en net rond half 4 de fles dus we komen rond half 8 uit, of ik zou het rond dat tijdstip wat kunnen rekken, maar vaak is het slaapje na vieren ook niet je-van-het dus denk niet dat dat gaat lukken... maakt het wel spannend of het gaat lukken ;)

Mocht ze om 7 uur wakker worden vind ik het ook prima hoor, 8 uur is ook wel erg luxe ;)

@kiwi: weet niet zeker of ze 6 kg al weegt? 3,5 week terug woog ze nog 4,7 dus zal wellicht ietsje minder zijn dan 6kg. Maar is het niet een een uur per pond lichaamsgewicht dat ze mogen doorslapen? Maar dat zal ook niet op een uurtje aankomen kijkt mij.

@Sjaantje: whahahaa! Dat is vast schrikken? Nou, lekker toch? mn zoontje had ook die leeftijd hoor dus dat zou prima kunnen!!

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Succes dan! Ik ben erg benieuwd...

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik weet nog niet helemaal zeker of ik het vanavond meteen al ga proberen, wil dat ze op zn minst net zoveel als gisteren heeft gedronken dus dat betekent dat ze om half 8 wel 200cc moet drinken, de rest van de dag heeft ze steeds wel wat laten staan. En ze moet niet voor half acht komen voor een voeding, want dan durf ik het al helemaal niet aan, hahaha! Ik laat het nog wel weten :D

12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Wij zijn ook niet halverweg een dag begonnen trouwens hoor ;) Dan had ik ook zo het gevoel dat ik het half-half deed... maar goed, hoe dan ook succes, voor wanneer je het dan ook gaat proberen :D

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, we gaan het toch proberen vanavond! Ze heeft de 4e fles dan iet helemaal leeg gedronken ) 180cc totaal, maar heb m wel pas om 10 over 8 kunnen geven, bijna 3 kwartier later dus dat hebben we alweer gewonnen ;)
    Ben zooooooo benieuwd of ze gaat doortrekken vannacht!!!

14. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik ook! Hopelijk kun je lekker slapen :)

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    YES!!! Geslapen tot 7:45!!
    Vond het spannend en ben om 23 uur nog wel even gaan kijken of ze nog goed sliep. Maar ging dus prima! En vanmorgen 195cc op! Misschien drinkt ze nu ook beter dr flessen op de dag!!
    Hopelijk was het geen toevalstreffer. Ze is ook iets verkouden...

Bedankt voor jullie bevestiging dat t kan en mag op die leeftijd!!

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Fijn dat ze er al aan toe is. ZO zie ja maar weer dat kindjes dingen toch zelf aangeven :)

17. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ha wat fijn!!

18. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ooh heerlijk en hopelijk houd ze het vol! :)

Als ik het zo lees dan denk ik dat ik het morgen ook ga proberen.... Volgens het CB (vandaag geweest) mag het over een week of 2-3 maar als mijn meisje eraan toe is. ;)
    Ze drinkt nu overdag haar flessen leeg en de 4e fles wilt ze zelfs meer dus ben benieuwd.

19. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier dronk ze ook vaak als enige de fles van 19-20 uur helemaal leeg, de rest niet. En die van 23 uur heel weinig en moest ik dr voor wakker maken. Hopelijk lukt t bij jou ook!!

20. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

26 jun 2006
    5.288
    1
    0
    Putte
    Ik maak haar altijd rond 10 uur wakker, als ik haar later wakker maak komt ze s'nachts want dan haal ik haar blijkbaar uit haar diepe slaap. Ook moeilijk wakker te krijgen en drinkt half slapend een klein beetje.

Ik wil het vanavond nog niet doen omdat ze deze keer erg moe is van de prikjes, ze slaapt al bijna heel de dag ze is alleen wakker geweest om te eten en dan dronk ze haar flesjes niet leeg wat ze anders wel doet en dan zul je zien dat ze vanacht 2x komt ofzo dan ;)

Morgen wil ik het zeker gaan proberen.

Deel Deze Pagina