Ik wist absoluut niet waar ik deze topic moest plaatsen dus toch maar hier gedaan. Ik ben Nederlands, getrouwd in Turkije en ga dus ook bevallen in Turkije. Ik ben uitgeschreven uit de Nederlandse gemeente..en ons huwelijk is nog niet bekent in Nederland (de papieren zijn onderweg) voordat dat geregeld is zijn we dus 6 maanden verder. Hoe zit het met de nationaliteit van mijn kindje? Vanzelfsprekend krijgt ze meteen de turkse nationaliteit..maar hoe regel ik dat ze ook de Nederlandse krijgt? Ik las ergens dat dit automatisch gaat..maar ik betwijfel of het echt zo automatisch gaat. Zal haar toch moeten inschrijven in mijn paspoort. Iemand ervaring hiermee? Het punt is dat ik 20 uur bij het consulaat vandaan woon...ik kan dus niet even 'langswippen'.
kijk even op onderstaande site meid daar staat informatie over hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw kind de nederlandse nationaliteit krijgt, en idd dat gaat zeer zeker niet vanzelf... http://www.wereldexpat.nl/nl/wonen/kinderen/expert_elsdavids_nationaliteit?view=Standard
Toen wij in het buitenland getrouwd zijn moesten we alles (papieren) opsturen naar den haag (dit is inmiddels al wel ruim 6 jaar geleden). Kan mij herinneren dat er toen ook in stond dat als je kind in het buitenland geboren werd je dit ook daar moest regelen. Groetjes
Kun je niet naar het consulaat mailen met vragen? Kan me voorstelllen dat je daar geen 20 uur voor wil reizen!
hey.. ik woon zelf in de usa.. zelfde verhaal... nou hier is het zo.. ik moet naar de ambasada/nderlandse consulaat dan kanik mn kindje in mijn nederlandse paspoort bij schrijven en zo ver ik weet kan zij kiezen als ze 18 is wat ze wil zijn.... maar in iedergeval je moet naar de ambasade
als je op de site klikt, moet je eerst aan de linkerkant op "kinderen"klikken....dan op "is mijn kind wel nederlands" dan zie je bijna alles wat je wilt weten ...succes
Je moet waarschijnlijk inderdaad naar het consulaat, mijn vriend heeft hetzelfde 'probleem' om de Franse nationaliteit aan te vragen voor ons kindje. Hij moet daarvoor voor de geboorte al naar het Franse consulaat in Den Haag.
voor de geboorte al?? Shit man ik zal ook even bellen met het consulaat...weet niet of ik voor de geboorte al moet..
Het is misschien voor elk land anders maar ik zou even bellen voor de zekerheid. Dat soort dingen kun je het beste op tijd weten. Succes!
Heb het nagevraagd..bij mijn vriendin zo stom..was helemaal vergeten dat zij natuurlijk ook een nl paspoort heeft. Zij is na 3 maanden naar het consulaat gegaan je hoeft van te voren niet te gaan zei ze. je hoeft alleen de papieren te geven een formulier in te vullen en je kind wordt bijgeschreven.