Hey meiden, bij mijn vorige zwangerschap heb ik zo'n standaard pufcursus gedaan. Erg nuttig vond ik het niet. Wel leuk om met andere zwangere dames te babbelen maar dat was t dan ook wel. Nu merk ik wel dat ik bij deze zwangerschap veel minder stil sta bij het leven in mijn buik. Je hebt immers al een kindje rond lopen dat veel aandacht vraagt (the terribble two's ) en verder nog een hoop andere dingen die aandacht vergen. Dus zat ik te denken, misschien is zwangerschapsyoga iets voor mij. Ook om 'iets' te blijven doen als het sporten niet meer gaat tegen het einde. Mijn vraag aan jullie is dan ook, wat vonden jullie van zwangerschapsyoga, en wat hebben jullie er aan gehad?
De ene zwangerschapsyoga is de andere natuurlijk niet, maar ik vond het niet geweldig. Ik vond dat er heel weinig de nadruk werd gelegd op de yoga. Het was gewoon meer babbelen met de andere meiden en ervaringen uitwisselen dan dat we echt lichamelijk bezig waren. Voor het sportieve had ik het niet hoeven doen. Wel werden er veel handige tips verteld over de bevalling etc. (maar aangezien het je tweede kindje is zal je die minder nodig hebben). Verder kregen we wat tips over het oefenen van de ademhaling en aan het einde van de les moesten we rustig gaan liggen met de handen op de buik en even tot rust komen. Echt yoga heb ik niet kunnen ontdekken. Het was vooral gezellig babbelen met de meiden. Maar zoals ik al zei de ene zwangerschapsyoga is de andere niet, misschien zijn er mensen die betere ervaringen hebben...
Ik zit nu ook op zwangerschapsyoga. Het is voor mij m'n eerste kindje dus ik heb er een hoop aan. Het is voornamelijk gefocusst op de bevalling en ontsluiting. Je krijgt dus een hoop ademhalingsoefeningen mee en tips hoe je dingen beter kan opvangen straks. Wij krijgen ook bepaalde oefeningen om het bekken te leren ontspannen. Ik vind het heel nuttig allemaal, maar nogmaals het verschilt per yoga. Laat je in ieder geval goed informeren. Je kan ook altijd nog eerst een proefles nemen voor je besluit om verder te gaan (althans, dat kon bij mij wel). Succes.
Ik heb ook bij de eerste de standaard pufcursus gedaan. Dat weet ik dus allemaal nog wel. Deze keer heb ik ook yoga gedaan. Het is wel even wat anders, maar als juist als je niet zo stil staat bij je zwangerschap is 1 uurtje in de week wel aan te raden. Je bent een uurtje bezig met je lijf en je baby en het is ook even een rustpunt in al die drukte met een peuterpuber. Even geen gedoe en lekker ontspannen. Je leert ademhalingstechnieken die net ff anders zijn als bij de pufcursus. Ik vond bij het puffen de nadruk liggen op het ademritme, terwijl je bij yoga leert naar je buik te ademen, of naar je flanken of naar je bekkenbodem. Net waar de pijn zit. (zo was het bij mij tenminste). Dat was nieuw voor mij.
Bij mij precies hetzelfde. Bij de eerste een standaard pufcursus en niet veel aan gehad. Bij de tweede zwangerschapsyoga en ik vond het heerlijk! Ben helemaal geen zweverig type, maar ik vond het ook eigenlijk juist vrij 'down to earth'. Heerlijke oefeningen tegen rugpijn en gewoon een uurtje per week even echt tijd voor jezelf en je zwangere buik. De nacht erna sliep ik altijd als een roosje terwijl ik veel slaapproblemen had. Ik vond het dus echt heerlijk en echt een aanrader!
Ik ben nu zwanger van de eerste dus heb geen verdere ervaring met andere pufcursussen. Ik heb zelf niet zo veel zin in een standaard puf cursus omdat ik die dingen allemaal wel weet (opgeleid kraamverzorgster). Ik heb dan ook heel bewust voor yoga gekozen en ik vind het heerlijk. Hier doen we wat oefeningen om soepel te blijven en je knieen en rug te ontlasten van de druk en zwaarte van je buik. Verder hebben we een les gehad en waar te persen en wat een goede houding zou zijn. Deze les wordt meerdere keren gedaan omdat we niet allemaal gelijk lopen betreft de zwangerschapsduur. Ga anders een keer een proefles mee doen dan heb je misschien een beetje een beeld.
Ben ook bezig met zwangerschapsyoga en ik vind het toch wel zinvol en nuttig. Je leert dat je je moet focussen op je ademhaling, de technieken hierin, je leert puffen en persen. Ja ik vind het wel wat! Maar dat zal idd per cursus verschillen. En het is niet sportief ofzo, je bent niet met oefeningen voor je conditie ofzo bezig.
Ik heb ook zwangerschapsyoga gedaan en ik vond het ook nuttig. Vooral de ademhaling e.d. was erg nuttig. Wat ik wel miste, was meer lichaamsbeweging. Alles gaat allemaal zo langzaam. Achteraf had ik beter ernaast kunnen blijven sporten, want van mijn conditie is niets over en ik ben helemaal out of shape zeg maar. Dus dat is misschien wel een tip.
Ik heb me net opgegeven voor zwangerschapsyoga, maar halleluja, wat een drama zeg! (En ja, ik ben hormonaal, dus dat zal niet geholpen hebben.) De yogadocente met de mooiste website (je moet toch érgens op af gaan) vertelde me aan de telefoon dat ze haar cursus had uitbesteed aan een welzijnsstichting in de stad. Nou ja, geen probleem natuurlijk (en veel voordeliger ook). Dus ik die stichting bellen... Krijg ik een hele botte telefoniste aan de lijn. "Die cursus geven we al sinds januari niet meer." Dus ik probeer haar rustig uit te leggen dat ik mijn informatie van de docente zelf heb en dat ik hun nummer op internet had opgezocht. "Mevrouw, u luistert niet goed; die cursus geven wij niet meer." Lekker klantvriendelijk! Hoezo ik luister niet goed? Ik heb kennelijk verkeerde informatie gekregen, da's heel iets anders. "Die docente is zeker in de war geweest, u moet dit en dit nummer hebben." Dus ik bel dat andere nummer. Hele andere stichting, maar goed, daar heb ik natuurlijk verder geen last van. En terwijl ik mijn gegevens doorgeef aan de telefoniste van die andere stichting ("Ja, wilt u zich nou inschrijven of niet?") zoek ik op internet die andere stichting even op. En daar zie ik dat dit niet de zwangerschapsyoga is waar ik belangstelling voor heb, maar een standaard zwangerschapscursus met een paar extra yoga-oefeningen. Ik wil later vandaag de yogadocente nog maar eens bellen om te vragen in hoeverre zij nog de cursus geeft zoals zij die op haar website omschrijft, maar ik ben nu helemaal in de war. Ik kan altijd al slecht tegen lompe mensen, en nu ik zwanger ben trek ik dat helemaal niet meer. Is het nou werkelijk zo moeilijk om een beetje vriendelijk en geduldig te zijn? Belle, hoopt maar dat de cursus zelf wél de moeite waard is.
Nou dat is inderdaad niet netjes belle. Geen mensen die leven volgens de yoga hahahaha. Ach ik zit gewoon bij iemand thuis in de woonkamer lol dus dat was ook even wennen.
mmm ik denk er ook over heb bij kyana zwangerschapsgym gedaan maar dat wil ik niet weer. volgens mijn bekkenfysio was yoga goed voor de ontspanning. aangezien ik bij kyana een bevalling van 3 uur gehad en we nu verwachten dat het nog sneller kan gaan had ik niks aan die gekke gym en hoop met yoga te kunnen ontspannen
Ik denk dat ik zelf ook zwangerschaps yoga zou willen gaan doen in plaats van zo'n puf cursus, dat lijkt me dus helemaaalll niks
Ik heb vorige week mijn eerste les yoga gehead, heb straks de tweede. Ik had ook niet zo'n trek in de traditionele gym... voor mij hoefde dat ge-OH over je zwangerschap niet zo tijdens de lessen. Ik vond het belangrijker om goed te leren ademen en ontspannen. Ook vind ik het goed om met een drukke baan, opleiding en verhuizing een uurtje heerlijk alleen met mezelf en de baby bezig te zijn. Mijn eerste les beviel me echt goed. Niet zweverig, maar wel ontspannend. Ik denk dat ik de goede keus heb gemaakt door dit te gaan doen!