Pijnlijke borsten, hoe lang is dit normaal?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Mars, May 28, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mars

Mars Actief lid

Feb 11, 2007
    160
    0
    0
    Hoe lang is het normaal om pijnlijke borsten/tepels te hebben? Ik ben momenteel bijna 19 weken zwanger van een tweeling en ik heb van het begin af aan erg veel last van mijn tepels. Het voelt soms net of ze er afgedraaid worden (sorry voor de uitleg). Bij de zwangerschap van mijn zoontje heb ik hier na 12 weken nauwelijks tot geen last meer van gehad dus het verbaasd me eigenlijk, en ook de mate waarin de pijn voorkomt is niet prettig.

Overigens heb ik 10 jaar geleden een borstverkleining ondergaan, ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft? Ik heb zelf het idee dat het misschien een soort toeschiet-reflex zou kunnen zijn die bij mij uiteraard geen effect heeft. Mijn man heeft liever dat ik ermee langs de huisarts ga, maar ik wil liever niet voor niks gaan :oops:

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Mars,

bij een tweeling heb je nog meer hormonen in je lijf dan ben een eenling zwangerschap. Die hormonen zorgen ervoor dat je meer zwangerschapstekenen hebt en dus kunnen ook je borsten en tepels heel erg gevoelig worden (en blijven gedurende de zwangerschap). Het is niets verontrustends en je kunt er niets aan doen.
    Een echt toeschietreflex is het niet, maar het gevoel doorde hormonen kan hetzelfde zijn. En dit verschilt ook weer van week tot week.
    Dus geen probleem. Masseer eventueel af en toe je borsten mild, dan hou je ze een beetje soepel. Er kan zelfs en beetje melk uit komen en ook dat is normaal.

Groetjes Brigitte

Share This Page