meer astmatische klachten tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Jalea, 10 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik heb een poosje bricanyl en pulmicort gebruikt tegen astmatische klachten (enorm hoesten 's ochtends en taai slijm ophoesten, benauwdheid), ik ben er net een maand of 4 vanaf.
    nu ik door mn zwangerschap het snel benauwd krijg van chemische luchtjes e.d. heb ik opeens weer m'n klachten in alle hevigheid terug, ook heftige reacties op stoffige ruimtes. weer veel hoesten, taai slijm en benauwdheidsaanvallen.
    herkent iemand dit? zou dit komen door m'n zwangerschap of zou het toeval zijn?
    ben acuut weer begonnen met de bricanyl toen ik het plotseling wel erg benauwd kreeg na een stoffig zolderbezoekje, moet nog ff navragen of ik de pulmicort wel weer gebruiken mag.

hoe vergaat het andere astmatische mama's tijdens de zwangerschap?

2. 11je

11je Lid

30 nov 2007
    67
    0
    0
    lastig zeg, jalea.
    zelf heb ik ook astma en in het begin van de zwangerschap had ik er extra last van. moest elke dag wel een keer ventolin gebruiken. kreeg toen beclometason (geloof dat het zo heet) preventief ipv flixotide wat ik eerst had. maar na die eerste maanden heb ik er eigenlijk nauwelijks nog last van. beclometason laat ik nu ook staan en zeer weinig tot geen last van benauwdheid. hopelijk gaat het bij jou ook zo werken.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb tijdens m'n zwangerschap meer last van benauwdheid gehad dan normaal. Misschien doordat ik van medicijnen heb moeten veranderen (van Symbicort naar Beclometason en Salbutamol) wat misschien minder effectief is. Later in de zwangerschap werd het helemaal een benauwde toestand omdat m'n buik erg hoog zat en m'n longen enorm in de verdrukking kwamen. Sinds de bevalling heb ik overigens nergens meer last van - ik gebruik nu zelfs helemaal geen medicijnen!

Hou het goed in de gaten en vraag het aan je huis- of longarts, als je denkt dat je niet de goede medicatie hebt! Verder wens ik je natuurlijk veel sterkte en ik hoop dat jij tot die vrouwen behoort die in de zwangerschap juist minder last van astma hebben dan anders (ook dat gebeurt best vaak, dat is toch hoopgevend).

4. Miranda lammers

24 apr 2008
    30
    0
    0
    kinderleidster
    lobith
    hoi hoi

ik ben zelf ook gister naar de huisarts geweest want ik heb wel astma maar heb er al heel lang geen last van ja alleen als ik ga slapen moet ik standaart een pufje ventolin nemen.
    nu heb ik behoorlijke astma aanvallen steeds sinds een paar dagen en mn bijholtes zaten dicht en hoest als een gek... ventolin mag je gewoon gebruiken maar mn flixotide of seretide niet! ik heb nu beclometason naast de ventolin gekregen en het is belangrijk al was ik altijd erg eigenwijs maar gebruik een voorzet kamer bij het puffen het verdeeld alles goed in je longen als je een pufje neemt ik deed het altijd rechtsreeks uit mn ventolin pompje maar dit werkt super met de voorzet kamer...

succes

groetjes miranda

5. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik heb juist heel weinig last van mn astma in de zwangerschap. Neem haast geen pufjes meer. Merk alleen nu de laatste weken dat ik veel last van kortademigheid krijg nu beeb steeds hoger komt en dat geeft wel wat meer benauwde toestanden.
    Hoop voor je dat het snel wat minder wordt.

6. Miranda lammers

24 apr 2008
    30
    0
    0
    kinderleidster
    lobith
    ja dat hoop ik ook,het gaat wel al ietsje beter net weer op controle bij de dokter geweest en ik klonk al beter van binnen dus dat scheelt alleen als ik de trap op ga of zo ben ik alweer benauwd en moet puffen dus hopen dat ik de puffers snel weer wat af kan bouwen,ben allang blij dat ik niet aan de pretnison hoef want dat zou ik krijgen vandaag als er geen verbetering was

7. Hallo Jalea,

Ik kreeg minder last van m'n astma tijdens mijn zwangerschap. Ik gebruikte voor m'n zwangerschap ook bricanyl en flexotide. Ik mocht beide middelen niet meer gebruiken tijdens mijn zwangerschap! Maar ik neem aan dat je dat al wel bij de huisarts hebt nagevraagd?! Anders even navragen, dan krijg je een alternatief voorgeschreven. Veel succes!

Groet,
    Ellis

Deel Deze Pagina