Werking slokdarm en maag

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Babel44, 19 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai dames,

Eerder postte ik hier al een vraag over het bevorderen van de peristaltiek.

Ik kreeg de tip van lijnoliecapsules tegen de verstopping. Ik heb nu met 2x 1/2 zakje lactulose en twee of drie lijnoliepillen per dag mijn verstopping meestal wel onder controle, maar voor de peristaltiek doet het volgens mij niets.

Ik ben dus nog op zoek naar iets dat de werking of de peristaltiek van slokdarm en maag bevordert! Ik word gek van de "brok in mijn keel" en de spuugprikkel die ik daarvan krijg. Het schijnt dus te komen doordat de normale bewegingen van de slokdarm, waarmee slijm wordt afgevoerd naar de maag, onvoldoende zijn. Ook mijn maag houdt het eten te lang vast.

Het gevolg is dat ik vaak iets wil eten om mijn slokdarm te "legen", maar dat ik eigenlijk niet goed iets kan eten omdat het dan weer blijft hangen.

Weten jullie nog een middel dat werkt en dat is toegestaan tijdens de zwangerschap?

Thx!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je zou rennies kunnen proberen, dat kan dat gevoel in je slokdarm verminderen. Een middel om de peristaltiek te bevorderen weet ik niet, dat zou je aan je huisarts moeten vragen.

Mirjam

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hai Mirjam,

Dank voor je reactie. Een "regulier" middel bedoelde ik niet hoor, voorzover ik kan vinden is er geeneen veilig tijdens de zwangerschap (domperidon, motilion, prepulsid heten ze volgens mij). Ik vroeg me juist af of er nog iets zoals lijnzaadolie was ofzo.

En rennies, heb je enig idee waarop de werking daarvan voor dat gevoel zou zijn gebaseerd? Werkt dat verdovend voor de slokdarm dan ofzo?

Dank,
    Babel

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

nee het werkt niet verdovend, maar dat gevoel dat je omschrijft kan ook van maagzuur komen, daarom zou je het allicht kunnen proberen om te zien of het helpt.
    Lijnzaadolie helpt wel voor de darmen maar vlg mij niet voor slokdarm of maag, maar ook dat kun je natuurlijk proberen.

Mirjam

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Okee, dank je wel, maar ik geloof het toch niet echt, want ik heb gewoon steeds veel slijm in mijn keel ook.

Nou ja, het gaat vanzelf weer over :).

De lijnzaadolie helpt idd goed tegen de verstopping! Beter dan lactulose, maar de combi is nu ideaal voor mij geloof ik.

Thx!

Deel Deze Pagina