Hallo, Ik maak me een beetje zorgen. Na twee goede zwangerschappen en bevallingen heb ik vorig jaar een EUG gehad. Het was erg heftig en ik heb het kantjeboord gered. Nu een jaar later waren we er weer aan toe om zwanger te worden wat meteen gelukt is. We zijn heel erg blij, maar ik ben zelf wel minder onbezorgd. Vorige week heb ik een echo gehad waarbij een vochtzak in de baarmoeder te zien was. Dit was vermoedelijk rond 5 weken. Er was verder nog niks te zien. Nou ben ik sinds afgelopen week zo enorm beroerd. Veel erger als bij mijn vorige zwangerschappen. Ook knalde de moeders voor moeders test er enorm uit, nog voor het controlestreepje zelf maar helemaal nat was. Wat mij doet denken dat het HCG erg hoog ik ditmaal. Toch is de test zeker niet later in de zwangerschap uitgevoerd dan de vorige malen. Kan dit op een mola zwangerschap duiden? Ik ben zo bang dat het deze keer weer fout zit. Of zou het om een meerlingzwangerschap kunnen gaan. (dit zit niet in de familie en ik ben 29 jaar) Volgende week krijg ik weer een echo, kan ik daar op wachten? En is er iets te zeggen over wat dit hoge hcg gehalte kan betekenen? Groetjes Sproet
Hoi Sproet, zo'n test zegt helaas echt niets over de hoogte van het hcg. (bij mij zeiden ze van moeders ook moeders ook 'zo, die knalt van het schermpje af' en ik bleek nog maar heel pril zwanger ook. Zoiets moeten ze helemaal niet zeggen.) Dus laat je daardoor niet gek maken. Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat het niet goed is, maar nav die test moet je geen gekke dingen denken. Het is sowieso al goed dat de zwangerschap in de baarmoeder zit, maar het nadeel van zo'n vroege echo is dat je verder met onzekerheid naar huis wordt gestuurd en kunt gaan malen. Wacht toch de echo van volgende week af. Groeten Brigitte
Bedankt voor je reactie! Is het vreemd dat ik op deze zwangerschap zo heftig reageer (kwa misselijkheid) en verhouding met de andere? De zwangerschappen van mijn twee kinderen leken enorm op elkaar, ook wat betreft kwaaltjes.