Poliklinisch bevallen of gewoon thuis?

Discussion in 'De bevalling' started by Amelen, Apr 16, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amelen

Amelen Lid

Dec 10, 2007
    90
    0
    0
    Hoi Dames,

Mijn vraag luidt als volgt, graag zou ik willen weten van jullie wat jullie fijner vonden? Of waar jullie voor gaan kiezen.
    Ik wil graag thuis bevallen maar mijn vriend wilt dat ik in het ziekenhuis beval.

Kun je ook aangeven als je in het ziekenhuis wilt bevallen dat je alleen vrouwelijke verpleegkundigen om je heen wilt hebben en geen mannelijke? Of moet je genoegen nemen met wie er aanwezig is?

Groetjes,
    A

2. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    beste Amelen,

Ik ga pliklinisch bevallen, dat wil zeggen dat je eigen verloskundige er alleen bij is. Je hebt dus weinig te maken met het personeel van het ziekenhuis. Mocht deze onverhoopt toch nodig zijn heb jij niks te zeggen of dit alleen vrouwen mogen zijn hoor, je moet dan genoegen nemen met wie er dienst heeft.

Ik wilde het risico niet nemen dat ik thuis aan het bevallen ben en dat er onverhoopt toch iets mis gaat, vandaar het ziekenhuis.
    Ik denk je dat je vooral moet doen waar jij je het prettigst bij voelt. Als je gespannen bent tijdens de bevalling omdat je je niet op je gemak voelt verloopt de bevalling ook minder soepeltjes over het algemeen. Weeen zetten namelijk beter door als je ontspannen bent zegt de verloskundige.

Succes met je keuze

Lonneke

3. lief649

lief649 Actief lid

Oct 3, 2007
    449
    0
    0
    hoi amelen,

Van mijn dochter wilde ik thuis bevallen, maar helaas moest ik tijdens de persweeen hals over kop naar het ziekenhuis omdat de hartslag van de kleine daalde tijdens die weeen. Dat was geen pretje, toch hebben we besloten om weer voor een thuisbevalling te gaan, vond het heerlijk mijn eigen spulletjes om me heen,

groetjes lief

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik wilde heel graag thuisbevallen maar uiteindelijk heb ik een keizersnede gehad. Deze werd een paar dagen voor de uitgerekende datum ingepland.

Het personeel heb je niet voor het zeggen. Als er een gyn/verple(e)g(st)er bij moet komen en dat is toevallig een man, dan heb je gewoon pech en moet je daar genoegen mee nemen.

Bovendien kan je rekening houden met de wensen van je vriend, maar het is jouw bevalling, jij moet je op je gemak en ontspannen voelen. Als jij dus thuis wil bevallen vind ik dat hij zich daar maar in te schikken heeft.

5. ikkuh

ikkuh Actief lid

Sep 3, 2007
    278
    0
    0
    ik ga ook naar het geboortecentrum zoals dat hier heet
    gewoon onder de verloskundige omdat ik nog thuis woon en me 1e is en dit is voor me gevoel gewoon goed!

gr

6. Yvonne22

Yvonne22 Lid

Sep 19, 2007
    33
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik wou ook graag thuisbevallen, maar nadat ik met 40,3 weken voor een ctg moest gaan en daar bleek dat ik al 7 cm had mocht ik kiezen. of naar huis of blijven. ik koos ervoor om naar huis te gaan waar de verloskundige mijn vliezen brak. Uiteindelijk bleef ik met zwakke weeen hangen bij 8 cm en moest ik alsnog naar het ziekenhuis voor het infuus.
    In het ziekenhuis werd mij wel gevraagd of ik het erg vond dat er een mannelijke verpleegkundige bij zou zijn. Mij maakte dat toen niets uit ik wou alleen maar dat de kleine geboren zou worden.
    Succes met je zwangerschap en komende bevalling!

7. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    3,914
    0
    0
    ergens in het gezell
    Ik wilde heel graag thuis bevallen.
    Uiteindelijk is het toch het zh geworden.

Op een gegeven moment stonden er wel 8 personen om mijn bed :confused:
    De gyn (die erbij werd gehaald) was mannelijk de rest allemaal vrouwen (dacht ik :) :rolleyes: ).
    Omdat Luca niet ademde werd hij weggehaald en werd de kinderarts erbij geroepen.
    Hij kwam even later toen ze met Luca naar de couveuse-afdeling zijn gereden, om het hoekje kijken of hij binnen mocht komen.
    Ik lag er nou niet bepaald mooi bij en als je binnen kwam keek je zo in mijn...
    Op dat moment kon me dat echt geen moer schelen dat hij een man was...kom me aub vertellen hoe het met mijn zoon gaat!

Wat ik hiermee dus wil zeggen :)
    Op dat moment maakt het je echt niet uit of er mannelijke verpleegkundigen of wat dan ook bij zijn. ;)

8. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    ik ben 2 keer in het zh bevallen. De eerste keer met medische indicatie, dan krijg je alleen maar zh-personeel om je heen. De tweede keer op aanraden van vk en gyn (en wilde zelf ook wel graag :) ) poliklinisch, dan dus met je eigen vk en wel verpleging vna het zh.

De tweede keer is mij het best bevallen, maar die bevalling was ook makkelijker. Het is niet zo knus als thuis, maar eerlijk gezegd maakte me dat in al mijn barensnood niet heel veel uit.

Waarom nu al de keus maken? JE mag tot de 5 cm toch nog zelf beslissen, en doe wat voor jou op dat moment goed voelt.

9. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik wilde heel graag thuis bevallen en dat is ook zo gebeurd!
    Ik vond het echt heerlijk om gewoon in m'n eigen omgeving te zijn en leker te kunnen blijven liggen na de bevalling.
    hier is het namelijk zo dat je 2 uur na je bevalling in het zkh alweer naar huis wordt gestuurd als alles goed is gegaan, nou moet er niet aan denken om na 2 uur alweer in een auto te moeten stappen.

Succes met je keuze.

10. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    hier viel het wel mee hoor. 15:37 geboren en als alles goed was - en ze lettne op alles - mag je pas naar huis. Uiteindleijk zijn we 20:30 weggegaan.

11. leonietje24

leonietje24 Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    2,529
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen en dit vond ik super! Het ging erg vlot en was in mijn eigen omgeving, heerlijk!

Vind trouwens net als Manuela79 dat je moet doen waar JIJ je goed bij voelt en niet je vriend..jij moet het klusje klaren.

12. Marit80

Marit80 Actief lid

Jul 10, 2006
    220
    7
    18
    Ik ben thuis bevallen. Mijn man wilde liever naar het ZH, om de voor de hand liggende redenen (als er wat is zijn alle apparaten enzo in de buurt enzo). Mijn VK waren allemaal erg thuis-minded :-D, en die zeiden idd ook van joh, we kijken altijd de 1e 5 cm aan en als het niet goed gaat gaan we gewoon naar het ZH.
    Ik was thuis heerlijk ontspannen, vond het prettig om gewoon te kunnen doen wat ik wilde (had gehoord dat je in het ZH sowieso aan de CTG gaat enzo), en kon idd heerlijk op bed blijven liggen na de bevalling (en heerlijk douchen in mn eigen badkamer :-D). Hoop heerlijks in 1 zin, sorry, maar ik vond het ook gewoon heel relaxed. Mn man moest zich aanpassen maar heeft er ook geen moment spijt van gehad. Volgende keer gewoon weer thuis (als dat kan)!
    Succes met je beslissing!
    groetjes, Marit

13. Anique

Anique Niet meer actief

Ik wil graag thuis bevallen, lijkt me "gewoon" prettiger om na de bevalling ook direct thuis te zijn... lekker onder je eigen douche kunnen gaan staan, baby lekker direct in z'n eigen bedje, en wijzelf ook lekker in ons eigen bed....
    En tsja als ik toch onverhoopt naar het ziekenhuis moet dan zijn we daar ook binnen een kwartiertje...

14. Niet meer actief

Ik ben in het ziekenhuis moeten bevallen,maar ik wilde het ook!
    Ik vond het echt fijn!
    gewoon veilig!
    Ales ik toch thuis zou mogen bevallen(had te hoge bloeddruk vandaag dat ik daar moest bevallen) dan zou ik alsnog naar het zieknhuis hadden moeten gaan..
    Daar hebben ze alles bij de hand,en eventueel alle specilisten....
    ik had er een heel veilig gevoel!

En op dat moment geef je denk ik niks om,als er een man jou komt herlpen..ik heb dat ook heel erg met mannen....dat ik dat echt niet wilde enz..mar op dat moment,ben je blij als iemand je helpt..

volgende keer wil ik hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen,ze zijn zo lief daar! En letten op alles!
    Echt super fijn!

heel veel succes!
    En doe wat je gevoel je zegt!

15. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik wilde ook echt het liefst thuis bevallen, maar dat kan hier nu eenmaal niet. En achteraf ben ik zo ongelofelijk blij dat ik in het ziekenhuis was! Nu lag Lena in aangezichtsligging, als dat niet zo was geweest was alles vermoedelijk prima gegaan maar ja...

Mochten we ooit nog een tweede willen, dan echt no way dat ik nog aarzel over ziekenhuis of thuis

16. ingrid130

ingrid130 VIP lid

Dec 14, 2007
    20,859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Wij gaan in het ziekenhuis bevallen, dit omdat we drie berner sennens hebben en ik gewoon weet dat ik me daar aan ga storen omdat die het niet fijn vinden als er vreemden in huis lopen en mijn vriend zich dan daar dus ook mee bezig moet houden. Heb denk ik het liefst dat hij zich kan bezig houden met mij ipv andere dingen. Ook vind ik het wel een fijn idee dat je niet misschien alsnog naar het ziekenhuis moet omdat er iets niet goed gaat of wat dan ook.

17. moesje83

moesje83 Bekend lid

Apr 18, 2008
    911
    0
    0
    ik wil ook graag poliklinisch bevallen, ik vind het gewoon een prettiger idee

18. katie25

katie25 Actief lid

Jul 20, 2007
    101
    0
    0
    Ik wilde graag thuis bevallen maar het werd toch een ziekenhuisbevalling. Achteraf ben ik blij dat we naar het ziekenhuis zijn gegaan want het wilde allemaal niet zo vlotten. In het ziekenhuis is alles bij de hand! Moet er niet aan denken om tijdens de bevalling met toeters en bellen naar het ziekenhuis te moeten. En bovendien is je eigen verloskundige erbij.

Share This Page